צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

אתנחתא

"אין לך פריצות גרועה מן החשיבה"
לפני 16 שנים. 5 באוגוסט 2007 בשעה 14:47

שאלה שהיתה באוויר אבל כמעט אף אחד לא שאל אותי היתה אם היחס שלי לערבים השתנה. יום אחרי התקיפה דודה שלי התנחלה בבית הורי ואחרי שגמרה לזעוק חמס, לצבוט בלחיי ולברך הגומל היא אמרה - "אם הוא רק היה יודע במי הוא פגע, באחת שהיא כזו יפת-נפש, עם נפש יפה באמת, שרק חושבת שמאלני כל הזמן". היא לא היתה היחידה, אני מניחה, שחשבה שיש בזה משום אירוניה שדווקא מישהי כמוני, המשתייכת לשמאל הקיצוני ואפילו (רחמנא ליצלן) מתרועעת מדי פעם עם ערבים בסמינרים, ואשכרה חושבת שלפלשתינים מגיעה מדינה ושעשינו עוול לפלשתינים אזרחי-ישראל - שדווקא אחת כזו תותקף, כמעט באופן אישי, על ידי צעיר ערבי חמש בסכין.

גם אני תהיתי הרבה על השתנות היחס שלי לערבים - ואם היתה כזו בכלל. כשסיפר לי חוקר השב"כ שפגש אותי בביה"ח ש"החשוד כבר בידיהם" - אמרתי לו "טוב, בטח מצבו עכשיו יותר קשה משלי". הוא רק גיחך; אבל אני התכוונתי לזה. וכשהבנתי שהוא היה
נער בן חמש עשרה, בלי איזו אג'נדה, הרגשתי ששנינו קורבנות של אותו הכיבוש. הרגשתי שאני קורבן החברה האלימה בה הוא גדל, חברה אלימה וענייה שבמידה רבה למניהיגים הנבחרים שלי יש אחריות על הפיכתה לכזו.

אבל העובדות היו שברחוב, פחדתי מזרים שבאו לקראתי יותר מאשר מאנשים מוכרים; פחדתי מגברים יותר מאשר מנשים; פחדתי מכהי-עור יותר מאשר מבהירים, ופחדתי מאוד מערבים, עד כדי עצירה מוחלטת, מעבר למדרכה השניה, יציאה ממונית שנהגה התגלה כערבי והימנעות כללית ממעבר באיזורים בהם יכולים להיות ערבים (נסו לחיות ככה בירושלים - לא מעשי בכלל). העובדות היו גם שהפסקתי ללכת לאימונים בדוג'ו "סאלאם-שלום" לאייקידו, למרות שהבטחתי שאבוא ואהיה מהפעילות בו, לטובת הנשים הערביות שרצו להתאמן ורצו שתהיינה נשים נוספות; למרות שהסמינר בעקבותיו נולד הדוג'ו היה כולו ברוח Peace on Earth ואימונים חוצי-גבולות (קפריסין, בלפאסט, עיראק ופלשתין). פחדתי מהנסיעה לשועפאט, פחדתי מהנסיעה לבית-חנינא - אפילו שיכולתי לסוע עם המאמן, אפילו שהכרתי את כל החבר'ה, כולל הערבים, וידעתי שהם אנשים מקסימים ונחמדים ושפניהם לשלום. ובאופן כללי הפסקתי להיות פעילה בענייני קירוב-לבבות.

לא רציתי להגיע למקום בו אם יהיה ויכוח מר על הכיבוש ותוצאותיו, אמצא עצמי מנפנפת במשפט "בתור אחת שהיתה בפיגוע...". לא רציתי למצוא את עצמי הולכת בעקבות האידיאולוגיה שלי, ובעצם מביאה את עצמי למצב-ד?חק שאני עדיין לא יכולה להתמודד איתו. ובאופן כללי, הרגשתי שאני צריכה להיות יותר עם עצמי, קשובה לכוחות שלי וליכולות שלי, ובעיקר למגבלות שלהם, לפני שאני מפזרת אנרגיה להציל את העולם. אבל מאז לא חזרתי לפעילות שהיא מעבר לפעילות-כורסא, חתימה על עצומות מזדמנות והגבה בבלוגים המתאימים. זה חסר לי, אבל יש בי חשש שאולי משהו בתוכי נשבר.

אני לא שונאת ערבים בעקבות מה שקרה לי. אני גם כבר לא מפחדת מהם במיוחד. אני גם לא אוהבת "אותם" - אין לי דרך לאהוב את מי שאני לא מכירה, וזה אמור לגבי כל אומות-העולם. אני כן מאמינה שזה שנכיר אחד את השני יפחית אירועים אלימים טפשיים ושנאה באופן כללי. אני כן מאמינה שבמקביל צריכים להיות פתרונות מדיניים - כי כמה שלא נתחבק ביחד, לבושי לבן, נעשה יוגה ליד גדר-ההפרדה ואייקידו בשדות-מוקשים, כל עוד להם אין מה לאכול ולי יש הפער לא ינתן לגישור. מה שאני עוד לא יודעת, זה איפה התפקיד שלי עכשיו בתוך זה. מה מתאים לי לעשות, ומה לא. מה בתחום הכוחות שלי, ואיך אני יכולה לנתב עצמי לפעילות עם מה שקרה ולמרות זאת.


shushu - את מדהימה אותי, כל פעם עוד קצת.
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - תדהמה היא שמי השני... :)
תודה.
לפני 16 שנים
סוכן משנה מבנה זהירות, אמירות שמאלניות מוטעות - אהה, גראס רוטס של שלום....

"..אני כן מאמינה שזה שנכיר אחד את השני יפחית אירועים אלימים טפשיים ושנאה באופן כללי."

להרגעת (?) מצפונך, יש הרבה מאוד שטוענים שמפגשים בין שוחרי שלום שמצויים תחת פרקטיקות של אויבות, רק מחדדים את הסיבות למצב האויבות ומעמיקים אותה ולא מניעים שינוי. גראס רוטס של שלום זו תוצאת השלום ולא הסיבה לה.
הדרך האפקטיבית ביותר היא בקלפי.
:-)
אם יריבות נמצאת בין אויבות לבין חברות, אז לפני שאויבים מתחברים זה לזה, עליהם להיות יריבים, לא?
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - בעיני, אם כבר יש סקאלה, אז יריבות ואוייבות הן היינו-הך מבחינת העוצמה, אבל שונות מבחינת הרגש שעומד מאחוריהן. אוייבות כוללת טינה, יריבות יכולה להיות סתם ספורט. יריב יכול להיות חבר, אוייב - מעצם הגדרתו כאוייב - לא.

אין לי בעיה מצפונית, האמת. הדבר הכי חשוב שרכשתי לי בזמן שעבר היה את היכולת להקשיב לעצמי ולצרכים שלי לפני כל דבר אחר.
:-)
אני לא מכירה את הטענה שהעלת. אבל מהנסיון (הלא תמיד נעים) שלי במפגשים כאלה, חידוד הסיבות הביא (לפחות אצלי) להבנה טובה יותר של עומק הפער, ולריאליזציה בהתאם של הציפיות והיכולות. וגם זה משהו!
לפני 16 שנים
סוכן משנה מבנה - חברים לא מחליפים מהלומות.
יריבים ואויבים - כן.
ההבדל הוא שהאלימות בין אויבים אינה מוגבלת.
עם היריב יש וויכוח של כמה מגיע לכל צד.
עם אויב אין וויכוח, לא מגיע לו כלום.
קפיצה מאויב לחבר (אוסלו) היא גדולה וספק אם אפשרית.
אבל ניתן לעבור מאויבות ליריבות (שתי מדינות ברות-קיימא ששרויות בסכסוך גבול), ובעתיד שבו מציאות של שתי מדינות תהיה עובדה פיסית מתמשכת אז יתאפשר מעבר לחברות ושלום.
לפעמים יוגה ליד הגדר מרחיקה את השלום. לפני השלום יש לסיים את מצב האויבות. הפרדה יכולה להועיל.
אל תשכחי לבוא לקלפי.
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - מחר ני שם, מצביעה ליברמן :)
לפני 16 שנים
היילני - הצטערתי לשמוע על התקיפה. אני מאמינה שעד שאנחנו חווים משהו על בשרנו, אנחנו יכולים לדבוק כמעט בכל אידיאולוגיה. יפה שאת שומרת על "פרופורציה", ובעצם פועלת בדרך שנוחה לך.
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - תודה. מעודדת אותי.
לפני 16 שנים
scarlettempress{L} - מסכימה עם היילני.
לא יודעת איך אני הייתי מרגישה במקומך - מאז תאונת הדרכים הטראומטית הרבה הרבה פחות ממה שאת עברת, אני שונאת אופנועים באשר הם וחושבת שצריך להוציא את כלי הרכב הזה מהחוק...
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - בעיני טראומה היא טראומה, וגם מתאונת דרכים יכולות להישאר שאריות שמכבידות על החיים ומקשות לתפקד.
וגם אני בעצמי לא יודעת איך אני מרגישה ומה אני חושבת. לפעמים נדמה לי שאני צריכה לבחור צד - שיש לי את הנימוקים לכל אחד מהצדדים, אבל בדיוק מתוך המקום הזה אני לא מסוגלת לבחור צד, ונשארת במין שיתוק כזה.
לפני 16 שנים
זאלופון​(שולט) - "כל עוד להם אין מה לאכול ולי יש הפער לא ינתן לגישור"

אני כמעט מסכים עם המשפט הזה. הייתי משנה אותו טיפה, והופך אותו ל"כל עוד לא נבין למה להם אין מה לאכול ולי יש הפער לא ינתן לגישור".

אני חושש שכל עוד התשובה הרווחת תהיה "בגלל הכיבוש", שום דבר לא ישתנה.
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - זה נכון. באמת צריך תשובות אחרות. "בגלל הכיבוש" לא עונה על הכל, אני מסכימה. מהמפגשים האלה בעיקר יצאתי עם כאב ראש של עד כמה זה הרבה יותר סבוך ומורכב ממה שאני חושבת, וכמה רצון טוב לא מספיק.
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י