לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

Walk on the Wild Side

חלום בלהות אירוטי
לפני 17 שנים. 27 בינואר 2007 בשעה 23:50

*ה*משפט הידוע של ניטשה הוא "אלוהים מת, יחי העל-אדם!"
רבים טועים כאן וחושבים שניטה טוען בעצם, שאלוהים "חי" לפני כן- כלומר, היה קיים, וכעת הוא מת.
לא. ניטשה מדבר כאן על התפיסה האנושית שיש איזושהי וודאות, איזושהי משמעות, איזשהו "צדק עליון" בעולם. התפיסה הזו- היא שמתה. ההרגשה הפנימית הזו.
מתוך ויקיפדיה:
"ניטשה ממשיך וטוען "מעולם לא נעשה מעשה גדול מזה". אין מדובר רק בשינוי אמונה, אלא מהפך ביסודות המחשבה האנושית. למוסר האנושי אין עוד כל שמש שתכוון אותו, ואנחנו נסחפים לתוך ריקנות. ניטשה מזהיר מפני הסכנה שבכך"
את הניהיליזם שמאפיין את התקופה הפוסט-מודרנית בה אנחנו חיים ניטשה צפה יפה מראש. ואכן, החוליים הנפשיים שהולכים וגוברים מדי יום מוכיחים לנו שהסכנה שעליה דיבר גם היא מתממשת. חוסר המשמעות, הרדידות הנוראית של הקיום- מטריפה אנשים על דעתם. הכל מתפרק ומתערער- הערכים, המוסר, האידיאולוגיות, האמונות, הגבולות... אנחנו עדים לתקופה שבה החופש הוא הסוהר הנוראי ביותר שלנו.
הידיעה שאין מציאות אבסולוטית ושאנחנו רק יצורים קטנים וחסרי חשיבות, והליברליות שנוצרה כתוצאה מכך- לכאורה שחררו אותנו מאמונות טפלות, לכאורה הפכו אתנו לנאורים יותר.
עלק נאורות... הריקנות הפנימית הזו רק גורמת לנו להיות יותר מרושעים אחד כלפי השני וכלפי עצמנו. אם אין מי שישפוט אותנו, למה שננהג בצדק?
עבודת הגמר שלי בסוציולוגיה היא על הקשר בין שיפוט מוסרי לקונפורמיות. מבחינה אמפירית, לרוב רובם של בני האדם אין מצפון אישי- אלא כל חששם הוא מתגובות החברה. אם החברה לא מענישה אותם, הם לא תופסים את המעשה כרע באמת. ("כולם עושים את זה! למה שאני לא?!")
אין להם את היכולת להבין מדוע יש לנהוג בצורה צודקת משום שאין להם יכולת לחשב את התוצאות של מעשיהם בראייה רחבה יותר. אין להם את העומק המחשבתי והיכולת האינטלקטואלית הנדרשות כדי לכונן מוסר משלהם, שמבוסס על צדק. וצדק משמע אחריות לאחראים- שכל אחד יקבל מה שמגיע לו (מוסר אדונים).
הדתות המונותיאיסטיות הסירו את האחריות מהיחד, והפקידו אותה בידי ישות חיצונית- אליה צריך הפרט לציית (מוסר עבדים). מדוע?
משום שרוב בני האדם בעולם אינם מסוגלים להיות האדונים של עצמם- כלומר לפקד, לפקח ולשלוט על עצמם. הם חיית עדר קונפורמית שפועלת לפי מה שאומרים לה. אחריות אישית אמיתית היא מושג שאינם מבינים. המוסר הדתי נועד לשמור עליהם תחת שליטה.
עכשיו- כשהדת איבדה את אחיזתה, הפכו כולם להיות "אדונים של עצמם" לכאורה... לכאורה, משום שמעולם לא באמת לקחו שליטה על חייהם.
מכאן המוסריות של ימינו, אשר סיסמתה: "אני עושה מה שבא לי, וכולם על הזין שלי!". אין שום אחריות, שום ראייה רחבה יותר, שום תחזוקה פנימית של ערכים.
כאן נכנס לתמונה העלאדם- אדם המסוגל לבנות לעצמו סובייקטיביות אישית המבוססת על היגיון ופרגמטיות, שנותן משמעות אישית לחייו, רואה מעבר לאשליות של החברה ובונה את העולם שסביבו לפי ערכיו וצרכיו.
בזמנים הפוסט-מודרניים, אין דת שתשרוף אדם כזה על המוקד, והוא חופשי יותר מאי פעם להתפתח ולמצות את עצמו.
האדם הדגול יכול להרשות לעצמו להיות עצמו.
הדוניזם ראציונאלי, אחריות לאחראים, תבונה ובהירות דעת- אלו תכונותיו של העל-אדם.
הוא היוצר, הוא האל של עצמו, הוא השטן אשר כולם מפחדים ממנו.
המורד, האינדוידואל.
הצדק האמיתי בהתגלמותו.

HAIL SATAN!

פסיכו לוג​(שולט) - אותו "על-אדם", עדיין לא מסוגל להתגבר על העובדה הפשוטה, שללא גורם חיצוני (להלן- ישות עליונה) אין לו מטרה לחייו, חוץ מאשר לספק את יצריו. להתפתח? למצות את עצמו? למה? החיים מסתיימים במוות. מה המטרה בלפתח משהו שיסתיים בעוד מספר דקות בתאונת דרכים? האם נתאמץ לתלות כביסה על החבל כשסופה מתקרבת? אין לכך שום טעם. ומשום כך (בין היתר) - אני בוחר להאמין שיש מטרה לקיום שלנו. וקיומנו איננו ספונטני.
לפני 17 שנים
דמי​(שולטת) - אם זה עושה לך טוב... שיבושם לך.

אני אישית מעדיפה סתם להינות מהרגע, מתוך התפעלות אין קץ שהתאונה הזאת התרחשה ואני במקרה חיה.
פשוט כיף.
אני כן חושבת שישנם "כוחות טבע" שהם מעבר לתפיסתנו... אני פשוט לא מסוגלת להאמין ש"יהוה" או "אלא" או "האב" או איך שלא תרצה לקרוא לזה-- קיים.
למה בכלל להאמין לספר שכתבו בני אדם לפני אלפי שנים?
סתם טיפשי.
לפני 17 שנים
robroy​(נשלט) - בדו שיח של הפסיכולוג ודמי אני בהחלט לוקח את הצד שלה.זה שיומנו יגיע ברור,אבל אין שום קשר בין העובדה הזו לאמונה במשהו גדול ונשגב.אני לא מאמין באלוהים,לא מקבל שמטרת קיומי היא למענו ולא מוכן להיות כבול למערכת כללים ארכאית.מבחינתי,במובנים רבים,האמונה היא דרך לפטור עצמך מאחריות."הכל מאלוהים" וזהו.יופי של פתרון.אני לא אשם,הוא אשם... וחוץ מזה,דת היא מקור צרות כל כך רבות..אני מוכן לקבל אפשרות לקיום כוח בלתי מוגדר,מהות לא ברורה לנו,אבל בשביל זה לצום בכיפור?
לפני 17 שנים
סוכן משנה מבנה - הידיעה שאין מציאות אבסולוטית....

מתי את קופצת ממגדל עזריאלי ומוכיחה את ה- ד ע ה הזו?

*

...לרוב רובם של בני האדם אין מצפון אישי- אלא כל חששם הוא מתגובות החברה. אם החברה לא מענישה אותם, הם לא תופסים את המעשה כרע באמת...

מאוד לא מדויק!
נורמות חברתיות / כללי המשחק / מבנים חברתיים, אכן משחזרים סוכנים והתנהגות. אבל...

א. כל נורמה יכולה להיות מוטמעת ברבדים חברתיים שונים ואין דין ציות לנורמה מתוך כפייה כציות לנורמה מתוך תועלתניות (שתי הרמות בהן את צודקת) אבל בטח ובטח שלא ציות מתוך תפיסת הנורמה כלגיטימית (שהיא החשובה ושם אינך צודקת) - כלומר מרכיב בזהות. אני לא סוחר בעבדים משום שאני בן תרבות והזהות של בן תרבות היא אי-סחר בעבדים. הנורמה הזו מקויימת לא מתוך כפייה ולא מתוך אינטרס-עצמי, אלא מתוך התקבעותה כלגיטימית. כשהיא לגיטימית - היא מהווה מצפון אישי לכל דבר ועניין. היא הרי חלק מהזהות.

ב. נורמות לגיטימיות / כללי המשחק המכוננים - הרי השתנו במהלך ההיסטוריה. כללי משחק לא יכולים לשנות את עצמם. יש צורך בסוכנים שישנו את הכללים ולא ישחזרו אותם. עצם העובדה שהכללים השתנו, לצד המוסכמה שרק סוכן יכול לשנות מבנה, מביא למסקנה הכרחית שיש - מצפון. מישהוא הרי התחיל לייסד נורמה חדשה במקום שבו היא לא היתה קיימת.

ראי את סחר העבדים כדוגמא. נורמה של אלפי שנים, עד שקמו כמה משוגעים לדבר (=בעלי מצפון אישי) וחוקקו חוק בבריטניה כנגד סחר (ולאחר מכן) אחזקת עבדים. אח"כ בריטניה מתוך שליטתה בימים, אכפה את חוקיה שלה לגבי סחר העבדים. החלה להיווצר נורמה חדשה שאוסרת על סחר בעבדים - ואנשים נענו לה רק מתוך כפייה. לאורך הזמן יתרונות אי הסחר בעבדים שגברו, הביאו לקיום הנורמה מתוך אינטרס עצמי. היום זו נורמה לגיטימית. היא חלק מהזהות (של רוב העולם) ומתוך כך המצפון החברתי הזה שנטמע כה עמוק בחברה עד כדי עיצוב הזהות האינדיבידואלית, מהווה למעשה מצפון אישי.

אני מקווה שבעבודת הגמר הצצת לא רק בגידנס אלא גם במיל (על החירות, פרק 3 לצורך העניין).

*
...מכאן המוסריות של ימינו, אשר סיסמתה: "אני עושה מה שבא לי, וכולם על הזין שלי!". אין שום אחריות, שום ראייה רחבה יותר, שום תחזוקה פנימית של ערכים....

אין לי מושג מאיפה הבאת את הדבר זה.
לפני 17 שנים
פסיכו לוג​(שולט) - אין לך מושג מאיפה היא הביאה את זה?
תפתח טלויזיה, תפתח עיתונים :)
נשיא, ראש ממשלה, שר אוצר ועוד 50% מהשרים, חלק נכבד מחברי הכנסת, ואני עוד רק בראש הפירמידה...

כן, כמובן שכולם עובדים תחת מסווה של "החברה", "המצפון" ו"החוק", אבל בסופו של דבר כל אחד עושה מה בזין שלו. לעיתים אף תוך שימוש בזין שלו.
לפני 17 שנים
סוכן משנה מבנה - לו מה שהיא אומרת היה נכון, הרי שלא היתה שום בעיה עם החבר'ה שהזכרת, משום שמעשיהם היו נתפשים כנורמטיביים.
עצם קול זעקתך מלמד על טעותה.
:-)
טלביזיה ועיתונים :-) א-הא!! :-) עכשיו אני מבין מהיכן "הידע" על הרעיון ה מ ד ע י ה ג ד ו ל ב י ו ת ר שנוצר א י פ ע ם . אולי תבקש מדמי שתשאיל לך את הגן האנוכי? אם לא דרווין, אז לפחות דווקינס :-)
לפני 17 שנים
דמי​(שולטת) - כן טוב, אין מציאות אבסלוטית שאפשר להוכיח אותה.
בוא לא נתחיל להתחרבש בפילוסופיה קטנונית.

אני לא יודעת מה כל הפילוסופים למיניהם אמרו, אבל אני כתבתי את זה לפי ממצאים של מבחנים פסיכולוגיים של פיאז'ה, קולברג ופק והויגרסט.
אם הייתי צריכה להתפלסף על מהות ה"מוסר" לא הייתי מסיימת את העבודה הזאת בשנים הקרובות. כשאגיע לעשות תואר-- נדבר.

"כל נורמה יכולה להיות מוטמעת ברבדים חברתיים שונים ואין דין ציות לנורמה מתוך כפייה כציות לנורמה מתוך תועלתניות (שתי הרמות בהן את צודקת) אבל בטח ובטח שלא ציות מתוך תפיסת הנורמה כלגיטימית (שהיא החשובה ושם אינך צודקת) - כלומר מרכיב בזהות."
כל זה, משפט אחד?
נורא קשה לי להבין את הניסוח שלך. אשמח אם תוכל לפרק לי את זה לכמה משפטים שלא נגזרים לעוד כמה רעיונות בו זמנית.

בכל אופן, נדמה לי שאתה מנסה לטעון שאני שוללת את קיומו של מצפון.
לא כך.
אמרתי ש"לרוב בני האדם אין מצפון *אישי*".
מכך לא משתמע שאין להם מצפון-- משתמע שהמצפון שלהם תלוי לחלוטין ב"אופנה" ו*אינו* אישי. (כמו כן גם זהותם).
מצפון קולקטיבי אינו יכול להיות אישי!
כמובן שבכל קבוצה יש מניהיגים ("משכוכיות) שמובילים את העדר (את האופנה). לכן כללי מוסר משתנים.

"אין לי מושג מאיפה הבאת את הדבר זה."

~אנחה~
אני מתארת לעצמי שכאן אני אמורה לשאול אותך- מה הבעיה שלך עם מה שאמרתי?
לפני 17 שנים
סוכן משנה מבנה - פילוסופיה קטנונית - זה לא.
!
שמעתי קוני וויליס?
:-)))
מה הבעיה שלי עם מה שאמרת? שזה פשוט ל א נכון.
לא משנה, בעבודה הבאה תציצי גם בגידנס והעיקר - שבעתיד תהיי משכוכית :-)



לפני 17 שנים
דמי​(שולטת) - וואו... אתה חד.
אכן, קוני וויליס. ספר חמוד שאיכשהו נשאר לי בראש.

אני שונאת שאומרים לי "פשוט לא נכון".
אין כזה דבר *פשוט* לא נכון.
לא מקבלת את זה.
אם אתה לא מסכים אבל לא יכול לגבות את דבריך--- אי ההסכמה שלך לא שווה שום דבר.
לפני 17 שנים
אי זוגי - נו ,ניטשה גם אמר ש"בלכתך אל האישה קח איתך את השוט" ובחייו הוא התנהג בדיוק ההיפך....:)
לפני 17 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י