בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

אתנחתא

"אין לך פריצות גרועה מן החשיבה"
לפני 15 שנים. 5 בספטמבר 2008 בשעה 19:39

ח?פצו?ן = אובייקטיביזציה. כלומר, להפוך משהו לאובייקט - לחפץ.
קשה יותר, כאשר מה שהופך לאובייקט הוא אדם. למשל, במחזה "חפץ" לחנוך לוין - המשפחה אינה מתייחסת לגיבור כאל אדם שלו רצונות, רגשות וצרכים, אלא כאל חפץ שיכול להיות שימושי ויכול להפריע, אפשר להתעלם ממנו ואף ניתן להשליכו. "למשל" נוסף הוא כאשר כותבים נגד החפצת נשים, כמו בטענה המוכרת שסרטי פורנו גורמים לגברים להתייחס לנשים כאל אובייקט (שוב, משהו נטול רצון או רגש, משהו לא-אנושי).

אבל לא עוד פוסט פוליטי בא כאן, אלא מעין תחושה שהתבהרה לי בימים ובשעות האחרונות - תחושת ההחפצה העצמית. בפורמט מסוים של חשיבה, אני יכולה להוליך את הקוגניציה שלי עד כדי תחושה שאני חפץ. זה דומה קצת לתחושת הנורא-הוד שחשים כאשר רואים נופי טבע ענקיים ומרשימים במיוחד, ו"פתאום מבינים" שאנחנו רק פסיק קטן וחולף על פני כדור הארץ, שהוא פסיק קטן וחולף בגלקסיה, שהיא פסיק קטן וחולף ביקום כולו, וכו' וכו'. זה דומה לתחושה הזו, אבל זה לא אותו הדבר.

תחושת הנורא-הוד, יחד עם האימה והחלחלה שהיא מעוררת לעיתים, משמרת בתוכה גם את ה"הוד" - משהו נפלא, נאצל, שגיב. השילוב של השניים, ההתפעמות, מה שמכונה גם "הנומינוזי" , גורם לאנשים לרצות לעשות דברים: להודות למישהו (נגיד, לאלוהים), לשמח אחרים, לפעול איכשהוא כדי לשנות את חייהם לטובה. אנשים שחווים את הנומינוזי נוטים להתבונן הלאה כשהם בגדול חיוביים יותר, זאת אומרת, אם הם לא במשבר אקזיסטנציאליסטי, זאת אומרת אם הם לא אני.

תחושת ההחפצה העצמית, לעומת זאת, מכילה רק את ה"נורא" מתוך הצירוף "נורא-הוד". בעצם ההגדרה הזו קצת קשה, כי לפחות באופן בו אני חווה אותה, ההחפצה-העצמית אינה "נוראה". היא פשוט מה שהיא, התואר "נורא" אינו מוכל בתוכה אלא הוא פרשנות. ההחפצה העצמית היא דבר נטול-הוד. אני אנסה לתאר את מה שאני חווה/חוויתי (כי אני לא מחזיקה את זה בכל רגע ורגע):

בהתחלה אני מרגישה סוג של אחדות עם המקום בו אני נמצאת. זו תחושה שלווה, מלווה בנינוחות ומעין השלמה. אני מרגישה שהמקום בו אני נמצאת - המקום הפיזי - הוא בדיוק המקום שנכון עבורי להימצא בו באותו הרגע. אני מרגישה שאני חלק מהמקום הזה, אחד מהמרכיבים של החדר.
אני מרגישה שאני חלק מתוך השלם שהוא (בדוגמא הזו) החדר. יחד עם השולחן, המזרון, התמונות, המזגן - אני מה שהופך את החדר הזה למה שהוא (למשל, חדר-שינה). בלעדי הוא לא יהיה שלם בתור חדר-שינה, כמו שאם אוציא את המיטה היא תהיה חסרה בו (אבל לא במטבח).
אני מרגישה שאני והמיטה, אני והתמונה, אני ומנורת-השולחן, שוות. לכולנו יש ערך זהה, ותפקיד זהה ביישות ההרמונית-כרגע הזו.
התפקיד שלי מכריע והכרחי כדי לקיים את היישות הזו בדיוק כמו זה של המזגן והשולחן.
אני שולית וניתנת להחלפה בדיוק באותה המידה.
אני נחוצה פה כי אני חלק מהמקום הזה. בהעדר אני מכאן, צריך יהיה להחליף אותי. ניתן להחליף אותי.

ניתן להחליף אותי. זה בסדר מבחינתי, וזה מה שגורם להעדרותו של ה"הוד". חד-הפעמיות הזו לא גורמת לי לחוש שעלי להספיק המון, להספיק הכל, "לבלוע את העולם", "להשאיר את חותמי על היקום", להפוך את השכונה שלי למקום טוב יותר או כלום. חד-הפעמיות הזו גורמת לי לחוש שממילא זה לא משנה. זה לא משנה.

אז אני ממשיכה לשבת על הרצפה. אני מרשה לעצמי לא לעשות כלום.


עטלפית על{לאסי} - ו ו א ו ! דמיון מודרך כזה טרם ניסיתי. גמני רוצה, גמני רוצה.

את צריכה להקליט את עצמך ולהפיץ פודקטסים של זה, עבורך רעייך הבלתי מחופצנים בעליל (בימים בהם הם לא במצב של "נורא-הוד", כמובן).

לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - אחפצך בקרוב, אם תרצי :)
לפני 15 שנים
עטלפית על{לאסי} - מעניין אותי מה נשאר בסוף - מה הייתה חווית הנוכחות שלך כמה שעות אחרי?

בראש שלי נשמע כאילו זה מוביל למצב טוטאלי של ריק, אין אני והתנתקות עד להתעוררת מחדש, אולי מוגברת משהייתה לפני שהכל התחיל. אני צודקת?
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - למען הסר ספק: לא עשיתי מדיטציה כדי להגיע למצב הזה. הוא "תקף" אותי, שלא ברצוני (אבל לא בניגוד אליו). זו הרגשה שעד שלא הגדרתי אותה היתה בעיקר תחושה לא-ברורה, אבל התבהרה ברגע שניתן לה שם. התהליך שתיארתי פה לא היה תהליך מודע או מכוון. התיאור בא כדי לפרוט את כל החלקים של ההרגשה הזו, מה שהקל עלי לתת לה שם.

חווית הנוכחות שלי, כמה שעות אחרי, וגם עכשיו, היא של אפסות. אין כאן התעוררות מחדש (זה נשאר בידי ה"נורא-הוד").
לפני 15 שנים
shushu - (חייבת להודות שעד התגובה של ע"ע לא הבנתי את המשמעות המוכוונת של הפוסט שלך: חיפצון עצמי זה טוב)

אנלא חזקה במדיטציה כלל ועיקר; אבל תחושות חידלון, דימום מנועים ואפס מעשה יכולות למלא אותי במידה ראויה אחרי שעתיים רצופות של גלישה באתרי פורומים. זה נחשב?
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - שושית, מעניין אותי לדעת מה כן הבנת ללא התגובה של העטלפית. מה תפסת כמשמעות המוכוונת?

ולידיעתך, פוסט זה נכתב אחרי הגפה עצבנית של כל חלונות הפורומים שהיו פתוחים. אז אנחנו דומות.
לפני 15 שנים
היילני - אני לא הבנתי אם זו תחושה של אין-אונות ולכן היא מחוסרת הוד. כי מצד שני אחדות עם המסביב נשמעת עילאית.
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - זו לא בדיוק אחדות עם המסביב, אלא שיוויון עם כל מה שסביבי. אני = שולחן.
זו לא אין אונות. זו תחושה שאני מיותרת.
לפני 15 שנים
עכבר​(מתחלף){Yaara-g} - יש דיבור על התופעה הזו בספרות הפסיכולוגית. המומלצת ביותר היא של ר.ד. לאינג ב'האני החצוי'.. כשלאינג בוחן את המקרה של 'פיטר':
his sense of pointlessness, of lack of direction, of futility, was enhanced, as was his conviction that he was nobody 'really'. he felt that is was pointless to pretend any more. he formulated this to himself in these words: 'i am nobody, so i'll do nothing.' he was now bent not only in dissociating himself from his false self but on destroying everything he seemed to be. 'i derived,' as he said 'as certain sardonic satisfaction out of becoming even less than i had thought i was or what they thought me to be...'

יש התיחסות לזה גם בכתיבה הבודהיסטית העתיקה והמודרנית. לדעתי, התופעות דומות מאוד ואולי זהות, עם שוני במשמעות שניתנת לחוויה.

שלום..
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - כן. זו בדיוק היתה התחושה. ולזה בדיוק התכוונתי.
תודה.
לפני 15 שנים
עכבר​(מתחלף){Yaara-g} - מתוך תחושה של שותפות גורל אני ממליץ לך לקרוא את הספר. קראתי אותו כשסיימתי פרק של התבוננות ופסיכותרפיה בחיי, שקדמה לו תקופה של דיכאון עמוק ושחור מאוד. היום אני לומד להיות מטפל. זה קשור לספר הזה.
אני רק אוסיף.. כדי לעודד אותך יותר לפנות לסיפריה ולקרוא את הספר הזה, שלאינג היה אחד מהפסיכיאטרים היחידים שלמדו את המקצוע כדי להיות עם חולים. לדבריו, לעולם לא הרגיש בנוח עם פסיכאטרים, ושמח מאוד על ההזדמנות שנפלה בחלקו.. לבלות את רוב זמנו עם משוגעים.
הוא הבין מוזריות רבות מבפנים, מתוך חוויות אישיות.

שלום עליך..!
אני לא מיסיונר, זו הייתה המלצה חמה מאוד.
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - השתכנעתי. נשמע ספר מתאים.

לפני 15 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י