לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

Con-Trust

דברים שבתחתו של עולם
לפני 17 שנים. 26 בפברואר 2007 בשעה 23:07

1. כמו יין משובח

אם הייתי מספיק מוכשר, ואם לא היה נכתב כבר לפני 150 שנה בערך, הייתי כותב את השיר הזה בעצמי.
המטרה המקורית היתה פשוט להעתיק אותו כדי להתעמק בו קצת (סטייה כזו שלי) ואז חשבתי שאולי עוד מישהו אי-שם ברחבי הוירטואליה שעוד יש לו קצת כוח להתעמק בשירה עלול ליהנות ממנו.

[השיר, במקור בצרפתית, נכתב במשקל אלכסנדריני וצריך לקרוא אותו ככה כדי להבין וליהנות ממנו. זה אומר שבכל שורה יש שתים-עשרה הברות שיש לקרוא בקבוצות של שש בכל פעם, עם אתנחתא קלה באמצע. דוגמא בבית הראשון]

המענה עצמו לדעת

אפליא מכותי ב?ך? – / ולא בח?מה:
אהלום כק?צב, / אהלום בך קש?ה,
בלי שנאה, כהכ?ו?ת / את הסלע משה –
הס?ה?ר?ה שלי / לא תדע עוד צ?מ?א,

עת אכ?ה בך ק?לוח שלא ימ?ח?ה,
ו?א?מ?צ?ה מעיניך מ?קו?י-ד?א?ב?ה;
תשוקתי התפוחה כבר כולה מתקוה
על מ?לח?י דמעות?יך ל?ב?טח ת?שח?ה,

ותצלח את הים הגדול כספינה,
עוד לבי הש?כ?ור מן הסבל הרב
יהדהד בי כת?ף הקורא אל הקרב,
למשמע גניחות?יך? כ?לילו?ת העדנה.

צליל פגום אנכי; צליל כושל וצורם
המ?פ?ר ת?א?מ?ה? של ס?מפו?ניה שמימית:
זו אשמת האירוניה, הצחוק המצמית,
שכוסס בי עד-ת?ם, מערער, מ?ג?ר?ם.

אל קולי היא פולשת, צ?ו?ח?ת-האימה!
שחור-הרעל דמי הוא! ה?נ?ה, בוריד?י!
הנני המרא?ה הקודרת בלי-די,
ש?מ?ג?ר?ה* רואה בה את אפל צ?למה?!

הן אני הח?ת?ך – וסכין השחיטה!
הנני גם הלחי – וגם הסטירה!
המ?פ?ר?ק?ת – אך גם הג?ל?ג?ל הנורא!
התלי?ן – אבל גם הנידון למיתה!

יש ערפד המוצ?ה מלבי את הדם! -
הן אני הוא! ח?ל?ק?י עם אותם נ?ד?ח?ים,
שנ?דו?נו? לשקוע בצחוק נצחים –
אך חיוך לעולם לא ישוב לפ?ק?ד?ם!

* מגרה היא אחת משלוש האריניות, בנותיה של גאיה במיתולוגיה היונית. הן היו אחראיות להענשת פושעים, והיו מענות את קרבנותיהן בשוטים ואבוקות עד שאלו היו יוצאים מדעתם (מנת-יתר של אנדורפינים?).


את השיר כתב שארל בודלר (כאן בתרגומו של דורי מנור). הוא מתוך הקובץ "פרחי הרע" שהיה אולי קובץ השירה (שלא לומר המניפסט) המודרני הראשון בהיסטוריה, זה שהראה קבל עם ועולם שלא כל יפה הוא טוב ולא כל רע הוא מכוער. בודלר זצ"ל כתב על נושאים קשים לאותה תקופה (ביניהם אגב בדסמ, בעיקר כ"נשלט"), והוא כתב עליהם במשקל הקלאסי שעד אז היה שמור לתיאורים נשגבים בלבד.

ככה היו שוחטים פעם פרות קדושות.



2. כמו יין גרוע

בימים האחרונים הסתובבתי מתוסכל למדי.
אחת הסיבות קשורה לפוסט הקודם שלי, "חולשה" שמו, שמדבר על אונס אבל מובא בגוף ראשון מכיוונו של האנס. קיבלתי כמה תגובות על הפוסט הזה, שם ובפרטי, חלקן הגדול מודאגות (ואלו שלא – תודה! עזרתם מאד אפילו אם לא התכוונתם, ולו רק בזכות הענייניות שבתגובה).
כשלעצמו זה לא מפריע לי במיוחד כי אני כותב בעיקר להנאתי הפרטית, כמו שאני עושה עכשיו ביודעי שמן הסתם מעט מאד קוראים את מה שכתוב כאן [שהרי זה ארוך ולא מדובר ברכילות וזה לא צהוב ולא יופיעו כאן מילים מגונות]. אבל כמו שאמרו לי כמה וכמה פעמים, ואני מנסה נואשות ליישם (לא כל-כך מצליח לרוב), לפעמים זה טוב פשוט להוציא.

מה שתסכל אותי הוא שחלק מהמגיבים, ורובם בהחלט אנשים איכותיים לעניות דעתי הדלה, ראו משהו חולני ומסוכן בעצם הכתיבה-בגוף-ראשון מנקודת המבט החולנית והמסוכנת של אנס; הקטע התקבל כרומנטיזציה או – גרוע יותר – כאמפתיה לאונס. התגובות שקיבלתי ובעיקר אלו שלא קיבלתי גרמו לי (שוב) להתרגז על העולם באופן כללי ולעשות השלכה בלתי-הוגנת-בעליל על כל האנושות ומחלותיה הממאירות. אולי לא הבנתי נכון את התגובות, אולי הרוב לא ראו את זה ככה, אולי זה בגלל שהרבה יותר קשה להגיד משהו טוב בעולמנו ההפוך ואולי זה בגלל שרבים מהאנשים האיכותיים ובעלי הדעה נוטים להיות "הקול השקט" ולהיבלע ברקע, ולא להגיב גם כשיש להם משהו חשוב לומר. מן הסתם זה בכלל הכל בראש שלי, כרגיל.
אבל כל זה לא קשור; זה עדיין עושה לי לרצות לנאום נאום תוכחה, והרי הוא לפניכם:

"פרחי הרע", יצירתו המהפכנית (דאז) של בודלר מ- 1837 ושבגינה הורשע ב- "פגיעה במוסר הציבורי" היה השירה המודרנית החשובה הראשונה. ביד אמן, בודלר סטר לכל העולם והראה שגם אם זה יפה, זה לא בהכרח אומר שזה טוב (ולהפך). הוא הראה שאסתטיקה ומוסר לא חייבים להיות קשורים ושכל החוקים הנוקשים להחריד שהיו נהוגים באותה העת לגבי הקשר בין השניים דורשים בחינה מחודשת וקפדנית. יצירות מודרניות כאלו ודומות להן הניחו את הבסיס התרבותי לכל מה שאנחנו רואים סביבנו היום בעידן הפוסט-פוסט-פוסט-אולטרא-ארכי-מודרניסטי.

אבל עצוב לי שהיום כבר רבים מאיתנו שכחו מאיפה הכל הגיע, למה מותר לנו כל החופש הפוסט-(וגו')-מודרניסטי הזה. עצוב לי שלמרות שהעולם התרבותי רואה בחוקים ובמסגרות אך ורק המלצה כללית ביותר, כבר הספקנו לשכוח למה בעצם זה ככה. במקום זה אנחנו מאוננים בחולניות על החופש שניתן לנו מהחוקים המגבילים "ההם", כמו היינו ילדים שמצאו חוברת פורנו בארון של אבא. מזכיר לי קצת מדינות שיצאו מהמשטר הקומוניסטי והיום יש בהן מק'דונלדס כל 20 מטר, פשוט כי עכשיו אפשר.

אם הייתי נוגע באותו נושא בדיוק – אונס – מזווית אחרת, מזווית חיצונית או מזו של הנאנסת למשל, לאף אחד לא היה שום דבר רע לומר. הרי אנחנו עושים את זה כאן כל הזמן כשאנחנו מדברים על "לקיחה כוחנית" ועל פנטזיות אונס. אבל השילוב בין אקט "רע" לכתיבה "יפה" (במובן הרומנטי, דרך העיניים של ה"(אנטי-)גיבור" שגם הוא עשוי, כמונו, בשר-ודם) גרם דיסוננס קשה, כנראה קשה מדי לאנשים מסוימים, להתמודד איתו ("אתה חולה נפש"). וזה חבל ועצוב ובמידה מסוימת גם מדאיג ומסוכן.

אחת הסיבות המרכזיות לדעתי שהעולם שלנו נראה כמו שהוא נראה היום (במובן הרע) היא שאנחנו בטוחים שהאמת שלנו היא אבסולוטית. אנחנו יכולים לראות אמת של מישהו אחר אם הוא מסכן וחסר-אונים, אבל לא אם המישהו הזה פוגע בנו או מאיים עלינו באיזושהי דרך. בהשאלה, כששופט במשחק כדורגל מוציא כרטיס אדום כנגד שחקן מהקבוצה שאנחנו אוהדים הוא הופך מיד לבן-זונה, פשוט כי הוא עשה משהו לרעתנו. במקומות נידחים מסוימים (מגרשי כדורגל, למשל) עלולים לזרוק עליו אבנים, בקבוקים, חזיזים או את אוהדי הקבוצה היריבה. בדומה לכך, ושוב בהשאלה, כשמדינה מאיימת עלינו היא הופכת מיד ל"חשוכה" ו"רעה" (ואין פה שום אמירה פוליטית, זה בהשאלה! פוליטיקה לא תקראו כאן).

אבל כל זה לא נכון בעליל לדעתי; איום ממשי ממדינה חזקה הופך אותה לאויב, כזה שאולי יש להלחם בו בכל הכוח ובלי רחמים, אבל האיום לא הופך את המדינה הזו ל-"רעה". הם פשוט חיים שם בא?מת שונה מזו שלנו, וזכותם להלחם על האמת שלהם כמו שזכותנו להלחם, עד חורמה, על זו שלנו. העובדה שאנסים מזיקים לחברה לא הופכת אותם, לדעתי, ל-"רעים" או למפלצות, אלא פשוט לאויבים. וכדי לנצח אויבים, כדי לעקור אותם מן השורש, צריך לנסות להבין אותם ואת מניעיהם – לא מתוך אמפתיה (שהרי אז אתה יורה לעצמך ברגל) אלא מתוך אומץ ומחשבה. אחרת, אנחנו לא הרבה יותר מההמון הזועם שרדף אחרי מכשפות עם לפידים בוערים לפני לא-כל-כך הרבה זמן, בימי הביניים.
אני לא מתיימר לומר שהצגתי בפוסט ההוא כראוי את נקודת המבט של אנס. מעולם לא הייתי אנס או סוציופת מסוכן וחוץ מלקרוא ולדבר עם אנשים מביני עניין (מזווית אישית ו/או מקצועית), אין לי שום ידע אישי; אבל ניסיתי, ברוח המודרנית ה"בודלריאנית", ליצור את הדיסוננס הזה בין היופי והרומנטיקה והגוף-ראשון, לבין השיפוט המוסרי.

ניסיתי לגרום (לעצמי, בעיקר) לחשוב.

ועצוב לי שחלקנו לא יכולים להתעלות מעל לא?מת שלנו ולנסות לראות אמת אחרת, גם אם היא נגדנו.

עצוב לי שאולי החבית שבה הונח היין המשובח ההוא מלפני 150 שנה היא כולה רקובה מבפנים.

kaly - אוהבת את הכתיבה שלך וחושבת שהפוסט הקודם נתן חומר למחשבה , וכקורבן לתקיפה מינית בעצמי, אני לא מוצאת שהכותב חולה נפש או משהו כזה....
תמשיך,אני נהנית מכל מילה שלך :)
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - תודה קאלי.
ובסדר :)
לפני 17 שנים
Josephin​(לא בעסק) - שיר מדהים, אשמח עם יש לך עוד שירים בסגנון הזה .
לפני 17 שנים
Josephin​(לא בעסק) - שיר מדהים, אשמח עם יש לך עוד שירים בסגנון הזה .
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - כל הקרדיט לשארל בודלר.
ובהזדמנות זו, כדאי לציין שחוץ מ-"פרחי הרע" (שאפשר להשיג בכל סטימצקי / ספרי / מונופול ספרים בולעני אחר הקרוב למקום מגורייך) הוא כתב עוד ספר, "גני העדן המלאכותיים" שמו, שעוסק בחוויה הנרקוטית למיניה, והרבה מאד על אופיום (= אנדורפינים).
לפני 17 שנים
זרה מוכרת - קודם כל,
תודה על השיר היפהפה שהבאת לכאן.

דבר שני,
קראתי את "חולשה" שלך, ואני חושבת שעצם העובדה שכתבת אותו בגוף ראשון היא בדיוק, אבל בדיוק, מה שהופך אותו לעוצמתי כל כך.

אני חושבת וזו דיעה אישית שלי, שכשאנחנו קוראים משהו ומגיבים כפי שהגיבו לך (לפחות בכללי כפי שראיתי), אנשים הגיבו מהמקום שבו נגע בהם הפוסט שלך, מה שעושה אותו טוב.

זה לא עושה אותך כזה, ואת זה לא תמיד לוקחים בחשבון.
וחבל.

אני בכל אופן, אהבתי את מה שכתבת.
היה לי קשה לקרוא, וזה מתבחבש בתוכי עדיין, אבל שמחה שקראתי. מאחר וזה בהחלט השאיר בי הרבה חומר למחשבה.

ושוב תודה על השיר שהבאת.
הוא נפלא לקריאה (גם אם בשעה מוקדמת :))
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - תודה תודה.
ואם זו הסיבה שהגיבו כפי שהגיבו, אז אני מרוצה גם מהתגובות הלא אוהדות (משהו על משקל "די, די, עוד, עוד!").
לפני 17 שנים
Lady Izadora​(שולטת){השד} - בלי להכנס לניתוח דבריך כרגע
יש לי לומר שחבל שאין עוד הרבה אנשים כמוך שמעיזים וכותבים ומקוה שאתה גם מישם את הקו הזה הלכה למעשה.
החברה נמדדת לא ביפי הנפש של סלון אלא באותם אלו שקמים ואומרים דבריהם בראש חוצות גם אם זה "לא נעים" זאת חברה מתוקנת בעיניי.
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - טוב, אולי זה לא ממש "ראש חוצות" כי אני עדיין מסתתר לי מאחורי ניק אנונימי. אולי יותר "זנב חוצות"...

אבל אני מסכים, ותודה.
לפני 17 שנים
shuki boy​(נשלט) אם זה שווה משהו - הוספתי אותך למועדפים בגלל "חולשה".

ה"בעיה" היחידה שהיתה לי עם הסיפור שהוא מפורסם בכלוב שמלא באנשים מטומטמים וחולניים שעלולים לקבל רעיונות. אבל אנשים מטומטמים וחולניים ממילא מוצאים לעצמם צידוקים לדברים המטומטמים והחולניים שהם עושים.
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) זה אכן שווה משהו - אני לא יודע, עד עכשיו אני חייב לציין שרוב האנשים שהכרתי בכלוב דווקא עשו עלי רושם טוב עד מצויין (אבל אז אני קורא את "בשר קצבים..." וחושב שוב).

אולי זה כי אין לי "(נשלטת)" בסוף הניק.

אבל העלת נקודה חשובה שבגללה היססתי רבות לפני שפרסמתי: מה אם מישהו ייקח את זה כרעיון?
והתשובה שלי לעצמי היתה בדיוק התשובה שלך, אז אני מקווה מאד ששנינו צודקים.
לפני 17 שנים
AliceWonders - תשמע. הלכתי להשלים פערים ולקרוא את "חולשה" (איזה יופי של כותרת. החולשה שלו, כמובן).

התחושות התחלפו בי בכזה עוז שיש לי בחילה.

היה לי שם רגע של אימה, כשאתה מתאר איך הוא מציץ בה ערומה דרך חלון האמבטיה (או משהו כזה). לפני כמה ימים נזכרתי שאמא שלי, בנסיונות נואשים להילחם באקסהביציוניזם שהפגנתי כילדה, אמרה לי פעם שאני מזמינה אונס בכך שאני מתלבשת מול תריס פתוח. אונס זו מילה שכבר אז שיתקה אותי באימה. עד היום אני נקרעת בין הרצון להלך ערומה בבית ובין הפחד שיראו ומה יקרה לי.

ומצד שני, מצאתי את עצמי מרחמת עליו. לא עליה, עליו. על עיוותי החשיבה, על כמה הוא דרוס ומושפל, על כמה אדיר הצורך שלו בתשומת לב של אישה.

עזוב את יפי הנפש הרדודים. לא כולם מסוגלים להתבונן על עצמם כשהם בסערת רגשות, ולהבין אותה. זו לא בעיה שלך.

כנ"ל לגבי מה אנשים עלולים לעשות מהפוסט הזה. אני חושבת שיש פנטזיות שפורסמו פה שהן הרבה יותר מסוכנות. הן לא באות עם דיסקליימר, הן מאדירות את החוויה ללא סייגים, ואין בהן את הצגת האומללות שבה התוקף מצוי.

זה מדהים מה שעשית בפוסט הזה. האומץ להימצא במקום הזה, בתוך הדמייה של מוח מעוות שכזה. על היכולת הורבאלית שלך אני כבר לא מתפלאת. רק תמיד צמאה לעוד.
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - תודה אליס, פשוט תודה.
נחמד למצוא מישהו מאותו הסיפור ;)
לפני 17 שנים
פייה{O} - אני חושבת שהרבה מהתגובות המבועתות נובעות לאו דווקא מגישה פילוסופית שונה אלא יותר מרגש וקושי בהתמודדות שכזו.

הסיפור הזה הזכיר לי את הסדרה המצויינת אוז, שם איכשהו הצליחו ליצור אצלי אמפתיה גם לרוצחים, אנסים, סוציופתיים, נאצים אכזריים ביותר.
ועוד כשראיתי את זה פעם, כשהייתי די צעירה, חשבתי לעצמי מה זה אומר עלי אם אני חשה אמפתיה כלפי כאלו אנשים.

מאוד קל, וגם קצת ילדותי ותמים, לחלק דברים ל'טוב' ו'רע' ואז גם אפשר להתמודד איתם.
אם אנס הוא רע מוחלט אפשר לשנוא אותו ולפחד ממנו בקלות.

אבל אנשים הם מורכבים.
גם באנשים שמפגינים רוע בטח יש משהו טוב, משהו אנושי, שיכול לגרום לנו לאמפתיה.

בכל אופן, אני מודה לך על המחשבה שאתה מעלה בי.
בלוג לא רע :)
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - מסכים, אבל גם אם יש בנו אמפתיה אליהם ואל שכמותם, אני חושב שעדיין אסור לשכוח שהם אויבים, שהם מסוכנים.

ובייחוד אני מסכים שהחלוקה הלא-טבעית לטוב ורע פשוט חוסכת לנו מאמץ בצורך להתמודד באמת עם הדברים.

תודה לך.
לפני 17 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י