לפי מדדי הצפייה של נטפליקס ישראל, הסרט הנצפה ביותר כרגע הוא "365 DNI", או בשמו העברי "365 ימים ולילות", סרט אירוטי פולני-איטלקי, המתאר גנגסטר איטלקי שמתאהב באישה אלמונית, שמופיעה בחלומותיו רגע אחרי שהוא נורה במהלך מאבק בין כנופיות פשע. הוא מקדיש חמש שנים לאיתורה ולאחר שהוא מוצא אותה, הוא חוטף אותה, מציע לה שנה להתאהב בו והבטחה מפורשת שלא יכפה עליה שום מגע בניגוד לרצונה. כמובן שכוכבי הסרט מתאהבים ומבלים ימים ולילות בקיום יחסי מין מלאי תאווה ועונג.
על פניו, מדובר בסרט שטחי, צפוי, לא פמיניסטי במיוחד ועל כן מקומם מבחינה חברתית, ובכל זאת מאוד מצליח. האם מדובר בפרדוקס, או שמא המאבק הפמיניסטי הוא נחלת שכבה דקיקה במארג החברתי וכל השאר נהנים לצפות בנשים כנועות?
את סוד ההצלחה שלו אפשר לזקוף לכמה גורמים. ראשית, כוכבי הסרט מושכים, יפים, נחשקים בצורה כמעט אבסולוטית. העלילה מציעה אסקפיזם מיני מרגש ובהיעדר תוכן אירוטי איכותי, הסרט הזה מצוי בנישה, שבה יש מעט היצע וכנראה הרבה ביקוש. הסרט לא דורש תבונה רבה, לא מותיר את הצופים עם הארה כלשהי, ואינו מהדהד שאלות פילוסופיות על חיים, מוות, מין, תשוקה ואהבה. אבל כן יש בו תבלון והשראה, שמאפשרים משחקיות שעשויה להיות משמעותית לשגרת זוגיות. ואולי זו הכותרת של סרט "אירוטי" ולא "פורנוגרפי", שהופכת אותו ל"לגיטימי"? ומה ההבדל בעצם?
פורנו מוגדר כתיעוד זנות מצולמת (פורנה פירושה זונה, גרפיה פירושו תיאור). אלה סרטים המציגים שלל פרקטיקות מיניות בצורה דחוסה וכאוטית, נטולת הקשר רגשי או עלילתי, והסצנות בהם מפורשות ובוטות. לא תמיד נבין הכיצד זה שאישה שפותחת את דלת ביתה לשליח זורמת איתו לסקס, אבל זה גם לא חשוב. התקשורת בסרטים הללו לא מכוונת לעונג או להדדיות, אלא רק למנה העיקרית, שמורכבת מחדירה, מציצה, או אורגיה. הקונקטסט מבלבל, לא בהכרח קוהרנטי או מותאם, בוודאי לא לצופים צעירים שטרם התנסו בחוויות מיניות. הגוון הרבה פעמים עשוי להיות אלים, מחפיץ. השחקנים מנותחים ולעיתים חסרי מבע. הסרטים הללו נעדרי הומור, מבוכה, חוסר ידיעה, חרדת ביצוע, או שפיכה מהירה. כלומר הם תמיד יהיו הגרסה הסופר-סטארית של הסקס האנושי.
להבדיל, בסרט אירוטי מצויה עלילה, רגשות, מבע מרוכך יותר, קלילות, לפעמים גם הומור. המטרה של סרט אירוטי היא לייצר מתח מיני ולגרות מינית, אבל גם לעורר התפעלות מאקט של אהבה, מיופיו של הגוף האנושי, מהריגוש שבתשוקה. למיניות יהיה קונקטסט, שכולל רגשות, סקרנות, מתח, עונג. הרף המיני של האקטים עצמם פחות ישיר ולא נראה בהכרח איברי מין או חדירה ישירה.
בסרט המדובר כאן הסצנות בוטות ומפורשות, אבל אין חדירה בקלואוז-אפ. אין צילום חזיתי של אברי מין מעבר לחזה ולישבן, והאינטאקציות המיניות מרגישות מגובות ברגשות סוערים כמו כעס, תשוקה, קנאה, חמלה ואהבה. יחד עם זאת, אין ספק שמדובר בסרט נועז, שמתכתב עם תכנים פורנוגרפיים. לדוגמה, כשכוכבת הסרט מעניקה סקס אוראלי לגיבור, היא מביטה בו פעמים רבות ועסוקה בלגרות אותו, היא לא מחוברת לעצמה. זו רמיזה פורנוגרפית האומרת "אני לגמרי מכוונת עליך". בסצנה אחרת, הגיבורה מענגת את עצמה עם ויברטור המיועד לחדירה, למרות שרוב הנשים מגיעות לעונג מגירוי דגדגני. הגיבור, מנגד, מנהל קשר זוגי שנזנח באחת מרגע שהוא מוצא את אשת חלומותיו, אבל גם לפני כן הוא לא היה נאמן, אלא השתמש בנשים לסיפוק מיני בלבד.
הסרט הפך ללהיט בישראל ובעולם בגלל שהוא עונה על הפנטזיות המיניות של גברים ונשים רבים, כל אחד עם המורכבות וההפנמה של המסרים החברתיים והתרבותיים שלו. לכאורה הסרט עוסק בניסיון של גבר מאצ'ואיסטי לגרום לאישה זרה להתאהב בו בהיותה שבויה שלו, כמו פיגמליון מודרני. הוא מנסה לעצב אותה לטעמו, לקנות לה בגדים ותכשיטים, שמתאימים לעולמו ולהכניס אותה לחייו. בפועל הוא מתאר כניעות, חיים של הזדקקות, והמתנה שהאישה תיענה לחיזוריו.
ברמת הפנטזיה המגדרית של גברים, הסרט מספק פרדוקס, שאולי הוא סוד הצלחתו. גבר חזק הלוא זקוק לאישה חזקה כדי לחוש מאותגר. היא צריכה להיות אסרטיבית, מושכת, אבל גם כזו שאפשר בסופו של דבר להכניע. כלומר, דרך הכיבוש שלה, הגיבור מאשרר את הגבריות שלו. תכופות חש הגיבור מושפל, מוחלש ומוקטן, אבל בעזרת נחישות, שילוב של רכות ואומץ, הוא גורם לה להבין שכדאי לה להיות איתו. הוא "מציל" אותה.
הסרט מתאר כל הזמן את המעבר בתחושת השליטה והכוח בין הגבר לאישה, לא ברור מי כנוע ומי מכניע. מי האסיר ומי הסוהר. בסצנת אמבטיה בסרט, כששניהם ערומים ופגיעים, הוא שואל אותה למה היא מתבוננת בו ולא נוגעת. האם היא רוצה להשפיל אותו? וברור עד כמה המחשבה הזו מעוררת אותו. במושגים של פנטזיה, אפשר לומר שהדבר שהכי מפחיד אותנו הוא גם הדבר שהכי מדליק אותנו. הפחד שהיא עושה לו טיזינג, שהיא משחקת איתו, שהיא לא רוצה אותו באמת מאיים עליו, אבל גם מדליק אותו.
ברמת הפנטזיה המגדרית של נשים, מדובר באישה שמתגרה מינית מהמחשבה על גבר חזק, מושך, מסתורי, עם מבטא סקסי, שיסחוף אותה להרפתקה מסעירה מעבר לשגרת היומיום שלה, שבה היא לא מוערכת מספיק ונמצאת במאבק תמידי על תשומת הלב של בן הזוג הקבוע והמנומנם שלה.
המחשבה שיש מישהו שבמשך שנים חיכה לה, רצה אותה, חלם עליה, מעוררת ומדליקה. הוא הבין מי היא באמת, הוא התאמץ, הוא מעריך אותה. הוא מעניק לה ביטחון, למרות שהוא גם מסוכן. הוא חוטף אותה וגוזל ממנה את החופש שלה, אבל כשהיא נאותה להתמסר אליו וליהנות, זו הנאה והתמסרות מוחלטים ומגרים.
ברמה האירוטית, נשים מפנטזות ומתגרות מאונס ומסקס עם זרים בעיקר כי זה מסיר מהן אחריות על מחשבות מיניות נועזות, שנמצאות מחוץ לחינוך המיני שהן קיבלו. אבל ברור שזה לא מה שהן רוצות במציאות, זה רק מדליק כפנטזיה. למרבה הצער, מה שאסור, אינו פוליטקלי קורקט, ולגמרי לא מהוגן - הוא גם הדבר שמעורר ומלהיב. לכן, הסרט כייצוג של העולם האירוטי שלנו מפמפם מסרים דכאניים של הפטריארכיה, שבהם הגבר צריך להיות חזק כובש ואילו האישה חלשה וכנועה. הוא צריך להציל אותה משגרת חייה. האם לא התקדמנו כבר?
https://www.haaretz.co.il/family/leereuvenibardavid/BLOG-1.8947250