כן אני יודע שזה לא מקורי אבל זה כתוב כ"כ יפה ונכון שפשוט הרגשתי צורך לשתף את זה פה
(לא הצלחתי ליצור קשר עם הכותב אבל זה פורסם בקבוצה ציבורית..אז נראה לי שזה סבבה נכון? - אני גם משאיר לינק לערוץ שלו)
מחשבות על בינה
הבינה המלאכותית לא מחליפה אנשים. היא מחליפה תירוצים.
אני זוכר שלפני כמה שנים הייתי בטוח שידע הוא היתרון הכי גדול שיש לאדם.
מי שיודע יותר, מנצח.
מי שלמד יותר, מתקדם.
מי שזוכר יותר, שווה יותר.נו, ו...
היום יש לי בכיס כלי שיודע להסביר כמעט כל נושא, לכתוב קוד, לנתח מסמכים, לבנות מצגות, לתרגם, לסכם, לחפש, לחשוב בקול רם ואפילו להתווכח איתי.
ופתאום השאלה היא כבר לא מי יודע.
השאלה היא מי יודע מה לעשות עם מה שהוא יודע.
וכל פעם שאני רואה עוד פוסט של "ה-AI יחליף את כולם", אני מרגיש שאנחנו מפספסים את הסיפור האמיתי.הסיפור הרבה יותר מעניין.
וגם הרבה יותר מפחיד.
כי ה-AI לא בא לקחת את העבודה של בני האדם.
הוא בא לקחת את כל החלקים בעבודה שמעולם לא באמת רצינו לעשות.הבעיה היא שבדיוק שם התחלנו ללמוד.
במשך עשרות שנים בנינו קריירות כמו חדר כושר.
התחלנו ממשקלים קטנים.
עשינו עבודה שחורה.
טעינו.
חטפנו הערות.
בנינו שריר.
ואז לאט לאט הפכנו למומחים.
היום מגיע AI ואומר:
עזוב את כל התהליך.
קח את התוצאה.ופה מתחילה הבעיה.
כי אם פעם הדרך למומחיות עברה דרך אלפי שעות של ביצוע, היום שכבת הביצוע נעלמת.
המתכנת הזוטר.
האנליסט המתחיל.
המעצב הצעיר.
איש השירות.
איש המכירות.
כל אותם תפקידים שהיו בית ספר למצוינות.
פתאום מגלים שחלק גדול מהעבודה שלהם כבר נעשה על ידי מכונה.וזה יוצר פרדוקס מוזר.
העולם צריך יותר מומחים.
אבל בונה פחות מומחים.
כי סולם הכניסה מתקצר.
במילים אחרות:
ה-AI לא מחליף את הארכיטקט.
הוא מחליף את הפועלים שבדרך כלל גדלים להיות ארכיטקטים.
וזה חתיכת אתגר.אבל יש כאן עוד משהו.
הרבה אנשים חושבים שה-AI הופך את כולם לגאונים.
אני לא בטוח.
אני חושב שהוא עושה משהו אחר.
הוא מעלה את הרצפה.
לא את התקרה.
אם פעם אדם ממוצע כתב מסמך ברמה 5 מתוך 10, היום הוא יכול להגיע ל-8.
אם פעם עסק קטן היה נראה חובבני, היום הוא יכול להיראות כמו חברה של מיליון דולר.
אם פעם היית צריך צוות שלם כדי להוציא רעיון לפועל, היום אתה יכול לעשות את זה לבד.
וזה מדהים.
אבל גם אכזרי.
כי כשהרצפה עולה, היתרון של הבינוניים נעלם.
כולם נראים טוב.
כולם כותבים יפה.
כולם מייצרים תמונות.
כולם בונים אתרים.
כולם "מבינים AI".ואז המשחק משתנה.
פתאום לא שואלים מי יודע להשתמש בכלי.
שואלים מי יודע לחשוב.
מי יודע להוביל.
מי יודע לקבל החלטות.
מי יודע לחבר בין נקודות שאף אחד אחר לא רואה.
מי יודע לקחת אחריות.
הפער בין אדם חלש לאדם ממוצע מצטמצם.
אבל הפער בין אדם ממוצע לאדם יוצא דופן?
יכול דווקא לגדול.
כי גם המצוינים מקבלים AI.
ופה אני חושב שאנחנו מתקרבים לאחד השינויים הכי גדולים של העשור.מאות שנים בנינו חברה שמתגמלת גישה לידע.
מי שהחזיק בספרייה היה חזק.
מי שהיה באוניברסיטה הטובה ביותר היה חזק.
מי שהיה ליד המידע היה חזק.
היום הידע הופך לסחורה.
זמין. מיידי. זול (יחסית).
כמעט כמו חשמל.וזה מזכיר לי רעיון יהודי עתיק.
"תורה מונחת בקרן זוית, כל הרוצה ללמוד יבוא וילמוד"
במשך רוב ההיסטוריה זה היה אידיאל.
היום זו הופכת להיות מציאות.
הידע מונח באמצע הרחוב.
השאלה היא כבר לא אם אתה יכול להגיע אליו.
השאלה היא מה תעשה איתו.וכאן מגיע החלק שהכי מסקרן אותי.
אולי דווקא בגלל שכל כך הרבה דברים יהפכו לסינתטיים, אנחנו נתחיל להעריך מחדש את מה שאי אפשר לייצר.
אותנטיות. אופי. נוכחות. אמון. קשר אנושי.אני מסתכל על מה שקרה אחרי הקורונה.
כולם היו בטוחים שזום יחליף פגישות לגמרי.
שלא נצטרך משרדים.
שלא נצטרך כנסים.ואז העולם נפתח.
ופתאום אנשים טסו יותר.
נפגשו יותר.
יצאו יותר.
חיפשו חוויות אמיתיות.
כאילו אחרי שנים של מסכים, הגוף צעק שהוא רוצה לחזור למציאות.מי יודע אולי אותו דבר יקרה עם AI.
ככל שיהיו יותר תמונות מזויפות, נרצה יותר לראות דברים אמיתיים.
ככל שיהיו יותר אווטרים, נרצה יותר לפגוש בני אדם.
ככל שיהיו יותר טקסטים שנכתבו על ידי מודלים, נרצה יותר לשמוע אנשים שחוו משהו על בשרם.לא כי הטכנולוגיה תיכשל.
בדיוק להפך.
כי היא תצליח כל כך, שנפסיק להתרגש ממנה.בסוף, כמו כל מהפכה טכנולוגית, גם זו לא באמת עוסקת בטכנולוגיה.
היא עוסקת בבני אדם.
במה אנחנו מעריכים.
במה אנחנו מתגמלים.
ובמה אנחנו בוחרים להיות.אז אולי השאלה האמיתית היא לא איזה מקצוע ה-AI יחליף.
אלא איזה סוג של בני אדם יצליחו בעולם שבו כולם מחזיקים באותה אינטליגנציה בכיס.כי אם לכולם יש מנוע של פורמולה 1,
בסוף מה שיקבע הוא לא המנוע.
אלא הנהג.
---
Spotlight by Daniel Trabelsi

