יש לי מבחן מחר ובעצם בכל רגע
על אודות פחד ושליטה/ אסתי פלד
גם תינוק בן חודשים ספורים שעוד טרם למד לדבר יודע לבטא את רצונו. לפני שהמילה "אני " עולה על דל שפתיו הוא יודע להצביע על חפץ באצבע המורה שלו. לפעמים הוא אומר זה,זה, לפעמים הוא אינו אומר מילה אך מצביע על חפץ שאותו הוא רוצה שנביא אליו. יתרה מזאת: לפי פרויד אותו מצרף המכונה "אני" מתפתח בדיוק למטרה זו: לאפשר ליצור החי לבטא את רצונו כדי להשיג את הנדרש לו. האני, כך אומר פרויד, הוא שליח מטעם היצר; אין הוא קם מתוכו אלא כבלדר המטיב להכיר את המציאות ולפתח כלים שכל מטרתם היא השגת אמצעים לסיפוק היצר. אותה אצבע מורה של התינוק, המצביעה על החפץ שבו הוא רוצה, הופכת במשך הזמן למילה "אני". אחר כך נהגות המילים "רוצה ו"לא רוצה", ומילים אלו הם נקודות הזינוק של האני המלוות את האדם כל חייו.
לאותו אני יש אם כן תפקיד בעל חשיבות מרובה: הוא זה המשיג את המשאבים הנדרשים לסיפוק היצר. הוא אחראי לייבא מן המציאות החיצונית את מה שנדרש על מנת שהאדם יוכל להמשיך ולהתקיים. הוא האחראי לזיהוי של הצורך (רעב למשל או צמא) וכן לזיהוי האובייקט הנדרש לשם סיפוק (מזון או משקה). זהו הביט של האני שבלעדיו לאדם אין קיום. הבודהיסטים אינם רחוקים בהשקפתם מזו של פרויד. גם הם סבורים כי האני הוא כלי השרת של התשוקה. כאן יש לשין היטב לב לניסוח: גם הבודהיזם וגם הפסיכואנליזה הקלאסית מניחים כי האני הוא כלי השרת בידי התשוקה. אולם השכל הישר מניח את ההפך הגמור: אין אנו מניחים שהאני הוא משרתה של התשוקה, אלא שהתשוקה משרתת את האני. אנו מניחים שאנו קובעים את רצוננו. אנחנו אומרים "אני אדון לרצוני". אולם לאמיתו של דבר הרצון, ובצורתו הגולמית" התשוקה, הם אדוניו של ה"אני".
לא פעם אנו מוצאים עצמנו עושים מעשים שאיננו שלמים איתם: מתחמקים ממשו שלאמיתו של דבר עלינו להתמודד איתו, ומצד שני נמשכים לדבר מה שלמעשה עלינו להתרחק ממנו. היא מגדירה במדויק:
כאשר אנו עושים דבר מה שאנו סבורים שמוטב שלא נעשה מיהו השליט? אני הוא השולט ברצוני או שמא רצוני שולט בי?
כאשר אנו מתחמקים מעשייתו של דבר מה שעלינו לעשותו מיהו השליט אז? גם כאן התשוקה היא השליטה, ולא האני, אלא אם כן תשוקה ואני הם מונחים נרדפים. התשוקה להתחמק מדבר מה שאנו מתקשים לעשות היא האדונית שפקדה עלינו להתרחק מאותו דבר המקשה עלינו. כדי לעשות את הדבר עלינו למשול בתשוקה ולהתגבר עליה. לשם כך נחוצה משמעת עצמית.
הדרך הבודהיסטית היא דרך של משמעת. אחת המטרות הראשיות שלה היא להפוך את היוצרות: לעבור ממצב שבו האני כפוף לתשוקה למצב שבו התשוקה מצייתת לאני. כלומר להגיע למצב שבו יכול אדם לעשות את שהוא סבור שעליו לעשות ללא מחסום. האשליה שאני אדון לרצוני היא אחת האשליות המסוכנות ביותר שאדם מחזיק בהן. זוהי אשליה של שליטה המתעתעת באדם המחזיק בה. זהו שקר שאדם משקר את עצמו. כל אחד מאיתנו יכול לתאר לעצמו אזורים של חוסר שליטה. מה שנדרש שלם כך היא ההחלטה לחדול מלשקר לעצמנו. עד כה אמרנו "אני עושה את זה כי אני רוצה את זה" במקום זאת , בלי לשקר, אפשר לומר"אני עושה את זה כי זה שולט בי;אני אינני שולט בזה". אין זה קל להודות בכך. אילו נקל היה לחולל שינויים בעצמנו לא היה צורך ב 84,000 הסוטרות הכתובות של התורה הבודהיסטית, ובאותה מידה לא היה צורך בפסיכותרפיה; אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי או לכל טיפול אחרף ולעיתים נשארים הטיפול תקופה ממושכת, על מנת לחולל שינויים בחייהם. אחדים מהם סבורים כי עליהם לחולל שינוי מעמיק בחייהם. שינוי מעמיק כזה דורש התמדה ומשמעת משום שהוא כולל התבוננות בעולם הפנימי שלהם: באופן שבו הם רואים את עצמםואת העולם ובאופן שבו הם פועלים בעולם. הצעד הראשון בתהליך הוא צעד פנימי; אין הוא קשור בשינוי ההתנהגות כלפי חוץ, אלא בבדיקה עצמית בלבד: בניסיון לעקוב אחר האופן שבו מתנהלים היחסים בין התשוקה ובין ההחלטה והמעשה. מתי אני פועל בכפוף למה שמכתיבה התשוקה ומתי אני הוא האוחז במושכות ומכפיף את התשוקה למשמעת שגזרתי עליה.
מתוך 'להרבות טוב בעולם'.
הורוסקופ 18/1/08-24/108 מזל שור
השור מלא בשמחת חיים, באנרגיות חיוביות שזה זמן רב לא חוויתם, הפתעות רבות מצפות לכם, כסף רב יגיע לידכם ממקורות מפתיעים המיוחד וישמח אתכם עד מאוד. גם הפופולאריות בעיצומה ואתם תזכו להיות במרכז העיניים וההערצה. בן/בת זוג שנטשתם זה עתה ינסה להלחם עליכם בכל כוחותיו/יה וזה יגרום לכם סיפוק רב. סצנות של קינאה ובכי מצדו/ה מצפים לכם, כמו כן צפו להכרות מלהיבה. בימים אלו אפשר לומר שתפגשו באהבת חייכם. המזל חוזר.
מתוך עכבר העיר.
sms היום בערב
כשנגמר הדבר המזעזע הזה ואתה נרגע אתה מבין שהסתכלת על משהו נהדר
מתוך הנייד שלי, הודעת טקסט יוצאת אחרי סצנת לידה בערב מחווה לציון 5 שנים למותו של סטן ברקהאג' (1933- 2003).
לפני 16 שנים. 12 במרץ 2008 בשעה 22:50