שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

טעימות בהנף מקלדת

מילים והגיגים, על הא ועל דא
לפני 8 שנים. 17 בפברואר 2016 בשעה 17:18

 

 
 
הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל.
 גישה פסימית שמרוקנת את הטעם של השאיפות בעולם והאומנם כך הם הדברים?
 
 האמת שאין הכרח להבין זאת כך. אפשר לראות כאן נקודת מבט מפוכחת על החיים שנועדה למתן את האדם שלא יכאיב את ליבו ברדיפה בלתי פוסקת להשגת הדברים שאינם ניתנים להשגה.
 
כלומר הקביעה שהכל הבל אינה מטרה לעצמה אלא אמצעי ממתן ומרכך להשגת האיזון הנכון בין יגיעה ראויה ליגיעה מיותרת.
 
הבנה זו עולה לאור מה שנאמר בפרקים מאוחרים יותר שם באה נקודת המבט הבאה
שַׁבְתִּי וְרָאֹה תַחַת-הַשֶּׁמֶשׁ, כִּי לֹא לַקַּלִּים הַמֵּרוֹץ וְלֹא לַגִּבּוֹרִים הַמִּלְחָמָה וְגַם לֹא לַחֲכָמִים לֶחֶם וְגַם לֹא לַנְּבֹנִים עֹשֶׁר, וְגַם לֹא לַיֹּדְעִים, חֵן: כִּי-עֵת וָפֶגַע, יִקְרֶה אֶת-כֻּלָּם
 
כוונת העניין היא: שגורם ההפתעה שולט חזק במציאות ואף מכתיב מציאות חדשה בלתי צפויה. לפיכך גם אם מתאמצים מעבר לנדרש אין בכך ערובה מפני הרעה. ואף על פי כן  על האדם להינות מהחיים באופן הטוב והמועיל וכפי שהדברים מנוסחים בפסוק לעיל מזה כדלהלן:
רְאֵה חַיִּים עִם אִשָּׁה אֲשֶׁר אָהַבְתָּ כָּל יְמֵי חַיֵּי הֶבְלֶךָ אֲשֶׁר נָתַן לְךָ תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ כֹּל יְמֵי הֶבְלֶךָ כִּי הוּא חֶלְקְךָ בַּחַיִּים וּבַעֲמָלְךָ אֲשֶׁר אַתָּה עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. י כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה(שם,שם).
 
הסיומת כאן מבליטה את החיים כאן ועכשיו ויש בה שלילה של בניית החיים על בסיס חיים שלאחר המוות.
הנסיכה אלה​(אחרת) - מממ... בגיל 24 הכרתי נערה בת גילי שאיבדה את שפיותה בעקבות שימוש בסמים.. שמזכירים את קהלת אני תמיד חושבת עליה.
היא נהגה לומר - "הבל הבלים אמר קהלת, וסגר אחריו את הדלת".
ולמה באמת התכוון ידידנו קהלת מייד לאחר שנעלם מאוחר הדלת הסגורה (:.
ואני חושבת שרצה להורות לנו כיוון.
לכל חכמה / רכוש/ ליצנות יש סוף. אבל אם ברצוננו להתחבר לאין סוף, המסקנה של קהלת היא: "סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם".
אפשר לדון בנפרד מה היא ירא ומצוות (רמז ... זה לא הרבנות הראשית).
לפני 8 שנים
בודק - תודה לך על שחלקת מחכמתך בתגובתך. נקודה מעניינת העלית כאן הן לגבי הסיפור עם הילדה והן לגבי הרעיון שהבנת את הזיקה והקשר בין ההכרזה הכל הבל לבים הסיום את האלהים ירא ואת מצוותיו שמור. אני מסכים שהסיום כאן אינו מתייחס לסגנון הרבנות. אלא המצוות ויראת ה כאן היא עניין דל השלמות של המידות והשלמות השיכלית
לפני 8 שנים
הנסיכה אלה​(אחרת) - ירא - ירא פן יקרה לו משהו (כמו הורה הירא לשלום ילדו).
מצוות - מלשון צוות. מצוות לצוות של מי שאמר ונהייה העולם (לעומת צוות של יוון, רומי, מצריים וכו .
)
לפני 8 שנים
בודק - אכן היראה בעצם היא הזהירות והשמירה מפני הכישלון
ומעניין הזיקה ללשון יוון שציינת
אפשר לשמוע אצלך שיעורים?:)
לפני 8 שנים
עומק של שליטה{שולטת} - אני אוהבת את הפוסטים האלו שלך...
לפני 8 שנים
בודק - תודה לך שליטה
לפני 8 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י