אילון מאסק שווה כיום בערך 800 מיליארד דולר. (כן, הסכום משתנה כל יום, תלוי איך טסלה "מתעוררת" בבוקר)
זה הופך אותו לאדם הכי עשיר על פני כדור הארץ ב-2026, ועוד מעט הוא צפוי להיות הטריליונר הראשון בהיסטוריה.
נשמע מטורף, נכון?
אבל הנה משהו שרובכם לא יודעים, יש בהיסטוריה ארבעה אנשים שלפחות לפי ההערכות, היו עשירים פי כמה ממנו.
ולא במיליארד פה ושם. בפי 3, פי 6, ואחד אפילו פי 200...
אז בואו נכיר אותם, נראה איך הרוויחו את הכסף, ונחליט בעצמנו אם מאסק באמת עשיר, או רק נראה ככה.
קראסוס - 168 טריליון דולר (פי 200 ממאסק)
האדם העשיר ביותר בהיסטוריה של כדור הארץ חי בין 115 ל-53 לפנה"ס.
הוא היה רומאי עשיר באופן לא מציאותי.
איך הרוויח את הכסף?
רגע, תתפסו את הכיסא, קראסוס המציא את העסק הכי מזעזע בהיסטוריה.
ברומא, באותה תקופה, לא היו מכבי אש מאורגנים.
אז קראסוס הקים חטיבת מכבי אש פרטית של 500 איש.
כשבית התחיל לבעור (כנראה הוא גם היה אחראי על החלק הזה בעסק), הוא היה מגיע למקום עם הצוות שלו, ועוצר ליד הבעלים.
ואז היה מנהל איתו משא ומתן: "אני אכבה את האש, בתמורה אתה תמכור לי את הבית במחיר רצפה, גם ככה אתה הולך לאבד אותו לגמרי"
אם הבעלים סירב, קראסוס היה צופה בבית נשרף.
אם הבעלים הסכים, קראסוס היה "כובש" את הבית במחיר רצפה, ואז קונה את הבתים השכנים שגם הם בסכנה.
ככה רכש כנראה רבע מהנדל"ן ברומא העתיקה.
בקיצור תארו לעצמכם את המאפיה האיטלקית, רק עם רישיון רשמי מהרשויות.
קראסוס ניהל את העסק הזה בגלוי, ועוד התפאר בו.
ונעבור לאוגוסטוס קיסר - 4.6 טריליון דולר (פי 6 ממאסק)
אוגוסטוס שלנו חי בין 63 לפנה"ס ל-14 לספירה והוא היה הקיסר הראשון של רומא.
הוא שלט באופן ישיר במאה מיליון בני אדם.
איך הרוויח את הכסף?
הוא ירש את החצי הראשון מיוליוס "קיסר" (דוד-רבא שלו, דיקטטור רומא ש'קיסר' היה שם משפחתו, ולכן ממנו הומצא התואר 'קיסר' שאנחנו מכירים), והשאר השיג בדרך הקלאסית: כיבוש.
ההחלטה הכי חכמה שלו? לכבוש את מצרים, למה? כי מצרים באותה תקופה הייתה אחראית על 25-30% מהתמ"ג העולמי.
כן, מדינה אחת! רבע מכל הכלכלה העולמית!
אז אוגוסטוס בעצם רכש את אמזון של אותה תקופה, רק שבמקום לשלם 100 מיליארד דולר, הוא שלח לגיון ושחט את כל מי שהתנגד.
בקיצור אם נשווה למאסק אז אם מאסק רוצה לקנות חברה? הוא צריך לעבור אישור של רגולטורים, אישור של בעלי המניות, ושעות של ישיבות עם עורכי דין.
אוגוסטוס רוצה לקנות מדינה? הוא שלח את חיל הצבא, הרג את קליאופטרה (פחות או יותר, היא בעצם התאבדה לפניו), והבית בידיים שלו, עסקה תוך שבועיים.
(קליאופטרה התאבדה כדי שלא תיפול בידיו)
והכי שווה מבחינתנו!
המלך שלמה - 2.2 טריליון דולר (פי 3 ממאסק)
חי בין 970 ל-931 לפנה"ס, מלך ישראל כמובן.
בנה את בית המקדש הראשון.
אז איך שלמה המלך הרוויח את הכסף?
לפי המקורות (התנ"ך, בעיקר ספר מלכים), שלמה קיבל 25 טון זהב בכל שנה.
כן, בשנה! במשך 39 שנים! רק זה לבד שווה כ-40 מיליארד דולר במחירים של היום.
איך כל השאר? שלוש סיבות:
מסחר.
הוא שלט על נתיבי הסחר בין אפריקה לאסיה.
כל מי שעבר, שילם.
מתנות מארצות ערב.
מלכת שבא הביאה לו זהב, ועוד הרבה מלכים אחרים.
המותג שלו! חוכמה!
אנשים באו ממרחקים לקבל יעוץ ממנו, ושילמו על זה.
בקיצור שלמה הקים את הסטארטאפ הראשון בהיסטוריה: "ייעוץ אסטרטגי למלכים" :)
ואיך אפשר בלי - ג'ינגיס חאן - הבחור החזיק טריליון דולר של אדמות
חי בין 1162 ל-1227, מייסד האימפריה המונגולית.
כבש 22% מהאדמה על פני כדור הארץ וכנראה רשם אותם על שמו :)
איך הרוויח את הכסף?
צבא של חיילים על סוסים שהיו מהירים יותר מכל מה שהעולם הכיר באותה תקופה.
שיטות לחימה אכזריות, ויכולת מטורפת לארגן אנשים ולתת להם משימות.
יודעים כמה הוא ירש? אפס עגול! הוא גדל בעוני, אביו נרצח כשהוא היה בן 9, הוא היה צריך לאכול אבנים בילדותו (כן, ממש אבנים ככה לפחות מספרים) ובשלב מסוים, הוא החליט שנמאס לו מזה.
תוך 25 שנה, הוא כבש שטח שגדול שלוש פעמים יותר מהאימפריה הרומאית בשיאה.
אבל ההבדל הכי גדול שהופך אותו "לעילוי" הןא זה שלג'ינגיס חאן מעולם לא היה ארמון, מקדש, או אפילו בית גדול.
הוא חי באוהל, את כל הכסף הוא חילק לחיילים שלו, כי הוא הבין משהו שעשירי התקופה כנראה לא יודעים: עושר זה לא דברים, עושר זה אנשים שיילחמו בשבילך עד המוות.
אז מי באמת עשיר?
עכשיו תחשבו על זה. מאסק שווה 800 מיליארד. נשמע מטורף. אבל:
אם מחר טסלה תיפול ב-50%, חצי מההון שלו נעלם.
אם הרגולטורים יחליטו לפצל את ספייס איקס, הוא מתאבד.
אם משקיעים יחליטו שהוא לא רציני, המניות צוללות.
אם החשמל ייכבה לשבועיים, אין לו דרך לגשת לכסף שלו.
מאסק לא עשיר כמו אותם עשירים שהכל היה "ברזל" אמיתי, חי.
הוא חי בתוך מסך.
הוא שולט במספרים שצריכים את הסכמת כל העולם כדי להישאר מספרים.
קראסוס שלט באדמה.
שלמה שלט בזהב.
אוגוסטוס שלט באנשים.
ג'ינגיס חאן שלט בלוחמים.
מאסק שולט בקוד.
נראה לכם שהפוסט נגמר כאן?! לא מתאים לי.
השאלה האמיתית היא מה הם עשו עם הכסף?
אז קראסוס מימן מלחמות פוליטיות, ומת בקרב נגד הפרתים.
והמוות שלו היה נוראי, כאשר הצבאות הפרתים תפסו אותו, הם שפכו לתוך פיו זהב מומס.
סוף הולם לאיש שאהב כסף יותר מכל דבר אחר.
אוגוסטוס בנה את רומא הקלאסית.
כל מבנה ענק שאתם רואים שם היום, רוב הסיכויים שהוא בנה.
המלך שלמה בנה את בית המקדש הראשון. מבנה שכולנו מכירים.
ג'ינגיס חאן חיבר בין מזרח למערב.
דרך המשי שכולנו מכירים? הוא הפך אותה לבטוחה.
ומאסק?
הוא בנה אפליקציה לתשלומים (PayPal).
מכוניות חשמליות (טסלה).
רקטות (ספייס איקס).
ופלטפורמת רשתות חברתיות (ובינה מלאכותית) שגם בולעת המון מיליארדים בשנה.
אז לדעתכם את מאסק יזכרו כמו שזוכרים את כל קראסוס? אוגוסטוס? המלך שלמה וכד'?
אני מנחש ש....

