בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

מעבר להרי החושך

לפני 6 שנים. 7 בספטמבר 2017 בשעה 20:45

 

או יותר נכון לחברים שלהם.

 

יש כל מיני סוגים של חובבי אקסטרים, משלל סיבות... אבל כשיש תקלה התוצאה עלולה להיות אותה תוצאה: פצוע מרוח על הרצפה או על כל דבר אחר שבו הוא התנגש במהירות גבוהה.

כרגע הבת שלי עושה רושם כאילו חוק כח המשיכה של כדור הארץ זה פשוט אתגר שצריך להתגבר עליו. לפעמים זה מצחיק. לפעמים זה מלחיץ. את ההתרסקות הראשונה היא עשתה בגיל חצי שנה...

 

 


אז פיתחתי לי כמה כללים כאלה לטיפול ראשוני ולהערכת מצב. 

עדיף לקרוא את ההוראות של מד"א, אבל גם זה משהו. 


1. גם אם תעצום עיניים זה יקרה. כשמסתכלים על מישהו שעלול להתרסק, עדיף להסתכל, כדי שאחר כך נדע בדיוק ממה ואיפה הוא חטף מכות בדרך לרצפה.

 

2. לא להרים. 
השבוע הבת שלי נפלה על הגב באמצע רחוב יפו בירושלים בואכה המדרחוב. האינסטינקט הוא כמובן להרים אותה. בטח אם מדובר בנפילה הרואית של ילדה קטנה וכולם מסתכלים. 
אסור להרים!!! אם חס וחלילה היא נפגעה בגב ואני הזזתי אותה, אני עלולה להחמיר את המצב. מאוד להחמיר. 
אפשר לעודד את הנפגע לקום. אבל לא למשוך או להרים. אפשר להניח לידו חפץ יציב שיעזור לו. אבל שיקום לבד. ואם הוא לא מסוגל אז פינוי על לוח גב. 
(אחרי הנפילה היפה והמרשימה הזאת, נעמדתי על יד הנסיכה, ביקשתי שתקום. היא קמה, דרשה נשיקה באצבע (אין לי מושג למה דווקא שם) והמשיכה לרוץ.

 

3. פגיעות ראש. 
באופן כללי אם חוטפים מכה רצינית בראש שווה להיבדק. מתי כבר צריך להזדרז ומה לספר למוקדנית של מד"א? 
אם הנפגע הקיא, לא בטוח שזה קשור רק לבטן. זה יכול להיות זעזוע מח. דווחו למוקדנית. 
מאיזה גובה היתה הנפילה? ממה הראש חטף מכות בדרך לרצפה? זה יכול להיות רלוונטי. ספרו למוקדנית.

תופעות של אירוע מוחי: מכירים את הפרסומות האלה עם הקשישים שפתאום הם נתקעים לשניה, משהו נופל... ואז בסוף יש סימנים מחשידים? אז כאלה: 
חיוך לא סימטרי, דיבור מבולבל, לא מצליחים להרים שתי ידיים ביחד בעצימת עיניים... זה רלוונטי לפגיעות ראש. ספרו למוקדנית וטוסו למיון.

ערפדיזם: אם אחרי המכה בראש פתאום הפצוע מתחנן שתכבו את האור, תסגרו את התריס... לא בטוח שערפד נשך אותו. גם זה קשור לפגיעות ראש - ספרו למוקדנית.

 

4. גפיים. כל עוד לא מדובר בשבר פתוח (רואים את העצם) כנראה שאפשר להגיע למיון בכוחות עצמכם ובזמנכם הפנוי. רק קחו בחשבון שאם תתמהמהו יותר מדי זמן, לא חשוב כמה ימרחו אתכם במיון עד שתקבלו יחס, ישאלו אתכם למה באתם רק עכשיו. 
אגב, יש קופות חולים שיש להן מרכזים כאלה שעושים צילום וגבס... אולי עדיף לחכות לשעת פתיחה שלהם. יותר בריא ויותר מהיר ממיון.

 

5. אם משהו מרגיש לא בסדר, אז הוא לא בסדר. הבת שלי הסתובבה שבועיים עם שבר ברגל. האורטופד בטרם ראה את הצילום ואמר שהכל בסדר. הילדה צלעה, חזרה לזחול והרבתה להתלונן. אחרי שבוע ניגשנו עם הצילום לעוד אורטופד, גם הוא אמר שהכל בסדר והמליץ על נורופן. אחרי עוד שבוע, אצל אורטופד שלישי, רק תיארנו את הסיפור של הנפילה, הוא ישר אמר "יש שבר" והראה לנו אותו בצילום. 
בקיצור, אם משהו מרגיש לא תקין, תתעקשו לבדוק. מי שרגיל לנפילות יחוש בדרך כלל מתי זה שונה...

 

 

 

אם אתם מתעסקים באקסטרים עדיף ללמוד עזרה ראשונה בצורה מסודרת וממקורות יותר מקצועיים ממני. תדאגו גם קצת לציוד, או אפילו תיק מע"ר למקרה ש...

 

 

יאללה, תהנו.

ואני אשתדל לא להתעלף כל פעם שאני שומעת בום ובכי. רק מהסיבה הפשוטה שהבכי אומר שהיא בהכרה.

 

לילה צח!


להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י