לפני חודש. יום שישי, 22 במאי 2026 בשעה 3:41
אחרי ששמעתי תוכנית רדיו כאן, בשעות הקטנות של הלילה, היו מי שאמרו שיש אנשים שאף פעם לא מתבגרים.
עד שקמה צדיקה אחת בסדום ואמרה את הברור מאליו (שכל כך חיכיתי לשמוע שם): אנשים מתבגרים אחרי שהקורטקס הפרונטלי שלהם מתבסס.
הבנתי כמה אנשים לא מבינים את גוף האדם, ואת התהליכים שכל אדם עובר.
אז מהו הקורטקס הפרונטלי?
הקורטקס הפרונטלי הוא החלק במוח שמאחורי המצח שלכם.
הוא אחראי על הדברים החשובים באמת: שליטה ברגשות, קבלת החלטות מורכבת, חשיבה ארוכת טווח, הערכת סיכונים, ושליטה בדחפים. (וכתבתי עליו בעבר)
הוא לא מחליט באילו מילים תשתמשו, המילים מתבססות בחלק אחר במוח הנקרא ברוקה, הברוקה מתפתח בצורה שונה לחלוטין ומתבסס בעיקר על חינוך, ומקום מגורים.
(דברו עם הילדים שלכם בשפה גבוהה ובלי טעויות, והם ידברו ככה כל חייהם ויקבלו הערכת יתר וסיכויי הצלחה גבוהים יותר בעולם האמיתי)
אזור הברוקה אגב, נמצא בצד שמאל של המוח, מעל האוזן.
הוא אחראי על הפקת דיבור, מבנה משפטים, וניסוח רעיונות במילים.
הוא מתפתח כבר בגיל 4-5, ולכן ילדים בני 5 יכולים לדבר רהוט, אבל הקורטקס הפרונטלי שלהם עוד רחוק מלהיות בנוי.
זה למה ילד יכול להגיד 'אני לא רוצה' בצורה משכנעת, אבל לא להבין מה ההשלכות, הוא יודע לדבר, הוא עדיין לא יודע לחשוב.
שני אזורים שונים, שני קצבי התפתחות.
ולפעמים, בני אדם נשארים עם ברוקה מפותח וקורטקס פרונטלי לא מספיק (או ההפך) הם יודעים לדבר טוב מאוד.
אבל מאחורי המילים, אין הרבה, אתם בטח מכירים כמה כאלה.
(מכאן כבר היינו יכולים לגשת ל 8 האינטלגנציות של גרנר, אבל ברור לכם שכבר כתבתי עליו בפוסט אחר וזה לא המקום, נכון?)
הקורטקס הפרונטלי הוא האזור האחרון במוח שמציין את סוף התפתחות המוח הראשונית.
באמצע שנות ה-20, הקורטקס הפרונטלי מסיים את ההתפתחות המבנית העיקרית שלו.
סינפסים מיותרים נחתכים (תהליך שנקרא pruning), והחיבורים הנותרים הופכים יעילים יותר.
זה למה צעירים מתחת ל-25 לוקחים יותר סיכונים, מקבלים החלטות יותר אימפולסיביות, וקשה להם יותר לחשוב על העתיד.
(זה מסביר למה יש כל כך הרבה בנות שבגיל 24 - 25 מה לי ולהתחתן ובגיל 28 לחוצות חתונה)
הכל יפה והגיוני.
אבל מכיוון שאני אוהב לחטוא במיסטיקה ולא רק במדע, כי הכל נכון ולא נכון בו זמנית, כי אנחנו חיים בסופר פוזיציה קיצונית, הלכתי לבדוק משהו מעניין, שבעקבותיו כתבתי את הפוסט הזה.
בנובמבר 2025, חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' פרסמו מחקר במגזין Nature Communications.
הם סרקו את המוחות של 3,802 אנשים מגיל אפס עד 90, ומצאו משהו שלא ידוע לרוב הציבור:
המוח האנושי לא מתפתח באופן ליניארי.
הוא עובר חמישה שלבים מובחנים, עם ארבע נקודות מפנה חדות:
גיל 9 - המעבר מילדות לגיל ההתבגרות
גיל 32 - המעבר מגיל ההתבגרות לבגרות
גיל 66 - המעבר מבגרות להזדקנות מוקדמת
גיל 83 - המעבר להזדקנות מאוחרת
ויש כאן עוד גילוי מטריף: גיל ההתבגרות לפי המוח נמשך עד 32. לא 18. לא 21. לא 25. 32.
הקורטקס הפרונטלי הוא רק חלק מהתהליך הזה.
ההתבססות שלו באזור גיל 25 היא רק אבן דרך אחת בתוך מחזור גדול יותר.
ועכשיו לחלק שיתפוס אתכם.
הנומרולוגיה, אותה חכמה עתיקה שמדברים עליה כבר 4,000 שנה, מחלקת את חיי האדם לארבעה מחזורים שונים.
לפי הנומרולוגיה, כל 9 שנים אדם עובר "פסגה" חדשה.
נכנס למקום חדש.
מטרה חדשה.
אישיות חדשה.
ובנומרולוגיה, המספר 9 הוא מספר השלמות.
סיום מחזור.
הסוף לפני שמתחיל משהו חדש.
ועכשיו תקראו את זה לאט: המעבר הראשון שהמדע גילה הוא בגיל 9.
תקראו את זה שוב.
גיל 9. בדיוק במספר שהנומרולוגיה מציינת כמספר הסיום של מחזור.
ואם זה לא מספיק מטריף, תסתכלו על שאר המספרים:
המחקר מצא נקודות מפנה ב-9, 32, 66, ו-83.
בנומרולוגיה, כשמספר הוא רב-ספרתי, מצמצמים אותו לספרה אחת. בואו נראה:
9 = 9 (מספר הסיום)
32 = 3+2 = 5 (מספר השינוי בנומרולוגיה)
66 = 6+6 = 12 = 1+2 = 3 (מספר היצירתיות והשמחה)
83 = 8+3 = 11 (מספר מאסטר, מספר ראשוני של מודעות עליונה)
ארבע נקודות מפנה. ארבעה מספרים נומרולוגיים משמעותיים.
מקרה? אולי. (ביננו אפשר למצוא הכל בהכל אם נחפש, וזה בסדר)
או שהנומרולוגיה ראתה משהו לפני 4,000 שנה שאנחנו רק עכשיו מצליחים למדוד עם מכונות MRI.
מה זה אומר?
1. החיים הם לא קו ישר. אנחנו לא "גדלים, מתבגרים, ומזדקנים" בצורה רציפה. אנחנו עוברים שלבים, ולכל שלב יש קשיים, יתרונות, ואופי משלו.
2. אנחנו לא באמת מבוגרים עד גיל 32. והאלה שאומרים "אני יודע מי אני" בגיל 24, פשוט לא יודעים שהמוח שלהם עוד יעבור שינוי ענק.
3. בגיל 32 הכל מתייצב. האישיות מתקבעת. דרך החשיבה מתבססת. זה למה אנשים אומרים "אני כבר לא צעיר" בגיל 33. הגוף לא השתנה. המוח השתנה.
4. הקורטקס הפרונטלי הוא רק חלק מהסיפור. ההתבססות שלו באזור גיל 25 היא חשובה, אבל היא לא הסוף. השלב כולו של "בניית מוח בוגר" נמשך עד גיל 32.
אז למה זה חשוב לכם?
כי אם הקורטקס הפרונטלי שלכם עוד מתפתח (כלומר, אתם מתחת ל-25), תזכרו שאתם עוד תשתנו.
רוב ההחלטות שאתם מקבלים היום, תראו אותן כמטופשות בעוד 10 שנים.
ואם אתם בגיל 25-32, אתם בתוך השלב האחרון של ההתבגרות.
אתם עדיין מתפתחים, גם אם המראה ושכבת השכל מרגישים קבועים.
ואם אתם מעל 32, המוח שלכם הוא די מה שיהיה.
האישיות מתייצבת.
שינוי אפשרי, אבל הוא דורש מאמץ עצום (וזה הסיבה שלרוב האנשים אחרי 40 קשה כל כך להשתנות).
ובחזרה לצדיקה ההיא בסדום:
היא צדקה. אנשים באמת מתבגרים רק אחרי שהקורטקס הפרונטלי שלהם מתבסס.
רק שעכשיו אנחנו יודעים שזה רק חלק מהתהליך.
וההתבגרות האמיתית, הזו שגורמת לך להגיד "אני יודע מי אני באמת," מגיעה רק בערך בגיל 32.
המדע עוד לא הוכיח את זה לחלוטין. אבל המדע גם לא הוכיח שזה לא נכון.
*לציין, מחזורי הנומרולוגיה לא מתחילים בגיל 9 אלא מחושבים אחרת, וכל אחד מקבל גיל אחר לפסגה הראשונה ממנה הכל מתחיל (בין גיל 18 לגיל 27)
מקורות:
המחקר של קיימברידג' ב-Nature Communications
על התפתחות הקורטקס הפרונטלי