מהי האמת המדעית? ההיסטוריה רצופה בתקדימים די מוזרים בהם האמת המדעית הועמדה במבחן הזמן, והתוצאות לא תמיד היוו את שיאה של האנושות ,בלשון המעטה. כאשר אדם כלשהוא טוען בשם האמת המדעית לכאורה, הדבר הראשון שעלינו לעשות, זה לנסות לברר מה באמת עומד מאחורי הדברים . אין במדע אמת מדעית מוחלטת ,יש דיעות לכאן או לכאן . חלקם טובות יותר ,חלקם טובות פחות.
האמת המדעית של המאה ה16 הייתה שהשמש נעה סביב כדור הארץ. מה אנחנו זוכרים מאותה אמת מדעית לכאורה? את המשפט המפורסם של גלילאו –"ואף על פי כן ,נוע תנוע". עם התפתחות המדע למדנו גם לנהוג בצניעות מול הטבע. למדנו לכבדו ולהכיר גם באי-הידיעה ובמרחבים העצומים שטרם נחקרו ועוד לא גילינו.כאשר נהגנו בגאווה, לעיתים רבות- נענשנו.
אנשים שלא באים מעולם המדע ובפרט מהעולם שעוסק בחקר נגיפים קטלניים מתקשים להבין את המורכבות של נושא החיסונים בנגיפי הקורונה למיניהם .יש לנו בישראל קבוצה שמתיימרת להיות האמת המדעית כביכול אבל קצת קשה להתווכח עימם ,מאחר ואין להם לא את ההכשרה או את ההבנה הבסיסית בנושא כזה חשוב.
במאמר זה אתייחס למאמר שהתפרסם בארץ בנושא ואסיים בדעתי האישית לגבי מדיניות החיסונים המונהגת כיום בישראל.
להמשך הכתבה:
-----------------------------------------
פרסום ממומן של משרד הבריאות - "יש סיכוי שלא נצא מזה!"
תחשבו על זה לרגע:
מלחמת השחרור. מלחמת יום הכיפורים. פיגועי התאבדות.
מעולם לא קם גורם ממשלתי ושידר כזו תבוסתנות והפחדה כמו שעושה משרד הבריאות! האם המסר לציבור הוא שהמפעל הציוני בסכנה קיומית בגלל הקורונה? ועוד עכשיו, כשמי שבסיכון התחסן?
אנחנו יודעים שאופטימיות ותקווה הם תרופה אמיתית. מחקרים שנעשו על חולות סרטן שד מצאו שקבוצות תמיכה מעלות סיכויי הישרדות. עידוד ותקווה משפרים את איכות חיי החולים, ומספר מחקרים הראו שיכולים לשפר סיכוי החלמה והישרדות.
אבל מה עם הפחדה כדרך להניע לפעולה? אם לא תלמד למבחן, תיכשל, ותהיה הומלס! זה יעבוד?
בוא ניקח את הדוגמא המפורסמת של טיול כיתתי בתיכון למחלקה השיקומית בכדי לראות את התוצאה של נהיגה בשכרות או נהיגה לא זהירה. זה עוזר? מחקרים מראים שזה עוזר לכמה ימים. ההלם משאיר חותם, אבל רגעי. המוח מגרש את זה בזריזות, ובמהרה הילדים חוזרים להתנהגויות הישנות שלהם. אם מנסים להראות להם את זה שוב ושוב, הם יאטמו ויפסיקו להקשיב. זה אפילו יכול להוביל להתנהגות של "דווקא".
נראה שמשרד הבריאות מבצע לוחמה פסיכולוגית על אזרחי המדינה שלו עצמו, וקשה להבין איך משרד הבריאות מצליח לבצע כל טעות ניהולית אפשרית, אבל חשוב שנעביר פה מסר אחד חשוב, מנסיוננו כבני אדם, כרופאים, כמומחים לבריאות הציבור ולטיפול במגיפות:
אנחנו כן ננצח. בטוח שננצח. אולי הקורונה תיעלם לגמרי ואולי נלמד לחיות איתה כמו עם מחלות חורף אחרות, אבל אנחנו נצא מזה!
מקור:

