סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

נפילה

מאת Bent     8 בספטמבר 2005
במשך השנים שבהן אני מעורה בעולם הבדס"מ, יצא לי לראות ולחוות (במידה מוגבלת) מספר פעמים את התופעה המכונה "נפילה" או "DROP". בדרך כלל המדובר הוא ב- "SUB DROP" ולא ב- "TOP DROP", אך גם תופעה זו קיימת וחייבים להזכירה.

מה היא הנפילה?

הנפילה היא שם המיועד לתאר תגובה פיזית ונפשית החלה לאחר משחק/סשן. את ההשפעות הפיזיות של המשחק קל לזהות בשעות הספורות לאחר מעשה. ההשפעה הנפשית והרגשית של המשחק יכולה להתרחש מספר ימים אחרי המשחק ועקב כך קשה לזהות ולקשר בין השניים.

חשוב לציין כי הנפילה איננה סימן של סצנה רעה או חוסר הנאה, יותר מזה לרוב הנפילה מתרחשת לאחר סצנה או משחק אינטנסיביים בהם השחרור הביא לציפה בחלל שולט או נשלט והביא לאופוריה. כלומר, ככל שהייתה סצנה טובה יותר, כך אנו מגדילים את הסיכוי לחוות נפילה.

כמה מאפיינים בולטים של ה"נפילה":

התקפי חרדה, רגשי אשמה ערך עצמי נמוך, פקפוק עצמי, עצבות ללא מקור מזוהה, בכי לא נשלט, אדישות, עייפות, שינה עמוקה ומוגברת, נדודי שינה, כעס, דיכאון, פחדים והתקפות חרדה, התקפי זלילה / ניקיון, כאבי ראש, בחילות ורעידות.

אבחון ה"נפילה":

יש לשם לב לשותף המשחק, לבחון את השפעת המשחק עליו, קרבה ותשומת לב לשינויים קטנים לפני פרוץ הסערה. הכרות מוקדמת ומבוססת עם בן הזוג המשחק איתכם תקל על זיהוי השינויים במצב הרוח שלו.

ה"נפילה הפיזית":

לנפילה הפיזית שתי סיבות עיקריות, שתיהן קשורות ישירות במאמץ הפיזי, וכן גם הנשלט, כפות ומחוסר תנועה, מתאמץ פיזית, לפעמים יותר מהשולט המצליף, המכה והנע.

תופעה אחת של הנפילה הפיזית מאופיינת בירידת חום הגוף, התקשחות השרירים, חוסר תחושה ותחושת עקצוץ בכל הגוף. ההסבר ה"מדעי" לסוג זה של נפילה, קושר את המשחק לסוג של מאמץ / טראומה - הגוף מגיב אוטומטית בכיווץ כלי הדם על מנת להפנות אותו אל האיברים החיוניים.

תוצאת התגובה - הפחתת זרימת הדם אל הגפיים ומכאן העקצוץ או אובדן התחושה, הכאבים או התכווצות השרירים. לעיתים המשחק ירגיש חלש, ולא בטוח בשיווי המשקל או באחיזה בדברים.

הצורה השנייה של נפילה פיזית קשורה לתגובות הכימיות של הגוף, בעיקר הדבר אמור בסוכר, אדרנלין ואנדורפינים. ספציפית, שחרור או אובדן הטבעי של גורמים אלו בזמן משחק גורם למגוון התופעות המתוארות.

ירידה בסוכר - גוף המשחק נמצא במאמץ, הגוף שורף את הדלק וכך יורדת רמת הסוכר. ירידת הסוכר יכולה להיות מלווה בשינוי מצבי רוח, עצבנות, חוסר סובלנות או עצבות.

אדרנלין - הגוף משחרר אדרנלין כתגובה למתח וכאב. האדרנלין גורם לתחושה של כוח וחיוניות, המרשה לסאב לשאת בכאב ודום להמשיך בסצנה מעבר לכושר הטבעי לעיתים. ירידת כמות האדרנלין תביא תחושת חולשה, רעידות או עצבנות. יותר מזה, אדרנלין משמש את הגוף כמאיץ ולכן הגוף שורף יותר אנרגיה לכן ירידה בכמות האדרנלין מלווה פעמים רבות בירידה ברמת הסוכר.

אנדורפינים - משוחררים על ידי הגוף בזמן פעילות גופנית מאומצת או כאב. באופן לא מפתיע הם משוחררים בזמן סצנה וגורמים לתחושה אופורית, בסוף המשחק הירידה באנדורפינים יכולה להיות מלווה בהרגשה עצב או מלנכוליה.

מניעה התופעה:

לפני משחק אינטנסיבי, כמו לפני פעילות גופנית ממושכת, יש לדאוג לתזונה נכונה (ולא לשחק על בטן מלאה). לא פחות חשוב: שתייה בכמויות מספקות על מנת למנוע התייבשות.

כושר גופני - אפילו על משחק זה משפיע. ההיגיון ברור לדעתי ולא אוסיף.

מתיחות - בדיוק כמו שלפני מאמץ פיזי (אימון, משחק) אנו מבצעים מתיחות, לפני משחק מומלץ לבצע סדרת מתיחות שתשחרר ותגמיש את שרירי הגוף.

משחק קבוע - משטר הגיוני למשחק, כלומר הרגל גופך למאמץ, אין להעמיס על הגוף יותר ממה שהוא יכול לקחת ואת הגבול רק כל אדם יכול לקבוע לעצמו.

הכנה מנטאלית - למי שזה עוזר, מספר דקות שקט, מדיטציה, הסדר נשימות.

שעות שינה מספקות לפני המשחק.

טיפול:

במידה ואחד מהתנאים הללו נראים לעין, כדאי:

לנשום עמוק ולא להיבהל. (וגם כאן יש מקום למגבת).
הושב או אפילו טוב יותר השכב את הסובל. כסה בשמיכה או בגד.
מנע סיכול גפיים, ישיבה מזרחית, תנוחות עבדים, ואפילו ידיים משלובות עד שאותו אדם יחזור לאיתנו.
תרופת סבתא יעילה - שפשוף נמרץ של הגפיים יסייע להחזרת זרימת הדם לתקנה בצורה יעילה.
אופציה נוספת – שילוב של מסג' עדין לזירוז זרימת הדם.
במידה ויש להתמודד עם התכווצות שרירים, מסג' כמובן עוזר, נענוע עדין של האזור התפוס, וחימום השריר.
ושוב מתיחות לאחר המשחק, גם ללא הופעת אף סימפטום יכולות למנוע תגובה מאוחרת יותר.
נא לא לשכוח, למי שלא בכושר, מתיחות נמרצות מעבר ליכולות הנוכחית עלולות להזיק יותר מלהועיל.

לאחר משחק:

משקאות אנרגיה בעלי תכולת מלחים וסוכר גבוה, יעזרו לאזן את הגוף בצורה המהירה ביותר. פרוטאינים יעזרו להחזיר את הגוף למסלול אך יש לזכור לא להכביד יתר על המידה על מערכת העיכול. שוקולד, משקאות מתוקים, פירות גם הם יעילים בהחזרת סוכר לגוף (שלא לדבר על היותם פרס נאה ).


נפילה רגשית ונפשית:

אז מהי הנפילה הנפשית רגשית? קשה לענות כפי שקשה לאבחן. הסימפטומים משתנים מאדם לאדם וכוללים דיכאון, רגשות אשמה, חרדה, מלנכוליה, עצבנות ועוד. בעייתית יותר היא העובדה כי הנפילה עלולה להתרחש שעות וימים אחרי המשחק עצמו, במקרים מסוימים גם שבוע לאחר המשחק או הסצנה.

עצם חווית הנפילה הנפשית אינה סימן לסצנה רעה, למעשה, לרוב הנפילה מופיעה דווקא אחר סצנה טובה. אין גם קשר לאורך הסצנה או ל"קושי" הסצנה, נפילה יכולה לקרות לשחקנים מנוסים או למתחילים.

בסופו של עניין, ההסבר הפשוט לתופעה הוא ירידת המתח והשחרור הסופי של ההיי הטבעי הקשור במשחק.

נתק, הוא זרז שאין שני לו כמעט בכל הקשור לנפילה נפשית. לפני, תוך כדי ואחרי. נתק יכול להתבטא בציפה מחוץ לסצנה של הנשלט, חוסר תשומת לב לאיתותים קטנים של השולט, או כל דבר טריוויאלי אחר שעם הזמן מתנפח וממלא את הואקום שנוצר בסיום המשחק.

גורם שכיח נוסף לנפילה הוא הרגשת ניתוק אחרי המשחק. זמן המשחק וההכנות הינם אינטנסיביים , בין המשחקים נוצר לזמן מה קשר אינטימי אמיץ. עם סוף המשחק עוצמת הקשר פוחתת. במידה והקשר בין המשחקים אינו נשמר, תחושת אובדן תתפוס את מקום ההיי, ומשם הדרך פתוחה לשלל רגשות, אובדן כבוד עצמי, פחדים וחששות עצמיים, הרגשת נטישה, הרגשה של חפץ משומש, אובדן בטחון.

הציפיות הנבנות לפני המשחק עלולות ליצור אפקט נוסף לאחר המשחק - מתח שלא נפרק, הרגשת החמצה, עלולים להחמיץ עם מעבר הזמן לאחר המשחק.

סטיגמות סוציאליות ושבירתן:

כל משחק, ובעיקר האמור במי שמשנה את "מעמדו" הסוציאלי ימצא את עצמו נאבק בשאריות של תפיסות חברתיות:
הכניעה – עבור אנשים שהם "דומיננטיים" בתחומי החיים הרגילים שלהם.
השליטה – עבור אנשים שהם העובדים תחת סמכות בחיי היום יום.

השינוי והמעבר בין שתי ההגדרות המעמדיות הללו, או שינוי והשפעה על הגדרת המין הטיפוסית, "גבר נחדר", אישה "חודרת", משחק חד-מיני, כולם עלולים לגרום למאבק עם מוסכמות חברתיות שעלול ליצור קשיים רבים לאחר המשחק.

מניעה:

מספר גורמים עלולים להוביל לתחושות המתוארות כאן. לפיכך יש לבדוק ולברר מספר עובדות לפני המשחק - טיפול תרופתי, בעיות בבית, לחץ בחיים מחוץ למשחק, בעיות נפשיות, גורמים פיזיולוגים כמו מחלה לאחרונה, סכרת או כל גורם אחר המשפיע על האינדיבידואל. קו ההגנה הראשון הינו ידע על השותף למשחק (ואני מתייחס כאן לשני בני הזוג, שולט ונשלט). יש לעדכן את השותף לפני המשחק בכל העלול להשפיע לא רק על המשחק אלא גם על ההשפעות המרוחקות יותר.

נקודה שכמעט ומיותר לציין - סשן רע גורם ליותר סיבוכים לעומת סשן טוב. מכאן, כדאי (ועדיף) להשקיע במשחק, בתכנון ובדאגה שהסשן יעבור היטב.


טיפול:

הטיפול מחולק לשני שלבים ראשיים.

מיידי: (AFTERCARE) – מיד לאחר המשחק (ובעיקר אמור הדבר בנשלט), על השולט לדאוג לרווחתו הפיזית של הנשלט, לעטפו בשמיכה, לתת חיבוק, חיזוק מילולי והבעת הערכה, חום.

שלב זו הוא לעיתים הקשה ביותר מאחר והוא בעיקרו חד צדדי, מהשולט לנשלט, לכן הבעת תודה קטנה מצד הנשלט, הערה חיובית על עוצמת החוויה או כל חיזוק חיובי מילולי מהנשלט לשולט הם חשובים. נושא לא פחות חשוב - את הזמן הזה השולט יכול לנצל למנוחה, לרגיעה, להחזיר את הנשימה לסידרה. למי שזה חשוב לו, נתח את הסצנה.
למי שצריך שקט, פרוש ממקום רועש או ציבורי לפינה שקטה יותר. גם חיוך עוזר (משני הצדדים).

עוקב: (FOLLOW-UP) - השעה שאחרי המשחק היא הקובעת אך כפי שצויין, הנפילה הרגשית עלולה להגיע מספר ימים אחרי הסשן, לכן הקשר האחראי בין המשחקים לא נגמר בשעה שאחרי ולא בנשיקה של הפרידה באותו יום. הקשר החיבור והבדיקה צריכים להמשיך בשבוע שבועיים אחר האירוע. הקשר חייב לכלול זמן אחד לשני ולא רק שיחות טלפון בנות 30 שניות, פנו זמן. בזמן העיכול של סשן (קשה במיוחד) עולים לראש כל כך הרבה משקעים, אסוציאציות, מחשבות, תובנות ושאר ירקות שאותם צריך לחלוק.

קצת פינוק עצמי מותר ורצוי, על תעמיסו על כתפיכם את היקום מיד בחזרה הביתה, הילדים יכולים לחכות, העבודה החדשות צריכים לבוא במינון הגיוני בזמן פגיע זה. עיסוי מקצועי, מוסיקה, גלידה, סרט וחיבוק, כל אחד והדרך שלו להירגע.

לאורך כל הזמן, קשר של חיזוק חיובי, תמיכה פיזית, נפשית ורגשית. הפידבק החיובי הוא הגורם מספר אחד למניעת נפילה נפשית/רגשית.

השתמש בחברים היודעים על סגנון המשחק שלך. קבל תמיכה.

כתוב, כתוב לבלוג (כן גם אנחנו רוצים ליהנות וללמוד), ליומן, למגרה.

נתח, מה קרה , מה עבד, מה לא.

במידה ואתה חש שאכן שקעת בנפילה, זכור ההרגשה עוברת. הפעם הראשונה מפחידה יותר מהשנייה וכן הלאה.

תוספות והרהורים:

אחריות - למעשה, בכתיבה עד כה התעלמתי לחלוטין מהחלוקה הנפוצה לנפילת שולט ונפילת נשלט, זאת למרות שיש לה מקום לטיפול פרטני בדיון ושיחה, על מנת לחדד ולהבין את ההבדלים בין השניים.
ההתעלמות היא מכוונת. לדעתי אין אחריות חד כיוונית. ההסכמה לסשן, למשחק היא כתב התחייבות משני הצדדים לדאוג אחד לשני , גם מעבר למקום ולזמן המשחק בלבד. יותר מזה האחריות היא דו-כיוונית, לנשלט אחריות זהה בנושא כשולט.

Queencie​(שולטת)
תודה
על המידע המקיף המעמיק והמשכיל, בנושא שכמעט ואינו מטופל או נדון. ממליצה על פרסום במקביל גם ב "אלפוני".
8 בספט׳ 2005, 10:38
Eve
טוב לדעת :))
למדתי עוד משהו ,תודה
8 בספט׳ 2005, 12:50
Queeny​(מתחלפת){being}
מעניין ומעמיק
ובעיקר חשוב. תודה. Q.
10 בספט׳ 2005, 19:00
עינבר
אחריות
לצערי , אני מכירה את הנפילות האלה טוב מדיי. הייתי זקוקה למאמר הזה קודם. הייתי מחליפה את המילה אחריות במחוייבות. לשני הצדדים יש מחוייבות לדאוג אחד לשני , לא ?
8 באוק׳ 2005, 1:13
בתול​(נשלט)
פשוט מצוין
ממצא, לענין ומאד אפורמטיבי. איפה אני יכול למצוא עוד בנושאים שונים?.
22 באוק׳ 2005, 2:33
ממתין בסבלנות​(שולט)
נפילה
כן חוויתי תגובה כזו..על שפחתי יש לא מעט אמת בכתבה הזו.. ותודה מראש.. ממתין בסבלנות
25 בינו׳ 2006, 17:03
במבית{בעלי}
תודה תודה תודההההה
אין לך מושג כמה זה היה במקום בדיוק עכשיו לקרוא את זה המון תודות!!!! אני עושה לכתבה הזו פרומו בבלוג שלי:-)
28 ביולי 2006, 17:50
columus
תוספת
חשוב להדגיש שנפילה יכולה לקרות גם במהלך סשן ארוך, ולא רק לאחריו.
13 במרץ 2007, 23:34
Nutella la
תודה
כן ירבו כמוך.
2 במאי 2008, 14:02
Lady Galadriel
אהבתי
מפוכח, מדויק, וחשוב. (לתלוש ולשמור (: )
27 באוג׳ 2008, 9:00
ginger
מעניין.
הגעתי לכאן רק כעת. אכן מסמך שיש לסמן אותו בכוכבית. הדברים מוכרים אמנם, מתוך החוויה, אך הרהיטות בה הם כתובים, מארגנת ומסדרת אותם למקום החשיבות שלהם. תודה על כך. ג'ינג'ר.
23 במאי 2009, 16:37
אמנית
מעולה
כ"כ נכון
15 בנוב׳ 2009, 17:25
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי}
שמע
איך שהייתי צריכה את זה דווקא עכשיו. לגמרי במקרה נתקלתי בזה הכי הכי בזמן שבעולם. תודה שכתבת את זה ככה.
15 במאי 2011, 14:33
חרוב​(נשלט)
אני אקח דברים אילו בחשבון... למזלי, יש לי ניסיון עם דברים שנישמעים דומים לחוויות הנפשיות של ה''נפילה'', ומהבחינה הזו, אני יודע למה לצפות... בלחץ הפיזי, לא ממש. תודה על המידע, כזה דבר חשוב באמת לדעת לאנשים חסריי ניסיון כמוני!
18 באפר׳ 2015, 18:24
4X4​(אחר)
מעולה
7 באוג׳ 2020, 18:55
antongarou​(ג׳נדר קוויר מתחלפת)
תודה, בתור מתחיל עם מספר מחלות רקע המידע הזה ממש חשוב לי.
16 באוג׳ 2022, 9:19