צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

באנג'י בלי חבל

לרדת לסוף דעתי, זה כמו לקפוץ באנג'י בלי חבל.
לפני 17 שנים. 11 במאי 2007 בשעה 17:03

עפעוף. תנוחת הלשון בחלל הפה. גירוד. טעם החיך. בליעת רוק. נשימה. שינה.
פעולות לא רצוניות. טבע. מכניקה של גוף.
ופתאום, משתנים נשלטים.



לא מצליחה לנשום. אויר נכנס ויוצא, אבל, רק אם אומרים לו להכנס ולצאת.
הרקות לוחצות, צועקות את קיומן לתוך חלל המוח, הקליפה כולה מרקדת ומרטטת, שולחת עקצוצים חמימים מעל המצח והפדחת ואלמלא הסיטואציה עצמה, היו מוגדרים כנעימים להפליא.

דברים שעושים מבלי לחשוב עליהם, אף פעם לא נתפסים קשים או מסובכים או בעייתיים.
הרגע הזה, שבו שמים עליהם את הפוקוס והופכים מודעים אליהם, הוא רגע, שאלמלא הדחת שביט אלימלך מהרכב הפועל תל אביב, פריצת הגדרות הבית"רית והכרזתו של פרס כי הוא לא מעוניין בראשות הממשלה אלא בנשיאות - שתפסו את הבכורה, הייתי מכנה, רגע מכונן.

מסתובבת הלוך ושוב, לחץ גודל והולך ונבנה שבוקע אט אט את כל קליפות הוויתי ותפיסתי העצמית.
הכי רוצה בעולם לעצום עינים, לנשום עמוק ולישון.
וכמו הדומית הטובה שאני, מונעת את מה שהכי רוצה.

למצוא את עצמך, בשעה שגם חתולי רחוב כבר מצאו את הפינה החמימה להניח את ראשם, מחפשת קול אנושי.
מודה, באמת אילמת, בדמעות ומתוך תשישות. זקוקה.



את תלכי בשדה
ביצוע: חוה אלברשטיין, מילים: לאה גולדברג, לחן: חיים ברקני.


האמנם, האמנם עוד יבואו ימים בסליחה ובחסד,
ותלכי בשדה, ותלכי בו כהלך התם.
ומחשוף, ומחשוף כף רגלך ילטף בעלי האספסת
או שלפי שיבולים ידקרוך ותמתק דקירתם.

או מטר ישיגך בעדת טיפותיו הדופקת
על כתפייך, חזך, צווארך וראשך רענן.
ותלכי בשדה הרטוב וירחב בך השקט
כאור בשולי הענן.

ונשמת, ונשמת את ריחו של התלם, נשום ורגוע
וראית את השמש, בראי השלולית הזהוב.
ופשוטים, ופשוטים הדברים, וחיים, ומותר בם לנגוע
ומותר לאהוב, ומותר ומותר לאהוב.

את תלכי בשדה לבדך, לא נצרבת בלהט
השרפות בדרכים שסמרו מאימה ומדם.
וביושר לבב שוב תהיי ענווה ונכנעת
כאחד הדשאים, כאחד האדם.




סטיה לירית

בשנת 1943 פרסמה לאה גולדברג שיר ללא כותרת, שמאוחר יותר נקרא "את תלכי בשדה" או "האמנם".
זו הייתה תגובה שלה לשירי נתן אלתרמן שפורסמו בטור השביעי ובספרים "שמחת עניים" ו"שירי מכות מצריים" בשנים 1941-1944, ולטענתו של אלתרמן כי; לא ראוי בתקופת מלחמה, אימה וזוועה כה קשה לפרסם שירים לירים רומנטיים.
גולדברג, בחרה לומר זאת לירית בלבד; שגם בימים מעוננים בהם תקווה הנה אור בשולי הענן ובזמן הליכה בשדות דוקרים, בוערים ומלאי אימה ודם, דווקא מותר לאהוב.

(אי אילו שנים אחר כך, מאיר אריאל, החליף את ה-ת' ב-ל' ושר "אל תלכי בשדות".
אין לי מושג אם הוא לועג לנאיביות של לאה גולדברג. אני נורא רוצה להאמין שהוא לא לועג להודאה בהזדקקות או לנסיון לצאת נגד התימה הגברית, והאומץ לומר שאין דבר כזה זמנים שבהם זה לא לגיטימי להזדקק.)

Tiny lady​(לא בעסק) - תנסי לעשות את הרפיות של דר' ברוך אליצור, מומלץ בחום...
:-)
לפני 17 שנים
האמפרי - היית צריכה לראות את החיוך שעלה לי עכשיו מהבלוג שלך.
לפני 17 שנים
shushu - לא זוכרת איפה, וזה היה מזמן, אבל שמעתי פרשנות אחרת שמייחסת את השיר הזה של מאיר אריאל לאיזשהו משולש אהבים שהיה לו עם עוד אחת ועם מאיר גולדברג. והשיר נקרא "שדות גולברג" כי היא כביכול הלכה לרעות בשדות זרים - אצל הגולדברג (="הר זהב" בגרמנית) הנ"ל. הוא מזהיר את האישה האהובה שלא תתפתה למקסם השווא של מלותיו, של אחד "שימכור אם ואב", שהוא מסתורי וקורץ וכו'. נדמה לי שזה גם מתכתב עם הביוגרפיה של הכותב המוכשר השני, שלבד מהיותו תמלילן - גם עבד במשרד פרסום. ואם לא לכך כוונו הדברים, ואם הטלתי כאן רבב ביושר כפיו של פזמונאי זה או אחר, חי או מת, הריני מתנצלת מראש ובדיעבד ומבקשת לציין, ששני המאירים הם נרות מאירים של כתיבה עברית מדהימה, יהי זכרו של האחד ברוך וייבדל לחיים ארוכים האחר.

לפני 17 שנים
מסובב ומושך​(שולט) - במילון מאיר אריאל ברשת, יש כמה מילים על זה:
http://www.meirariel.org.il/dictionary.htm#51
בערכים רעננה ושלחייך.

ילדתי שלי, הוא מתייחס אליה כילדה צעירה ותמימה. אני לא חושב שהוא לועג.
איך אפשר ללעוג בשורות כמו:
"רק ליבך הנמרץ נמרט נשרט
ונמחץ"
הלשון נמרט ונשרטת ונמחצת במאמץ הנמרץ לשיר את השורה הזו. ליבו איתה. הוא מזהיר אותה ואת עצמו.

בהזדמנות, אולי, פוסט ניתוח מנקודת מבט בדס"מית.
אולי לא ניתוח מלא, אבל משהו.
נגיד בינתיים שלדעתי מאיר לא מי יודע כמה מאמין לדומים.
לגברים בכלל.
לפני 17 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י