סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני 4 שנים. 22 ביולי 2020 בשעה 7:21

גברים הם, נשים הן, גברים צריכים, נשים ראויות, גבר אמיתי, שולטת אמיתית...

באמת ככה אתם רואים את העולם? כל הגברים זקוקים לאותו הדבר? כל הנשים רוצות את אותו הדבר? אתם שומעים את עצמכם?

 

אוקיי, רגע. תסתכלו רגע מסביבכם. תחשבו על כל האנשים שאתם מכירים. כל האנשים הזרים שאתם פוגשים בתור לקופה. תחשבו על הקופאי במכולת שלכם, על שליח הסושי, על השכן המטורלל שכל היום צופה מהחלון על הרחוב כדי לתפוס את הרגע שבו מתפנה החניה שהוא אוהב ולרוץ להזיז את האוטו עשרים מטר ימינה. תחשבו על האנשים האלה. תחשבו על כל הגאונים שאתם מכירים. גם אם זה "מכירים" של ויקיפדיה. תחשבו על כל הציירים, על המגוון העצום של סגנונות היצירה שלהם. על המוסיקאים. על מפתחי התרופות. האדריכלים. הפסיכולוגים. ההיסטוריונים. או שתחשבו על כל העובדים הסוציאליים ועל איילי ההון. תחשבו על היועצים הארגוניים ועל מלטשי העדשות. תחשבו על כל האנשים הרעים או הטפשים שאתם מכירים. על הקמצנים, הקנאים, צרי האופקים, חסרי המעוף, גזלנים... לא יודעת מה עוד אתם שונאים. 

או שתחשבו על בודדים. תחשבו על אדם אחד בעולם שאתם חושבים שהרבה יותר חכם מכם. אדם אחד שבגד בכם. אדם אחד שיצא מגדרו כדי לעזור לכם בעת צרה. אדם אחד שבעט בכם כשהייתם למטה. תחשבו על כל האנשים האלה. 

 

אני כותבת פה הכל בלשון גבר וזה קצת מציק לי שאין לשון כללית אמיתית בעברית, אבל זו הכללית שיש ואיתה אני נשארת כרגע. רק רציתי שתדעו, שזה לא בכוונה פונה לגברים. 

 

כל החבורה הזאת שאספנו כאן. את כל האנשים האלה מניעים אותם הדברים? לכולם אותן שאיפות? מילא שאיפות, זה לא קריטי. לכולם אותן היכולות? לכולם אותה התשובה לשאלה מה יעשה אותם מאושרים? לכולם אותו ערך עבור הזולת? לכולם אותו הדבר שמרגיע אותם כשהם עצבנים? 

המחשבה הזאת, שלאונרדו דה וינצ'י ואריה דרעי מונעים מאותם צרכים ועל ידי אותם דחפים ומחפשים את אותם הדברים, נשמעת לי אמינה כמו צ'יזבט. 

 

יש כל כך הרבה כוחות שפועלים עלינו ומעצבים את הנפש שלנו. תורשה, חינוך, מדיה, שלטון, גיאוגרפיה, השפה שלנו, צפיפות האוכלוסין, גישה לטכנולוגיה, השכלה, טראומות, ניורוטיפיקליות או היעדרה, חולי, פוליטיקה, השירים שאבא בחר לשיר לך לפני השינה. גם מגדר. ודאי שגם המגדר שלנו משפיע עלינו. הוא חלק מהגוף שלנו וחלק מהנפש שלנו, יחד עם האישיות, הכשרונות והמגבלות, החוויות והחלומות. לכל אחד יש מגדר, גם אם פלואידי. ובטח יש אי שם גם מישהו שבאמת חש נטול מגדר לגמרי. אני לא ממש מבינה איך זה עובד אבל זה חלק מהנקודה. כלומר, זה שאני לא מבינה איך זה עובד, זה חלק מהנקודה. וגם עצם זה שקיים יוצא מן הכלל כמעט לכל כלל שניתן להעלות על הדעת, גם זה חלק מהנקודה. 

אז מי שמדבר ב"כל הנשים, כל הגברים", כנראה חושב שמכל הכוחות האלה, מגדר הוא הכח החזק ביותר. אולי כי נולדים איתו. אבל גם עם מצב סוציואקונומי נולדים. בעצם, אולי זו פשוט העובדה שלכולם יש אחד, ושיש לו חלק באחד הדחפים הכי בסיסיים והכי אהובים שלנו - הרצון להזדיין. 

אבל מערכות יחסים הן כבר מזמן לא סתם רצון להזדיין. חסידי הדיכטומיה המגדרית דווקא מתעסקים יותר במה גורם לנו להתאהב, כיצד מתפתחת תלות, מה גורם לנו אושר ומה מעורר בנו חרדה. ובוחרים קריטריון שרירותי כמו מגדר ומניחים שהוא פועל עלינו יותר חזק לא רק מכל קריטריון אחר, אלא יותר מכל שאר הקריטריונים מאוגדים יחדיו. 

תסתכלו על כל הדייגים, סוחרי הסמים, מכליאי הצבעונים, מעלימי המס, מקימי העמותות, הפוליטיקאים, הפילנתרופים, כוהני הדת, ממציאי תנורי המיקרוגל. 

אתה, שיודע כל כך טוב מה נשים רוצות ומה גברים רוצים. אם אתה גבר. האמנם יש לך יותר במשותף עם השכן חובב המדוזות שלך מאשר עם הידידה שלך מהעבודה שהולכת איתך לאותן הפגנות? 

 

מצחיק אותי קצת לדבר על שוני אינהרנטי, כי אני מאד אוהבת לומר "אנשים הם אנשים" ולדבר על זה שלכולנו יש איזה גרעין נפשי משותף שנותן לכל שני אנשים בעולם את הסיכוי להבין זה את זה, אם ישתדלו. ואני באמת מאמינה שלכל אדם יש מפתח. לכל אחד יש איזו מפת דרכים שמי שימצא אותה יוכל להיכנס לו ללב. אבל בואו לא נתבלבל - לרגע לא הצעתי שהמפתחות של כולם זהים או אפילו דומים. המחשבה שאולי יש רק שני דגמים, שני סוגי מפתח, אחד פותח כל כל הגברים והשני את כל הנשים, היא פשוט... למען האמת, זה פשוט נשמע לי כמו בדיחה. 

פרלין​(נשלטת){ש} - לגמרי (!!!!)
לפני 4 שנים
hrgiger - אני לא חושבת שמדובר על *כל* אלא על *הרוב המכריע*. הקטלוג עוזר לא.נשים לגבש דעה על מי שיפגשו במהלך החיים ועל איך להתנהל, בלי הצורך לעצור ולבחון כל אחד.ת כיחידה עצמאית.
אני אישית מניחה כמה שפחות הנחות מראש הנובעות ממגדר, מין, גזע, מראה ו.. לא יודעת מה עוד יש. ובעוד שאני מאוד אוהבת את החלק הזה בי אני יכולה להעיד שהוא לפעמים מעיק.
אני חושבת שמגדר מקבל המון מקום בשיח הזה כי זה בין הדברים הראשונים שאנחנו מזהות.ים על עצמינו ומפתחות.ים דרכו תחושת שייכות.
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - מסכימה לגמרי.
אני גם חושבת שכשמצד אחד זו טרחה להתעמק בכל בן אדם בנפרד ובאמת להכיר אותו, ומצד שני לא בא לנו לחיות עם זה שאנחנו לא יודעים כמעט שום דבר על אנשים אחרים, מה שיוצא זה הרצון להכניס את כולם לקופסאות. אני לא נורא שיפוטית כלפי הקושי לשחרר את זה, אבל כן שיפוטית כלפי המחוייבות כלפי זה. כלומר, שאנשים מוכנים לבחור בצורך הזה לקטלג על פני שכל ישר או על פני חמלה.
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אוף, שוב הכלוב מבלגן תגובות. גייגר, ה"מסכימה לגמרי" היה אמור להיות על התגובה שלך :)
לפני 4 שנים
זאלופון​(שולט) - ידוע שכל מי שטוען ש"כל" משהו הוא משהו - טועה.
מצד שני, מי שנמנע לגמרי מהכללות, מונע מעצמו את היכולת לתאר את המציאות. הרי זה מה שמחקרים עושים: מוצאים X שמשפיע על Y. כמובן ש-X לא משפיע באופן מוחלט על Y כמעט אף פעם, אבל הכללה מסוימת היא מתחייבת אם רוצים לתאר את האפקט.

השאלה היא עד כמה מכלילים והאם ההכללה נכונה. אין תשובות מוחלטות לשאלות האלה. הכללה גורפת היא לרוב הבל, אבל לעתים נוקטים בלשון זו מפני שזה חסכוני ופשוט יותר ופחות מסרבל את השיח מאשר לסייג כל הזמן עם "רוב" ועם "לא כולם". להגיד "גברים נמשכים למראה ונשים נמשכות לסטטוס" זה הרבה יותר קל וברור מאשר "גברים באופן כללי נמשכים יותר למראה מאשר נשים, אם כי לא כולם, ולרוב אך לא כל הנשים חשוב הסטטוס של הגבר, אף כי קיימים גם גברים אשר הסטטוס של האישה הוא קריטריון משמעותי עבורם".

עד כמה ההכללות נכונות? גם כאן אין תשובה מוחלטת, אבל אני נוטה להאמין שהכללות מסוימות על בסיס מין הן נכונות באופן גורף יותר מאשר הכללות על בסיס מרבית הקריטריונים האחרים. מין הוא משהו בסיסי שטבוע בנו, משהו ראשוני, אבולוציוני, שלאורך כל ההיסטוריה הוזן גם על ידי התרבות שהגדירה מהו גבר ומהי אישה ואיך כל חבר וחברה בקטגוריות הללו צריך לחשוב ולהתנהג. כתוצאה מהדיכוטומיה שבנו הטבע והתרבות, ישנם הבדלים סטטיסטיים ניכרים יחסית בין גברים ונשים בהיבטים מסוימים, למשל הדוגמה שניתנה לעיל בנוגע למראה ולסטטוס. במקרה כזה, אני חושב שהאחריות של הקורא הנבון להשלים לעצמו את ה"אבל לא כל הגברים ולא כל הנשים" אינה נופלת מאחריותו של טוען הטענה שלא לעשות מן ההבדלים הסטטיסטיים יותר ממה שהם ולא לייחס להם את הסיפור כולו.

במקרים אחרים, נעשות הכללות גורפות מאד שלאו דווקא יש להן בסיס סטטיסטי אמפירי ואז הן פשוט דעות קדומות, שקשה להתווכח איתן בהיגיון מפני שהן לא נובעות מהיגיון אלא מרגש.
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תראה, נראה לי שיש איזה מרחק בין לומר משהו על האנושות לבין אשכרה לחשוב שההכללה נכונה פר אינדיווידואל.
אני גם חושבת שברוב המקרים, להחליף את "כל" ב"רוב" גם לא עוזר. במקום לנסות לומר משהו על כל הגברים, או כל המתכנתים, או כל הצפרדעים - נראה לי שעדיף לדבר על תופעות. יש הרבה גברים שהם XYZ, יש תופעה, אבל זה לא אומר שיש עוד המוווווון גברים שהם ABC ושדיון בתופעה לא עוזר לי לדעת דברים על אנשים רק על סמך זה שהם גברים.

לגבי הפסקה השניה שלך נראה לי שבסך הכל הדגמת יפה איך לפעמים בניסוח עלינו לבחור בין "מדוייק" לבין "תמציתי". זה נחמד כשאפשר גם וגם אבל כל אחד עושה לעצמו את הבחירה, איי גס. אני מעדיפה קצת יותר מילים ושיהיה מדוייק, מאשר להכליל ואז להתמודד עם זה שבמקום שאנשים יבינו בדיוק למה התכוונתי, כל אחד מבין משהו אחר.

מקבלת את ההבחנה שלך בין הכללה ניסוחית לבין דיעה קדומה, פה דיברתי יותר על הצד של הדיעה הקדומה. קשה לי להתייחס למצבים בהם יש פער בין מה שאדם אומר לבין מה שהוא חושב, לא בקטע מוסרי אלא בקטע פרקטי. אני לא יודעת איך להגיב לזה. אני יודעת (לא "מוכנה", יודעת. יכולה. ABLE) להתווכח רק עם טיעונים שהטוען מוכן לעמוד מאחוריהם כלשונם. אני כן יכולה להכיל הכללה ניסוחית, ככל שהכותב עומד מאחוריה. כלומר שהוא מסוגל, אם מבקשים ממנו במסגרת הדיון, להבהיר למה בדיוק הוא התכוון ולחדד איפה הוא התכוון מילולית ואיפה הכליל לטובת קיצור. ומסכימה שאחרי שיש היכרות בסיסית, אפילו וירטואלית, כל היכרות שמספיקה בשביל להכיר את סגנון הכתיבה/דיבור ולהיות מסוגל לזהות טונים, אפשר לזנוח הרבה מהסייגים וההבהרות כי הם נהיים מובנים.
לפני 4 שנים
זאלופון​(שולט) - "נראה לי שיש איזה מרחק בין לומר משהו על האנושות לבין אשכרה לחשוב שההכללה נכונה פר אינדיווידואל."

זה בעיניי, בגרסה זו או אחרת, משפט שצריך להטמיע בכל ילד מרגע שהוא מתחיל להבין משהו מהחיים שלו, וכך אולי נפטור את העולם מהתייחסות מכלילה ומזיקה ליחידים מחד ומהתנגדות מוגזמת להכללות כלפי קבוצות מאידך. אם את מדברת על קבוצה, מותר להכליל (בהסתייגות) ולשפוט אותה לפי מדדים סטטיסטיים. אם עומד מולך אינדיווידואל, רצוי לשפוט אותו לפי מי שהוא כשלעצמו ולא לפי הממוצע או האחוזים של קבוצה כלשהי שאליה הוא משתייך.
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - הלוואי.
אני כבר מזמן אומרת שצריך להכניס לוגיקה כמקצוע חובה בבתי ספר.
(נוגעים בזה טיפה בשיעורי גיאומטריה אבל זה ממש מנותק שם).
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - [עונה על: ידוע שכל מי שטוען...]
[כן, תגובה שניה שלי על זה. התחלתי לציין כי אני רואה שכמה תגובות פה יוצאות לא איפה שצריך]

אני חושבת שאחת הבעיות העיקריות של חובבי ההכללות היא הקושי להכיל את הקונספט של *הפרכה*. כלומר, אם אני טוענת שכל האנשים בעולם רוצים להיות מאושרים, עצם זה שהכללתי עוד לא נראה לי כזה חמור. הבעיה מתחילה כשמישהו בא ומציג לי אנשים שממש לא מעניין אותם להיות מאושרים, ואז אני אומרת "אוקיי, אבל זה יוצא מן הכלל וזה ממש נדיר". ואז מראים לי אלף אנשים כאלה, ואז אני אומרת "אוקיי, אבל עמוק בלב הם כן, הם פשוט לא יודעים את זה". ואז מראים לי עשרת אלפים כאלה ומגישים לי דו"חות פסיכואנליטיים מפורטים שמראים שהאנשים האלה לא מונעים על ידי חיפוש אושר, ואז אני אומרת "אבל פסיכואנליזה היא פסאודו מדע". וכו'.

כי כשאני אומרת "כל האנשים רוצים להיות מאושרים", מראש מה שמעניין אותי פה הוא לאו דווקא לקבוע משהו על "כל האנשים". מעניין אותי *לומר משהו נכון*. אם נדמה לי שה"כולם" נכון, אז זה מה שאכתוב. אם מישהו יציג לי הוכחות מנוגדות, אז אגיד "וואלה, טוב לדעת". לעומת להתאהב בטיעון שלנו, שזו כנראה התופעה שמציקה לי (להתאהב בטיעון שלנו) יותר מאשר עצם ההתנסחות במושגים כלליים. כל ה"נשים הן" ו"נשים חייבות" מציק לי לאו דווקא כי יש שם את המילה "כל" אלא פשוט כי ה"כל" הזה הופרך כבר כל כך הרבה פעמים שכל נסיון להגן עליו כבר מראש נשמע הזוי.

ד"א, זאלו, זו לא הפעם הראשונה שהפעולה של כתיבת תגובה למשהו שאתה אמרת גורמת לי להבין יותר טוב את עצמי ולהבין יותר טוב עם עצמי מה בעצם מטריד אותי או מה בעצם העיקר ומה הטפל במה שרציתי לומר וכיו"ב. זה ממש מגניב בעיני, תודה על זה. לא נראה לי שעשית מאמץ מודע לגרום לתופעה הזאת (אנא תקן אותי אם דווקא כן), אבל זה נראה לי מגניב ואני מעריכה את זה.
לפני 4 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י