לרגל יום הולדתי העברי , קצת על פרשת השבוע- פרשת ''נשא''
פרשת נשא (או נשוא) היא פרשת השבוע השנייה בספר במדבר. היא מתחילה בפרק ד' פסוק כא ומסתיימת בפרק ז' פסוק פט. פרשת נשוא היא הארוכה ביותר בתורה (למעט פרשיות מחוברות), ויש בה 176 פסוקים.
השבת שבה קוראים את פרשת נשא היא תמיד השבת הסמוכה לחג השבועות (לפניו או אחריו).
פרשה ממשיכה בעניינים שנדונו בפרשת במדבר שלפניה, כלומר במניינים, מ?פקדים ורשימות, אולם יש בה גם כמה פרשיות הלכתיות. הפרשה היא חלק מרצף הפרשות בתחילת ספר במדבר העוסקות בהקמת מחנה ישראל ובהכנות לנסיעה מהר סיני אל ארץ ישראל.
המשך העיסוק בשבט לוי: תפקידי משפחות בני גרשון ובני מררי ומניינם.
החובה לשלח טמאים מחוץ למחנה
פרטים של דיני מעילה
פרשת סוטה
פרשת נזיר
הציווי על ברכת כהנים
קורבנות הנשיאים: תרומות נשיאי השבטים לרגל סיום הקמת המשכן
ברכת הכהנים -
אסור שברכת הכהנים או ברכת הצדיק תבוא במקום פנייה ישירה לקב''ה.
אם כך, מדוע מבקשים ברכה מהכהנים ?
כשם שאדם מן היישוב לא בהכרח יחפוץ לפנות אל המלך, הוא יעדיף לפנות אל השר האהוב על המלך ,לבקש ממנו שידבר עם המלך, שייתן מילה טובה ''תבקש מהקב''ה בשבילי''.אבל תמיד זה צריך לבוא יחד עם תפילת האדם.
הקב''ה מבקש שהכהן יהיה צינור שפע להעביר לבני ישראל את הטוב והשפע.
הכהן צריך לכסות את אצבעותיו בשעה שהוא מברך את האדם . כפי שבצילום רנטגן הטכנאי יוצא מן החדר על מנת לא לקבל קרינה, כך הכהן צריך להסתיר את אצבעותיו. ישנם דברים שלא רואים וקורים. יש ברכה גדולה בברכת הכהנים אך צריך גם להיזהר.
בברכת כהנים יש מילים שהכהן זז אחורה או נע לצדדים. כל מקום שיש כ' סופית הוא נע לצדדים.
ברכת הכהנים כוללת המון דברים: ''יברכך השם ''= ברכה בכסף= כל שקל שאתה עמל עליו, שתהיה לך עליו ברכה, שתוכל להוציא ממנו הרבה
''וישמרך ''= שתהיה עליך שמירה= הן בדרכים, הן בבריאות וכ'ו
''יאר השם פניו אליך ''= כמו שאדם הולך למלך ,אם הוא רואה את המלך מקבל אותו בהארת פנים, שמח לקבלו, שמח לראותו, האדם יודע שיש לו סיכוי
''ויחנך''- ייתן לך חן וחנינה
''יישא השם פניו אליך ''= נשיאות פנים = ''הם עצמם, עם ישראל, מתנהגים איתי לפנים משורת הדין...'' - (ברכת המזון וכ'ו )- הקב''ה אומר: ''תראו איך הם החמירו עם עצמם להודות לי ,''בכזית '' הם כבר מברכים ברכת המזון- כאשר אתה מחמיר עם עצמך ועובד את השם מתוך אהבה גדולה ושמחה גדולה, לפנים משורת הדין, כך השם ינהג איתך= מידה כנגד מידה
http://www.hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=10537
ארבע הגלויות על דרך הרמז -
http://www.hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=12905
המצווה: לשלח את הטמאים מעל למחנה= התורה נדרשת ב4 פנים: פשט,רמז, דרוש וסוד.
במדרש רבא יש על אותם פסוקים מהלך שלם בדרך הרמז: אומר המדרש משפט קצר בארמית המסביר את כל הפסוקים:
צו את ב''י=צו=מצוות
וישלחו מן המחנה= אם הם לא ישמרו את המצוות,-''וישלח ''
וישלחו= גלות
אם לא ישמרו את הצו, תבוא גלות.
מן המחנה= ארץ ישראל, שם השכינה חונה.
''ארבע מני שילוחין וג' מחנות....''
אם בני ישראל לא ישמרו את המצוות(את הצו )= הם ישלחון= תבוא גלות=הרעיון בכללותו טמון בפסוק הזה
המחנה=מחנה שכינה=ארץ ישראל,ששם שכינה שורה
''צרוע, זב וכל טמא לנפש''- 3 סוגי טומאות ו4 מיני שילוחין וג' מחנות על החטאים שחטאו ועל הגלויות שגלו== רמז להם שאם יעברו על 3 אלו: עבודת כוכבים, גילוי עריות, שפיכות דמים, יחוייבו גלות =
צרוע-עבודת כוכבים=שמצורע הוא שווה ערך לעבודת כוכבים
זב= גילוי עריות
טמא לנפש=שופכי דמים,שמטמאים עצמם והארץ בשפיכות דמים
3 סוגי הטומאות הללו =עבודת כוכבים,גילוי עריות, שפיכות דמים= לפיכך, הביא עליהם השם 3 פורענויות : שלוש כנגד שלוש=(מידה כנגד מידה )=3 סוגי הפרענויות =השילוח הזה אמור בגלות בבל.
''מזכר עד נקבה...''= כנגד גלות מדי
''אל מחוץ למחנה תשלחון''= הייתה יציאה מארץ ישראל(בניגוד לגלות מדי)= זו גלות אדום
''ולא יטמאו את המחנה אשר אני שוכן בתוכם''= גלות יוון, שם הגלות לא הייתה ביוון,היוונים השתלטו על ארץ ישראל ,היוונים טימאו את ההיכל בעבודת הכוכבים שלהם
אלו הן 4 הגלויות על דרך הרמז
''אשר אני שוכן בתוכם''= רמז להם שבכל מקום שיגלו, שכינה עמהם=בשורה של נחמה= רבי נתן אומר: ''חביבים ישראל בכל מקום ששכינה עליהם ''
''וכשהם פזורים''(אנחנו היום בכל מקום בעולם ),''שכינה עמהם''
''ושב השם אלוקיך''= בורא עולם נמצא איתנו=הנחמה, הערובה שלא נאבד,שלא נתפורר ולא נושמד
בצד הבשורה על הגלויות, יש גם את ההבטחה שבהיותם בארץ אוייביהם, בכל מקום-שכינה עמהם !
פרשת נשא-
מעבר לזמן
'' כל אחד רוצה למלוך על עצמו, התרצה לדעת הדרך? ''
http://www.hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=9502
שבועות=כלולות= חג מתן תורה= התחתנו עם בורא עולם,השם יתברך הוא החתן ואנו הכלה-
לאחר חג השבועות=הנישואין
לפני 13 שנים. 2 ביוני 2011 בשעה 23:07