לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני 11 שנים. 2 בדצמבר 2012 בשעה 14:44

כשאני רוצה להרגיש טוב, אני כותבת. לפעמים אני אפילו לא יודעת על מה אני רוצה לכתוב. גם כשאין לי שום דבר להגיד. אני מקלידה באותו הקצב בדיוק גם כשאין לי שום דבר לומר. אני מקלידה מהר. זה האזור הבטוח שלי. כאן אני יודעת שמה שלא אעשה, אני יודעת לעשות את זה היטב. אני יודעת שגם אם אכתוב את הפוסט הכי גרוע שלי, הוא לא יהיה באמת נורא. העברית תהיה בסדר, המשפטים יהיו ברורים, המשלב יהיה יציב או לפחות לגמרי בשליטתי, והניסוח יהיה לא רע. הנסיון מראה שלא משנה מה אני כותבת, תמיד נמצא לפחות קורא אחד שחושב שזה היה לא רע בכלל.

 

קחו למשל את "חמישים גוונים של אפור". אני לא הצלחתי למצוא אפילו בן אדם אחד שחושב שזה ספר מוצלח. אבל בטוח יש כמה שחשבו שהוא לא רע, אחרת הוא לא היה הופך לרב מכר. חשבתי שמדובר בגאונות שיווקית, שמישהו בהוצאת הספרים מפיץ בהצלחה מסחררת את השמועה על כך שכולם מדברים על הספר הזה, וכך יוצא שאכן כולם מדברים על הספר הזה, וכתוצאה מכך כל מיני אנשים גם קונים אותו. אבל קראתי אתמול כתבה על כך שהספר בכלל הופץ בהתחלה כ-ebook וה"כולם מדברים עליו" נוצר דווקא בגלל שקוראים דיברו עליו, ולא כי הוצאת ספרים כלשהי טרחה לדאוג שידברו עליו.

 

באמת מספיק לכתוב על נושא "סקסי" בשביל להיות רב מכר? אחרי "סיפורה של או" (לפני חמישים שנה!), למי אכפת בכלל מסיפור כל כך יומיומי כמו "חמישים גוונים של אפור"? ואולי לכולם כל כך אכפת דווקא בגלל שהוא יומיומי, דווקא בגלל שהוא לא קיצוני מכדי שכולם ירגישו נוח לדבר עליו, דווקא בגלל שהוא נורא בנאלי ויש בו רק ניצוץ אחד קטן של שבירת שגרה, סטיה קטנה ולא מאיימת, בדיוק מספיק בשביל שאנשים באנליים יחשבו שיש פה משהו מרגש.

 

ככה כותבים רב מכר? כותבים משהו קצת יותר מעניין מהמיינסטרים, אבל לא מספיק מעניין כדי לחרוג מהמוכר והלא מאיים לקהל הבינוני. נשארים בתחום הנגיש והפופולרי, נוגעים בקצה העליון שלו מבפנים, טיפטיפה יותר מעניין ממה שהתרגלנו אליו, אבל חלילה לא יותר מידי, שלא נצא אל תחום הספרות האמיתית. כנראה שזו הדרך.

תחליט באיזה תחום אתה. אם אתה רוצה לכתוב משהו טוב באמת, זה חייב להיות מדהים. זה צריך להיות האמן ומרגריטה, תמונתו של דוריאן גריי, על העוורון, מחול אחרון ופרידה, אמא לילה, מלכוד 22, תפוז מכני, 1984, גן הבטון. זה צריך להעיף לקוראים את הראש, זה צריך להמם אותם, להפוך את קרביהם, לשנות להם את החיים. סיפורי בעל זבוב לנכדו.

ואתה יכול להיות ראש לשועלים. זוכר שאמרו לך שמוטב להיות זנב לאריות? זה טוב ויפה אבל לא אם אתה רוצה לפרוץ. תהיה ג'ון גרישם, תהיה גבי ניצן, תהיה חמישים גוונים של אפור, ממש כך. תהיה הכי טוב שיש מכל הבינוניים. לא שהספר המדובר כזה טוב (אומרים שהוא לא). אבל תן לאנשים בינוני פלוס אחד. רק טיפה יותר מזעזע מהאמצע, כדי שהם יוכלו להזדעזע בכיף. רק טיפה יותר שנון, רק טיפה יותר נועז.

 

ככה מוסכמות משתנות. בגלל זה בשנות השישים, לא השמיעו ברדיו שיר שמופיעה בו המילה "מסטול". היום זה כבר לא מעניין אף אחד. תמיד יש משהו קטן שדוחק טיפטיפה את האמצע, ואז האמצע זז טיפה, ומחר הגבול טיפטיפה רחוק יותר. אנשים לא מרגישים. "מאהבה של ליידי צ'רטלי" נאסר לפרסום פעם. היום זה מעניין מישהו? בו הו, אז היא מנהלת רומן מחוץ לנישואים. אוי אוי אוי. אפשר עדיין לקרוא את הספר, והוא יכול להיות סיפור מאד יפה ומאד מרגש (לא קראתי), אבל למישהו עובר בראש שזה ספר בעייתי שצריך להסתיר?

יש מצב שאם ל"סיפורה של או" לא היו מדפיסים על הכריכה את הציורים ההם של אגון שילה, גם אותו כולן היו קוראות עכשיו. אולי אז האפור הזה לא היה כל כך מלהיב את כולם. ואולי כן. לא יודעת. את "סיפורה של או" אהבתי. מאיפה אני יודעת? קטונתי מבאמת לנתח את תופעת רב המכר על גווניה. אם מישהו באמת היה יודע את הנוסחה, הדברים היו נראים אחרת. והרי הנוסחה משתנה כל הזמן, עם האקלים.

 

ויוכי ברנדס, היא באמת טובה, והנה העם קורא וקונה וקונה. ספר אחר ספר מגיע לריבוע המיוחס אשר באמצע החנות. ופול אוסטר, וטרייסי שבליה, הם באמת באמת טובים, והם לא דורכים על יבלת של אף אחד. הדבר החמקמק הזה - "לכתוב משהו טוב באמת". האם אפשר בכלל לעשות את זה בכוונה? גורדייף חשב שכן. גורדייף חשב שאפילו חייבים לעשות את זה בכוונה. ולמה ימים הוא החדיר בי השראה יהירה ובוטה. כתבתי כמה דפים וזה דעך. כתבתי בכתב יד, במחברת שאבדה לי מאז. אני לא זוכרת אם יצאה לי שם אפילו שורה אחת מוצלחת, וזה גם לא משנה עכשיו, כי היא אבדה.

 

אני בטוחה שכשאתה חושב שאתה מדהים, אתה מאבד את זה. לא כשאתה יודע שאתה טוב, אלא כשאתה מתחיל להיות משוכנע בכך שאתה מדהים. כי אז אתה כותב טיפה פחות מהלב. ואולי זה להפך - אולי צריך להיות בטוח בכך שמה שיש לך לומר הוא כל כך חשוב ומרתק שחייבים, פשוט חייבים להעלות אותו על הכתב. מארקס (לא בטוחה שזה אכן הוא) אמר שאם אתה יכול לא לכתוב, עדיף שלא תכתוב. רילקה אמר שאם אתה נורא רוצה לכתוב, אז אתה סופר. שתי האמירות מאד מאד דומות, אבל שימו לב שעולים מהן מסרים שונים לגמרי על מעשה הכתיבה, על הספרות, על המחשבה שטקסט כלשהו הוא יצירה ספרותית. האם כשאני כותבת, אני צריכה לחשוב על כך שאני כותבת דבר הראוי לפרסום? רילקה לא חיבר את הספר "מכתבים למשורר צעיר". הוא רק כתב כמה מכתבים. מישהו אחר החליט לכרוך אותם ולמכור.

 

האם המחבר יכול בכלל להיות מודע לעצמו? אני מניחה שיש כאלה שמצליחים.
פתחתי את הפסקה הקודמת במילים "אני בטוחה" ומיד משפט וחצי לאחר מכן כתבתי "ואולי זה להפך". ככה אני כותבת. בטוחה שמה שיש לי לומר בוער וחשוב וחד פעמי, ומפקפקת בכך שיש לי זכות ללחוץ על הכפתור "שמור פרסום". אולי ככה צריך לכתוב - בצורך בוער וספק עצמי מתמידים ושלובים. ואולי לא. לעזאזל, מה אני יודעת בכלל.

 

טוב שאני לא צריכה להגן על זה כיצירה ספרותית. כשמבקרים אותי כאן, הכי קל למשוך בכתפי ולהגיד "זה רק בלוג". זה לא צריך לעמוד בסטנדרטים של ספרות יפה. ובכל זאת...

אני כותבת כי אני רוצה לכתוב. יש מעט מאד דברים בעולם הזה שאני בטוחה בהם, שטח קטן מאד בעולם שבו אני מרגישה על קרקע יציבה. אין הרבה דברים שמעניקים לי נחמה, בטחון, כח, תחושת אישור. אני תוהה אם יש אנשים שיש להם *הרבה* דברים כאלו. אני מניחה שלכל אחד צריך להיות משהו, דבר או שניים, מקום או שניים. תמיד הדהים אותי איך שטדי מרגיש נוח בכל מקום, בכל חברה, בכל משימה. אני לא מצליחה להיזכר באף פעם שבה הוא נראה מאויים, שבה הוא תהה אם הוא טוב מספיק, שבה הוא הרגיש שהוא לא מתאים, שהמשימה למעלה מכוחותיו, שהוא דג מחוץ למים. הוא מתהלך בעולם כאדון בביתו. זה מדהים אותי וזה בלתי מובן עבורי, למרות שאני יכולה לזכור שפעם, בחיים קודמים, היה בי משהו מהתכונה הזאת. אני זוכרת את זה נורא במעומעם, כמו מבעד לזכוכית עכורה, כמו מבעד להרבה שכבות שיפון מתנופפות. אני נדהמת בכל יום מחדש מאיך שהוא פשוט מרגיש נוח, בכל מצב.

אני מרגישה נוח כשהאצבעות שלי נוגעות במקלדת, בהבדל ניכר מכל מצב אחר. אני מניחה שזה הופך אותי לסופרת.

אבל מה הופך סופרת, לסופרת טובה?

ומה הופך סופרת טובה למצליחה? דווקא על מה שהופך סופרת לא כל כך טובה למצליחה יש לי כמה רעיונות, אבל אני עדיין צעירה ועדיין מצליחה להתפרנס די סבבה מעבודות מזדמנות למיניהן, כך שכרגע זה לא משהו לשאוף אליו.

astaro - חמישים גוונים של הצליח לדעתי כי הוא נוגע בנושא רגיש בצורה מספיק עדינה בשביל לאפשר למתנגדים להתקרב אליו, אם היה מסופר שם על בחור שדוחף למישהי זיין לגרון עד שהיא מקיאה זה לא היה עובד (בהנחת אותה רמה של כתיבה). אותי בעיקר מבאס שמקלקלים לי את כל חלקות השוליים הטובות ואני כל הזמן צריך לחפש חדשות.

ולגבי השאלה האמיתית של האם את צריכה לכתוב משהו יותר רציני התשובה היא כן :)
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - ברור שהתשובה לשאלה אם אני צריכה היא כן :) השאלה האמיתית היא, האם אני אצליח :) ולגבי זה עוד נראה :)

מסכימה לגבי ההקאה, אם כי זה מעלה לי רעיון לסיפור.
לפני 11 שנים
רצסיבי​(נשלט) - מה שהופך סופרת לסופרת טובה, זה ההיפך ממה שהופך סופרת לסופרת מצליחה (מצליחה במובן של רב מכר עולמי, לא במובן של פרס גונקור).
ואני אחדד את זה, כשסופרת טובה, זה לא בגלל שהיא מגה-מצליחה, אלא למרות זאת.

והתשובה האמיתית במהופך.
(לזמ)
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אני חושבת שאתה צודק. קשה לי להשלים עם זה משתי סיבות: האחת, שזו מחשבה מייאשת לגמרי.
השניה, שיש כל כך הרבה מקרים שסותרים את הכלל, שזה מעמיד בספק את הכלל. כלומר, נכון שצריך להיות בינוני פלוס (בדיוק) בשביל לשבור שיאי מכירות עולמיים, אבל סיפורת מצויינת נמכרת לא רע בכלל. זה מחזיר אותי לנקודת ה"או להיות בינוני מוצלח במיוחד, או להיות הבזק גאונות מטורף". כלומר, להצטיין במסגרת רמה מסויימת או ז'אנר מסויים. נראה לי שבשיווק קוראים לזה "לדעת מה קהל היעד" או משהו כזה.

ואם התשובה האמיתית היא אכן אמיתית, זה אומר שאי שם מסתובבים כפילים של הלר וטווין שאף אחד לא שמע עליהם. המחשבה הזאת לא רק מייאשת, אלא אשכרה מפחידה אותי. אני יודעת שזה מוזר אבל האפשרות שיצירה מבריקה יכולה איכשהו בטעות ליפול בין הכיסאות ולעולם לא לקבל הכרה, באמת מפחידה אותי. למרות שההגיון אומר שזה חייב להיות כך.

פאק.
איך אפשר לכתוב ככה? איך אפשר לכתוב בלי לנסח את החלום המתוק והרחוק כ"אם אכתוב משהו ממש ממש טוב, אבל ממש ממש טוב, אנשים יקנו את הספר שלי"? אני מתכוונת, כשהכתיבה היא לא תחביב אלא, אתה יודע, המקום של שלדון על הספה.
לפני 11 שנים
רצסיבי​(נשלט) - א. ברור שיש סופרים מעולים שזכו להכרה עולמית. לא דיברתי על אלה, הם עדיין מיעוט בטל השישים לעומת כל מחברי ההארי-פוטרים למיניהם.

ב. כמו שיש עוד תואמי מייקל ג'ורדן שמסתובבים בעולם, אך מעולם לא חשבו לשחק כדוסל מקצועני, כך לבטח יש עוד רבבות סופרי-על-בפוטנציה, שלא חשבו למסד את זה, ואולי אפילו לא כתבו מעולם, כי הם גרים בכפר עלוב ועובדים 15 שעות ביום בשדה.

ג. אלה החיים. זה לא מפחיד, זה נכון לכל תחום מתחומי החיים. לא מספיק רק כשרון, אלא גם הזדמנות וצירופי מקרים (נו, מזל).

ד. אני חושב שהעובדה שהעולם כזה, לא אמורה לדכא תקווה. תקווה תמיד יש (את עצמך דברת על יוצאים מן הכלל), ולכן אם אצלך היא חלק חשוב מהכתיבה, זה לא אמור להוות מכשול.
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - מקבלת הכל, רק -

ב. לא התכוונתי לאלה, אלא לכאלה שדווקא חשבו על זה, ורק חוסר מזל מונע מהיצירה שלהם להגיע לקוראים. אומרים ש"מלכוד 22" נדחה על ידי כמה הוצאות ספרים טרם פרסומו. אולי זו רק שמועה, אבל זה הרי אפשרי. הלר יכול היה להרים ידיים ולגנוז את כתב היד.
יש המון ספרים טובים שלא התפרסמו, זה טבעי. אבל כמה ספרים *באמת מדהימים* יש שלא התפרסמו?...
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - וחוצמזה, אם אתה מתייחס ככה למושג "סופרת טובה", אז איך קובעים בכלל שהיא טובה?
לפני 11 שנים
רצסיבי​(נשלט) - איך? לא יודע. הניסוח של זה גדול עלי.
אבל מרגישים, גם אם לא יודעים לנסח.
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - החלק האנושי שבי והחלק ששואף למיפוי לוגי של כל הדברים בעולם לא משחקים יפה ביחד כרגע :)
לפני 11 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - יולי, תקראי את "מאהבה של ליידי צ'טרלי". יש לי הרגשה שתהני, הוא טוב מאוד.

לפני 11 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - אני כבר לא חושבת שאני אהיה סופרת וזה אפילו לא כל כך עצוב. הכתיבה ברחה ממני, באופן זמני. אולי היא תחזור.

אני רק מקווה לא להתעורר יום אחד עם איזו תחושה (לא מוצדקת) של החמצה.

ואני לא חושבת שיוכי ברנדס טובה, אותי היא מפספסת. אני לא אוהבת אותה.
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - בסדר, טעם וזה. אני מאד מאד מאד אוהבת אותה, אבל תלוי באיזה יום.

אם זה לא עצוב לך, סבבה. זה עצוב *לי*, אבל זו כבר בעיה שלי :) ואם תתעוררי יום אחד עם תחושת החמצה, תמיד תוכלי לכתוב על זה ספר ובמחי מקש לפתור את הבעיה.
לפני 11 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - רעיון גדול.

יולי, אני חושבת שאת יכולה לכתוב לפחות כמו יוכי ברנדס או טרייסי שבלייה והרבה יותר טוב. ואינטיליגנטי. ואני לא חושבת שצריך להיות בינוני כדי להצליח, צריך להיות נהיר ואין עלייך בזה. את כבר רב מכר פה, תכלס.
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אבל זה קהל משוחד. להיות נהיר? רציתי לכתוב שזה תנאי אבל זה לא מספיק, אבל אז נזכרתי בז'ורז' פרק והבנתי שזה אפילו לא תנאי.

אני גם לא חושבת שחייבים להיות בינוני - אבל צריך לקלוע לטווח מסויים, לא?
לפני 11 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - זה בכלל לא קהל משוחד. זה קהל ביקורתי וחכם.

לא בטוחה שאפשר לנסות לקלוע לטווח מסוים. האמת? אני חושבת שהכוונה מוכרת. אותנטיות. למשל המחברת של גוונים, לא התכוונה לכתוב רב מכר, היא התכוונה לכייף ולעלות על איזה צורך לסקס שנוצר אצל קוראי דמדומים. והכוונה הכנה הזו עוברת, לדעתי.

אני משתגעת מסופרים מזויפים. מזויפים בכוונה שלהם, אני מתכוונת. לפעמים אני אפילו יכולה להרגיש את השקר שלהם לעצמם. בגלל זה, למשל, אני יכולה לסבול את עמוס עוז רק ב"סיפור על אהבה וחושך" כי אני מרגישה את הכנות שלו.

גם יוכי ברנדס שאני לא אוהבת כסופרת היא סקרנית ומלאת כוונות טובות. היא נלהבת וההתלהבות שלה כנה. לפי דעתי זו הפורמולה האמיתית. הבעיה שזה נורא נורא טריקי, כי כולם משקרים (אמר האוס) בעיקר לעצמם. גם בלי כוונה.
אבל את כנה וצנועה ואנושית. לכן אני צופה לך גדולות.
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - וואלה, תודה. תודה רבה גדולה מאד.

לא התכוונתי בדיוק משוחד... פשוט לא ידעתי איך לקרוא לזה. התכוונתי לזה שיש פה נתון פתיחה אחר. קורא בבלוג מגיע עם ציפיות נמוכות יותר. אני גם מצפה מהקוראים פה לייחס יותר משקל לכנות מאשר לנרטיב, למשל. אבל אני מקבלת את כל מה שאמרת. כי גם ב"סיפור על אהבה וחושך", למשל, יש הרבה יותר כנות מאשר נרטיב, וזה עובד.
איזה קטע, גם אני אהבתי את הספר הזה חרף דחיה כללית מעמוס עוז.

המשפט "אני משתגעת מסופרים מזוייפים", למרות שאני מאמינה שהוא שלך, נשמע כאילו הולדן קולפילד דיבר מתוכך :) וזה גורם לי לחבב אותך עוד יותר.

בכל מה שכתבת פה, גרמת לי לראות את זה קצת אחרת ועכשיו אני מרגישה טוב יותר לגבי כל העניין. זה גם מגניב ומשמח, וגם מרשים. תודה רבה. כאמור, אני מקבלת את כל מה שאמרת.
לפני 11 שנים
המלך קסם - היי יולי. אז א., את מדהימה.. לקח לי פחות מחצי פוסט להוסיף אותך למועדפים - אני בטוח שאת תצליחי כסופרת, כי יש בכתיבה שלך את הקסם שמביא מזל. חוצמזה, את פשוט צריכה שווק טוב, אחרי שגמרת ליצור וב., מה שכתבת פה נכון לא רק לגבי כתיבה... קחי כדוגמא את קאמרון ואווטאר - סרט שמנצל את מדיית התלת-מימד באופן מאוד חלקי, יחסית לסרטים שיצאו לפניו בתקציב הרבה יותר נמוך, מצליח להעביר את התלת-מימד למיינסטרים ולגרום לרשתות בתי קולנוע להוציא מיליארדים על מקרנים לאוואטר... הבעיה העיקרית עם פורצי דרך כמו אוואטר ו50 גוונים היא שהרבה פעמים אלו שנכנסים דרך הפרצה מנסים רק לחקות את הפורץ במקום לפרוץ עוד קצת.. אז במקום שאחרי אוואטר נזכה לתלת מימד אמיתי אנחנו מקבלים עוד המון אוואטארים, ובמקום ש50 גוונים יתחיל תרבות של קבלת סטיות סביר להניח שנזכה לגל שלם של מגוון סטיות בטעם וניל מעודן....
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - וואו, תודה. רבה.

מסכימה עם שאר הדברים שאמרת.

לפני 11 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י