צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הצחוק של ניטשה

לפני 5 שנים. 29 במרץ 2019 בשעה 9:44

עקרונית, אני מאוד לא אוהב לחנך אנשים שלא ביקשו זאת ממני באופן מפורש, ונתנו לי את ההסכמה לחנך אותם, להשיא עצות וכד'. אז הכלל שלי, שאני לא מתערב בחיים של אנשים, שאני לא מעורב בחיים שלהם.  זה כי אני ליברל.

אבל גם לי יש את המגבלות שלי, ולפעמים יכולת השליטה העצמית  אינה מצליחה להשתלט על חצי הגן הפולני, ואז אני חורג מן הכלל הנ"ל, ועושה את הטעות של לנסות לחנך אנשים שאתה לא מכיר. כמו עכשיו.

אז הפעם אשיא עצה לכל הנשלטות, ואף השולטות, שכותבות לעצמן בפרופיל: "גבולות: שקרנים."

בואו ננתח את האמירה הזו. על פניו, הדברים הברורים. הכותבת אינה מעוניינת באינטראקציה עם שקרנים. מי בעצם רוצה להיות באינטראקציה עם אנשים שעלולים לשקר אותו? על פניו, האמירה הזו רק מציינת את המובן מאליו.

 אז מה הבעיה, אתם שואלים. 

 לאמירה הזו יש גם סבטקסט, ומה שהיא אומרת בסבטקסט שונה מאוד מן הטקסט .

ראשית, מי שכותבת "גבולות: שקרנים," מעידה על עצמה שכבר נפלה קורבן לשקרן אחד גדול, שהותיר בה צלקת לא קטנה. ההערכה שלי היא שזה קרה ללא מעט נשלטות ושולטות כאן בכלוב, ובעצם ללא מעט נשים ואולי גם גברים. אז האמירה הזו "גבולות: שקרנים" אומרת "הייתה לי חוויה טראומטית שאותה אני נושאת בליבי". האם זה מה שאת רוצה להגיד שאת כותבת "גבולות: שקרנים"?

עכשיו, בואו נבחן את האמירה הזו מנקודת המבט של הנמען, כלומר, המבקר בבלוג.

האדם הישר המבקר בבלוג, ונתקל באמירה מהסוג "אין כניסה לשקרנים," מיד בודק את עצמו: האם אני שקרן? האדם הישר בודק את עצמו אינסטינקטיבית, בדיוק כמו שהנהג הזהיר בודק את עצמו כשהוא שומע סירנה בכביש. זה מה שאנשים ישרים עושים: מטילים ספק ביושר של עצמם. בעולם המודרני, העולם שאנו חיים בו, רק טיפשים גמורים אינם משקרים: אנחנו משקרים לעצמנו, אנחנו משקרים לילדים שלנו, להורים שלנו, לבוסים שלנו, לעובדים שלנו ולבני הזוג שלנו. רק צדקנים גמורים --בעצם, רק שקרנים -- יטענו שמעולם אינם משקרים.

כלומר, מה שהופך את האדם הישר לכזה, אינה העובדה שאינו משקר, אלא העובדה שהוא כל הזמן בודק את עצמו, ומודע לשקרים הקטנים שלו.

על כן, האמירה "גבולות: שקרנים" תגרום לאדם הישר, בגלל שהוא ישר, לציית לציווי. הוא יצא מן הבלוג ולא יפנה לכותבת הבלוג. אז האמירה "גבולות: שקרנים," למעשה, מסננת את האנשים הישרים החוצה.

לעומת זאת, עבור שקרן אסטרטגי האמירה "גבולות: שקרנים" היא כמו פרצה הקוראת לשקרן. כי הרי הכותבת מצהירה על כך שהיא נפלה פעם אחת ברשת שטווה לה השקרן, היא בטח תיפול שוב. עבורו, "גבולות: שקרנים" היא למעשה הזמנה. היא מייצרת את מרחב הפעולה הטבעי עבורו.

מה אני בעצם רוצה להגיד כאן?

 החשדנות, המעוגנת בהיסטוריה שלנו ובטראומות שחווינו, רק משכפלת את עצמה. החשדנות, שנועדה להגן עלינו, היא למעשה עדות לכך שכבר מישהו פגע בנו פעם, והיא הופכת אותנו לחשופים לפגיעה נוספת.

לפעמים אין ברירה אלא לקחת את הסיכון ולהיות תמימים--תמימות מפוכחת הייתי קורא לזה--לתת אמון באחר, גם אם אין לנו אף סיבה אחת טובה לעשות זאת.

האם זה יבטיח שלא ניפול שוב? כמובן שלא. אבל זה יפתח את הסיכוי שלא ניפול שוב.

 

אז זה היה הטיפ החינוכי שלי להפעם. בפעם הבאה אתאפק.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lili cat​(אחרת) - זה הכי ארוך שהצלחתי לקרוא עם ההשקמה שלי , במיטה ולא ספר
לפני 5 שנים
Agate - אתה צודק, אך כוונת הביטוי היא אחרת.
"גבולות- שקרנים" = גברים שמדברים על רצון לקשר של חיבה/אהבה/ משמעות ואכן בשלב כלשהו מצהירים על רגשות מסויימים, אלא שעושים זאת עבור כמה נשים במקביל או שהרגש הזה עולה כשהזין קשה, או שכן היתה חיבה אבל היא התמוססה בגלל אובר אמוציות שליליות בקשר.
בקיצור, מי שיודעת לשקר בעצמה חושבת שגם אחרים משקרים לה.
לפני 5 שנים
תחת אש - כולם פה שמים פס על השדה הזה בפרופיל וחבל.
בכל יום אני נוהגת לברך את חבריי בברכת "מזל טוב" ממש לפי ההלכה ונתקלת בתגובות של "למה" ו"על מה" אשר בפירוש הגדרתי כגבולות קשיחים אצלי בפרופיל. הדור הולך ופוחת....
לפני 5 שנים
Nietzsche​(שולט) - אנשים לא יודעים לקבל אהבה, דארקי. הקדמת את זמנך . :)
לפני 5 שנים
FrenchSub​(נשלטת) - רציתי להציע להחיל את העיקרון על "גבולות - טפשים/טפשות" אבל אז למדתי ממך שרק טפשים לא משקרים... אני עכשיו צריכה לבחור אם להיות שקרנית או טפשה, ורק לפני 5 דקות חשבתי שאני לא זה ולא זה...
🙄😇
לפני 5 שנים
Nietzsche​(שולט) - הכנסת אותי עכשיו ללופ, סומיז!
הולך לישון על זה! ;)
לפני 5 שנים
FrenchSub​(נשלטת) - כבוד לי... נמתין בסבלנות שתקום...:-)
לפני 5 שנים
ArchAngel​(שולטת) - סביר להניח שמה אתה מתאר רלוונטי עבור אנשים מסוימים, אבל בתור מי שזה מופיע לה כגבול בפרופיל, זה השנקל שלי:
אני לא מצפה שהאמירה הזו לבדה תגרום לאדם לא ישר להשתנות ולא לרמות אותי, אני דווקא אשמח אם הסעיף הזה יעזור לסנן ממני אנשים שלא מסוגלים להבדיל בין עיקר לטפל, ובעיקר אני לא באמת "נפלתי קורבן" לשקרן.
הסיבה שזה כתוב אצלי היא כי שמעתי כבר מספיק שקרים, אך זה ששמעתי אותם לא אומר שהאמנתי להם.
למרות שאיש לא הפיל אותי בפח, זה כבר מתחיל להישמע כמו תקליט שבור. זה מתיש אותי לקבל את כל ההתחכמויות האלו בפעם האלף. אז זאת האזהרה שלי שמראש לא ינסו אפילו. כי חבל על הזמן ועל הטרחה, אני אקלוט את זה כבר בהודעה הראשונה או בשלב מוקדם שקרוב לזה. אין שום טריק שהם ישלפו מהכובע שעוד לא ראיתי והם סתם יושפלו ולא במובן הטוב של המילה, אז עדיף שיתקדמו האלה ויחסכו לשנינו בזבוז של דקות ארוכות מהחיים.
ולמרבה הפלא, אנשים באמת מנסים לחרטט אותי לעיתים רחוקות יותר (ולא, זה לא שהם משתדרגים בשקרים, גם את זה אני בודקת), כי הם מבינים שזה פשוט לא ישתלם להם.
הטיפ החינוכי שלי הוא לדבר עם אנשים ולשמוע את החוויות שלהם לפני שמדברים עליהם ומניחים את הסיבות שלהם לפעול כפי שפועלים.
לפני 4 שנים
Nietzsche​(שולט) - אם עובד לך אז מצוין. כל אחד מוצא צה שעובד לו
לפני 4 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י