סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

שאלה לאנשי הכלוב

ArchAngel​(שולטת)
לפני 5 שנים • 7 במרץ 2019
ArchAngel​(שולטת) • 7 במרץ 2019
אנשים מניפולטיביים יכולים לזייף מערכת יחסים שלמה, אז מה זה בשבילם לזייף בקיאות בתחום מאוד מצומצם?
בטח לא בעידן הדיגיטלי, שבו שום דבר לא מונע מהם להיכנס לגוגל ולכתוב "גוזיה" ולדעת מה ההבדל.
לא הייתי מסתמכת על זה בכלל.

(נ.ב אם אני בעצמי לא אפתח גוגל לא אדע איזה צבע זה "חציל". מבחינתי יש סגול, בהיר או כהה. מה זה חציל?!).
וושי
לפני 5 שנים • 8 במרץ 2019
וושי • 8 במרץ 2019
לוקחים את כל התאריכים והשעות בהם הוא לא היה זמין לך ובודקים אם יש התאמה ללוח המשחקים של ליגת האלופות . בינגו -גבר
בכוח המוח{Aion}
לפני 5 שנים • 8 במרץ 2019
בכוח המוח{Aion} • 8 במרץ 2019
אני מתביישת לומר ששוחחתי פעם עם אישה, במשך זמן מה, ואז עברנו לפון. לקח לי כמה שיחות להבין שזה גבר. זה לא עזר כשגיליתי את זה, כי הוא המשיך להתקשר אלי לנייד, ואחר כך גם למשרד (!!!). זה היה רע מאוד, ומלחיץ מאוד.

אפשר סקייפ במצלמה, זה יכול לפתור התחזויות מהסוג הזה, כבר בשלבים ראשוניים, בלי לתת פון ובלי לצאת מהבית.
abir
לפני 5 שנים • 8 במרץ 2019

הקול לא הסגיר אותו ?

abir • 8 במרץ 2019
ממש מענין, לכאורה הקול היה אמור להסגיר אותו.
כנראה שבכל זאת היה בו משהו נשי icon_smile.gif
ArchAngel​(שולטת)
לפני 5 שנים • 8 במרץ 2019
ArchAngel​(שולטת) • 8 במרץ 2019
קול אפשר לזייף בין אם מדובר בתכונות מסוימות או בכישורי voice acting, גם בסקייפ יש תכונות שדרכן אפשר להריץ סרטון מוקלט מראש שיופיע על המסך במקום מה שקולטת מצלמת הרשת.
לרוב המתחזים לא מגיעים לרמות כאלו של תחכום, אבל זה קיים ולכן חשוב לציין שזה לא יעיל ב- 100%.
אין תחליף לפגישה פנים אל פנים. אל תחליטו החלטות לפני שנפגשתם כמה פעמים פנים אל פנים.
Netrunner​(נשלט)
לפני 5 שנים • 8 במרץ 2019
Netrunner​(נשלט) • 8 במרץ 2019
רק דיברנו יש הקלטה חשודה בהקלטות אחרונות :funny
James Bondage​(מתחלף)
לפני 5 שנים • 8 במרץ 2019
James Bondage​(מתחלף) • 8 במרץ 2019
בכוח המוח כתב/ה:
זה לא עזר כשגיליתי את זה, כי הוא המשיך להתקשר אלי לנייד, ואחר כך גם למשרד (!!!). זה היה רע מאוד, ומלחיץ מאוד.

אפשר סקייפ במצלמה, זה יכול לפתור התחזויות מהסוג הזה, כבר בשלבים ראשוניים, בלי לתת פון ובלי לצאת מהבית.


עצות שאני מציע כל פעם שדיונים כאלו עולים, ומזכיר שאני פרנואיד מדופלם (העדפות הפרטיות ו/או הסיכון שלכם מן הסתם שונות):

1) להחזיק מספר נוסף עבור אנשים שלא סומכים עליהם - ולא משתמשים בו לשום דבר אחר. בעידן ה- True Caller, כל אחד מחבריכם חושף את הזהות שלכם בלי להתכוון - אל תתנו להם את ההזדמנות לפשל.

לגולן טלקום היה (ומן הסתם עדיין יש) שרות ללא תשלום נוסף של "קבל מספר נוסף" שאפשר להחליף מתי שרוצים, יתכן שלחברות נוספות גם כן יש שרות כזה; אם משתמשים בו, חשוב לוודא שכשמתקשרים החוצה עושים את זה בשיחה בלתי-מזוהה כדי לא לחשוף את המספר הראשי - אמור להספיק להוסיף קידומת "כוכבית 43 פסיק" למספר כשמוסיפים אותו לספר הטלפונים, ושיחה יוצאת אליו תהיה בלתי מזוהה (אבל! בידקו קודם לפני שסומכים על זה, אצל ספקים שונים וכאשר אתם בחו"ל עשוי להיות הבדל).
לחילופין, יש שירותים כמו phone.systems או localphone שבתשלום נמוך למדי (שקלים בודדים לחודש) יתנו לכם מספר נוסף לשיחות (נכנסות בלבד או נכנסות/יוצאות). ההגדרות האלה יותר מסובכות, אבל המאמץ שווה למי שרוצה לשמור על פרטיות - לא משתמש בימינו ולכן לא יודע להמליץ כרגע על אף שירות ספציפי כזה.

בכל מקרה אפשר לקנות כרטיס סים נוסף - התוכניות הזולות ביותר הן עד כמה שאני זוכר סביבות 10 ש"ח לחודש + שימוש, אפשר גם לקנות טוקמן/משולם מראש - הדבר החשוב הוא שזה מספר שאפשר להפטר ממנו. ממנו גם אפשר להוציא שיחות יוצאות. (שימושי במיוחד אם יש לכם מכשיר שתומך בזוג סימים שזה די נפוץ - אבל גם אם לא, להחליף סים לוקח דקה).

אם יש לכם עוד סים שיקלו להחזיק טלפון נוסף - הטלפון הישן ששוכב במגרה שאתם כבר לא צריכים (חינם), יד שניה (100-200 ש"ח) או הכי פושט שיש חדש (בערך 400 ש"ח לאנדרואיד דנדש). ממליץ גם את הגלישה לכלוב וכאלה לעשות רק מהמכשיר הזה כדי לא לחשוף בטעות זהות, אם אתם גולשים מסלולרי. רק הקפידו לבצע איפוס מוחלט factory reset כדי למנוע זליגת מידע דרכו.

2) להחזיק משתמש סקייפ נוסף, דוא"ל נוסף, וכו' שאפשר להפטר ממנו - בקיצור, שאם אתם רוצים לנתק קשר באופן חד צדדי, כל מה שצריך לעשות זה פשוט להפסיק להשתמש בו (כמו במספר הטלפון מסעיף 1). הנקודה החשובה - משהו שאי אפשר יהיה להצליב.

3) את הפגישה הראשונה (והשניה, וכו') לעשות במקום ציבורי כאשר מישהו שאתם סומכים עליו מיודע. כמו שארץ' כתבה - ביטולים של השניה האחרונה ודברים אחרים שמעלים חשדות, הם חשודים הרבה יותר בהקשר הזה.

4) בקשו רפרנסים (!!). הקהילה בארץ קטנה, אם זה לא מישהו שגילה את הבדסם אתמול, אתם מכירים מישהו במשותף, השאלה רק איך מוצאים מי זה המישהו הזה (ועל זה אין לי תשובה כללית). כלל אצבע אומר שבין כל שני אנשים בעולם אפשר להגיע דרך שישה מכרים; בישראל לכל שני אנשים יש בדרך כלל מכר משותף, וזה נכון על אחת כמה וכמה בקהילות קטנות.

5) השלב שבו אתם חושפים את התמונה שלכם, בין אם במייל, בסקייפ ובין אם בפגישה, צריך להיות שלב שבו אתם מרגישים מספיק נוח להזדהות מול הצד השני. גם אם לא סיפרתם שם/טלפון/כתובת, הדרך מתמונה לזיהוי היא הרבה פעמים קצרה - מאוד קצרה אם לצד השני יש גישה למאגרים של שרותי הביטחון או של פייסבוק, יותר ארוכה ואולי ארוכה מאוד אם לא - אבל הסיכון שהיא קצרה נמצא שם. לידיעתכם, מערכת זיהוי הפנים של פייסבוק פותחה בארץ בחברה ישראלית בשם "face.com" שנרכשה ע"י פייסבוק. אני לא יודע להגיד שאין כיום מעקב על שימוש לרעה במערכת הזאת, אבל למיטב הבנתי (א) היא מסוגלת לזהות בדיוק לא רע בן אדם מתמונה, ו-(ב) פייסבוק בכללותה לא הצטיינה עד לאחרונה במניעת שימוש לרעה במערכותיה. אני משער שזה המצב גם לגבי שרותי הבטחון.

6) בין אם אתם כבר מכירים ובין אם לא, אל תשאירו את הטלפון אפילו לחמש דקות בידיים של מישהו שאתם לא סומכים עליו (בין אם זה הראשי שלכם ובין אם זה טלפון לשימושים חשאיים), אל תחברו את הטלפון לטעינה מהמחשב שלו, ואל תתקינו אף תוכנה שהתבקשתם להתקין, לא על המחשב ולא על הטלפון, אלא אם זו תוכנה שאתם מכירים ויודעים להשיג ישירות בצורה אמינה. מכשיר טלפון שהותקנה עליו תוכנה מתאימה (malware = רושעה, spyware = רוגלה) הוא מכשיר ציתות ומעקב. לא יעזור שום דבר אחר אם אתם מניחים על השולחן מכשיר ציתות עם מצלמה שמשדר הכל - בין בשידור חי ובין אם מוקלט - והיכולת של רוגלה שכזאת מסתכלת גם לעבר - נגיד, היסטוריית הדוא"ל, שיחות ה- whatsapp וכו', גם להווה, וגם לעתיד - כמו גניבת סיסמאות דוא"ל שמאפשרות לקרוא את הדואר בעתיד. קחו בחשבון שטלפון מודרני יודע את המיקום שלכם בדיוק של מטרים בודדים - אם יש לכם רוגלה בטלפון, מי שמפעיל אותה יכול לשמוע אתכם, לראות אתכם, ולדעת אם אתם בחדר השינה, בשירותים או בעבודה ואיפה זה בדיוק.

גם תוכנה ידועה ומוכרת כמו whatsapp או skype צריך להתקין רק ממקור ידוע ואמין כמו ה- app store, כי מסתובבות גרסאות שלהן הכוללות גם רוגלה.

מפחיד, נכון? מגוחך, נכון?

נכון, כשמפלס החרמנות עולה, הדברים האלה נראים מגוחכים ומיותרים, ולקוחים מסרט בלשים/מרגלים/אימה דלי תקציב. וב- 95% מהמקרים, כנראה שזה אכן המצב. אבל המקרים הבעייתים הם אחד לחמישה, אחד לעשרה, אחד לעשרים - הם לא אחד למיליון או למיליארד. מובטח לכמעט כל אחד מכם שממשיך לנסות לאורך זמן להיות בקשר עם מישהו שתרצו למחוק מחייכם רטרואקטיבית -- אז כנראה שאין ברירה, וצריך להתייחס לכולם כחשודים מראש.

וחשוב לזכור, שאין אפשרות למנוע באופן מוחלט דברים כאלה - רק להקטין את ההסתברות שייקרו. ככה זה, החיים הם סדרה ארוכה של הימורים. בטווח הארוך, you can't win, you can't break even and you can't even quit the game

גילוי נאות: הכותב הינו פרנואיד. הכותב אינו רופא, ואפילו לא סוכן חשאי (ואם הוא כן, הוא לא יכול לספר לכם על זה)