ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

הנוף בסוואנה שלי

מילים מילים ואת משמעותן, יבוא לו גל ישטוף אותן.
לפני 4 חודשים. 29 בדצמבר 2023 בשעה 14:24

נדון בשאלה, שאני נוהג לשאול מועמדים לעבודה. השאלה עוסקת גם בפרדוקס דומה ל פרדוקס אכילס והצב של זנון.
הארנבת אומרת לצב: צב בוא אלי. הצב עונה לה: לא רוצה. בואי את אלי. אומרת הארנבת: אתה יודע מה, אני אבוא עד מחצית הדרך אליך ואז אתה תבוא מחצית הדרך אלי וכך נלך עד שניפגש. הצב מסכים והם מתחילים בפרוצדורה. השאלה שאני שואל היא: איפה הם יפגשו?


כמובן, שרוב המועמדים האומללים אומרים שהם אף פעם לא יפגשו. השלב השני של אימלול המועמד, אני אומר: אתה טועה. אבל עזוב לרגע את השאלה אם יפגשו, שהרי הם יפגשו. אבל איפה הם כמעט יפגשו?


נחסוך לכם את העינוי שבעיסוק בשאלה ששאלתי, שהרי זו לא מטרת הדיון. הרי ברור שבכל זוג צעדים, הארנבת הולכת פי שתיים מהצב. בצעד הראשון הארנבת הולכת 1/2 מהדרך והצב 1/4 מהדרך. בצעד השני הארנבת 1/8 והצב 1/16. יש יחס של 2 ל-1 ולכן הם יפגשו ב 2/3 הדרך.


נעבור לדיון בשאלה האם הם יפגשו.
בוא נניח שהמרחק ההתחלתי ביניהם הוא 1 ק"מ ומהירות ההליכה של הארנבת והצב היא 1 קמ"ש. בכל רגע נתון, רק אחד מהם הולך. מנקודת המבט הזו, ברור כשמש, ששניהם יפגשו אחרי בדיוק שעה אחת.


בואו ננסה להבחין, מה השגיאה שעשינו כשאמרנו: תמיד תישאר עוד מחצית מהמרחק ביניהם ולכן לעולם לא יפגשו. מתחוור לנו, שהיתה לנו שגיאה, שהרי הם יפגשו בדיוק לאחר שעה.


מה השגיאה? השגיאה היא שאנחנו עושים זום אינסופי על הזמן ועובדה זו גורמת לנו לשגיאה. אסור לעשות את זה על אינסוף איברים. ה"אינסוף" הזה, שטבעו לא ברור לנו הוא מה שהכשיל אותנו. בואו ננסה רגע להבין קצת את משמעות האינסוף הזה.


האינסוף הוא לא מספר, הוא מונח מתמטי פילוסופי. הוא לא מתנהג כמו מספר בכלל. למשל כמה זה אינסוף חלקי אינסוף? 1? לא נשמע הגיוני. למשל אם נחלק 2 כפול אינסוף באינסוף "רגיל", נשמע אולי, שהיינו אמורים לקבל 2. אבל זהו שלא. למה? כי אינסוף הוא לא מספר. הוא פשוט לא "מתנהג" כמו מספר.
כמה זמן בעצם לוקח לעשות את אינסוף הצעדים במקרה הארנבת והצב שלנו? בדיוק שעה אחת. כלומר הצלחנו לעשות אינסוף צעדים בשעה אחת. זה נכון, שעשינו אינסוף צעדים וזה נשמע, שזה בטח לקח משהו כמו אינסוף זמן. אבל זה לא נכון. זה לקח בדיוק שעה.
צירוף האינסוף צעדים וכמה זמן זה לקח גרם לנו בטעות לחשוב, שזה לוקח אינסוף זמן. הטעות קרתה כי בניתוח המונח אינסוף, עשינו זום "אינסופי" על הזמן, מה שאסור לעשות. התייחסנו לאינסוף כמספר ולא כמונח פילוסופי.
אני יכול להמשיך לדון בתופעות מעניינות של האינסוף, אבל זה מעבר למטרת הפוסט הזה.


אתן לכם עוד כמה דוגמאות מבלי להכנס לדיון מעמיק.
1. אומרים שקו ישר הוא מקרה פרטי של מעגל עם רדיוס אינסופי. אז בעצם "בצד אחד" של המעגל יש את האפס ובצד השני יש פלוס אינסוף ומינוס אינסוף, ששניהם זו בעצם אותה נקודה, שהיא אינסוף.
2. כמה זה למשל 0 לחלק ל- 0? אם נבחן מה קורה כשאנחנו מתקרבים במונה ובמכנה לאפס , מהכיוון החיובי, כשבל פעם ניקח מספר יותר קטן נראה שאנחנו מתקרבים ל 1, אבל כשנתקרב מהכיוון השלילי, נקבל גם 1. חונכנו לחשוב שזה מקרה קלאסי של אי רציפות של הפונקציה. אז בעצם 0 לחלק ל 0 הם אחד אולי.
3. בעצם לאינסוף ולאפס יש הרבה תופעות דומות מדי ואכן טוענים בפילוסופיה של המתמטיקה, שגם האפס הוא לא מספר אלא מונח פילוסופי. הידעתם שהאפס הומצא רק במאה השנייה לפני הספירה? פיתגורס טען, שאפס ואחד הם בכלל לא מספרים. הם נראים לו חשודים מדי.
4. הרבה מתמטיקאים מסכימים עם פיתגורס, שגם אפס וגם אחד הם לא באמת מספרים. כמה מוזר זה, שכל המחשבים בעולמנו משתמשים רק באפס ואחד.

הצלחתם להנות מהדיון הזה? אני מקווה שכן. אני מוצא את הפילוסופיה של המתמטיקה מרתקת ואתם? 

הכי מלמעלה​(שולטת) - קצת בלי או קשר (או עם) לאפס יש ביוגרפיה של רעיון מסוכן
כי אפס יכול להיות קיים בתוך היקום, לדוגמא יש אפס ג'ירפות לבקניות אצלי בחדר עכשיו, כלומר סוג של אי קיום בתוך הקיים, אז מבחינה פילוסופית יכול להיות קיים אפס או סוג של אין בתוך היש. אבל מה שיותר מעניין זה האם יכול להיות קיים אפס יקום, כלומר האם יכול להיות מצב שבו המרחב זמן עצמו לא קיים. לדעתי לא, ולכן אפס בהכרח לא יופיע בתיאוריות של המתמטיקאים..
הרבה היגיון סה"כ. פוסט מעניין צ'יטה }{
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - תודה רבה וברוכה השווה. שולח חיבוק ענקי
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - אם זה מעניין אותך, ממליצה לך ללמוד את המחקר של חורים שחורים void בחלל.
המרחב שיש בו אפס כביכול בתיאורייה, והחיים אינם יכולים להתקיים שם, ובמקביל לכך אינסוף בו זמנית....יחד עם זאת טרם חזר ממנו מישהו לספר על האם ישנה שם באמת מציאות כלשהי.
תחום מאוד מרתק ומרחיב את הסוביקטיביות לגביי תפיסת המציאות שלנו.
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - זהו שאין שם אפס, יש שם אינסוף. שהרי המון חומר התמוטט למצב חור שחור. בטח היה שם המון.
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - וזה רק מוכיך לך שאפס ואינסוף הם שני צדדים של אותו המטבעה :)ולא ישויות שונות בתכלית קיומן.
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - חחח. אויש קסנדרה קסנדרה
לפני 4 חודשים
הכי מלמעלה​(שולטת) - בדיוק!!
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - "כמובן, שרוב המועמדים האומללים אומרים שהם אף פעם לא יפגשו" ....זה רק מוכיח לך שמרבית האנשים שאתה מראיין אינם שייכים למקצוע שנקרא מציאת הפתרון לבעייה.
הם משוכנעים שעצם קיום הבעייה היא תמצית המצב. אין להם באמת עתיד בתחום פתרון הבעיות :)
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - הו קסנדרה. באמת שלום לך. אני לא מסכים למה שאת אומרת. יש קושי ברור והגיוני בהבנת האבסורד של זנון
לפני 4 חודשים
הכי מלמעלה​(שולטת) - ברצינות שקשה להילחם עם "קטן כרצוננו"...
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - תמיד ידעתי שאת פרועה
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - אני מתרשמת שישנו קושי ברור בהבנת המוגבלות האישית של מרבית בניי האדם....והם עדיין ממשיכים להיות משוכנעים באופן אבסולוטי שהם צודקים. אז?
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - השאלה איזה אחוז מהמדגם הם צודקים
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - אז זהו שאין דבר כזה באמת צודקים. כי ישנו הבדל עצום בין להיות צודק ללהיות חכם ולהבין לאן זה מקדם אותך.
הרוב המוחלט נופל בשלב התירוצים. הרבה לפני הצודק ובטח שאינו מגיעה לחלקים מעבר...
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - נשמה, היות והכרנו, את הרי יודעת שאני שייך לזן שפותר בעיות
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - ולכן פעם הבאה כשאתה מדבר עם מרואיין בטלפון תבקש ממנו ללמוד שח לראיון אתך. כן כן המשחק העתיק יומין הזה של צורות על הלוח.
ורק מאופן ההתנהלות שלו מולך תוכל להבין איך עולמו בנוי בפתרון הבעיות בקיום :)
אני שחקנית שח בינונית מינוס....פעם הייתי פלוס....ואם אני אספר לך על התירוצים שמרואיינים היו מספרים לי עוד בשיחת הטלפון לפני הפגישה ...אתה תבין מייד ש 80 אחוז אין צורך לבזבז עליהם את זמן הראיון שלך :)
מניפלאות במדעי הקיום האנושי.
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - קסנדרה, האם חזרת לזה?
לפני 4 חודשים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - "לזה" ישנן הרבה צדדים ומשמעויות בחיים. זה כמו אפס ואינסוף בו זמנית :) שבת כתומה .
לפני 4 חודשים
צ'יטה​(שולט) - סופש מקסים קסנדרה
לפני 4 חודשים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י