סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני 11 שנים. 17 בינואר 2013 בשעה 10:28

ובדרך כלל אני לא אוהבת את כל ה"בואו נספור כמה נשים יש שם" אבל פה היעדרן בלט עד כדי כך שזה הציק לי בעין. אני מבינה שככה זה בספר, נו, אז מה שיש לי לומר כנראה מתייחס לספר בעצם.

אין נשים. וזה לא שאין *נשים לוחמות* שאת זה אפשר איכשהו לתרץ בתקופה שבה נעוצה העלילה (למרות שבתכלס, זה לא כזה משנה. הרי זו תקופה בדיונית, המחבר יכול היה לאפיין אותה איך שבא לו) או בקונספציות של התקופה בה הספר נכתב. אלא שאין נשים בכלל. בשום מקום. בשום תפקיד. אף אחד לא מזכיר אשה כלשהי. הן פשוט לא קיימות! העולם המדומיין הזה דומיין ללא נשים ששוכנות בו. אולי הן מופיעות כניצבות, בתוך המון של "אנשים נשים וטף" אבל הן לעולם לא מופיעות בסובייקט. בעצם, הן אפילו לא מופיעות כאובייקט! אני יודעת שיש בקולנוע קטע כזה, שהרבה פעמים לא מכניסים דמויות נשיות "סתם", אם העלילה לא מחייבת את זה, אבל זה כבר היה לא אמין בכל קנה מידה.

אה, רגע, יש אשה אחת (חיפשתי קצת בגוגל, נראה שזו דמות שלא הופיעה ב"הוביט" אלא הושאלה על ידי הבמאי מספר אחר, תקנו אותי אם לא הבנתי נכון). זוהי אשה קסומה, זוהרת באור לבן, מופיעה בסצנה אחת וממלאת תפקיד של מעין משקיפה, דמות פלאית שחיצונית למהלך העניינים השוטף, יצור נשגב שלא נוטל חלק במסיבה. אגב, אם כבר מדברים על טולקין, שאת ספריו לא קראתי, ב"שר הטבעות" אפשר היה לראות אצל האלפים הבדל משמעותי בעניין הזה. זה כך בספר או שגם פה הבמאי הוסיף נוכחות נשית שלא הייתה במקור?

 

בעודי צופה בסרט הזה, התחלתי לחשוב (זה סרט ממש ארוך עם הרבה סצנות ללא טקסט) על כך שקהל היעד של סוגת הפנטזיה והמדב מורכב מהרבה יותר גברים מאשר נשים. התחלתי לחשוב על כך שאולי הז'אנר הזה קוסם עד כדי כך דווקא ל"חנונים", אלה שקצת קשה להם עם נשים, שלא יודעים איך לגשת אליהן ושחווים אותן כמשהו "אחר", כי מוקמים בו עולמות ללא נשים. ואולי החץ הוא בכיוון ההפוך - אולי מחברי היצירות חושבים על הקהל שלהם כקהל של בנים ולכן יוצרים דמויות ברות הזדהות עבור בנים.

אני לא חושבת שכל זה נעשה בכוונה ובטח שלא חושבת שיש פה כוונת זדון. אבל יש תופעה, לא? בנות חסידות טולקין - אתן הרגשתן בזה? אני ממש הרגשתי שקשה לי להתחבר לסרט. אני יכולה להתחבר לדמות גברית ראשית, אין עם זה שום בעיה, אבל הנשים שם לא סתם היו חסרות - הן נורא בלטו בחסרונן. זה כבר היה לא הגיוני. וזה שכשכבר מופיעה אשה אז היא היצור הנשגב הזה במקום להיות חלק מקבוצה כלשהי, רק הדגיש את כמה שזה עולם ללא נשים. בכלל. לאף דמות חשובה שם אין אפילו אם או אחות, שלא לדבר על ידידה. לבילבו יש סבתא-רבא ושם זה נגמר.

 

ג' ק' רולינג מדברת על זה הרבה בראיונות. סליחה באמת שאני משווה, אבל מה לעשות שהיא זאת שמדברת על זה. רולינג אוהבת לדבר על כך שהיא נותנת את הדעת על כך שגם בנות יקראו את הספר, ועל כך שהנשים אצלה אמיתיות (סוג של), שהתפקיד שלהן בעלילה הוא לא כזה שצריך להיות אשה בשבילו אלא היא מחלקת את התפקידים בין בנים ובנות מבלי שהתפקיד יחייב את המגדר. אני חושבת שהיא קצת פלצנית וקצת מתייפייפת, אבל אני מאמינה שהיא אכן חשבה על זה כשהיא כתבה. האם מוצא חן בעיני שצריך במודע ובכוונה להכניס נשים לסיפור, זו כבר שאלה אחרת.

 

מה קורה בתוך הראש המרהיב שלך, ג' ר' ר' טולקין? איך זה שעצמת עיניים ודמיינת, דמיינת ארוכות ובכח המצאה יוצא מן הכלל, דמיינת עולמות שלמים, דמיינת עמים יחד עם השפה וההסטוריה שלהם, דמיינת ארצות על כל עושר נופן, דמיינת קרבות אדירים רבי משתתפים, דמיינת דמויות על כל אילן היוחסין שלהן וכל מרכיבי האישיות העדינים שלהן, איך זה יכול להיות שכשעצמת עיניים וראית בדמיונך המון התרחשויות מרתקות, איך זה שבתמונה המורכבת והעשירה שעלתה בדמיונך לא הופיעה, אפילו במקרה, למשך ספר שלם, אף לא אשה אחת? איך צריך היה להיות בנוי העולם הפנימי שלך, בשביל שתצליח לדמיין דווקא כך?

למדתי מחברה שלי - מסתבר שגם הפנטזיה עובדת בתוך גבולות, שלא לאמר "מיגבלות" הנפש האנושית, ושריטותיה .

ואני , אגב , לא מחובבות הג'אנר, ככה שקראתי מעט מאוד וראיתי מעט מאוד מטולקין.
לפני 11 שנים
הדורבנים​(נשלט) - היי יולי,
זה נושא מעניין מאוד.

בהוביט באמת אין דמויות נשיות משמעותיות. בשר הטבעות לעומת זאת המצב קצת שונה, ומעמד האישה שם מקבל אפילו התייחסות מיוחדת פעם אחת - יש את אאווון הנסיכה של רוהאן שהורגת את שר הצבא של מורדור בקרב על מינס טירית. בניגוד לסרט, האירוע הזה בספר הרבה יותר משמעותי, ונוסף לו סיפור רקע על אאוון, גם בזמן אמיתי וגם מפי גנדלף עצמו, בדיעבד. הוא הסביר שהיא ראתה שנים את אביה מתכלה בחוסר מעש ובניוון, בעוד המלחמה משתוללת, והיא לא יכלה להלחם בגלל שהיא אישה, וגם בתפקידה בבית היא הרגישה חסרת אונים, ורצתה למות. אז היא בחלה בתפקידה הנשי, התחפשה לגבר, ורצתה למות בקרב. וכיון שלא נפלה באומץ ליבה מהגברים, כך התגלגלה להרוג שר הצבא שהיה בכיר ממנה וחזק ממנה.

ככלל, העולם בשר הטבעות וההוביט מאוד מעמדי והיררכי. גם כלפי נשים וגם בכלל. לאאוון עזר הוביט (מרי) כשהרגה את שר הצבא, והודגש שם ששניהם חלשים ממנו, ולא היו אמורים להרוג אותו, אך חיפו על כך באומץ ליבם. בתוך כך, מוטיב חוזר גם בהוביט וגם בשר הטבעות, החלשים מצילים איפה שהחזקים נכשלים, ובכך שוברים את ההיררכיה. במעמדיות המובנית הזאת אפשר לראות מראה לחברה האנגלית באותה תקופה (שההוביטים הם ללא ספק העתק של של החלק הכפרי שלה).

לגבי גלדריאל - היא ללא ספק נשגבת, כפי שאמרת, אבל דווקא לא שיטחית בסיפורים. הסיפור שלה מאוד עמוק ושורשיו מגיעים על לתחילת הזמן. היא הבחירה ביותר מבין העלפים. בתחילת הזמן של העולם היא התנגדה לעלפים ה"בכירים" ואלו נידו אותה לארץ התיכונה, וגינו את שאיפתה לכוח ושררה. במובן זה העובדה שהטבעת הייתה בהישג ידה והיא נמנעה מלקחת אותה (בשר הטבעות הראשון) היה המבחן שלה - שבו היא עמדה, ולכן הקנה לה את הכרטיס חזרה לארץ העלפים (בסוף שר הטבעות השלישי).
לפני 11 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - רגע, בספרים - גלדריאל מופיעה בהוביט בכלל? או רק בטרילוגיה?

חוץ מזה, אני מבינה שיש לה חשיבות ושיש תיאור של כל אופרת הסבון הקשורה בה, זה קורה עם הרבה דמויות. אבל היא לא *משתתפת*. הכוונה שלי הייתה היא לא נחשבת בתור "יש נשים בסיפור". כי הכל חלק מהסיפור, אבל היא לא חלק מהדמויות שאפשר להזדהות איתן ולחלוק את הסיפור שלהן. לא בהוביט בכל מקרה. אולי בטרילוגיה יש קטע שזה משתנה.

מהסרטים הייתה לי תחושה שבשר הטבעות יש התייחסות לזה שנשים קיימות בעולם, אבל לא קראתי, אז תודה על הפירוט. זה קצת יותר טוב אבל עדיין משאיר אותנו במצב שבו אם כבר יש אשה, אז היא בהכרח איזה משהו נורא מיוחד ונבדלת מאד משאר הדמויות כקבוצה.

וגם אשמח לשמוע מה דעתך על זה שמלבד מקרים בהן הן נחוצות לעלילה, הן פשוט לא קיימות. אין דמויות משנה נשיות בכלל.
לפני 11 שנים
הדורבנים​(נשלט) - גלדריאל מופיעה רק בשר הטבעות ובעיקר תופסת חלק עיקרי ב"הסילמרליון" (שמתאר את כל תולדות העולם). החלק שמופיע בסרט "ההוביט" שבו גלדריאל תומכת בגנדלף ותופסת צד נגד סרומן, לא כתוב בהוביט, אבל אכן מופיע ב"הסילמריליון", בהקשר של המסע של הגמדים, כך שג'סקון בהחלט נאמן למקור.
(בכלל, הסרט ההוביט הרבה יותר נאמן למקור מהסרטים של שר הטבעות, בעיניי).
משהו שהבנתי מתוך הקריאה של התגובה שלך: בשר הטבעות יש הרבה דמויות משנה נשיות (אאוון, ארוון, גלדריאל, רוזי של סם, וכו'). לחלקן יש סיפור. וחלקן מחליטות החלטות כבדות משקל (אאוןון להתחפש לחייל ולהלחם, ארוון לוותר על אל-מותיות שלה ולחבור לארגורן). אבל בניגוד גמור לדמויות המשנה הגבריות, אין להן כלל הומור והווי חברתי. כך שאי אפשר להזדהות איתן. חבל שכך. ההווי החברתי הזה (צוחקים יחד, לוחמים יחד, מחליפים דיעות על המלחמה ועל אנשים) מאוד מודגש בספרים. הוא ממש ברא עולם חברתי חדש. הסצנה החברתית היחידה שבה משתתפת אישה בצורה פעילה, שלא קשורה לעצמה, שאני זוכר, זה המפגש עם גלדריאל. אבל באמת, היא נשגבת מדי. שם
לפני 11 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - הרבה הרבה פחות אהבתי, כנערה, את ההוביט. עכשיו אני חושבת שאולי היה לזה קשר כלשהו לעובדה שלא הייתה לי דמות להזדהות איתה.

אבל כן, אני חושבת שטולקין לא כותב דמויות נשים טוב. למרות שהוא מזכיר את בלדונה טוק שהיא דמות קומית רוב הנשים שלו רציניות, יפות ונשגבות.
לפני 11 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י