אתמול, למדנו על שבירת מסגרות. לפי המסרים האחרונים (בתודעת העל) העולם של היום מגיע לנקודות משבר במיסגרות שנחשבו קבועות בדורות הקודמים. אנשים יותר חכמים, מוכנים לשאול שאלות על דברים בסיסיים ואולי גם הגברת הישראליות שלנו ש "לא להיות פראייר/ית"
אחר צפינו בטליוזיה בתוכנית עושות חשבון
https://www.facebook.com/channel10israel/videos/vb.102429112519/10153381955772520/?type=2&theater
הפעם זה היה על תעשיית האופנה. השפעות המותגים מול היבוא הזול מסין. אחד מהמרואיינים לתוכנית אמר "היום הוא לא יכול לפרסר משהוא יוקרתי" כי הכול זיופים או סחורה זולה. השאלה שנישאלה בסוף – אם הבגדים עושים את האדם = מה זה אומר על לבישת בגדים אופנתיים אבל זולים? האם גם כאן יש שבירת מסגרת? האם יש הכוונה גם בערוצי הבידור לעבור לסחורה יד שנייה?
בכדיי לעכל את הדברים יצאנו לצעידת הלילה.
דיברנו על תכשיטים ועל מתנות. בגדים והאיכות שלהם אבל כרגיל דיברנו על זוגיות. האם משהוא משני הנושאים הנ"ל משפיע על הזוגיות?
העלתי שיחה שהיתה לי עם אחד ממנהלי הבנקים מחו"ל – אדם מבוגר בן 78. הוא סיפר שהיום יש שוני רב במערכות היחסים של גברים ונשים. פעם, בצעירותו היה קושי. לא היתה תיקשורת, לא לכולם היו טלפונים וגם אם היו לא היה בטוח שהבחורה נימצאת. כך הוא היה צריך לתאם זמני שיחות עם הבחורות שהוא יצא. גם יציאות לבילויים לא היה דבר קל. לא היו הרבה מקומות בילוי כמו שאנו מכירים היום. הסרטים היו ספורים, הקולנועים לא ממוזגים. כמה משקאות קלים = אסקימו לימון סטייל. כך נוצרו מסגרות חיזור בין גברים ונשים. נוצרו תהליכים, נקבע מה שווה ומה שווה יותר. היוקרה הודגשה והמעמד הזוגי נקבע כיעד להשגה. הפתיע אותי מנהל הבנק כאשר הוא תיאר את הזמן אחרי המלחמה. מסתבר שאנשים למרות כל הקשיים והזוועות רצו להיתחתן. הם רצו בקשר למרות כל המשברים שהם עברו והפחד מהעתיד הלא ידוע. הם שמרו על בגדי חג ותכשיטי משפחה, למרות שלא היו בעלי אמצעים. נשארו בעיירות שלהם ולא היתה להם שאיפה למסעות עולם.
ומה קורה היום? יש שפע רב, יש גם זמן רב, התרבות שואפת לסיפוקים מהירים אינטנסיביים ורבים ככול האפשר. ההשפעה של תרבות הצריכה גורמת לחוסר סבלנות ומיעוט השקעה. לזרום ולהיזדרז לקנות בהנחה. להשיג את המותג של היום, להיצתלם עימו וליזרוק.
הדבר הקשה ביותר שהעלתה המתוקה בחיים של היום הוא "הקלות" ואולי אפשר לומר האשלייה של קלות. כך קל להזמין חופשה, קל לקנות בקניונים. קל להשיג גבר.
אז למה קשה להשיג זוגיות? קשה להיתחתן. קשה להחזיק מערכת זוגית טובה? חקרתי.
אולי אילו מושגים שצריכים להישבר או להיזנח....הם לא מושגים של היום, יש להם עבר של 5000 שנה. היום דברים יותר מהירים ולנשים יש קול דבר שלא היה לנו אפילו לפני 10 שנים. היום זה בחדשות והאינטרנט פרץ את הדרך לנשים רבות. יש נושאים שעולים וגם הצרכים שלנו מתפתחים.
אני לא התחתנתי מעולם וגם לא מתכוונת לכך. אמרה המתוקה.
הערת כתיבה – כשאני משחזר את מה שנאמר, אני מגלה שבת הזוג שלי פמיניסטית לוחמת. זה מעניין, כנראה שההליכות וריבוי השיחה עוזר בהבנת בן/ת הזוג.. כך יוצאים דברים שחשובים לכל אחד/ת.
משם המשכו לנושא היוקרה. היכן היא כיום. האם במצב של ריבוי זיופים ותחליפים יש עדיין משמעות ליוקרה, או איכות. האם גם היחסים ירדו ממעמד יוקרה למעמד תחליף זמני לשיעמום?
נזכרנו ביחד בארוחות משפחתיות, חתונות יובל של חברים ואיך זה נעלם. תרוצים על תרוצים.
כבר לא מזמינים אותנו לארוחות, פגישות מהירות בבתי קפה. העולם משתנה. פחות משקיעים בשמירה על יחסים אפילו בתוך המשפחה. יוקרה של מותגים מכוונת לאיכות רבה שהושקעה ביצירת המותג. הושקעה מחשבה, פירסום, עבודה אספקה ובעיקר איכות לאורך זמן. היום זה ניראה שנישארנו כמו בעולם האופנה. יש הרבה מחשבה ופירסום אבל עבודה והשקעה על הזוגיות נהפכה לדבר משני.
לבסוף הסכמנו, שלמרות שדברים נהפכים להיות שיטחיים וזולים על הזוגיות לשמור על מסגרת כל שהיא בכדי להפוך אותה ליוקרתית ואיכותית.
הפתרון שלי הוא תעודת זוגיות של משפחה חדשה