שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

ניקוז

הסחלה של הנשמה
לפני 6 חודשים. 13 במאי 2024 בשעה 13:39

כח העל של הישראלים וישראל הוא לקדש בכל צורה שהיא את הצורה מול התוכן. יש לזה דוגמאות רבות מספור, וכאדם שחי פה רוב חייו אבל הצליח לצאת להפסקה של שלוש וחצי שנים ואז החליט לחזור - זה בולט בזמנים ״חגיגיים״ או ״טקסיים״ יותר מבכל זמן אחר. 

 

הנה יום הזיכרון למשל. ההתעקשות על כללי הטקס, על הצפירות, על הקיום של היום הזה בכלל והסמיכות שלו ליום העצמאות והחגיגות של יום העצמאות. מי בכלל רוצה לחגוג? מה יש לחגוג? ומה בדיוק צריך לזכור אם זה קורה כל הזמן. מילא בימים רגילים, אבל יש מלחמה, אנשים מתים אתמול והיום ומחר, אז מה צריך לזכור? שאלתי את עצמי, מה בעצם קורה עם היום מישהו נהרג - יספיקו להוסיף אותו לשמות שמקרינים בטלוויזיה או שהוא כבר יעבור לשנה הבאה? 

 

אבל יש טקסיות. צריך ששר ידבר בטקס אפילו אם האנשים שהטקס בשבילם לא רוצים לראות אותו. הצורה, לא התוכן. למה יש טקס? כי יש ממלכתיות. הטקס מסמל ממלכתיות, השר מסמל אחריות, יום הזיכרון מסמל אירוע שמאחד באבל את כל העם, יום העצמאות מסמן לנו שצריך לחגוג את זה שיש לנו מדינה. ובמקום זה - הכל מתערבב לעיסה אחת דביקה ולחה של גועל נפש, של מיאוס ושל אנשים שצועקים אחד על השני ושאם היו יכולים היו דוקרים אחד את השני עד זוב דם, כדי להראות לצד השני כמה להם כואב יותר וכמה השני לא מבין. 

 

המחשבה על לעצור את התנועה הזו, להפסיק לזוז כל הזמן כאילו אם נעמוד רגע ונחשוב באמת על מה שקרה ונבין כמה נורא הדבר, היא כבדה על אנשים מסוימים. ויש כאלה שלא מסוגלים לזוז שוב פעם. אני לא כל כך מסוגל כבר, למשל. 

 

יום אחד אולי הכל ישתנה ואולי הכל יחזור להיות משהו שעושה שכל. אולי מתישהוא יתם הטקס.

hardonforbrokenthing - מעניין. מה גם שדווקא השנה היו לי 2-3 שעות שבהן ממש הרגשתי פטריוטית.

תראה, אני חושבת שטקס זה חשוב כמו שסטינג זה חשוב ופרפורמאנס זה חשוב. לא כי הצורה בהכרח מייצרת את התוכן, אלא כי היא מאפשרת אותו ונותנת לו מסגרת להתקיים. עובדה שאפילו ביטויי מחאה משמרים את הצורה (טקס כיבוי משואות מול טקס הדלקת המשואות). ומפני שאני לא צפויה להגר בשנים הקרובות, נראה לי שמוטב מדינה שמקיימת קונצנזוס ביחד לצורה אבל לא ביחס לתוכן, מאשר מדינה שבה גם הצורה וגם התוכן שנויות במחלוקת. זה אומר שיש כר משותף לפרשנות. בכלל, בעיניי הבעיה העיקרית של הישראליות (ובעצם של כל מה שגווע ונהרס תחת עול הניאוליברליזם) היא קודם כל הכישלון לחשוב על עצמנו כסובייקטים פוליטיים (ולא, נניח, אוסף של זהויות קוויריות, מוגבלות, מזרחיות וכיו"ב). טקסים מספקים מצע להזדהות של סובייקטים פוליטיים (כן, גם אם הטקס הוא פטישיסטי ופשיסטי, אפשר לחתור תחתיו או להתכתב איתו).
לפני 6 חודשים
טריק פוני - אני חושב שאני מבין למה את מתכוונת אבל אני חושב שמשהו בסיסי שהיה מוסכם הספיק להישבר. איך עמיר לב שר -"ראש הממשלה לא בא לאזכרות של הנופלים".
אז אם הבנתי אותך נכון - ואם אני מנסה לתרגם את זה לעצמי - יש ממלכתיות שמאגדת אותנו וגם המחאה נוקטת בשפה הממלכתית. ואני אומר שכדי שתהיה חתרנות, כדי שאפשר יהיה באמת לאתגר את התפיסה השולטת, בקונטקסט הנוכחי שלנו פה - זה צריך להיות גם בתוכן וגם בצורה.

אבל זה לא בטוח דיון לעכשיו. תודה שאת מגיבה ברצינות אגב. זה נעים
לפני 6 חודשים
hardonforbrokenthing - יש טעם להגיב שלא בצורה רצינית? או שאולי אני רוצה לדבר עם אנשים אז אני מניחה שהם רוצים לדבר איתי.

בכ"מ - הציפיות שלי מראש ממשלתנו היקר היגרו מזמן לתחום המספרים השליליים. אני לא מצפה שיעשה את הדבר הנכון אלא יושבת וכוססת ציפורניים בציפייה לתעלול הבא.

אשר לממלכתיות. אני חושבת שיש לה מספר טעמים, כולם שלובים זה בזה. גוף גדול של אנשים, ובפרט כזה שלא מקיים בתוכו סולידריות אורגנית, צריך לובריקנט חברתי. הוא צריך טקסיות (ושלל דברים אחרים, אבל כרגע אנחנו מדברות על טקסיות) כדי להיות מסוגל להתייחס לעצמי כאל... בוא נגיד "קולקטיב". הסיבה השנייה, שנובעת מהראשונה, היא שטקס הוא צורה שבה אנחנו מבצעים את עצמנו כקולקטיב. סוג של speech act. לבסוף, משני הטעמים שכבר אוזכרו, אני חושבת שלטקס יש איזושהי מהות מזככת. כשאנחנו מכוננים את עצמנו כקולקטיב, אנחנו מסמנים גם את מי שמחוץ לקולקטיב, מתנים את אופני הכניסה לקולקטיב ואת צורות הביצוע של החברות בו. השורה של עמיר לב ממחישה היטב את הרעיון הזה. נתניהו מוציא את עצמו מהקבוצה בעצם הבחירה לזרוק את הממלכתיות לפח. הוא יורק על המוסד שהוא מייצג, ובכך יורק על כל מי שמזהים את עצמם עם המוסד הזה. בעיניי זה אחד החטאים היותר חמורים של רה"מ הנוכחי וכפי שאתה וודאי יודע, מדובר ברשימה לא קצרה.

מכל הטעמים הנ"ל, אני באמת לא חושבת או רוצה לזרוק את הממלכתיות לפח. בדיוק להיפך. מכל הבררה של השנים האחרונות, הממלכתיות היא אחד הדברים הבודדים שאני רוצה לשמר. אני רוצה להיפטר מרה"מ, רצוי אתמול. אני רוצה מהפכה סוציאליסטית ומדינת רווחה ואם אפשר להפסיק לטבוח בתושבי עזה - מה טוב (למרות שאני יצור פרגמטי ומוכנה להתחיל עם שני הראשונים). ועדיין, אני לא חושבת שהממלכתיות בתור, בוא נגיד, המסמן הרשמי של מדינת ישראל, היא הדבר שצריך להיפטר ממנו כדי להגיע למקום הזה. בדיוק להיפך.
לפני 6 חודשים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י