סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

טעימות בהנף מקלדת

מילים והגיגים, על הא ועל דא
לפני 11 שנים. 23 במאי 2012 בשעה 5:51

הבלעדיות באהבה מבטאת מצב בו כל צד חפץ ורוצה להיות נאהב באופן מוחלט ובלעדי. בלעדיות זו מופיעה
בשפע של ביטויי אהבה כגון: אחת ויחידה, האחד והיחיד, עולם שלי,ועוד שאר כינויים שהצד המשותף להם
זה רישום האהבה במעין נסח טאבו. מכאן גם צומחת תופעת הקנאה העזה .
ייתכן שזהו המקור לשימוש בביטוי בגידה, כאשר צד מסויים מתנה אהבים עם צד שלישי .
יש ביטוי מעניין לכך אצל אלבר קאמי ואצל היינריך היינה

אלבר קמי בספרו הזר, מעלה תיאור מעניין בין הגיבור הראשי של הסיפור לבין בחורה שהכיר בשם מארי,
במהלך היכרותם אלבר קאמי שם בפי גיבור הסיפור את התיאור הבא:

" אחר כך שאלה אותי אם אני אוהב אותה, . עניתי לה שאין לזה שום משמעות, אבל נדמה לי של
. היא נראתה עצובה". (הזר ע"מ 38).
ההיכרות הלכה והסתעפה ובשלב זה היא פונה ושואלת אותו אם הוא רוצה להתחתן איתה והוא משיב לה כדלהלן:

לא איכפת לי ושאנחנו יכולים להתחתן אם היא רוצה לנוכח תגובתו זו היא מוסיפה ושואלת אם הוא אוהב אותה?
והוא משיב לה: "עניתי לה כמו שכבר עניתי לה פעם אחת שאין לזה כל משמעות, אבל נדמה לי שאני לא אוהב אותה"

בתגובה לכך היא שואלת אם כן " אז למה לך להתחתן איתי?" ואז הוא משיב :
" שאין לזה כל חשיבות ואם היא רוצה אנו יכולים תחתן" במהלך חילופי הדברים
היא שואלת: האם היה נענה להצעה כזו של נישואין גם ממישהי אחרת במצב דומה ליחסים בינהם?

הוא משיב: כמובן!

בין השורות עולה שלמרות שכבר הכריז ואמר לה שהוא לא אוהב אותה, אך הרצון שלה, לשמוע שיש בה
היבט יחודי שאין באחרות, הוא זה שעומד כאן במוקד הדברים, וזה מבטא יפה את עניין הבלעדיות.

דוגמה נוספת מופיעה אצל הנריך היינה אך כאן הרצון לבלעדיות עולה מהצד של הגבר
בשירו דונה קלרה מופיעה ההתייחסות הבאה:

אך אמרי אהובתי לי, אם ליבך כולו מסור לי? והיא משיבה: כן אותך אני אוהבת, כה נשבעתי במושיע,..
ולמרות ההצהרה בשבועה הוא עדיין מסופק וממשיך לשאול:
אך אמרי אהובתי לי, שבועתך אינה שקר? (מתוך מבחר כתבים של היינה הנקא בשם " וקדיש הם לא יגידו ע"מ 77).

בלעדיות זו שורשים קדומים לה והיא מקבלת את שיאה בשיר השירים שם מובעת דרישת הבלעדיות
באופן חזק ונמרץ: שימני כחותם על ליבך כחותם על זרועך כי עזה כמות אהבה רשפיה רשפי אש שלהבתיה"
ואז בא הכתוב התוכף:מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה"

אך משום מה הדברים הללו מעלים רושם של אהבה שיש בה היבט חונק ורכושני.
מכל מקום הנושא המדובר כאן אינו עצם האהבה אלא נקודת מבט על גילויים שונים המופיעים בצורה מוקצנת.

*מנגינה*{התווים שלו} - למרות שבאהבה ומונוגמית יש אספקט של לחץ ואולי גם הקצנה, כפי שהטבת להסביר בודק ידידי,
עדיין אני מחזיקה בדעה שאהבה טהורה ואמיתית נמדדת בייחודיות והיופי החיצוני והפנימי שהשני יצר בעיני.
אני לא נגד פריצת הבלעדיות, אבל אם מגיעה מחשבה כזו מאחד הצדדים, סימן שאין בינהם אהבה מושלמת.
לפני 11 שנים
בודק - השאלה האם הבלעדיות הזו אינה תוצאה של
תפיסה תרבותית מסויימת
ידוע שפעם היה פולגימיה וזה לא מנע את האהבות
בין בני זוג. אבל בוודאי יש משהו בדברייך
אני רק הלתי את זה להרהור מחשבתי
תודה לך וערב נפלא לך
לפני 11 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י