אהבה מילה אחת אשר חובקת עולם ומלואו. אהבה מהווה מקור מפרה ומרענן, ובתוך כך גם מזריחה באדם חיים חדשים. אהבה לובשת צורות וגילויים שונים ומצאתי לנכון להעלות בשורות הבאות היבטים שונים כפי שעשויים לבא לביטוי בתנ"ך. אין כאן התיימרות לשקף את כל ההיבטים רק מעט מזעיר.
1. חמלה וכפרה. קיימת זיקה מסויימת בין אהבה לבין רחמים. מיחלת אהבה, מתורגמת בלשון הארמי ל-'רחים'. נגזר מלשון רחמים. מכאן יש הגוזרים גם את המשמעות של המילה רחם אשר הוא מהווה את מקור החיים ליישוב העולם. מבחינה זו הוא מקור חיים תרתי משמע: מצד עצם הבאת צאצאים לעולם, והן מצד חיי המין שהם מרכיב חשוב בחיים בכלל. מכל מקום לגופו של עניין, בין הגילויים השונים של האהבה זה היכולת להבליג ולסלוח וכפי שזה בא לביטוי בכתוב " על כל פשעים תכסה אהבה" יצויין כי מילת פשעים אינה נאמרת כאן בהקשר הפלילי, אלא לכל מיני טעויות שמכח האהבה מעלימים לגביהם עין. על יסוד זה נוקטים לפעמים ביטוי אהבה מקללת את השורה.
2. יסוד ההקרבה והנתינה. הנתינה היא יסוד חזק באהבה, והיא מקבלת ביטוי עצום בסיפור אהבתו של יעקב לרחל. לפי המסופר מרגע שיעקב ראה את רחל התנוצצה בו האהבה. (בימינו יקראו לזה אהבה ממבט ראשון) לשם השגת ידה של רחל הסכים יעקב לעבוד שבע שנים. תקופה ארוכה למדי שגם חוק ההתיישנות נכנס לתוקף בעניין זה. מכל מקום לגבי יעקב הדבר כלל לא הורגש. הכתוב מבטא זאת בלשון פשוטה אך רבת עוצמה. "ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה"
3. מעבר לכל גבול: האהבה גם חוצה גבולות של מוצא דת ואתניות. וכך אנו קוראים על שכם בן חמור שחשק בדינה בת יעקב לפי המסופר שכם בן חמור נדבקה נפשו בדינה בת יעקב, ולפי מנהגי אותם הימים החפץ לבקשת את ידה של בחורה עליו לבקש רשות מאביה וזאת באמצעות ניהול משא ומתן בין ההורים של שני הצדדים. אשר על כן שכם שלח את אביו לפנות למשפחתה של דינה ולהפציר בהם שיאותו להסכים לעניין. האחים של דינה התנגדו לכך מכח של טענה דתית, לפיה הואיל והם ערלים ללא ברית מילה.בטענה דתית הואיל ושכם בן חמור אינם נימולים. הואיל וכך תנאי מוחלט להסכמה הינו אך ורק אם יסכימו לעבור ברית מילה לא רק לעצמם אלא לכל תושבי האזור בו הם גרים. על פניו זה נראה כבקשה מופרזת ומוגוזמת ביותר , מתוך הנחה מובלעת שהם בוודאי יתנגדו לתנאי כזה. אך מסתבר שהמציאות גדולהמכל דמיון. תוקף האהבה של שכם בן חמור הכריע את הכף והוא הפעיל את כל המשקל שהיה לו כדי למלא אחר התנאי הזה באופן מהיר והחלטי.הכתוב מציין זאת באופן הבא: "ולא אחר הנער לעשות הדבר כי חפץ בבת יעקב והוא נכבד מכל בית אביו"
הסיומת "והוא נכבד מכל בית אביו" נועדה להטעים ולהבליט את הקושי הגדול שהיה בעניין ואף על פי כן האהבה הצליחה להפעילו לעשות את אשר התבקש.
הערת הבהרה: לא נכנסתי לפרטים אודות הסיפור של דינה בת יעקב, האם הדברים נעשו על רקע של אונס, או קשרי אהבה רגילים. וויתכן קשר בדסמ"י שכן כתוב שם "ויענה". מכל מקום נקודת ההתייחסות נסובה לעצם לשון הכתוב שהטעים זאת כפעולות שנעשו מכח האהבה ו?ת??ד?ב??ק נ?פ?ש?ו? ב??ד?ינ?ה ב??ת י?ע?ק?ב ו?י??א?ה?ב א?ת ה?נ??ע?ר? ו?י?ד?ב??ר ע?ל ל?ב ה?נ??ע?ר?:(בראשית לד, ג).
וכן נאמר שם: " כי חפץ בבת יעקב". כמובן שניתן למצא עוד דוגמאות רבות להיבטים ולצדדים של האהבה ומה שנסקר כאן הוא כטיפה מן הים.
לפני 15 שנים. 16 ביולי 2009 בשעה 9:04