סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

אוהבת שירה.

לפני 14 שנים. 18 באוגוסט 2010 בשעה 19:07

כשהגעתי לראשונה ל"כלוב" לא עשיתי זאת מסיבות בדסמיות. חיפשתי, בדומה לצופה בראש התורן, לראות את היבשה מלב ליבו של הים. הייתי כתועה במדבר המחפש מעיין מים חיים, הייתי בחיפוש, בהליך של ציד, בתחילת הדרך למציאת האות.

ישנם מדענים בשולי קהיליית הרדיו-אסטרונומיה העוסקים בתחום הקרוי SETI ראשי תיבות של חיפוש אחר תבונה חוץ ארצית. מדענים אלה מכוונים את אנטנות הרדיו שלהם אל החלל ומחכים, כנגד כל הסיכויים, להופעת האות התבוני. חבריהם האסטרונומים הממוסדים יותר לועגים להם, אך הם בשלהם: מי שאינו נושא עיניו לשמיים, הם מצטטים יפני זקן, אינו תופס כוכב נופל.
אך כוכבים נופלים יש הרבה, אותות תבוניים – רק מעט, וגם זה מוטל בספק.
אני חיפשתי את האות שלי. את הסימן שמישהו השאיר עבורי. מהו אותו סימן, לא ידעתי. מה צורתו או מאפייניו, לא היה לי מושג. אך ידעתי כי כשאתקל בו, ידוע אדענו. דומה הייתי למאמין קשה-יום הנופל על ברכיו ודורש מאלוהיו אות וסימן. אך מהו אותו סימן? גשם בתמוז? פריחת חצב בחופשת הפסח? עורב החג מעל ראש המאמין וצווחתו מזכירה את הדיבר "אנוכי אלוהיך"? כיצד למצא רציונליזם במסר, מהי הדרך בה יכולתי להבטיח כי לא אראה אותות לא קיימים רק בגלל רצוני לראותם?
עד כאן כתבתי באורח מעורפל, וברשותכם אמשיך להיות בלתי מובנת בנקודה זו. את שחיפשתי, חיפשתי מסיבותיי אני. מושא החיפוש וסיבתו אינם מעניינכם. לא עליהם באתי לכתוב אלא על הליך החיפוש. ידעתי כי אי שם במרחב הבלוגים המטורף של הכלוב מסתתר מסר, ואין הוא גלוי לעין. נהפוך הוא, סמוי הוא ומוסתר היטב. מטרת המסר והסיבה להסתרתו נראות כמנוגדות זו לזו, אך לא כך הוא. המסר היה אמור להיגלות לעיניי בלבד. "שאל וייפתח לך, בקש – ומשמיים יענוך" כך נכתב בספר כלשהו, ואני יצאתי למרדף.
ציידים של פעם היו יוצאים למירדף אחרי טרפם כשהם חמושים בחנית, קשת ואשפת חיצים. ציידים של ימינו מחמשים עצמם במחשבים בעלי עוצמה. יצאתי כשאני חמושה במחשב קטן מידות אך גדול RAM, מוטיבציה אדירה וחופן כדורי מרץ. סרקתי עשרות בלוגים, בחנתי מאות פוסטים, הרצתי תוכנות סריקה על טקסטים ארוכים. אי שם, כך ידעתי, תמצא התשובה. אם רק אדע להיכן לכוון את האנטנות, לאן לייחד את התפילה, לאיזה כוון להביט בתקווה למצא פיסת יבשה.

את תוצאות החיפוש מאז אני שומרת לעצמי. הן אינן רלוונטיות למה שאני רוצה להראות. אך כתוצאה מאותה תקופה אני נוהגת, מחמת ההרגל, לסרוק רבים מהטקסטים שאני קוראת, בתקווה למצא בהם אוצרות חבויים. ראשית אני קוראת באופן הרגיל, אחר כך מחפשת מושגים משונים או רעיונות שנראים כתמרורים למחפש. אם גם זה מעלה חרס, אני מתבוננת באורך השורות, במספר האותיות בכל מילה, בשכיחות אותיות החורגת מהמקובל, מנסה לקרא את הטקסט בדילוגי אותיות, ועוד ועוד.

מאז החיפוש ההוא, לא מצאתי דבר. שממה, אף לא קול אחד הקורא במדבר ליישר מסילות. אך הנה, לפני ימים מספר, הגיע האות המשעשע. אין ספק, סימן מחללית זרה. יוסטון, מצאנו חיזר והוא דורש גם לפגוש את מנהיגנו וגם דיאט קולה, משהו כזה.
תוכנת הסריקה נעצרה על טקסט ארוך של "חבקוק", אדם נבון לכל הדעות, והתריעה על חריגות: שכיחותן של האותיות ג' ו-פ' בעברית (כולל ף) קטנה מאד.
שכיחות ג' היא 1.25% ושכיחות פ' ו-ף' יחדיו היא קצת פחות מ- 2%. בטקסט של חבקוק האותיות הללו מתפרעות בחדווה ומופיעות הרבה יותר מדי פעמים. כך גם האות ז', אך זה טבעי בהתחשב בכך שהוא כתב על זיתים (כמו שטקסט בנושא ייצור מטאטאים יכיל הרבה ט', וזה מובן מאליו). מתברר כי למופעים המרובים של שתי האותיות הללו יש גם מיקומים יחודיים, כאלה שסבירותם הסטטיסטית אפסית. מה זה אפסית? הסתברות הקטנה מהסיכוי שלי לזכות בלוטו ובטוטו באותו שבוע. אז כמובן שבדקתי את הטקסט בעוד כמה אמצעים, קצת יותר מתוחכמים. אני אוהבת חידות מהסוג האיכותי.
לא אפרט כאן את כל מה שגיליתי, לא כרגע בכל מקרה. אני לא רוצה להרוס חידה נפלאה לאלה מכם שאוהבים אתגרים לפיצוח. ארמוז כי ניתן לגלות מסר משונה מאד על ... עיזים.
אבל דבר אחד כן אכתוב, כי הוא קצת קשה יותר לגילוי, ואני חוששת שגם חדי העין מביניכם היו מפספסים אותו. שימו לב לסיומת של הפוסט:

"עזרי לי אתחנן
יפהפיית שני
זמרי שיפעת טובך
יפהפיה מוזהבת
מזגי לגופי חוכמתך..
הזיני גידיי בתשוקתך
שליטה אדמדמה כציפורן
ואשירהלל
תורתך
ואשיר הלל
תורתך
שירה ארגמנית נעימה, עדינה.
מלאת
נחמות
מלאת
פתרונות. ברוגע
לימדיני עורמתו הנהדרת הלבנה של החוק
יפעת ניחוחו
צפונותפילאו
ונשפי לראותיי יפתי
תפילה נדירה טהורה בפרוס עולם.
עקשי בי כפנינה
שנתפלל ונאהב בכל שיח וסיג בכל הגיג
נשיר הלל ועוד הלל וכך
ביחד, בעונג ובחום."

עכשיו, מנקודה מסויימת ואילך, אבודד את סופי השורות. בהתחלה אות אחת, ומשם ואילך שתי אותיות אחרונות.
את העמודה שמשמאל יש לקרא כשאות רגילה ואות סופית חד-הן, ומבלי להתייחס לפסיקים ולנקודות שהופיעו במקור, וחייבים לחייך:

לימדיני עורמתו הנהדרת הלבנה של החו ק

יפעת ניחו חו

צפונות פיל או

ונשפי לראותיי יפ תי

תפילה נדירה טהורה בפרוס עו לם
.
עקשי בי כפני נה

שנתפלל ונאהב בכל שיח וסיג בכל הג יג

נשיר הלל ועוד הלל וכ ך

ביחד, בעונג ובחו ם."

אין מה לאמר, מושלם.
Take me to your leader
סופסוף נמצא האישור לכך שהצלחות המעופפות אינן פרי הדמיון, אלא מציאות קרובה...

Bent - את בטוחה שאת אמיתית.

ראסל נאש
לפני 14 שנים
poetry lover - אני לא מכירה ראסל נאש.
מכירה ג'ון נאש (שחטף את פרס הנובל לפרופ' אומן שלנו).
התכוונת לראסל קרואו?
או אולי לטריירים הקטנים האלה שקוראים להם ג'ק ראסל (אני חושבת).

בכל מקרה אני אמיתית, כך נדמה לי.
ליתר בטחון אממש עצמי לראות אם אני לא אילוזיה.
הממממ... נעים. במיוחד שם.
לפני 14 שנים
Bent - אהה הזכרון המתעתע שלי, גון נאש וראסל קרואו התערבבו לי והלך החידוד.

באסה
לפני 14 שנים
יהלום נא - זה הפוסט הכי הכי ה-כ-י מצחיק שקראתי אי פעם.
הרגת אותי, פ', באמת!!
גדול מהחיים
}{
לפני 14 שנים
poetry lover - תודה, יקירתי.
זה מאד מחמיא.
}{
לפני 14 שנים
ונילו - יש חיים תבוניים בכלוב?

מודה שהופתעתי.

אני שמח לראות שמיטב חוקרותינו והמוחות היהודים חוקרים את נסתרות היקום, החיים, וכול השאר (יחי דגלס אדמס).

כרגיל הנאה צרופה לקרוא את דבריך.

רק אושר!
לפני 14 שנים
poetry lover - רק אושר, מגבות ו-42.
תודה על המחמאה.
לפני 14 שנים
לסוסתי​(שולט) - ידעתי שאפשר...נתת לי תקוה.אולי פה המנוף להזיז העולם
לפני 14 שנים
poetry lover - תנו לי עולם, ואניף עליו את נקודת המישען.
:)
לפני 14 שנים
ים_yam​(לא בעסק) - וואו!
יש לך הרבה זמן פנוי!
(:
לפני 14 שנים
poetry lover - דווקא לא.
אבל אני עושה דברים משונים במעט הזמן הפנוי שלי :)
לפני 14 שנים
קובלט - את קשורה לאלה שמנפנפים בתחזית סוף העולם בקפיצת כל 5 אותיות בתורה?
לפני 14 שנים
poetry lover - אני לא, אך אני מכירה את מי שפיתח את הכלים הממוחשבים לכך.
פרופסור איליה ריפס, (אליהו בשביל החבר'ה) מהאוניברסיטה העברית. אלגבראיסט, מאמין, מחורפן.
לפני 14 שנים
חֵפֶץ - (טרם הספקתי לקרוא את הפוסטים האחרונים וההפניות הרלוונטיות, אבל הצצתי בתגובות ולא יכולתי להתאפק)

את מכירה את סיפור הלפיד (האנושי)?
לפני 14 שנים
poetry lover - אני חושבת שאתה מדבר על ההצתה העצמית המפורסמת.
חפץ, ודאי שאני מכירה. אני צ'כית, שכחת?
אצלנו שמות כמו ריפס ופאלאך נישאו על כל לשון חופשית.
לפני 14 שנים
חֵפֶץ - כמובן! לא עשיתי את הקישור (למרות שהייתי צריך). בבושת פנים אני מוריד ממאזני שתי נקודות. :)
לפני 14 שנים
poetry lover - עדיין יש לך מאזן גבוה מאד.
לפחות אצלי.
לפני 14 שנים
חבקוק​(מתחלף) - LOL
בשם זנבו השעיר של השועל poetry lover, את באמת מפלנטה אחרת.
זנב השועל גאה מתנוסס ברוח, והשועל שואל:
"יש ציידים על פלנטה שלך?"
"לא."
"זה מעניין! ויש שם תרנגולות?"
"לא."
"אין דבר מושלם בעולם", נאנח השועל.
לפני 14 שנים
poetry lover - כשהתחלתי לבחון טקסטים, התאמנתי על כמה קלאסיקות.
השועל והנסיך של אקזופרי היו בקירבן.
לצערי, אין לי את הכלים להתמודד עם טקסט בצרפתית (הקסאן מקלקל הכל) ובתרגום כל הדברים המוצפנים נעלמים.

וכעת יקירי, הודה על האמת: האם אצלכם בפלנטה יש זנבות ליצורים התבוניים?
לפני 14 שנים
חבקוק​(מתחלף) - 'הב הב'..
הפסקה קצרה..
הזזה מהירה של הזנב מצד לצד..
פרצוף מתחנחן, מבקש ליטוף..
'הב הב' חוזרת כלבתי כאומרת בתבונה: 'מה אני עז???'

'מה, מה'..
הזזה של הראש מצד לצד..
פרצוף מצחיק של טמבל, מבקש ליטוף..
'מה מה' פועה העיזה שלי כאומרת בשכלה: 'מה אני שפן סלעים???'

שפן הסלעים שלי מציץ מחייך, מחפש את הזנב של עצמו, לא כל כך זנב ולא כל כך שעיר ובכל זאת מצטט:
"ארבעה הם, קטני-ארץ, והמה, חכמים מחוכמים.
הנמלים, עם לא-עז ויכינו בקיץ לחמם.
שפנים, עם לא-עצום, וישימו בסלע ביתם.
מלך, אין לארבה, וייצא חוצץ כולו.
שממית, בידיים תתפש, והיא, בהיכלי מלך."
לפני 14 שנים
poetry lover - שיט, זכרתי את הציטוט עקום.
חשבתי שהשממית תתפס, כלומר יתפסו אותה.
אני חייבת לחזור ולקרא את הקאנון.
לפני 14 שנים
טיפטיפה​(שולט) זנב שועל כבר אמרו -
ואני מוסיף נוצת טווס.

:)
לפני 14 שנים
poetry lover - עלית עלי.
(פ' מנערת את זנבה ההדור, פורשת את מניפת נוצותיה, והולכת לעשות כל מיני דברים של טווסים. לעזאזל, אין לי מושג מה טווסים עושים. רמז? טיפי?)
לפני 14 שנים
קייסי - חבקוק (ושלל כינוייו הקריפטיים הקודמים) שתמיד עורר את סקרנותי בכל כסות אפשרית - הוא נומי המפורסם שלך? אכן, אפשר לראות את ההתאמה. וזה מסביר כמה דברים.
לפני 14 שנים
poetry lover - לא, קייסי.
שניהם מרשימים, אבל שונים להפליא.
אתחיל מזה שחבקוק נחמד, בעוד שנומי גורם לנחשים ארסיים להצטייר כחיות מחמד פרוותיות.
חבקוק מצהיר שהוא נשלט, נומי לא נוהג להצהיר.
חבקוק נמצא באתרנו, נומי מחרים אותו מזה שנה.

אבל שניהם מצחיקים אותי.
לפני 14 שנים
קייסי - גם "הנחמדות" של חבקוק נראית לי מתעתעת. אני לא קונה אותה. איכשהו לא נראה לי מופרך כל כך הקישור הזה ביניהם, נשלט או לא.
שליטה וכניעה, כמו עונג וכאב, הם לפעמים פנים שונות של מוטיבציה דומה. שימי לב להבעת פנים של אנשים בשעת גמירה.
לפני 14 שנים
poetry lover - על עניין הבעות הפנים כתב יפה הרמן הסה בספרו נרקיס וגולדמונד. מומלץ.
לגבי חבקוק: אני מחבבת אותו. הוא מעניין אותי.
ולגבי נומי: אין סיכוי. הוא חי בפלנטה משלו.
לפני 14 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י