סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

שליטה אמיתית, עבדות אמיתית

דברים שבהחלט קרו במציאות, לצד מחשבות ופנטזיות. לא אגיד לכם מה זה מה, נחשו לבד.
לפני 13 שנים. 13 בדצמבר 2010 בשעה 21:06

אני לא מרגישה עליונות על נשלטים או על גברים בכלל, וגם לא ארגיש עליונות על העבד העתידי שלי. אני יודעת מה טוב לו יותר ממנו, מעצם קיומה של האקסיומה. פשוט טוב יהיה, לו ולי, שאני אהיה הצודקת. טוב לו וטוב לי יהיה שהוא יסגוד לי; לבגדיי, לביתי, לגופי, ולרעיונותיי. אמנם אדריך אותו ואשנה אותו מאוד, אבל גם בוודאי אתרגש מאישיותו, מדעותיו, מחכמתו ומרעיונותיו המקוריים, והוא יפרה אותי וירגש אותי. גם אם הייתי רוצה, כיצד בכלל אוכל להרגיש עליונות על מי שמרגש אותי כלכך?
אני לא מרגישה עליונות גם על גברים שולטים, על גברים שמנים, או על פרחות מקסימות. על ילדים קטנים או על זקנים. על עובדי נקיון ואפילו לא על שקרנים. כלפי חוץ אולי אגעל מהאחרונים, אבל בתוך תוכי, בגרעין, אני אנסה להבין אותם. מה הם חווים, למה הם עושים דברים, מה מניע אותם.
יש תכונה אחת ויחידה בעטיה אני אכן חשה עליונות והתנשאות כלפי אנשים אחרים, אפילו לא במודע. תכונת הסובלנות. אני מכוונת ליכולת לנהל שיחה משמעותית עם מישהו שדעותיו שונות מאוד משלך. היכולת שלך ללמוד ממנו, להינות מדבריו, בלי הכרח להשליט את דעתך או אפילו להביע אותה.

זה נשמע קל. הרבה אנשים מגדירים עצמם סובלניים. אבל אימרו לי, נניח אנשי שמאל: האם תוכלו פעם אחת. פעם אחת בלבד, ללכת לרב שחתם על מכתב הרבנים, לשמוע ממנו למה הוא חתם, מה הרעיון מאחורי המכתב, לשאול על עוד ועוד פרטים, ולא להגיב כלל? ואתם, אנשי הימין, התוכלו פעם אחת, פעם אחת בלבד, ללכת ליהודי שתומך ביוזמת השלום הערבית, להבין ממנו למה הוא תומך, לשמוע את רעיונותיו, לשמוע אותו מתלהב מהם, ומסביר, ולא לתקן אותו?
פשוט להקשיב. לא צריך להתווכח, לא להתפלמס. לא צריך בסוף הדברים להגיד בנימוס "תודה, אבל אני מתנגד/ת לדבריך". פשוט להגיד "תודה". תודה שהסברת לי דברים חדשים. תודה שהעשרת קצת את חיי ברעיון חדש, ושלא התעמקתי בו עד עכשיו.

מותר לכם. נסו את זה, בהזדמנות הראשונה. רק פעם אחת.

העבד שלי יהיה כזה. אני אשנה אותו להיות כזה, פעם אחר פעם עד שהוא יפנים. תהיה לו דיעה מוצקה ונלהבת בהמון נושאים והוא יפיץ אותה לכל עבר. או שלא תהיה לו. לא משנה כלכך. אבל כאשר מישהו אחר מסביר לו, לא יהיה לו צורך להתווכח, כשלא צריך. גם אם הוא לחלוטין לא מסכים, וזה בוער. הוא ישמע, יקשיב ויגיד תודה. תודה שהעשרת אותי. למדתי ממך.

קייסי - בכל מה שקראתי אצלך עד כה, את מרשימה אותי מאוד.
כן, זה לא ספציפי לפוסט הזה, שכן אין לי צורך לגייס אפילו קורטוב של סובלנות לדבריך, אני מהנהנת בהנאה רוב הזמן.
לפני 13 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אני חושבת שיש יותר אנשים כאלה ממה שעולה מדברייך שאת חושבת.
באופן אישי נתקלתי בכמה.
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם - מחמם ומציל את הלב. פעם שנייה. בכל זאת, זה עדיין מקום חדש לי, האתר הזה. את יכולה להבין את ההבדל שאת עושה אצלי.
רציתי גם להוסיף ברוח דברייך, שהפוסט הזה נכתב כבר לפני שלושה ימים, וכוון על ידי להתפרסם היום ממילא, כך שהוא לא קשור לשום דיעה ספציפית.
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם - (הנ"ל כוון לתגובה של קייסי)
לפני 13 שנים
irrelevant2 - ואוו האמת שאני לא ממש במצב טוב לדבר בו, דיכאון על זה לא בריא לאף אחד... אבל התרשמתי מאוד לטובה ונהנתי לקרוא את כל שאר הכתיבה שלך חוץ מה"מלכה בתשלום". איכשהו חיממת לי את הלב שהוא בדרך כלל קר כקרח כשאני בדיכאון... תודה :).
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם - בהמשך לשיחתינו, ולאחר בירורים קלים.

קשה להבין למה להשתמש דווקא בטכניקה הזו של גזירה חלקית מתחת לאינטגרל (אפשר פשוט לפתוח את הריבוע, ולעשות את האינטגרל ישירות
אבל אם אתה ממש מתעקש: תקרא לכל האינטגרל של (1-a*cosx)^2 מאפס עד פאי בשם I(a).
הוא שווה לערך של I(a=0), ועוד האינטגרל של הנגזרת dI/da, בגבולות מאפס עד a. לא לשכוח לשנות את השם של משתנה האינטגרציה, לa’, כלומר dI(a’)/da’, כיון שהאות a קיימת כבר בגבול העליון של האינטגרל הזה.
(זה תמיד אותו הטריק, שחוזר על עצמו. פעם אחת לומדים אותו וזהו).
ומכאן זה קל:
הערך של I באפס הוא פשוט אינטגרל של אחד, בגבולות מאפס עד פאי, ושווה לפאי.
החלק השני הוא גם אינטגרל די קל לחישוב, יש בו שני חלקים מתוכם רק אחד לא מתאפס: האינטגרל dx של 2a’(cosx)^2 ששווה לa’*pi-
נשאר רק לעשות את האנטגרל על pi*a’da’, מאפס עד a, שהוא באמת קל מאוד.
התוצאה הסופית היא .p1*(a^2/2+1) ואין בכלל מה להכנס לדכאון (:

תחייך בשבילי, טוב?
לפני 13 שנים
irrelevant2 - אני טוב מאוד בלזייף חיוכים ממש אמן :), תאמיני לי שהלוואי וידעתי איך להיפתר מהדיכאון הזה אבל אחרי שנה וחצי של טיפולים פסיכולוגים ופסיכיאטריים אני די מיואש, בזמן האחרון אפילו פרשתי מהאוניברסיטה וזה לא ממש עוזר למצב הרוח שלי -.-. מקווה שהשינוי בתרופות עכשיו יעזור אחרת.... טוב נו הנה בשבילך :)
לפני 13 שנים
סוגד שישים ותשע - נהנה ליקרוא את דברייך יש בהם קורט של נחת אבל
ההיתי רוצה לישאול שאלה וזה ביכלל לא קשור לרבנים שהזכרת אלה פיסקה שכתבת שדומה לפרוש מספר נביאים יש לך רקע דתי....?
לפני 13 שנים
הרמאפרודיטה - את מצויינת. אני נהנית לקרוא כל מילה שלך. אני באמת מחכה ומצפה בכיליון עיניים שתמצאי את העבד הזה ולקרוא איך את מנהלת אותו....

לדעתי האישית הבלוג שלך באופן כללי מותיר רושם של אישיות מאוד חזקה וכובשת, אבל הפוסט הזה הפך אותך למדהימה בעיניי. ולא רק כי את סובלנית או נאורה בעצמך, אלא עצם הרעיון של לחנך אדם (נשלט) להיות סובלני כלפי הזולת, בכל תחום שהוא, מעיד עלייך כאדם.
בתור אישה טרנסקסואלית אומר שזה מצרך נדיר וחשוב - ולא רק במובן הפוליטי של שמאל ימין. צריך עוד ועוד כמוך.
:)
לפני 13 שנים
Aציבעוני​(אחר) - אם לא היית היו צריכים להמציא אותך
והשאר בהודעה פרטית
לפני 13 שנים
חֵפֶץ - יש מן חידוד כזה, או חוכמה עממית, אני אפילו לא בטוח מה זה בדיוק, וגם לא זוכר בדיוק היכן נחשפתי לזה, אבל זה קו מנחה שאני מנסה להזכר בו כל אימת שאני שומע דעות מרגיזות/מופרכות או סתם שונות משלי ...
בקיצור, הממרא גורסת שויכוח הוא הדבר היחיד שמי שמפסיד בו הוא בעצם המרוויח (המנצח?).
זה לא חוכמה לשכנע מישהו בצדקת רעיונותיך, כלומר, לפעמים זה נחמד -- אבל אתה עצמך לא התפתחת בתהליך, לא למדת משהו חדש. לעומת זאת, מויכוח (ויכוח זה קצת מעמת, אבל אפשר גם דיון, או סתם שיחה) ש-"הפסדת" בו, הרי שבהכרח למדת משהו חדש. כך ששכרך יצא בהפסדך.

לחלופין, ציטוט משיר/מסה שאני מאד אוהב, גורס (בתרגום חופשי שלי) שראוי לפחד רק ממי שיודע "איך צריך". ואנשים בעלי אמונות אבסולוטיות הם באמת ובתמים מפחידים. לפעמים זה בא על רקע של אמונה דתית (או פסאודו-דתית: נאציזם, קומוניזם וכו'), ולפעמים בלי סיבה טובה באמת -- אבל מאלו אני מנסה להשמר.

ואם ניקח לדוגמא את עניין הרבנים והמכתב שלהם -- הרי שהבעיה שלי להקשיב לרבנים אינה טמונה בכך שדעותיהם שונות משלי, אלא *ובעיקר* בכך שאנשים שמבססים את תפיסת עולמם על אמונה חסרת בסיס וחסרת פשרות, יהיו פתוחים הרבה פחות "להפסיד" באותם ויכוחים לאורך חייהם, כך שאני מרגיש שהסיכוי שהם הצליחו להפנים אי אלה תובנות שאוכל ללמוד מהם, במיוחד בתחום המוסר וההתנהלות הציבורית, הוא די קטן.

לסיכום, נראה לי שכל עוד לא נותנים לאגו (או שלל הגלגולים שלו, שחלקם משום מה לובשים צורה של ישות טרנסצדנטלית) לעמוד בדרכה של הסקרנות הטבעית, שאני מאמין שהיא תכונה כמעט כלל-אנושית, רוב הסיכויים שנצליח ללמוד משהו מכמעט כל התנסות במהלך חיינו. או לפחות כך הייתי רוצה לקוות :)
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם -
ואם ניקח לדוגמא את עניין הרבנים והמכתב שלהם -- הרי שהבעיה שלי להקשיב לרבנים אינה טמונה בכך שדעותיהם שונות משלי, אלא *ובעיקר* בכך שאנשים שמבססים את תפיסת עולמם על אמונה חסרת בסיס וחסרת פשרות, יהיו פתוחים הרבה פחות "להפסיד" באותם ויכוחים לאורך חייהם, כך שאני מרגיש שהסיכוי שהם הצליחו להפנים אי אלה תובנות שאוכל ללמוד מהם, במיוחד בתחום המוסר וההתנהלות הציבורית, הוא די קטן.

חפץ, פספסת את הנקודה העקרית בעיניי.
אם יש סיבה וסיטואציה להיות בה סובלני, זו היא. זה שהרבנים לא פתוחים כרגע להפסיד בויכוחים (וגם את זה אתה לא יודע, שים לב. דיברת איתם? אתה פסיכולוג? ואתה פתוח להפסיד להם?) לא פוטר אותך בשום אופן
בשום אופן
בשום אופן!
מלהקשיב לדבריהם.
מה אתה אומר לעצמך באותו הרגע, כאשר יושב איתך ועם עוד כמה אנשים רב, שמסביר בלהט כמה חשוב לא למכור ולא להשכיר דירות לגויים, כי זוהי מדינה יהודית?
אולי משהו כמו "זה שאני אשתוק לו, זה ייתן לדיעה האיומה הזאת כוח, ובעיקר לגיטימציה. חשוב להראות לו ולאחרים דרך אחרת"
אני אומרת - מותר לך לשתוק לשנייה, ולהקשיב. זה לא נותן לגיטימציה לכלום. אתה לא מסכים. זה רק אומר שאתה מקשיב. מנסה להבין. מאיפה זה בא, ולאן זה הולך.

שב איתו. שתה איתו קפה פרווה. צחק איתו, דבר איתו, שאל אותו איך הוא רואה את המדינה היום, ובעתיד. הודה לו, ואמור לו שכנראה תפרסם דיעה שונה משלו עוד מעט, ואתה מקווה שהוא לא ייפגע.
ואם זה באמת יבער בך, אז אחרי יומיים, בעיתון, ספר על הפגישה, וכתוב את דעתך.

נסה את זה פעם אחת, חפץ. ותבין את ההבדל ואת הכוח שבדבר.
לפני 13 שנים
חֵפֶץ -
אז אוקי, בתור התחלה, אני לא מסכים איתך, אבל הנה אני יושב ומקשיב למה שיש לך לאמר. לפחות וירטואלית. :)

אבל לעניינו, ואני אנסה לעמוד על הנקודה שלי באופן קצת יותר מתומצת וממוקד הפעם; אני מרגיש שכרגע השיח בעולם (הישראלי? המערבי?) נוטה הרבה יותר לכיוון הפלורליזם הלא-שופט מאשר לגישה היותר שמרנית שמאלצת אותך לעמוד מאחרי האמיתות שלך, והאמירות שאתה גוזר מהם. איכשהו, אני מרגיש שהדרישה לסובלנות היא משהו שיותר נכון לתקופות האפלות בהיסטוריה האנושית. הבעיה כיום (וזו כמובן דעתי האישית והלא מחייבת), איננה שאנשים לא מוכנים להקשיב אחד לשני, אלא שאנשים לא באמת מעוניינים בחקר האמת. אין באמת תשוקה אמיתית לידע, לתובנות -- איבדנו את יצר הסקרנות והגילוי, ובמקום זאת אנחנו מסתפקים בכך שאנו נותנים לגיטימציה לכלל הדעות. במקום לנסות לחקור את הדברים, להפריד את המוץ מהתבן בתהליך אינטלקטואלי מפרה, אנחנו רק מהנהנים בהסכמה (או חוסר-הסכמה) שקטה... הספקנות והסקרנות הם מהכלים החשובים ביותר בהם ניחן המין האנושי, חבל לי על אלו שבוחרים לזנוח ולהמיר אותם באמונות דוגמטיות.

לעניין ההתנסות האישית שלי עם דתיים/רבנים וכו', אני מעדיף שלא להתייחס לכך בפורום ציבורי. למרות שאם זה מעניין אותך, את לבטח יודעת איפה לשאול (ואולי תופתעי לגלות שאני הרבה יותר open-minded ממה שכנראה השתמע בהודעה הקודמת). מאידך, השאלות הכלליות נראות לי מעניינות הרבה יותר...
לפני 13 שנים
Cafe​(שולט) - לפעמים את כותבת ממש יפה !!!
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם - שתים-אפס לי, ואני מתחילה ממש להנות מהמשחק (:.
לפני 13 שנים
גנדלף​(אחר) - היה נורא קל להזדהות איתך כשביקשת סקרנות שקטה למכתב הרבנים. דמיינתי לעצמי בהנאה את כל השמאלנים המתייפיפים מתפתלים בייסורים תחת הצורך לשתוק פעם אחת בשם הפלורליזם של עצמם, להקשיב באמת לדעה אחרת, לשאול בסקרנות כשמשהו לא הובן, להסתכן בנתינת לגיטימציה אמיתית למישהו אחר... זה היה תענוג. טפחתי לעצמי (וגם לך) על השכם הסובלני והמפותח שלנו והנהנתי בחיוך. אישה כלבבי.

ואז רצית שאני אהיה סובלן ליוזמת השלום הערבית.
למה היית חייבת להרוס הכל???

אגב, רק לשם ההקצנה - מיכאל בן-ארי הרבה יותר קשה לעיכול מרוב הרבנים שחתמו על המכתב (סתם כי הוא טיפוס מתלהם, ציניקן וחסר אחריות ציבורית) ושיחה עם ערבי שתומך ביוזמת השלום הרבה יותר מציקה משיחה עם יהודי כנ"ל, כי איכשהו הסכנה בלהיחשד כמזדהה עם שמאלן קטנה יותר מהסכנה בחשד להזדהות עם מי הוא בעיני אוייב.

בכל אופן - תודה. זה היה מגרה (באופן אינטלקטואלי, כמובן).
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם - כן, עם אויב מוצהר זה יותר קשה. בטח בכנסים פומביים
אבל באחד על אחד אפשר. וזה אפילו יכול להציל נפשות

בקש ממנו לשבת על קפה רק איתך.
שאל אותו איפה סבא וסבתא שלו גרו, כמה הוא מרגיש קשור, כדור שלישי, לפלשתין ולמקום הולדתם.
שאל אותו על העוולות של הכיבוש, ועל תוואי גדר ההפרדה. כמה דוגמאות ספציפיות יש של תוואי לא נכון, שפוגעת בזכויות האדם? האם זה מתגמד לדעתו לנוכח העוול הלאומי בעצם קיומה של הגדר?
הודה לו, אמור לו (ובצדק) שמעולם לא התעמקת בנושאים האלה לעומק, ואמור לו בחיוך, שאם הוא רוצה להתעמק בצד שלנו, אתה מזמין אותו לקפה אחר. אמור לו שכנראה תפרסם את דעתך, ששונה מדעתו, בקרוב.

ואח"כ, אם זה כלכך יבער בך, פרסם בעיתון מאמר ואמור שלפלשתינים יש חוב מוסרי עצום, ולעם שגרם בעקיפין לחלק גדול מהשואה, ופתח במלחמת שמד שלוש שנים אחרי השואה הראשונה במטרה מוצהרת לגרום לשואה שנייה, אין זכויות על הארץ. שקודם יתנצלו על המרד הערבי והספר הלבן, ועל מלחמת 48, ואח"כ נראה...

זה עד כדי כך נורא?

לפני 13 שנים
גנדלף​(אחר) - למען האמת זה לא ממש קשה...
אני באמת מאמין בסובלנות.
עשיתי את הניסיון הזה עם חבר לעבודה שהוא הומו מוצהר. שוחחנו, ניסיתי לשמוע בשביל להחכים - לפחות באופן ריגשי, עם עולם החוויות שלו. אפילו קיבלתי ממנו הזמנה לכנס בנושא, אבל לא יצא לי ללכת (אולי גם נרתעתי מעט).

את הצד הערבי לא יצא לי לשמוע מקרוב, וכנראה גם לא ממש ייצא, סתם בגלל קשיים טכניים כאלו ואחרים (הערבי היחידי שאני מכיר עובד איתי, אבל נרתע מכל סממן אתני או לאומי). אבל, אם היה יוצא, הייתי יותר מאשר שמח להתנסות.

הספר הלבן דורש התנצלות של הבריטים - לא של הערבים. אבל, יש להם באמת די הרבה להתנצל עליו בזכות עצמם. אגב, לפרסם בעיתון זה לא כ"כ פשוט מהאגף שלי - אא"כ כמובן אני כותב במקור-ראשו ן /בשבע / מקומון-יצהר-והסביבה...

:)
לפני 13 שנים
צעיף אדום מדם - בקשר לספר הלבן - אני נוטה לא להאשים את הבריטים, שכן אם הם לא היו מוציאים את הספר הלבן של 39, "לא מרגיזים את הערבים",ומסיימים את המרד הערבי, ייתכן שהמזה"ת היה מתמרד בזמן המלחמה, והם היו מאבדים אותו לגרמניה. זה אולי היה הדבר הנכון לעשות, ולפחות זהו שיקול שאני יכולה להבין מוסרית,
הערבים מצדם היו יכולים להסכים לקבל עוד יהודים לפלשתינה, כשהאוניות ניסו לברוח מאירופה. זה קצת לא יפה לא לעשות כן.
בכל מקרה, כיף לדבר איתך :). אני מצדי בהחלט חושבת שלמתנחלים יותר קל להבין את מניעיה של התנועה הלאומית הפלשתינית מאשר לאנשי השמאל, אם כי, כמובן, לא להזדהות עימם. זאת כמובן בלי לגרוע בערך העצום של הדעות השמאליות בחברה הישראלית.
לפני 13 שנים
גנדלף​(אחר) - למתנחלים לא קל להבין כל מי שהוא לא מתנחל (זה כמובן לא אומר שקל להם להבין את עצמם, אבל זה כבר נושא אחר). אני אומר זאת כמתנחל מוסמך.

אנשי שמאל, בהכללה גסה, מעדיפים לדעתי לאהוב ולהזדהות לרוב עם החלש והמסכן על פני על פני בעל המאה/דעה/כח. בגלל זה הייתה אהדה בעולם לישראל עד שנת 67 (מאז הפלסטינים קיבלו את הזכות לשמש בתפקיד "דויד" של אירופה מול גוליית הישראלי הרשע). ביום שבו חמאס יכבוש את תל-אביב, גברים יוצאו להורג ביריה (או בגרזן), ילדים יוטבעו באמבטיות של נפט ונשים ייאנסו בסיטונאות ברחובות ויישלחו לערב הסעודית על גמלים - אז תיראי כמה אירופה בעצם חשבה שמדינה קטנה לעם היהודי זה הדבר הנכון. ככה לפחות הסבירו לי פעם - לא בדקתי :)

מצד שני, אמר לי חבר (מתנחל בדובון ועוזי) שהמדינה שיש לו כלפיה הכי הרבה אמפטיה (אם כי לא סימפטיה) היא איראן. חיים על פי חוקי האל, לא דופקים חשבון לאף אחד, מכבדים את עצמם ומוכנים לשלם את המחיר, מקשיבים לאנשי הדת ולא נגררים אחרי תרבויות זולות... הוא התלהב ונפנף בידיים. כמעט שלחתי אותו לשם (אם כי הקשבתי לו בעניין, היה מרתק). לצערי לא פירסמתי שום דבר שכנגד במתנחלתון המקומי).

גם איתך כיף לשוחח... איזה בעסה שלשנינו אין מנוי זהב, לא?
לפני 13 שנים
אי זוגי - פעם בחור צעיר שאל זקן : "סבא, איך הגעת לגיל כל כך מופלג"?

הזקן ענה לבחור: "זה פשוט,אני אף פעם לא מתווכח"

הצעיר מביט בזקן בחוסר אמון ואומר לו "זהו? זה כל הסוד? לא יכול להיות!!! "

הזקן מחייך לצעיר ואומר לו "לא יכול להיות??, אז לא."
לפני 13 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י