אחר צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

התער של אוקהאם

לפני 7 שנים. 7 בספטמבר 2016 בשעה 20:16

לאחרונה יצא לי לנהל דיון עם מישהי מכאן לגבי ההשפעה של הפצת סדרת הספרים של 50 גוונים שכולנו ודאי מכירים.

כאחד שמתעניין בתחום מגיל צעיר, ששמעתי על הסדרה הזו והבאזז שהיא יצרה בעולם ידעתי שאני חייב לקרוא כדי להבין על מה מדובר. לאחר קריאת הגרסא העברית של הספר הראשון, לא יכולתי להמשיך. הספר כתוב בצורה כלכך ילדותית ומטופשת ולמרות לא מעט סצנות טובות וקו עלילתי די מעניין, האווירה הכללית שלו די מבאסת אותי כקורא, עד כדי כך שפשוט לא המשכתי לקרוא את הפרקים הבאים. עוד אחד מהחסרונות בספר לדעתי הוא שהסיבה שבגינה הבחור מגיע לעולם הבדסמ היא בגלל טראומות עבר. כלומר, המסר שעולה הוא שצריך להיות מצולק בצורה רצינית כדי להימשך לבדסמ. עם הרושם הזה ניגשתי לדיון איתה.

היא בחורה חדשה בעולם הזה וכששאלתי אותה איך ולמה היא הגיעה לכאן - היא אמרה לי שזה בעקבות הספר. היא הסבירה לי שהכתיבה אולי קצת ילדותית ומעט מגוחכת לפעמים, אבל הנראטיב של הסיפור וטיב מורכבות מערכת היחסים של הדמויות הוא מה שמשך אותה שם. היא טוענת שהיא הרגישה שהאלמנטים של השליטה שהבחור מציג לבחורה הם מה שגרם לה להתחבר ושתמיד היו לה תחושות כאלה שהיא לא ידעה להסביר. לטענתה, הספר נתן שמות וביטויים לכל התחושות האלה שהיא חוותה כבר המון זמן. כמוה יש עוד לא מעט נשים (ואולי גם גברים?) שהספר פתח להם פתח לעולם שהם לא הכירו.

בעקבות כך, התחלתי לתהות מחדש... האם ההשלכות של הספר לטווח הרחוק, הן חיוביות או שליליות.

המסקנה שעולה לי היא שהספר הזה הצליח להכניס את הבדסמ לשולי המיינסטרים, דבר שעד אז נעשה אך בקושי. מצד שני, הרושם שמתקבל היא שהעוסקים בבדסמ הם סוטים גמורים ועל כך אני חולק.

בשורה התחתונה, אני חושב שהכי טוב לתדמית של הבדסמ יהיה סדרת ספרים חדשה, שמציגה בצורה אמינה יותר את המוטיבים והמניעים של הדמויות בכניסתם למערכת יחסים בדסמית וממחישה שלהמון אנשים יש נגיעה והתעניינות בתחום.

מישהו מתנדב להתחיל?


להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י