בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

אתנחתא

"אין לך פריצות גרועה מן החשיבה"
לפני 15 שנים. 23 באוגוסט 2008 בשעה 15:12

זהירות, פוסט רציני.

המחשבות לכתוב את הדברים הללו עלו במוחי איפשהו סביב יוני השנה, אבל התעצלתי.

ביוני השנה (כמו ביוני בכל שנה) נערכו מצעדי הגאווה השונים של קהילת הלהט"ב בכל מיני מקומות בארץ. אני צעדתי בתל אביב ובירושלים. למצעד שנערך הירושלים הגעתי במיוחד - אמנם פעמיים בשבוע אני בירושלים, אבל הקהילה המרגיזה הזו היתה חייבת לקבוע את התאריך ביום בו אני בד"כ בתל אביב. ובכל זאת טרחתי והגעתי.

כבר הייתי במצעדי גאווה בעבר. שניים בתל אביב (ממש מזמן), שניים בירושלים. המצעד האחרון אליו הגעתי בירושלים (לא כולל השנה) היה ב-2005, זה שדקרו בו שניים מהצועדים. הייתי מאוד רחוקה ממקום האירוע וכשחיכיתי בגן הפעמון שכל היתר יגיעו לא הבנתי למה התנועה כל כך דלילה ויש מן אווירת נכאים. מאז לא הגעתי למצעד הירושלמי. ההיסטוריה האישית שלי עם דקירות בגן הפעמון לא הועילה כדי לגרום לי לבכר אידיאולוגיה על פני בטחון אישי ובאופן כללי גם גרמה לסוג של עייפות החומר והרוח בכל הקשור במאבק, אידיאולוגיה, חשיבה וסובלנות כלפי האחר.

השנה הגעתי.
זה היה שילוב של כמה גורמי-לחץ: הראשון במעלה היה הבלוג המעולה של נילי ונילי, אותו היא ממשיכה לפרסם בפלטפורמה סודית במיוחד, ובו לאורך החודשים אפריל-מאי היא סקרה את תלאות המצעד מול הבירה, ובאופן זדוני גם פימפמה כמה חשוב למי שחושבת שלפעמים צריך לעשות דברים חשובים להופיע, לצעוד ולהשפיע.
גורם שני וחשוב הוא בחור צעיר עימו היו לי מספר מפגשים במסגרת אחת מעבודותי. בעקבותיו פגשתי לראשונה טרנסקסואלים (MTF, FTM), הכרתי את אחד הנדקרים מהמצעד ההוא, שוחחתי עם אם גאה לבן הומו ועוד כל מיני.
גורם שלישי הוא האמונה הבלתי מעורערת שלי בעשייה, בייחוד כשהיא מלווה בכיף - והיי, הומואים זה כיף, אירוויזיון ונצנצים וכאלו.

אבל משהו השנה היה אחרת. השנה, לראשונה, הרגשתי שאני נמצאת במצעד הזה לא כתומכת-מהצד או כסטרייטית אוהדת. השנה הרגשתי שזה במובן מסוים גם המצעד שלי. לראשונה, הגעתי למצעד עם חברות שגם הן מרגישות שהמצעד קשור אליהן באופן אישי (והן לא סטרייטיות-תומכות, עד כמה שמקומן של אלה חשוב ביותר). בתל אביב צעדתי עם הגבירה-הו וידיד שלה, בירושלים היו שם גם נ' ונילי, זיזו ובח"ל ועוד כל מיני פנים שהכרתי משהותי בת השמונה שנים בבירה.

מצעד הגאווה הוא שלי, ושל כל אחד, כיוון שמדובר בהפגנה למען זכויות אדם. כמו בשיר הידוע, אחרי שיקחו את ההומואים, הכושים, הקומוניסטים והיהודים - יבואו לקחת גם אותי, ולא יהיה מי שידבר. זכויות אדם כמו הזכות להביא ילדים לעולם, לגדל אותם, להינשא, לקבל משכנתא, לרשת, לא לחיות בפחד, לקבל יחס הוגן מהרשויות ועוד ועוד.

ההעדפות המיניות הבדסמיות שלי שמות אותי במקום מעניין של בחירה. בניגוד לקהילת הלהט"ב, אני יכולה לממש את המיניות שלי גם בלי שאף אחד ידע. מה זה עניינו של מישהו, איפה אני מבלה ומה אני ובן-זוגי עושים בלילה במיטה? אם נרצה, נביא ילדים לעולם, ולא נזדקק לתהליכי הכרה מיוחדים. אם נרצה נינשא ונתחייב על משכנתא לבנק בכל הממסדים המסורתיים והתהליך יהיה פשוט. ההעדפה האישית שלי לשוטים ועקרבים לעולם לא תהיה עניינו של שום פקיד, לפחות לא מכורח תפקידו.
ומצד שני, כבר תקופה מסוימת שאני מרגישה צורך לספר לחברים שקרובים אלי, לצא מהארון באיזשהוא אופן. לא כי כל כך דחוף לי לספר להם על האופן בו אנחנו מזדיינים; אלא כי אני מרגישה שהצדדים הסאדיסטיים שלי, המשיכה שלי לכאב - שהם פן באישיות שלי, חלק מהזהות שלי, ולא רק חלק מהמיניות שלי. אני נמצאת במקום של בחירה, כי אני לא חייבת לשתף. אני יכולה לבחור לעולם לא לתת ביטוי לחלק הזה של אישיותי מול אנשים מסויימים. אני יכולה אפילו לבחור לא להתעסק בזה בכלל, גם לא מול עצמי.

אני מרגישה שאנשי קהילת הלהט"ב, אלו מהם שבוחרים לממש את החלק הזה באישיותם ובמיניותם, נאלצים להתמודד עם שאלות מורכבות הנוגעות לזהות שלהם, לפרק אותה ולבנות אותה מחדש ולהתייחס אליה. אין להם ברירה אלא להתמודד עם שאלות כמו "האם אני לסבית או דו-מינית?" "עם מי אני רוצה לחיות בזוגיות, אם בכלל?" "מה הצדדים הגבריים שלי אומרים עלי?" כמי שנמצאת בזוגיות סטרייטית, הטרוסקסואלית ומונוגמית, כלומר, זוגיות הנראית סטנדרטית לגמרי כלפי חוץ, יש לי את כל התנאים להתעלם לחלוטין מהשאלות הללו.

אבל החשיפה לקהילה הלהט"בית, שהחלה אצלי במצעדי הגאווה, חשפה אותי גם לעיסוק בשאלות הללו, ומצאתי את העיסוק הזה מעניין. מצאתי ששאלת הזהות המינית נוגעת גם לי. מצאתי שבכתבים הנכנסים תחת הקטגוריה "תיאוריה קווירית" יש הרבה דברים שנוגעים גם אלי, באופן אישי, אפילו שלא זיהיתי את עצמי באופן חד משמעי עם הקהילה הזו. תקופה ארוכה ראיתי בעצמי תומכת אוהדת מן הצד. לא סתם התעורר בי "עניין משונה" ב"כל מיני דברים שקשורים להומואים". במקום בתוכי הרגשתי שמדובר בשאלה שהיא מעבר להעדפה מינית, מעבר לשאלה "עם מי אני מזדיינת". סוגיית הזהות היא כן דבר שהעסיק אותי, וכמו שבנעורי נפתחו לפני כאופציות הבודהיזם, תורות דתיות ורוקנ'רול, הרי שבבגרותי נחשפתי גם לעולם המחשבה שבו אין מתעלמים עוד מהמקום של המין ושל המיניות במה שהופך אותי לאדם.

מכאן אני מרגישה שאני חבה חוב של תודה לקהילת הלהט"ב. התודה היא על כך ש"הם" "אילצו" אותי להתבונן בהם, דרך מצעדי הגאווה. כשמצעד הגאווה עובר בעיר, אני נאלצת להסתכל, וגם אם אני לא רוצה, חלקים מסוימים בתוכי נאלצים להתמודד עם השאלות המורכבות שעולות מעצם הימצאותו של אחר מולי, איתי. אני שמחה על כך. אני מרגישה שנפתחו בפני יותר אפשרויות להיות. עוד אופציות של הגדרות, עוד וריאציות של מי-אני. נפתחה בפני אפשרות לתת שם לעצמי שאינו מקובע כמו "סטרייטית מונוגמית", אלא שם דינמי. פגשתי מודלים חדשים של נשים, של גברים, של נשיות וגבריות ושל הטווח. זה מאתגר לי את המחשבה ומרגיע לי את הנפש בו-זמנית. ולא הייתי נפגשת בכל אלה אלמלא אנשים בקהילה הקווירית היו מתעקשים להיות בחוץ ומאפשרים לי להסתכל. אז על כך, תודה.


נילי ונילי - ג'ודית באטלר היא היא האלוהים.
לפני 15 שנים
היילני - היא או הוא?
לפני 15 שנים
נילי ונילי - אם את שואלת לגבי ג'ודית באטלר- אז למיטב ידיעתי, על אף שהיא כנראה אבי התנועה הטרנסג'נדרית לשוויון, הרי שהיא עדיין מגדירה את עצמה כאישה לסבית.


אם את שואלת לגבי אלוהים- קודם שיוכיח שהיא קיים, ואז נמגדר אותו.
לפני 15 שנים
זיקית - אני מתה עליך :)
לפני 15 שנים
ג'ולי​(לא בעסק) - 1. אמן.

2. בפעם הבאה, תעשי סימן ישמצב שגמני אצטרף.

3. התגעגעתי...הגיע הזמן למשהו
לפני 15 שנים
vini​(אחרת) - גם אני! מה שזיקית אמרה...
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - הו בנות, תודה...
לפני 15 שנים
מתפתח - רציני,
אבל מעניין וחשוב.

חבל שהחבר'ה לא צועדים כל שבוע בירושלים,
באיזורים מגוונים.
העיר צריכה את זה.
לפני 15 שנים
AliceWonders - נדמה לי שניראות, של כל סוג של "חריגות", מקדמת סובלנות (כנראה שרק אצל אנשים שפתוחים לזה, אבל גם זה משהו).

מצחיק (האמת שלא), אבל אני שוחה בחוויה דומה בשבועות האחרונים. במסגרת עבודה שאני כותבת לאחד הקורסים, אני מסתובבת בגן שעשועים שתוכנן במיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים.
עולם שלם.
הרבה שאלות נוקבות.
וזוג נכים שפגשנו בנסיבות עיסקיות, שעורר בי דברים שונים בתכלית מאלו שהיו ודאי מתעוררים לפני הקורס הזה.

תודה על הפוסט הזה.
לפני 15 שנים
shushu - הזכרת לי, אני צריכה ממך ספר.

באטלר לגמרי הגדירה לי מחדש את את התפיסה העצמית, וכנראה גם לעולם שלם של "משונים". אין ספק שהיא מאבות המזון.
לפני 15 שנים
היילני - זו אשכרה הצורה "הנכונה" להסתכל על זה.
איזה כיף לקרוא כזה חיבור מבית קוויני!

דרך אגב, כשדברתי עם המרצה הלסבית-מלכה-פמיניסטית שלי היא אמרה על באטלר, באלו המילים ממש:
she's completely transgender.
מעניינים ה- completely וה- she האלה, מה?
לפני 15 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - המ... בנות (?)
לגבי באטלר... איך לומר... טרם הספיקותי... כלומר, יש בידי מאמר שלה וגם ספר, אבל שניהם הוכיחו את עצמם כלא קריאים (לפחות בשלב זה).
שושו, מה עם הרעיון שלך על קבוצת קריאה? נראה לי שהיילני תצטרף גם!
לפני 15 שנים
מרצדת - יופי יופי.
שמחתי לקרוא ואף הנהנתי לפרקים.
לפני 15 שנים
עטלפית על{לאסי} - הפוסט הזה הוא כמו קפה לבוקר הזה שלי - פצצת אנרגיה משמחת, ללא סתימת העורקים [איך פספסתי אותו?!]. ועוד, לא פחות, הטוקבק הראשון מכריז שג'ודית באטלר היא אלוהים, יששש. אני ממש חווה עכשיו מצב של "נורא-הוד". הו.

בשנות העשרים הראשונות לחיי התייצבתי למצעדים בתל אביב, גאה ומאושרת, צבעונית, גם בנשמתי. המצעד היה יום של חג, יום שמתכוננים אליו. אין לי מושג מתי ואיך הפסקתי ללכת, אבל הפוסט הזה בהחלט מעורר בי את כל הקולות ששואלים למה ובועטים יאללה - וכל זה על רקע העובדה שבשנה האחרונה העניין המרכזי שהעסיק אותי היה לצאת מהארון (או סוג של זה) במסגרת הנסיבות הקיימות בחיי (אולי בגלל זה היה כל כך חשוב לי לציין את זה גם בטקס פומבי יחסית. אה, ו~תודה~ על ההערה עם המבט בפוסט שלי, זאת בדיוק המילה שהייתי צריכה כדי להתעודד).

אם לא תהיה לי בשנה הבאה בטן ענקית של הריון מתקדם עם בצקות ברגליים, או משו :), אני מצטרפת.

תודה.
לפני 15 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י