בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

Con-Trust

דברים שבתחתו של עולם
לפני 17 שנים. 20 באפריל 2007 בשעה 12:53

ישבתי לי בעבודה וניסיתי לתרגם שיר של Muse.
עוד חטא קטן שלי, לקחת שירים של אחרים ולהפוך אותם לשלי.
ניסיתי לתרגם לעברית את- New Born* והיתה שם שורה ששאלה בתמימות (?) -

"How much are you worth?"

כשסיימתי לתרגם וחזרתי לקרוא מה יצא שמתי לב פתאום שהשורה היתרגמה לה, שחור על גבי מסך, ל-

"מה משקלך בזהב?"

עמדתי נבוך מול השורה הזו וניסיתי להבין מאיפה זה יצא.

...

איך תדע כמה אתה שווה?
האם יש שווי לאנשים?

...

ניסיתי לחשב את משקלי בזהב.
בהתחלה ניסיתי לחשב את נפח הגוף ופשוט למלא אותו בזהב.
אבל זה לא נכון.
אולי, למשל, רק הבחוץ זהב והבפנים ריק? (אוי, איזו מחשבה לא נעימה!)
וגם זה לא נכון.
עוד כמה נסיונות הראו לי שזו משימה כמעט בלתי אפשרית, כי החישוב הנכון יהיה סכום המשקל בזהב של כל איבר פנימי (טרם החלטתי מה לעשות עם כל המים), אבל בגלל שלכל איבר בגוף יש צפיפות שונה הרי שהמשקל בזהב יהיה שונה לכל איבר, וזה כבר מסובך מדי לגלות את הצפיפות של כל אחד מהאיברים הפנימיים ולחשב אותה בזהב.

אבל למה זהב?

...

מתוך וויקיפדיה (ערכתי קצת לשונית, כי מי שכתב את הערך לא ממש יודע עברית):

"זהב הוא יסוד כימי מתכתי נדיר יחסית שסמלו הכימי Au, משקלו האטומי 196.967 ומספרו האטומי 79. לזהב משקל סגולי גבוה - 19.32 גרם לסמ"ק, והוא ניתך ב-1,064.14 מעלות צלזיוס. תכונה מיוחדת של זהב היא הקושי הגדול שיש לו להתרכב עם חומרים אחרים; תכונת אצילות מיוחדת זו מביאה לכך שהזהב מופיע בטבע בצורה קרובה לטהורה וגורמת לו להראות מבריק כמעט בכל תנאי. צירוף תכונות אלו של נדירות וברק, בנוסף לרכות היחסית ההופכת אותו לנוח לעיבוד, הקנו לזהב מקום מיוחד של סימול מעמד חברתי באמצעות התקשטות בו ושימושים טקסיים ויצוגיים רבים אחרים, כולל השימוש בו כבסיס לכסף."

כל כלכלת העולם המודרני מושתת על זהב בגלל תכונת האצילות הזו שלו. הדם שלו כל-כך כחול שהוא משמש מדד אבסולוטי לשווי, לערך. הוא תמיד יהיה שווה אותו הדבר, בלי קשר לעולם החיצון.

אבסולוטי.

...

אז האם יש ערך אבסולוטי לשווי של אדם, או שרק אם אתרגם את עצמי לזהב אוכל לגלות את הערך האמיתי של עצמי? האם יש תכונות טרומיות לאדם (לא עוזב אותי המונח הזה מאז ימי "מרד הנפילים" שלי) שיכולות להיתרגם לשווי אמיתי ובלתי ניתן לעירעור, בלתי-תלוי בפירושם של אנשים אחרים או במצב הרוח או במה שאני אומר או עושה או חושב? האם יש שם איזה יסוד מנטאלי אזוטרי שאפשר לתרגם לזהב?

ואז חשבתי על זה שבעצם מה שווה הזהב אם אין שם מישהו שיתרגם אותו לערך? מה שווה כל הזהב שבעולם אם אף אחד לא סוחר בו, אף אחד לא מעריך את יופיו ואצילותו ועמידותו הבלתי נדלית?

- לא.

ערך, או שווי, אינו יכול לעולם להיות מונח אבסולוטי כי הוא תלוי תמיד במישהו שיעריך אותו. אנחנו צריכים יצורים חיים אחרים (ועדיף כאלו שגם נעריך את דעתם) בכדי לקבל תוקף לערך של עצמנו, בכדי לתת לנו פרספקטיבה לגבי משקלנו המנטאלי בזהב,

וזו מחשבה מטרידה.

כי אם לא נאציל (תרתי משמע!) מעצמנו על מישהו אחר, אם לא נקבל איזשהו משוב על מה שאנחנו אומרים או עושים או חושבים, לעולם לא נוכל לדעת מה אנחנו שווים בעולם שמחוץ לעצמנו ולכן, אולי, גם לא בזה שבפנים.

ובתור אדם שמעריך איכות, אני חייב לציין שזו אחת המחשבות המטרידות יותר שחשבתי עליהן בזמן האחרון. הוא מציק לי, הצורך הזה שבלדעת מה הערך של עצמי או של מישהו אחר והתובנה שאני, כמו כל אחד אחר שמעריך איכות, תלוי בהתייחסות חיצונית בכדי להעריך אותה לגופה.

התחלתי להבהל שמא אנשים (ואולי גם אני, אבוי, בתוכם) פשוט צובעים את עצמם בזהב מבחוץ כדי לקבל גושפנקא ערכית לשווים, כדי שיוכלו להרגיש טוב עם עצמם, להרגיש שהם בכלל שווים משהו. מחשבה ישנה שחזרה להכות לי בפרצוף.


* השיר הראשון מתוך Origin of Symmetry. אלבום חובה, שילוב משובח של מלל ומוסיקה.
אני לא במיוחד אוהב אותם באופן כללי, אבל זה פשוט אלבום מבריק.

janet wise - מצטרפת לפגוש שמעליי.
חושבת שאתה צריך להשאיר את השורה הזאת.


ומוסיפה שאלה:
אם מיוז יפתיעו ויגיעו לארץ
אתה לא תלך?!
ברור שאתה תלך, כמו גדול
:))

שבת שלום.
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - לא, אני לא אלך אם הם יגיעו.

אני ארוץ.

רק שיפתיעו כבר.
לפני 17 שנים
Lady Izadora​(שולטת){השד} - עובדה מענינת נוספת על הזהב והתיחסות האנשים אליו הוא הגוון הזהוב והמבריק שהזכיר לאנשים את צבעה של השמש והפך אותו בין יתר תכונותיו לנשגב ונחשק הרצון להגיע או להשיג את אותו "משהו " שהוא עוצמתי בצורה מאכלת .............
ומשום מה גם זה עושה לי אסוציאציה לבדסמ
לפני 17 שנים
JabberwockY​(שולט) - ולי זה עושה אסוציאציה לעורבים,
הרדיפה הזו אחרי הנוצץ כשלעצמו.

(ע"ע מרקס, למעלה).

:)
לפני 17 שנים
Queencie​(שולטת) - אני נשארתי עם המחשבה הטורדנית לגבי הערך היחסי שלנו. זה, והקשר בין זה לבין צביעות.....

מכיוון שאין לנו "שוק" אחד מקובל, אלא מכלול אנשים ו"שווקים" ש"סוחרים" בנו, באישיותנו או בצדדים מסויימים שבה, הערך העצמי שלנו בעיני עצמנו הוא שיקבע מה יהיה ערכנו בעיניהם.
אם כך, נכון הוא שאנחנו יכולים להשפיע על ערכנו ע"י חזות מוזהבת, בין אם חומרית ובין אם שכלית או שכלתנית, אבל ה"קונה" המאושר ידע גם לעמוד על תוכינו וברינו ולא רק על קנקנינו המוזהב....
מכאן שמשקלינו בזהב, בין אם חיצונית ובין אם כמלוא הנפח (יתרון לבעלי מסה גבוהה? :)) הוא קודם כל כערך עצמינו בעינינו. ולא הייתי ממליצה להעריך רק את המידות הפיזיות.....
פוסט יפה ומעורר מחשבה. אהבתי.
לפני 17 שנים
פייה{O} - כנראה שלא כל דבר צריך ואפשר לכמת.
לפני 17 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י