המוח הוא המנגנון שהופך נוכחות אינסופית למסדרון צר של עבר-הווה-עתיד.
זה מה שעולה מרעיון פילוסופי בשם The Eternal Now (הנוכחות הנצחית).
לפי הרעיון הזה, אין באמת עבר ואין באמת עתיד. יש רק הווה.
או ליתר דיוק: כל מה שאי פעם נחווה, נחווה ברגע זה ממש.
אבל מה אם כל התמונה הזאת הפוכה?
תחשבו על זה; מה אם אף פעם לא באמת חווינו "עבר" או "עתיד"?
מה אם כל מה שאי פעם פגשנו הוא רק עכשיו... את רגע הנוכחות עצמו.
העבר, כפי שאנחנו מכירים אותו, לא מופיע מולנו כמציאות חיה. הוא מופיע כזיכרון בלבד.
והזיכרון הזה מופיע מתי? עכשיו, ברגע הנוכחי.
העתיד, כפי שאנחנו מכירים אותו, לא מגיע אלינו ישירות. הוא מופיע כדמיון, חשש, תקווה, תחזית.
וגם זה מופיע מתי? עכשיו, ברגע הנוכחי.
במילים אחרות: אולי אנחנו לא חיים בתוך הזמן.
אולי אנחנו חיים בתוך נוכחות אחת מתמשכת, והמוח שלנו הוא זה שפורס אותה לקו מסודר של לפני ואחרי.
יש הוגים, כמו Rupert Spira, שטוענים בדיוק את זה.
מבחינתם, ה"עכשיו" הוא לא רגע חולף. הוא לא תחנה זעירה בין שני אוקיינוסים.
הוא המציאות היחידה שנחווית באמת.
כל השאר הוא ארגון אירועים של המוח.
במובן מסוים, אפשר לחשוב על המוח כעל מנגנון צמצום.
אם בפיזיקה הזמן נחשב לממד הרביעי של המרחב-זמן, הרי שבחוויה האנושית הוא כמעט אף פעם לא נחווה כממד פתוח, אלא כמסדרון צר ולוחץ של לפני ואחרי.
אולי המציאות רחבה יותר מהאופן שבו אנחנו חווים אותה, והמוח שלנו מתרגם את המורכבות הזאת לסיפור ליניארי שאפשר לשרוד בתוכו.
הוא לוקח את מה שאולי נחווה כמציאות פתוחה, שלמה, חסרת חלוקה, והופך אותה למשהו שאפשר לנהל:
עבר, הווה, עתיד.
סיבה, תוצאה.
התקדמות, הידרדרות.
גיל, דדליין, פחד, החמצה... והייתי יכול להמשיך...
זה לא בהכרח אומר שהזמן "לא קיים" בשום מובן.
אבל זה כן מעלה שאלה הרבה יותר מטרידה:
כמה ממה שאנחנו קוראים לו זמן הוא באמת המציאות, וכמה ממנו הוא פורמט שהמוח בונה כדי שנוכל לתפקד בעולם?
גם במדעי המוח ובפסיכולוגיה של הזמן ברור שחוויית הזמן שלנו איננה דבר פשוט או שקוף, או מובן...
המוח לא רק "מודד" זמן כמו שעון.
הוא בונה, משחזר, מפרש, דוחס ומרחיב אותו.
לכן דקה של חרדה לא מרגישה כמו דקה של אהבה.
ואולי כאן בדיוק מסתתר הפאנץ' האמיתי.
כי אם חוויית הזמן היא במידה מסוימת תוצר תודעתי,
אז ייתכן שחלק גדול מהסבל האנושי כלל לא קשור למציאות עצמה,
אלא לדרך שבה אנחנו כלואים בתוך הסיפור הליניארי הפרטי שלנו, זה שהמוח שלנו מספר לנו עליה.
אנחנו לא רק מפחדים ממה שיקרה.
אנחנו חיים בתוך תחזית.
אנחנו לא רק זוכרים מה שהיה.
אנחנו ננעלים בתוך שחזור.
ואז החיים עצמם, הדבר היחיד שאי פעם (אולי) באמת קורה, נבלעים בין חרטה לציפייה.
אז אולי השאלה היא לא אם הזמן אמיתי או אשליה.
אולי השאלה היותר חשובה היא זו:
כמה מהחיים שלנו אנחנו באמת חיים,
וכמה מהם אנחנו מבלים בתוך המנגנון שמסדר אותם על ציר, חרטה, פחד, תקווה...?
כי אם כל מה שאי פעם פגשנו הוא רק עכשיו, ממש עכשיו.
אז אולי הבעיה הגדולה שלנו היא לא שאין לנו זמן,
אלא שאנחנו כמעט אף פעם לא נמצאים במקום היחיד שבו הוא לא שולט בנו.
בעכשיו.

