עדכון משבדיה.
תמונה משעות העומס ברכבת התחתית בשטוקהולם.
הממשלה ממליצה (לא מחייבת!) בשעות האלה לשים מסיכה במידה ולא ניתן לשמור מרחק. המשמעת השבדית לא מרשימה במיוחד.
מספר גרפים לסיכום המצב הנוכחי:
- הגל השני בדעיכה ברורה (מקרים, טיפול נמרץ, תמותה).
- מספר מתים מקורונה אמנם דומה לגל הראשון, אבל הראשון היה באביב וגרם לתמותה כוללת חריגה גבוהה.
השני בחורף ונראה שגורם לחריגה קטנה יחסית מהתמותה הכוללת.
- שטוקהולם מעניינת במיוחד, עם גל שני משמעותית קל מהראשון, בניגוד לאיזורים אחרים. רמת חסינות גבוהה באוכלוסיה?
כל זאת למרות מגבלות רכות יחסית.
אמנם עבר לאחרונה חוק המאפשר לממשלה להטיל ולאכוף מגבלות קשות, אבל אין בו שימוש משמעותי כרגע.
זה לא הפריע לאתרי חדשות לשחרר כתבות פייק ניוז עם הכותרת "סגר בשבדיה".
נקודה נוספת - הוריאנט הבריטי נמצא בשבדיה כבר מדצמבר.
לא נראה שהוא מדבק שם יותר, וגם לא נראה שהוא גרם לתחלואה חמורה יותר אצל ילדים בפרט וגם בכלל.
(השתמשו בגוגל טרנסלייט)
ונקודה אחרונה, לגבי הפייק ניוז על מלך שבדיה.
הוא אכן טען שמספר המתים הגבוה בשבדיה הוא כשלון.
הוא לא התייחס למדיניות כלל, אפילו לא ברמיזה.
אתרי חדשות רבים קישרו את אמירתו בכתבות מטעות לעובדה שבשבדיה מגבלות רכות ללא סגר, בשביל ליצור רושם מוטעה שלכך המלך התכוון.
הנה המקור בשבדית (החלק הרלבנטי מהראיון):
(השתמשו בגוגל טרנסלייט)
דוגמא לספין על דברי המלך (פייק ניוז):
באופן דומה ראיון עם ראש הממשלה מלפני שבוע בו הודה שהיה כשלון במדיניות השבדית,
סולף בכתבות רבות כאילו כוונתו הייתה לאי הטלת סגר ומגבלות קשות.
הוא דיבר במפורש על שני כשלונות: הטיפול בבתי אבות, והאיטיות בהגדלת כמות הבדיקות.
(ושוב...)
דוגמא לספין על הראיון (פייק ניוז):
המקור, כולל הגרפים המובטחים:

