אחר צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

אתנחתא

"אין לך פריצות גרועה מן החשיבה"
לפני 16 שנים. 19 באוקטובר 2007 בשעה 12:31

לפני שבוע בערך התקשרתי לאהובי מאוטובוס הומה ואמרתי לו שאני במשבר אקזיסטנציאליסטי. "מה זאת אומרת, מותק", הוא שואל, לא בטוח עדיין אם אני צוחקת או לא, ומתוך המשבר ונהמת האוטובוסים של קינג ג'ורג' אני לוחשת-צועקת בדרמטיות: "זה לא בצחוק! זה באמת! אני לא עושה עם החיים שלי מה שאני רוצה!"

לא נתתי לעצמי עדיין, מאז, להשתהות בתחושה הזו. התחושה שמעלה את השאלות הרגילות: למה אני פה? למה, לעזאזל, אני עדיין פה? האם פה אני רוצה להיות? ואם לא, אז איפה? איך אפשר לשנות את זה? האם אני לא משנה כי אני לא באמת רוצה או כי אין לי אומץ? מה אני באמת רוצה? וכו'. זה תמיד הוכיח עצמו כמסלול שהמוצא היחיד שלו הוא התקף דיכאוני מלווה בבולמוס אכילה קל-עד-קשה. אז הפעם, כיון שאני לא בעניין של בולמוסים ודווקא טוב לי עם זה שטוב לי, לא הנחתי לעצמי להשתהות במקום הזה.

חברה לעבודה פגשה לפני כמה שנים את ד"ר אורניה יפה-ינאי, שהיא פסיכולוגית קלינית וארגונית וגם חיברה את הספר "לכל איש יש שביל". הד"ר עוסקת בייעוץ תעסוקתי ובהכוונה מקצועית. לחברתי זו היתה פגישה משמעותית ביותר. השבוע היא סיפרה לי שראתה אותה בטלויזיה, והנ"ל המליצה למי שאובדת-דרך מבחינה מקצועית להיזכר במשחקים שהיא שיחקה בילדותה, בערך בגילאים 6-10. היא אומרת ששם טמון הברק בעיניים, והרבה פעמים בגיל הזה פינטזנו על מה שאנחנו באמת רוצים לעשות. "אז במה שיחקת?" שאלתי אותה. "אני שיחקתי בלהיות מורה", היא אמרה, "וגם הייתי הרבה פעמים סוכנת-נסיעות, כזו שמתקתקת עניינים, וגם הייתי שחקנית שזוכה באוסקר. היה לי נאום שלם וגם שמלה..."

לרווחתי היא לא שאלה אותי במה אני שיחקתי. חשבתי הרבה על המשחקים שאהבתי כשהייתי קטנה. ואני לא בטוחה שאני שלמה עם מה שנראה שהם משקפים עלי היום...
אהבתי לשחק מונופול, כי אהבתי להרגיש שכל הלוח שלי ולחברה שלי "אין איפה לדרוך".
אהבתי לשחק ברופאה וחולה, אבל תמיד רציתי להיות החולה. המשחק החביב עלי היה להיות בבית-חולים.
אהבתי לשחק בארמון, ותמיד הייתי המלכה, או הנסיכה - בכל אופן זו שיש לה משרתים.


אז מה היעד המקצועי שלי? להיות אריסטוקרטית חולת-שחפת?

scarlettempress{L} - אמנם אני לא ד"ר, אבל אני לא חושבת שמשחקי ילדים תמיד משקפים את מה שאנחנו באמת רוצים להיות כמבוגרים. זה פשטני מדי. ובכלל במהלך הגדילה שלנו אנחנו משתנים כל הזמן ורוצים דברים אחרים בתקופות שונות. אפילו כשאנחנו כבר מבוגרים ועושים משהו שאנחנו באמת נהנים ממנו - גם זה יכול פתאום להשתנות באמצע החיים. תחשבי מה מעניין אותך *היום*. ואפילו אם זה משהו לא הכי פרקטי, תנסי לבדוק מה בכל זאת אפשר לעשות בכיוון הזה.

(אני אגב, כשהייתי קטנה, דמיינתי שאני בן. עם כוחות-על.)
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - חמוד לחשוב שדמיינת שאת בן... גם אני תמיד רציתי להיות! אולי זה בגלל שלהיות בת (ובהמשך אישה) זה לפעמים מה-זה חרבון בעולם הגברי הזה.
הבעיה שלי היא לא לדעת מה מעניין אותי, אלא להחליט מה הכי מעניין אותי, ולהשקיע בזה.
לפני 16 שנים
היילני - יעוץ תעסוקתי, אויש. זה מזכיר לי משהו, משהו כפול שתיים - משוהים.

לפני כמה שנים, שתי חברות שלי הלכו למכון הדסה למען יעוץ תעסוקתי. היעוץ התעסוקתי הסתכם במבחנים פסיכומטריים ושלוש-ארבע שיחות עם פסיכולוגית. שתי החברות היו אז בוגרות המגמה לתאטרון בתיכון. האחת, לבסוף נרשמה ללימודי תאטרון ופסיכולוגיה. היום היא עושה תואר שני בתאטרון. השנייה, נרשמה ללימודי חינוך ואמנות. היא סיימה את התואר והיא עכשיו מתחילה לימודי תעודה במוזאולוגיה.

שנה לפני שאני התחלתי ללמוד, הגעתי לאוניברסיטה ליום הפתוח. היו שם הרבה דוכנים, ואחד מהם היה של קופ"ח שהציע ניתוח גרפולוגי בחינם כיעוץ למה כדאי ללמוד. התשובה הגיעה אלי לדואר כמה שבועות אחרי כן. אני ידעתי כבר מה אלמד, אבל הייתי מסוקרנת. עוד היום כשאני קוראת את זה אני צוחקת. המליצו לי על תחומים כמו רפואה(!), מחשבים - ספציפית תכנות, רוקחות ומשפטים. למה? כי הדגש במקצועות הללו הוא על הניתוח והחשיבה, כדבר הגרפולוג שאיני זוכרת את שמו. אולי הייתי כותבת לו ומגלה לו שכל תחום תיאורטי, גם ספרות לדוגמא, מצריך יכולת ניתוח והפשטה. אבל ככה זה במקומות האלה: הם לא נוגעים במהות. וספרי פסיכולוגיה גם לא נוגעים במהות. הם מנסים או מתיימרים, אבל, אני נוטה לחשוב שאני מיוחדת, ונראה לי שאת גם נוטה לחשוב כך ביחס לעצמך.
לפני 16 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - לחברה שלי שהלכה לייעוץ שם הוצע ללמוד ארכאולוגיה כי היא מתעניינת בחקר הנסתר ובפרטי הקטנים. אני אמרתי לה שמאותם הנימוקים היא יכולה להיות בלשית במשטרה. היום היא מתכנתת ועושה מלא כסף, אבל חולמת להיות מורה לפילאטיס.
ברור שספרי פסיכולוגיה לא נוגעים במהות. הם רק מתארים אותה.
וברור שאני מיוחדת - בדיוק כמו כולם... ;)
לפני 16 שנים
היילני - לא הייתי אומרת שהם מתארים מהות; יותר כמו את *רוב* המקרים.

אני דווקא חושבת שיש שווים יותר ושווים פחות.

אני גם שונאת להצטמצם בתחומי עניין.
לפני 16 שנים
AliceWonders - הספר שלה מעניין (ואם לא קראת אז לכי על זה), אבל הנרקיסיזם שלה דרש ממני יכולות סינון אקטיביות.

אני בגילאים האלו אהבתי לעשות פאזלים ולקרוא ספרי מתח או ספרים מתקופת ה"הגנה" (אסתר שטרייט וורצל וכו').
נטשתי את ספרי המתח לפני כמה שנים. הם רדודים לי מדי מבחינה ריגשית.
קניתי פאזלים ליום כיפור לפני שנה וקצת, ועוד בשלב מיון החלקים חטפתי ג'נאנה. את אלו של האחיין שלי בני 16 החלקים אני דווקא נהנית לעשות.
אז מה זה אומר לעזאזל? (ולי דווקא יש הרגשה שיש שם רמזים)

יעוץ תעסוקתי. כן, צריך. צריכה. אבל כמו שהיילני אמרה - לרוב זה רדוד. 4 פגישות עם פסיכולוג תעסוקתי לא יספיקו. אני יודעת מה אני יכולה לעשות, אני לא יודעת מה אני רוצה. אני לא יודעת מה ימלא אותי במשמעות, ולא ימצוץ ממני את שמחת החיים כמו העבודה הקודמת שלי.
לפני 16 שנים
being​(מתחלף){Queeny} - מותק, סיפרתי לך שאני רציתי להיות סוכן חשאי?
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י