שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

כזאת אנוכי

יומן צמיחה
לפני 12 שנים. 26 במרץ 2012 בשעה 21:02

זה ממש טפשי להביא את הקטע הזה מחוץ להקשרו, אבל בכל זאת אני עושה את זה
רק בגלל שהוא כל כך מצא חן בעיניי.
זה לקוח מהספר "קיצור תולדות האנושות" של יובל נח הררי, עמ' 50:

...תיאוריה יותר מסעירה ושנויה במחלוקת טוענת שלקטים-ציידים קדמונים חיו בחברות שיתופיות, שבהן לא היה רכוש פרטי, משפחות גרעיניות, קשרי זוגיות מונוגמיים או אפילו "אבות ביולוגיים".
אישה יכלה לקיים יחסי מין ולקשור קשרים אינטימיים עם כמה גברים (ונשים) בו זמנית, וילדיה של אישה זו גדלו לא במסגרת משפחתית צרה, אלא במסגרת קהילתית רחבה שבה כל הילדים הם אחים ולכל ילד יש אבות רבים. כיוון שאף גבר לא ידע בוודאות מיהם ילדיו, הגברים דאגו באופן שווה לכל הילדים בחבורה.זו אינה בהכרח פנטזיה היפית...
חוקרים התומכים בתיאוריה זו מסבירים שהבגידות האינסופיות של בעלים ונשים זה בזה; שיעור הגירושין הגבוה ושלל התסביכים הפסיכולוגיים שמהם סובלים ילדים ומבוגרים כאחד, נובעים מכך שכופים עלינו לחיות במסגרות של משפחות גרעיניות ונישואים מונוגמיים, שפשוט אינם מתאימים לטבע שלנו.
אפילו נטייתן של נשים לגנוח בקול רם בזמן אורגזמה היא, לטענת חוקרים אלה, זכר לקומונות הקדמוניות: במקורן נועדו הגניחות הללו להזמין גברים נוספים לחגיגה...

כמה טוב לגלות שהסטייה שלך מגובה מחקרית :)

Cafe​(שולט) - היו פעם דיווחים על שבט מסוים שהאמינו שאשה יכולה להכנס להריון רק אם מזיינים אותה הרבה גברים (דבר שהוא בהחלט מתקבל על הדעת מבחינה ביולוגית) ולכן כל מי שהגיע זמנה להתעבר היתה מזדיינת עם כל הגברים.

יש לתאוריה הזאת הגיון, כי אם כל הגברים אבות של כל הילדים אז לכולם יש ענין להשקיע בחיי הקומונה. הבעיה היא שהיא לא עומדת במבחן המציאות, כל מי שהיה קיבוצניק יודע ששיתוף הוא נגד הטבע של המין האנושי. אם היינו בנויים אבולוציונית לתא משפחתי קומונלי לא היינו כה רכושניים באופינו.

בגידות נפוצות מאד בכל המינים המונוגמיים, וזאת לא הוכחה לכלום. זה שאת גונחת נועד מן הסת לגרום לשכן לקנא, תכונה שנרכשה אבולוציונית אי שם בערבות פולין :)
לפני 12 שנים
צמח בר​(נשלטת) - whip העיר את תשומת לבי שאני צריכה לענות לך כאן כדי שתדע שעניתי...
אז התגובה בהמשך
וכמובן
חג שמח!
לפני 12 שנים
צמח בר​(נשלטת) - מי אילו בדיוק "כל המינים הביולוגים"? :)
נתקלת פעם בזאב שבגד בזוגתו?
ולגבי מה שנגד הטבע של המין האנושי... יש כאלו שיאמרו שגם לשבת 12 שעות מול מסך קטנטן בלי לזוז זה גם נגד הטבע האנושי כך שלא ברור איך בדיוק מחליטים מה נגד הטבע האנושי ומה בעד...
לפני 12 שנים
Cafe​(שולט) - אמרתי מינים מונוגמיים , לא ביולוגיים.
זאבים הם לא מונוגמיים.
לפני 12 שנים
צמח בר​(נשלטת) - סליחה :)
טעות בציטוט.
וראה ההודעה של whip מלמטה על זאבים.
לפני 12 שנים
Whip​(שולט) - טיפ - עדיף להגיב לאדם ע"י קליק על "הגב להודעה זו" ליד שמו, ואז הוא ייקבל הודעה שהגבת לו...

אני חושב שלרוב המינים בטבע יש נאמנות. לא כך?
לא מזמן הוקרן סרט תעודה על ניסיון בשנות השישים\שבעים לקומונה בסקנדינביה (או מקום דומה), והם היו מודעים לקשיי הקנאה שצצים, ועשו כל שביכולתם לפרק מתחים מוקדם ככל האפשר, וזה הצליח להם זמן מסוים - עד שהתחיל להיווצר זוגות, ואז צצה הקנאה, והקומונה התפרקה.
אנחנו הרי קרובים לחיות הרבה יותר מכפי שאנו מוכנים להודות, והתרבות היא רק מעטה דקיק מעל עורנו החייתי. לדעתי לאורך זמן אנחנו בנויים לזוגיות, לא לשיתופיות מינית.
אבל בשביל העונג והריגוש תמיד אפשר ומומלץ לגוון מינית, אפילו אם אתה כבר לא צייד ממותות ואת כבר לא מלקטת גרגרי יער :)
לפני 12 שנים
צמח בר​(נשלטת) - תודה על הטיפ החשוב
(האמת שידעתי את זה אבל אני לפעמים שוכחת)

ובקשר למה שכתבת-
לרוב המינים בטבע יש נאמנות???
נתתי את הדוגמא של הזאב דוקא בגלל שזאבים ידועים בנאמנותם יוצאת הדופן. אני לא חושבת שיש עוד הרבה מינים חוץ מאתנו, מהזאבים ואולי אי אלו יונקים אחרים שמשקיעים כל כך הרבה אנרגיות בלהשאר עם בן זוג אחד כל החיים. אני לא אומרת שזה לא טוב, אולי זה אפילו הכרחי בהתחשב בכך שאנחנו לא יודעים להסתדר לבד (בניגוד לבעלי החיים), אבל אין לי ספק ש"טבעי" ו"לא טבעי" הם לא מונחים ברורים מאליהם בהקשר הזה.

לפני 12 שנים
Whip​(שולט) - שאלת שאלה טובה - כזו שאין לי תשובה עליה, ולכן חיפשתי...ומודה - כנראה שאת צודקת.
הנה כתבה מעניינת. נקודות עיקריות -
"הזוגיות המוכרת אצל בני אדם ועופות היא תופעה יוצאת דופן יחסית בעולם החי."
"אצל מרבית מיני העופות, כ-90% מהן, מתקיים קשר "נישואין" למשך עונה אחת או למשך כל ימי חייהם הבוגרים של בני הזוג. במבט ראשוני נראה שהציפורים יכולות לתת שיעור בנאמנות למרבית בני האדם בחברות המודרניות ....אבל התמונה אינה כה אידילית, וכמו אצל האדם, גם העופות מרבים ב"סטוצים" מהצד."
"ויש גם יונקים נאמנים - המונוגמיות ביונקים בולטת בעיקר אצל זאבים ושועלים, המקיימים קשר זוגי למשך עונה או לכל החיים. "
הנה הכתבה:
http://www.teva.org.il/?CategoryID=201&ArticleID=881

את אולי היית אוהבת את החלק הזה:
"פוליאנדריה - משפחה מרובת גברים
יש גם יוצאי דופן, בהן נקבה אחת אוחזת בכמה זכרים. בין העופות נראתה לעתים נקבה אחת עם מספר זכרים באותו קן במינים של זרון, פרפור ושרקרק."

עוד כתבה על חיות וזוגיות:
http://www.hayadan.org.il/rosental-monogamy-0512061/

אכן, אין כזה דבר "טבעי"....זה מזכיר לי ביקורת שקראתי על ניהול של שמורות טבע, בהם בני האדם שומרים על האיזון הטבעי, והביקורת אמרה שלמעשה בטבע עצמו אין איזון - יש שינוי מתמיד ודינאמי, מינים באים והולכים, חלק נעלמים ואחרים מגיעים, ואין באמת מצב קבוע ו"טבעי", אפילו בטבע :)
לפני 12 שנים
צמח בר​(נשלטת) - מקסים!
תודה על המחקר...
(וחסכת לי תשובה לקפה :))
ממליצה לקרוא את הספר הנ"ל שמדבר בדיוק על הנושא הזה. אבל חייבת להזהיר שהוא מדכא בטרוף.
לפני 12 שנים
Whip​(שולט) - בבקשה :)
אם הוא מדכא, אז אני מוותר. לא חסרים דברים מדכאים בחיים....אין את הספר בגרסת הסמיילי? :)
לפני 12 שנים
מישלי - }{
לפני 11 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י