רחמים vs חמלה
יש משפט שאני מניח שלא מעט שולטים.ות שומעים, והוא די צורם לי:
"אתה מוותר לי / מדבר איתי מתוך רחמים?"
אני חושב שזו אחת הטעויות הגדולות ביותר שאפשר לעשות – לא רק בעולם השליטה, אלא בכלל ביחסים בין אנשים.
מאחורי השאלה הזו מסתתר בלבול עמוק.
בלבול בין רחמים לחמלה, בין חולשה לבין רכות, ובין שליטה לבין אשמה.
וזה בלבול שחשוב לפרק, במיוחד בעולם ה־BDSM, שבו הגבול בין כוח לרגש הוא דק, חד, ולעיתים גם מסוכן – אם לא מגדירים אותו נכון.
רחמים וחמלה נראים דומים מבחוץ.
בשני המקרים יש רגש כלפי הצד השני.
אבל בפועל – הם הפכים.
רחמים אינם שליטה
רחמים מגיעים מלמעלה.
הם מייצרים היררכיה רגשית סמויה:
"את מסכנה."
"אני חזק, את חלשה."
"אני נשאר כי את צריכה אותי."
יש בהם חוסר שוויון.
גם אם הכוונה טובה, הם מקטינים את האדם שמולך.
נשלטת שמרחמים עליה מרגישה לעיתים שהיא כבר נחותה, שלא נבחרה בזכות מי שהיא.
היא מרגישה כמישהי ש"צריך להציל", לא כמישהי שנבחרה להיכנס למסגרת של קשר.
ובתוך דינמיקה של שליטה – זה הרסני.
שולט שפועל מתוך רחמים מאבד את ה־frame שלו.
הוא יתקשה להוביל לאורך זמן.
כל החלטה שלו מתחילה להתערבב באשמה.
גבולות הופכים לרכים מדי.
"עונש" הופך להסבר.
ונוכחות הופכת להתנצלות.
רחמים ממיסים שליטה.
חמלה היא שליטה מודעת
לעומת זאת, חמלה היא משהו אחר לגמרי.
חמלה לא ממקמת אותי מעליה – אלא יציב בתוך עצמי.
היא אומרת:
"אני רואה שכואב לך."
"אני לא נשאב לתוך זה, אבל אני גם לא מתנתק ולא מתעלם מזה."
"אני מחזיק את המסגרת גם כשהרגש שלך סוער."
"אני מאמין ביכולת שלך לקום ולתאושש, ואם תצטרכי יד בדרך – אני כאן."
חמלה היא לא ויתור על דומיננטיות – היא העמקה שלה.
שולט שפועל מתוך חמלה יכול להישאר חד.
יכול לומר "לא" בלי להישבר מבפנים.
יכול להציב גבול בלי להפוך אותו לדו־שיח אינסופי של הצדקות.
ויכול גם להעניק חום, אפטרקר, ונוכחות – בלי לאבד את ההובלה.
זו לא סתירה. זו המיומנות עצמה.
לפעמים הנשלטת מפרשת חמלה כרחמים
נשלטת שמגיעה אחרי קשר פוגעני, אחרי התעלמויות, אחרי זלזול או נטישה – תתקשה להאמין שמישהו פשוט... נשאר.
היא תחפש את הסיבה:
"אולי הוא מרחם עליי."
אבל אם אתה נשאר כי בחרת בה,
כי השיחה איתה מעניינת אותך,
כי אתה מעריך את האינטליגנציה שלה,
כי אתה רואה את האדם שמאחורי הכאב —
זה כבר לא רחמים.
זו בחירה.
ובעיניי, אין מחמאה גדולה יותר לנשלטת מאשר לדעת שהשולט שלה בוחר להישאר לידה לא בגלל שהיא שבורה, אלא בגלל שהוא ראויה.
אם אני אסכם בשתי משפטים:
רחמים מחלישים - הם מערערים את המסגרת, מטשטשים גבולות, וממוססים שליטה.
חמלה מחזקת - היא מאפשרת להחזיק דומיננטיות יציבה, ברורה ונוכחת – בלי לאבד אנושיות.
ורק מתוך חמלה אמיתית אפשר להוביל אדם, מבלי לקחת ממנו את הכוח לקום בעצמו.
מוזמנים להגיב בתגובות איפה זה פגש אתכם.ן

