לפני חודשיים. 29 בינואר 2024 בשעה 10:40
יצא ולאחרונה חזרתי לניטשה הגדול,
ועכשיו אני כאן סתם לא יודע למה בכלל נכנסתי לאתר הזה אחרי זמן רב שלא ביקרתי כאן,
עולם הבדסמ לא נראה לי קשור במיוחד למוסר העבדים והאדונים של ניטשה אבל זה נחמד גם לחשוב על זה לעיתים,..
אולי מישהו כאן יחשוב אחרת וימצא כן קשרים בין העולמות, בעיני זה לא שייך.
בכל אופן אם מנסים להבין את הרעיון הזה של ניטשה אז הייתי מגדיר זאת באופן גס למדי אך כהתחלה שמוסר העבדים בנוי על רגש ומוסר האדונים בנוי על לימוד.
ניטשה מתיחס בדבריו לנצרות ו/או אפשר להגיד שדרך העולם הדתי נוצרי הוא מעביר את הרעיון,
השכבה החלשה באוכלוסיה אותם האיכרים פועלים הם נשלטים ע״י הפאודל המחזיק בקרקע וגוזל מהם את כספם ורכושם, הם בתמורה משלמים מיסים למלך לפאודל ומשועבדים לו, הוא בתמורה שולח אליהם כל מיני אנשי דת שיכניסו בהם ״מוסר עבדים״ כמו צניעות יושרה להסתפק במועט להגיד תודה על עצם היותי חי ובריא להתפלל הרבה ולהקשיב לכומר ולמלך,... משהו בסגנון הזה,
המוסר אדונים הוא של המלך והוא להרויח לשלוט לגדול לכבוש וכו,..
זה הבסיס השורשי של ״מוסר עבדים מוסר אדונים״.
כאשר מסתכלים על הרעיון צעד קדימה ולעומק בעצם ניטשה מלמד אותנו את עולם המוסר הפנימי האישי שלנו, של כל אחד מאתנו.
לצאת מהדת ומהעיוורון הקרוי אמונה, אמונה בנויה על דיכוי האינטיליגנציה, האמונה לא חוקרת אלא מאמינה.
המוסר של העבדים זה להשליט על עצמך איזה כוח כלשהו כמו רב כמו דקטטור, האדם מבקש לברוח מהחופש שלו ולשים עצמו בידיים אחרות, ההמון הוא עם מוסר עבדים, הוא פועל ומגיב מתוך אמוציות מתוך משהו ראשוני ולא מתוך לימוד מחקר התפתחות.
אז המוסר עבדים הוא רגשני וראשוני וזקוק לכוח להתמסר אליו ולהאמין בו ולקבל את דבריו והמוסר אדונים בנוי על לימוד על יצירה על התפתחות על מחקר על חוק.
בישראל רואים את זה ממש בולט אצל תומכי הקואליציה שהם עם מוסר עבדים, המוסר עבדים לא בנוי על חוק אלא על רגש, החוק בנוי על ערכים של חברה בנוי על הסטוריה ארוכת שנים על ערכים. כל דבר בעל ערך משמעותי שהאדם הגיע אליו בנוי על חוקים על רעיונות, ההמון לא יכול להבין את זה והוא פוחד מזה אז הוא פונה לדקטטור לשנאה לדת ולדברים ראשוניים המעניקים לו תחושת שייכות וכוח מדומה שהאדם ככ זקוק לו בגלל הבורות והריקנות האין סופית של ההמון.