סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני 3 שנים. 26 באוגוסט 2021 בשעה 12:12

להפסיק. 

אולי גדשה הסאה. 

 

אני מאד אוהבת לשרוץ פה ולחפור ולהיחפר. הבלוגים פה הם אוצר בלום. 

 

אבל אין יום שבו אני לא קוראת פה איזה משפט שגורם לי לחשוב "אלוהים אדירים. זו הרי סכנת נפשות". להתערב זו טעות, להתעלם זה... לא יודעת מה זה. לא מצפוני? אני לא אוהבת את הדיסנסיטציה שזה עושה לי. אני לא אוהבת את התחושה הזאת, ששוב ושוב אני אומרת לעצמי "אי אפשר לדעת, אל תתערבי" ומתרגלת לא להתערב בסבל של אחרים. אני לא אוהבת את מה שזה עושה לנפש שלי. את הערעור של האמון בזולת. 

יש פה (למשל) "שולטים" שברור מהמילים שלהם שהם אנשים גרועים ביותר. כשבן אדם כותב משהו כמו "אצלי אין XXX" (כל מיני דברים בסיסיים כמו לקרוא הודעות פרטיות או לסרב לאקט לא רצוי וכיו"ב), נראה לי שיש רק שתי אופציות:

האחת, שהוא פשוט מקשקש, מקצין בכוונה ומדבר בקלישאות, כדי לייצר הילה של דום-פנטזיה. 

והשניה, שהוא אשכרה לא מבין את ההבדל בין בדס"מ חוקי בהסכמה ורצון לבין התעללות. 

 

האפשרות השלישית היא שהוא כן מבין את ההבדל ולא אכפת לו, אבל אז אני מצפה ממנו דווקא לפחות הצהרות דרמטיות. כלומר, בן אדם שיודע שהוא עושה משהו לא חוקי או לא מוסרי, בדרך כלל לא מכריז על זה בריש גלי. אם כי, עם אלימות כלפי נשים אף פעם אי אפשר לדעת. כי יש גם את אלה שפשוט בונים על זה שלאף אחד לא יהיה אכפת. נגיד שהיא תתלונן, אז מה? מי יאמין לה בכלל? ואם יאמינו, מה יעשו לו? כמה פוסטים מדכאים בפייסבוק, אולי עבודות שירות. טוב, זה לא שייך כרגע. 

 

אני לא אוהבת את הבחילה הזאת. לאחרונה זה גבר. פעם דיברו פה כל הזמן על SSC, עכשיו זה כבר לא מגניב? אנחנו כל כך משתדלים לא להיות שיפוטיים זה כלפי זה שאני מרגישה שאיבדנו את הגבולות. איבדנו את הקו בין הלגיטימי לפסול. האם איבדנו את הלגיטימציה להגיד "לא. עד כאן. לא ככה. זה לא בסדר" על שום דבר? תמיד צריך לתת להנות מהספק? אף פעם אי אפשר להגיד לאף אחד "תשמע, זה לא בסדר. אל תעשה את זה"?

 

זה עדין פה, אני מבינה. ובכל זאת. 

 

* * *

 

יש חוק בישראל שנקרא "חוק לא תעמוד על דם רעך". בארה"ב יש חוק דומה שנקרא "חוק השומרוני הטוב". שניהם מגדירים את מה שחוקי ולא חוקי לעשות כשאדם רואה אדם אחר במצוקה ורוצה להיחלץ לעזרתו. שניהם מניחים שעזרה לזולת הוא דחף טבעי ונורמלי וראוי שהחברה צריכה לעודד. אך הם גם חוקים הופכיים. 

 

חוק לא תעמוד על דם רעך מתבסס על ההנחה שבמידה ואתה עד לסכנה מיידית הנשקפת לאדם אחר, יש לך חובה מוסרית לסייע לו. לקרוא למשטרה נחשב בתור לסייע, כן? זה לא שמצופה מכל עובר אורח להפריד מכות במו ידיו. אבל אסור להתעלם. חייבים לעשות משהו. אסור לעמוד ולהסתכל על התעללות כאילו שזאת הצגה. עבירה מוסרית, ובהתאם גם עבירה על החוק. הוא נחקק רק ב-1998. למה רק אז? העקרון המוסרי איתנו כבר שנים רבות. אולי עד אז אף אחד לא חשב שצריך חוק, הרי אנשים עושים את זה גם ככה. אולי היה איזה אירוע שבו מישהו נפגע כי אנשים עמדו והסתכלו. 

אני לא יודעת וכרגע לא דחוף לי לבדוק. היה עקרון מוסרי, הייתה מוסכמה חברתית, עכשיו יש גם חוק שמשקף את המוסכמה.

 

חוק השומרוני הטוב בארה"ב (לכל סטייט יש נוסח משלו אבל ככה בגדול) אומר שאסור לתבוע אדם על כך שנחלץ לעזרת אדם אחר. גם החוק הזה מניח שעזרה לזולת היא דבר חיובי, ולכן לא ראוי להעניש אנשים שכל חטאם היה רצון טוב ולא ראוי שאדם שרוצה לחלץ אדם אחר מצרה יצטרך להתאפק ולא לעזור כי הוא חושש מתביעה. אך האופן בו הוא משקף את המוסכמה החברתית שונה מהאופן שעושה זאת החוק הישראלי. ככל הנראה אפשר ללמוד מזה משהו על מוסכמות חברתיות במדינות השונות וההבדלים ביניהן, או על מידת הערבות ההדדית שנחשבת נורמלית במדינה מסויימת. 

 

ברוב מדינות העולם יש גרסאות כאלה ואחרות של החוקים האלה, חלקן מאמצות את שניהם. כל אחד מהם עונה על אחת משתי השאלות שעולות באדם נורמטיבי כשהוא במקרה נחשף לסבל של אחרים: האחת - האם מותר לי להתערב בעניינים של אחרים? האם אני בטוח שבאמת מתרחשת פה פגיעה? האם זה לגיטימי שאני, אדם זר שלא קשור לסיטואציה, אדחף לאינטרקציה שלא קשורה אלי ואכפה את עצמי על אנשים שלא ביקשו ממני להתערב? האם אני יכול לגרום להם נזק בהתערבות שלי?

והשאלה השניה היא - האם מותר לי להתעלם ממה שראיתי ולוותר על ההזדמנות להציל חיים? האם אני יכול לקרוא לעצמי אדם מוסרי אם אני מאפשר למעשה לא מוסרי להמשיך להתקיים למרות שיש לי יכולת לעצור אותו? האם להיות הצופה מן הצד זה בעצם לשתף פעולה עם העוול? כולנו מכירים את הפתגמים על אנשים טובים שלא עושים דבר ו"באו לקחת את השכן ולא התנגדתי" וגו'. עד כמה יש לי חובה מוסרית להגן על חברי לאנושות?

 

אני לא הולכת לטעון שיש תשובות חד משמעיות לשאלות האלה, זה נושא מורכב והסיטואציות שמעוררות את השאלות נוטות להיות מורכבות וכאלה שאפשר לשפוט רק מקרה לגופו. רק משתי דוגמאות החקיקה שהבאתי כבר אפשר לראות שאפילו ברמת חוקי מדינה אין קונצנזוס לגבי מה שסביר לצפות מהאדם הסביר או באיזה סטנדרט של אחריות חברתית נדרש מאזרח נורמטיבי לעמוד. 

האם ראוי שהחוק ידרוש מאיתנו אחריות חברתית ויעניש אותנו אם נתרשל בה?

האם ראוי שהחוק יאפשר לנו אחריות חברתית מבלי לדרוש אותה ויגן עלינו מפני סנקציות על החלטות מהירות שקיבלנו במקרה חירום? 

(אל דאגה, גם על זה אני לא הולכת לענות). 

 

מה שלמיטב הבנתי ברור כשמש גם למחוקק העברי וגם למחוקק האמריקאי, זה שלהידחף לסיטואציה שבה נדמה לנו שמישהו נמצא בסכנה זו התנהגות נורמלית, וניתן לצפות שבהינתן הבחירה - זה מה שיבחר לעשות בן אדם ממוצע, רגיל, קונפורמי. זה בא לנו טבעי, ובמצב חירום זה עשוי להיות אינסטינקט, רפלקס, קפיצה שקופצים אותה מבלי לחשוב ומבלי לבצע הערכת מצב מעמיקה. 

מה קורה לנו כשאנחנו מכריחים את עצמנו לדכא את הדחף הזה? מה קורה לנו כשאנחנו מלמדים את עצמנו להסס ולא לממש אותו? 

 

* * *

אני חושבת שזה יכול להיות מעניין להשוות בין חוקי שומרוני טוב במדינות שונות ולבחון את איך שהנוסח משקף את המוסכמות החברתיות שבאותה מדינה. הנוסחים השונים משקפים גישות שונות כלפי מה שמצופה מבן אדם לעשות בסיטואציה מסויימת. אך נראה לי שלכל הנוסחים יש בגדול את אותה הגישה לגבי מה שמצופה מבן אדם להרגיש בנסיבות כאלה. 

 

* * *

 

אולי היה קצת מוזר לכתוב פוסט על עמידה על דם רעך ולא להזכיר את קיטי ג'נובזה. בזמנו התגובה של העיתונות לאירוע הייתה מעט אימפולסיבית. שנים לאחר המקרה נודע שהכתבות כנראה כללו גוזמאות, ולא באמת היו 38 אנשים שצופים בנחת מחלונם באונס ורצח שמתרחשים מתחת לבית שלהם. התיקונים מגיעים עשרות שנים לאחר האירוע אז גם הם לא מדוייקים, אבל בגדול מה שהם אומרים שמספר העדים היה כשליש מזה, ואף אחד מהם לא ראה את התקיפה מהתחלה ועד הסוף, ורובם לא הבינו שזה אונס, והיה חשוך, ושיספו את גרונה אז גם לא שמעו צעקות, וכיוצא באלה. אבל זה לא מפריע למקרה לשמש גם היום כדוגמה קלאסית לאפקט הצופה מן הצד. אני מנחשת שאם נשאל את דיירי הבניין מדוע לא התקשרו למשטרה, נקבל אחת מהתשובות האלה: 

- כל הערב צפיתי בטלויזיה, לא ראיתי ולא שמעתי שום דבר 

- לא הבנתי שקרה משהו נורא, ראיתי שיש איזו תגרה אבל חשבתי שזה סתם אנשים שמתווכחים או שיכורים

- ראיתי שהבחור עזב את המקום די מהר אז הנחתי שעכשיו הכל כבר בסדר

- דווקא התקשרתי למשטרה אבל הם לא ענו

- ראיתי שיש אנשים ברוב החלונות והנחתי שמישהו בטוח כבר התקשר

ועוד כיוצא באלה בנימה דומה. 

 

מה שאני מנחשת שאף אחד לא אמר זה משהו כמו - ראיתי אותו אונס ודוקר אותה ולא חשבתי שאני צריך להתערב.

אולי מישהו אכן נהג כך, אני מניחה שיתבייש להודות בזה, או לפחות לא יודה מפאת הידיעה שאחרים יצפו ממנו להתבייש. אבל גם לא אהיה מופתעת אם אף אחד לא חשב לעצמו דבר כזה מלכתחילה. אולי היו עדים ואולי הם איכזבו את האנושות כשבחרו להתעלם, אך אני חושבת שגם הם, ברגע האמת, לא אמרו לעצמם "אני בוחר להתעלם" אלא סיפרו לעצמם סיפור שיאפשר להם להתעלם במצפון חצי-נקי - הם יספרו לעצמם שסתם נדמה להם, הם לא באמת שמעו רעש, והבחור בסימטה סתם שיכור, אם הוא היה תוקף אותה היא בטח הייתה צועקת, בטח סתם זוג בדייט גרוע, בטח המשטרה כבר גם ככה בדרך, בטח כבר חצי שכונה הזעיקה אותם. 

אף אחד לא אומר - אני חושב שזה לגיטימי להיות עד לרצח ולא לעשות שום דבר כדי לעצור את הרצח. מישהו חושב ככה? לא נראה ל שהרבה אנשים חושבים ככה. 

 

אבל כל האנשים שגרים בשכונה הזאת קראו בעיתון על מותה של קיטי. איך הם הרגישו? האם כל אחד מהם הרגיש משהו? האם הייתי רוצה להיות בן אדם שקורא את הכתבה הזאת למחרת, אחרי ששמע רעש ואמר לעצמו שזה בטח סתם חתולים שמחטטים באשפה, ולא מרגיש שום דבר? 

אני לא הייתי רוצה. האם מישהו היה רוצה? 

Handles with care​(שולט) - אם יש ספק, אין ספק!
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - האמנם? זה משפט יפה ויש הרבה מצבים שבהם הוא מתאים, אבל לא נראה לי שזה תמיד עד כדי כך פשוט. נתתי בסוף הפוסט דוגמה מובהקת של רצח, אבל מה אם הדבר שאנחנו רואים הוא פחות סופני? מה אם זה "רק" אונס? מה עם זה רק התעללות רגשית? מה אם זה רק אפליה? מה לגבי נשים בהריון שמעשנות סיגריות? הורים שמתעלמים מבכי של ילד? מנהלים שמתעמרים בעובדים שלהם? מכרים שבוגדים בבני הזוג שלהם? מוכרים סמים? שוכבים עם קטינים? שותים יותר מידי? נוהגים במהירות מופרזת?
אני אוהבת לחיות בחברה שמקדשת ערבות הדדית, אבל לא נראה לי שזה ריאלי שכולם יתערבו לכולם בהכל תמיד. גם כי זה יוביל להרבה הטרדה, וגם כי לכל אחד מאיתנו משאבים מוגבלים והיכולת שלנו לקחת אחריות על אנשים זרים היא לא אינסופית.

מה דעתך?
לפני 3 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - פעם ראיתי אבא שהוציא את הבת שלו, אולי בת 2.5 מהמסעדה וצרח לה לתוך הפנים מטווח אפס.
ראיתי את זה ורציתי למות, כי הבנתי שבעצם אין לי מה לעשות. אני לא יכולה להזמין משטרה, כי למרות שזה אלים, זאת לא אלימות ואני לא יכולה להתעמת איתו כי הוא ענקי ואני לא וזה גם לא יעזור.
אז צעקתי, מרחוק: היי! מה אתה עושה??? תעזוב את הילדה. וקיוויתי שלפחות הילדה שמעה. אז זאת המדיניות שלי בכלוב. כשאני רואה עוול, אני משתדלת לפחות להגיד: היי, מה אתה עושה??? אני מקווה שזה נותן *משהו*.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אחת הבעיות שלי עם הכלוב היא שבגלל מבנה הפורמט, רוב הזמן אני לא ממש בטוחה מה אני רואה בכלל.
ונראה לי שזה קשור הדוקות לנורמות חברתיות.
לפני 3 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - תסבירי לי את עניין הנורמות החברתיות.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - לכל פורום יש נורמות מקומיות, אווירה מסויימת אם תרצי. עקרונות מנחים שלא בהכרח חופפים לחוק במדינה אלא נובעים מצרכי המרחב - כגון מניעת אאוטינג, היצמדות לנושא ועוד. למשל בקבוצת ספרים בפייסבוק אסור להגיד לאנשים בפנים שהם מטומטמים - לא כי זה אסור בכל מקום (חופש הביטוי!) אלא כי זה מה שמשרת את האווירה שאנחנו רוצים שתהיה בפורום המסויים הזה. אז גם לכלוב יש כאלה.

התחושה שלי היא שעקרון אי ההתערבות יותר חזק פה מעקרון המוסריות. או שאנחנו יותר רגישים לפרטיות מאשר למוסריות. מבחירה.
ניקח שני עקרונות מוסריים שלפעמים מתנגשים (כדרכם של עקרונות) - האחד הוא להציל אנשים שנמצאים בסכנה, והשני הוא להימנע מהטרדה. שניהם אחלה עקרונות ולא כדאי (כמו עם כל זוג עקרונות טובים) לקדש את האחד על חשבון השני אלא להכיר בכך ששניהם חשובים ולהפעיל שיקול דעת מקרה לגופו.

אז נהייתה לי תחושה שפה בכלוב יש לנו סדר עדיפויות מאד ברור, ויש מוסכמה חברתית שחד משמעית מתעדפת אי-שיפוטיות מעל מוסריות, לא בשיקול דעת אלא בדירוג היררכי של מה יותר חשוב לנו. יש הנחה שאף אחד מאיתנו לא חייב דין וחשבון לשני - הנחה סבירה כשלעצמה, אבל לדעתי יש לה מחיר.

וגם נהייתה לי תחושה שפעם היו מדברים פה על SSC כעל משהו חשוב שמובן מאליו שכולנו רוצים לשמור עליו (היו דיונים פילוסופיים על מה זה בדיוק שפוי ומה זה בדיוק בטוח אבל לכל המשתתפים היה ברור שבגדול אונס זה לא סבבה) והיום זה נתפס כמעין סאחיות, ואפשר להגיד "אני לא מאמין ב-SSC" באותה נימה שאפשר להגיד "אני לא פוליטיקלי קורקט", משהו שלכל היותר גורר גלגול עיניים.

אני לא בטוחה שניסחתי את זה מדהים או הכי מדוייק אז מקווה שלא יתפסו אותי במילה, אבל נראה לי שזה נותן להבין למה התכוונתי ב"נורמות חברתיות".

אני לא חושבת שהכלוב הוא בועה אלא שהוא חלק מהעולם, ואת כל התופעות שאני מדברת עליהן אני רואה גם במקומות אחרים, אך מן הסתם לכל מרחב הניואנסים שלו ומקרים יחודיים שאופייניים לו, הגם שהם עשויים לייצג תופעה גלובלית (כגון, למשל, השיח על SSC - הדיון על הסכמה מודעת הוא דיון גלובלי, אבל המושג הספציפי SSC והנימה שבה מדברים עליו הוא ניואנס מקומי).
לפני 3 שנים
ארגמןן​(אחרת) - זה מעניין כי לי זה נשמע שאת מדברת על כל מיני חלקים בתוכך.. או מכל מיני חלקים בתוכך- מה האינסטינקט אומר, מה האינטואיציה אומרת, מה השכל עונה להם, מה המצפון מגיב וכו'.
ואני חושבת שבסוף אנחנו עושים את זה- מתערבים או לא, בשורה התחתונה כדיי שאנחנו נרגיש טוב מול עצמינו אם זה בעזרת ההתערבות ואם ההיפך. אז.. לי חשוב להקשיב בעיקר לתחושה, לקול הפנימי. זאת התשובה שלי לגבי עצמי.. בתיאוריה לפחות, כי לא תמיד אני יודעת לזהות אותה (את האינטואיציה) באותו רגע ואז נהיה את הבלאגן הזה של מצד אחד ככה ומצד שני ככה ומצד שלישי ככה. אז.. כן, החיים מורכבים אין נכון ולא נכון אובייקטיבי..
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תודה רבה.
אני תמיד נהנית מהניתוחים שלך, גם כשמסכימה עם הכל וגם כשרק עם חלק.

אני אכן מדברת על התחושות שלי, כי זה בערך הדבר היחיד שאני יכולה לדבר עליו בבטחון. אני יכולה לקבוע עובדות לגבי מה שאני חושבת ומרגישה. לגבי מה שאנשים שהם לא אני צריכים לעשות יש לי פחות מידע ופחות דיעות. כהרגלי קצת התפזרתי והכנסתי כל מיני אסוציאציות שעלו לי תוך כדי כתיבה, אך הפתיחה של הפוסט עסקה בדיוק בזה - איך אני מיישבת בין ההחלטות שאני מקבלת לבין איך שהתוצאה גורמת לי להרגיש. אני מוצאת את עצמי במצבים שבהם הדבר שיש לי "אימפולס" לעשות והדבר שנראה לי חכם לעשות הם מנוגדים, במינון גבוה שאני כבר לא בטוחה שאני מצליחה להכיל. מוצאת את עצמי מתווכחת עם האינטואיציה שלי. תוהה מה זה עושה לי. תוהה מה אנשים אחרים מרגישים שזה עושה להם.

אני לא חושבת שבחיים אין נכון ולא נכון, אלא מאמינה שקיימת מציאות אובייקטיבית. אך אני מקבלת שעלינו לשמור על ענווה ולזכור שהמידע שיש לנו הוא חלקי והדיעה שלנו היא דיעה ולא עובדה והפרשנות שלנו היא פרשנות ולא עובדה. אני חושבת שכן יש נכון ולא נכון, אלא שלא תמיד אנחנו יודעים בעצמנו מה נכון בכל סיטואציה ונאלצים לגלות לאחר מעשה אם צדקנו בבחירה שלנו.

אני גם חושבת שברוב המקרים מה שבסופו של דבר מכריע הוא השאלה מה יתן לנו להרגיש טוב עם עצמנו. אבל נשאלת השאלה מה הפרמטרים שלנו לזה. אם תתני לאנשים טובי לב ומצפוניים להתנהל רק לפי מה שגורם להם להרגיש טוב, סביר להניח שיהיה די בסדר. אבל לא כולם מרגישים הכי טוב דווקא כשלאחרים טוב. לפעמים למען ההרגשה הטובה אנשים משקרים לעצמם, או מקבלים החלטות הרות אסון, או פוגעים אנושות בזולת. רצח ג'נובזה היה דוגמה קיצונית למקרה שבו אנשים בוחרים את ההרגשה הטובה של עצמם על פני עזרה לזולת באופן שגרם למוות של אשה חפה מפשע. כלומר היה יותר נעים להגיד לעצמם "זה בטח שום דבר" מאשר להתקשר למשטרה ואולי לצאת חומוס אם זה באמת יתגלה כשום דבר. לאור הדוגמה הזאת קשה לומר ש"מה גורם לי להרגיש טוב עם עצמי" זה כלל אצבע טוב שכדאי להפעיל בכל מצב בו אנו עדים לסכנה או עוול. במקרים אחרים זה פחות מובהק, אבל עדיין יישמר המרחק בין מה שמתחשק לי לספר לעצמי לבין החובה המוסרית שלי כלפי הסובבים אותי.
אני חושבת שעקרונות מוסריים קולקטיביים הם דבר טוב, שמחזק את החברה/קהילה ומעלה את הרווחה של הפרטים שחברים בה. לא הייתי רוצה לחיות בעולם רלטיביסטי/ליברטריאני.
לפני 3 שנים
ארגמןן​(אחרת) - "איך אני מיישבת בין ההחלטות שאני מקבלת לבין איך שהתוצאה גורמת לי להרגיש" - אני יכולה להגיד לך שלי מה שעוזר זה שהחלטתי מראש למה אני מקשיבה בתוכי ואני משתדלת ברגעי האמת לישם לפי החלק הזה. ואני יודעת שיעלו ברקע עוד הרבה קולות וגם אחרי שהכל יסתיים 'למה עשית ככה, ולמה לא עשית ככה ויכלת לעשות את זה ככה'. הקולות האלה תמיד יהיו והכוונה שלהם היא חיובית אבל אני מאמינה באינטואיציה שלי שהיא הכי חכמה והכי רגישה ויש בה את הכל על מנת לעשות את הבחירות הכי נכונות ומועילות לי (זה עניין של אמונה.. אני מאמינה ששם נמצאת האמת שלי). הדבר היחיד שאני באמת בוחנת כשעולים לי הקולות האלה זה האם זיהיתי את האינטואיציה נכון. אם כן אז אני רגועה ומרגיעה את עצמי למרות כל הקולות. אי אפשר לברוח מהקולות האלה.. פשוט לקבל אותם ולהזכיר לעצמי מה הדרך שבחרתי לעצמי. אבל שוב.. זה עניין של אמונה ותפיסת עולם.

"ולזכור שהמידע שיש לנו הוא חלקי והדיעה שלנו היא דיעה ולא עובדה והפרשנות שלנו היא פרשנות ולא עובדה."- אני מסכימה איתך.. אבל אם המידע הוא חלקי, וזה לא עובדות אלא דעות ופרשנויות, וכולנו בנות ובני אדם שמפרשים.. אז איפה העובדות? איפה נמצאת האמת האובייקטיבית? אם את מסתכלת (וכל אחד) מנקודת המבט שלך (ואין מנוס מזה) אז את לעולם לא יכולה לדעת מה היא האמת האובייקטיבית. ואם את לא יכולה לדעת (ואף אחד לא יכול לדעת) אז הרעיון שהיא קיימת זו אמונה, ואמונה זה האמא של הסובייקטיבי. זה מוכיח את עצמו. אז אני לא אומרת שאין אמת.. יש אמת.. אבל אמת שלי ואמת שלך, ואני לא יודעת אם הן אותו דבר. בכל אופן זו האמונה שלי.

"אלא שלא תמיד אנחנו יודעים בעצמנו מה נכון בכל סיטואציה ונאלצים לגלות לאחר מעשה אם צדקנו בבחירה שלנו."- ואיך יודעים? מי מחליט? זה לפי ההרגשה האישית (האמת הפנימית).. זה הדבר היחיד שיש לנו.

לגבי הפסקה האחרונה.. היה לי הרבה מה להגיד מכל מיני כיוונים וכתבתי ומחקתי. אני פשוט לא רואה את זה כמוך חח לא יודעת מאיפה להתחיל.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אני איתך לגבי האינטואציה. אבל זהירה בלהגיד לאנשים ללכת עם הלב שלהם. לכי תדעי מה יש להם שם.

שאלת איפה העובדות - בעולם. בחלל? הן קיימות גם אם אף אחד לא יודע אותן. כלומר, כח המשיכה היה קיים גם לפני שאנשים היו מודעים אליו, וכדור הארץ היה עגול גם כשאנשים חשבו שהוא שטוח, וכו'. שתיים ועוד שתיים תמיד יהיו ארבע, גם אף אחד אחד בעולם לא ידע חשבון.
גם בנושאים חברתיים הרבה פעמים קיימת תשובה נכונה, ולפעמים היא לא נגישה לנו, מה לעשות. גם זאת מציאות, ואפשר להכיר בה. יש עובדות בעולם, ויש דעות, ויש טעם אישי, ואשרי מי שמבדיל בין האחד לשני לשלישי.

שאלת מי מחליט לאחר מעשה אם צדקנו. אני לא חושבת שזה עניין של הרגשה פנימית. לפחות לא תמיד. התכוונתי למקרים בהם ניתן לדעת. נגיד, אם מישהו כועס עלי, מה אני יכולה לומר שיגרום לו להתפייס ולא לכעוס עוד יותר? התשובה לא תמיד זהה, ולא תמיד אני יכולה לדעת אותה, אבל אחרי שאנסה משהו בהכרח אגלה אם זה היה רעיון טוב או לא. הייתה תשובה נכונה. גם אם מחר התשובה תהיה שונה.
לפעמים גם לאחר מעשה אין מספיק מידע ועלינו לומר - אין מספיק מידע. לא לכולם יש את הענווה לעשות את זה.

ולגבי הפסקה האחרונה... אני משערת שברמה הפילוסופית, את ואני תופשות את העולם בדרכים מעט שונות. ואולי באמת היריעה פה קצרה מכדי לערוך דיון רציני בעניין הזה :) אבל נראה לי שאנחנו מסתדרות יפה גם בלי להסכים על מהי אמנה חברתית אידאלית :)
לפני 3 שנים
רפאים​(שולט){מ} - נתחיל מssc רגע, זו הגדרה מעפנה. לא ברור איך בכלל דיברו עליו ולא על rack ואיך לא מדברים על rack.
לרגע אני אתרגם אותו כקינק מוסכם ומודע לסיכונים. ואני יודע שזו קפיצה גדולה, אבל כשמחפשים בקינק הגדרה חד משמעית כמו שפוי או בטוח, אז קשה מאוד לשים את הגבול מתי זה בטוח ומתי זה מה שאת רוצה למרות שזה קצת מסוכן. וזה קצת מסוכן. זה לא לגמרי בטוח.
אם זה עומד פה, זה על השולחן, הסיכון, אז מותר להגיד, הי, שים לב, זה עלול להיות מסוכן. צריך לכתוב, להזכיר, איזה טכניקות מסוכנות, מה אופייני להתעללות. האמת שכן, מי שקולו חזק כאן צריך לדבר על זה מידי פעם. איך אני יודע שאני לא מתעלל? שאני לא מזיק? אפילו שלפעמים, איזה חרא אני, בא לי קצת.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - לדעתך היא מעפנה, לדעתי היא די בסדר, ודווקא עם אחרות יש לי יותר חוסר נוחות, אבל בעיקר אני חושבת ששום גרסה של ראשי תיבות לא יכולה להיות מקיפה ומדוייקת כמו העקרון שהיא מייצגת. מה שחשוב לדעתי הוא עצם ההכרה בכך שיש לנו עקרונות מוסריים ושהם חשובים. אני חושבת שלראשי התיבות אין שום משמעות אם אין יכולת של הציבור להסביר את הרעיון שהם מייצגים. הרעיון יותר חשוב מהכינוי. לצורך העניין אם מישהו מספר איך הוא קשר את הנשלט שלו לעץ והשאיר אותו עם כיסוי עיניים בחורשה בעודו קופץ לקיוסק, אני מצפה שאף אחד לא יגיד שזו התנהגות לגיטימית, ופחות אכפת לי אם נזכיר מונח ספציפי כלשהו.

מה שחסר לי הוא לא שנקדש את המונח SSC אלא שנדבר עליו, שנציף את המורכבויות שלו, שנכיר בכך שבטיחות ורצון חופשי הם דברים חשובים שצריך לתת עליהם את הדעת והם יותר חשובים מאשר לעשות כיף. אפשר לדון בשאלה אם *המונח* הוא טוב וקולע, אבל זה שונה מלדון בנחיצות של הרעיון שהוא מייצג (מבחינתי הרעיון הוא - עלינו להשתדל לא לפגוע ולא להתעלל ועלינו לנקוט אמצעי בטיחות באופן יזום). מה שצורם לי הוא לא כשאנשים מתווכחים על האם SSC זה נוסח הגיוני, אלא כשאנשים מתווכחים עם האמירה הכללית שבטיחות זה חשוב. זה ששום דבר הוא לא בטיחותי ב-100% לא אומר שאין מידה סבירה של בטיחות שאפשר לשמור עליה. נהיגה זה מסוכן, אבל יש לנו חגורות בטיחות ורמזורים והשתדלות למנוע תאונות. קעקועים זה מסוכן, אבל אפשר לעשות אותם אצל איש מקצוע עם כלים סטריליים. כריתת אוזן זה מסוכן אבל אפשר לעשות את זה אצל איש מקצוע עם כלים סטריליים.
רגע, מה? שניה, רגע, צעד אחורה. פה אני כבר לא אגיד "קצת מסוכן אבל העיקר ההסכמה". לא לא, זה כבר מסוכן מידי, בואו לא נכרות אוזן לאף אחד, אפילו אם ממש בא לנו, אפילו אם הוא מבקש. בסדר? מה דעתך?

אני לא נכנסת כרגע לדעתי על המונח RACK ומה אני אוהבת (יש) ולא אוהבת בו, בעיקר כי התגובות שלי גם ככה כבר ארוכות, אבל גם כי זה לא נראה לי חשוב. קשה לי לחשוב על מונח כלשהו בעולם שחסין לדמגוגיה, ועל כל דבר אפשר להלביש פרשנות יצירתית אם רוצים. אז הדבר היחיד שנראה לי משנה זה שנסכים על המהות ונדבר על איך שמיישמים את זה בשטח. גם "הסכמה" שמופיעה בשניהם וכביכול הכי פרקטית, אפשר לסובב ולעוות ולהשיג תחת מניפולציות. המצפון יותר חשוב מהמילים.
אפשר לדון בנוסח המתאים לעקרונות המוסריים שלנו אבל הייתי רוצה שלפחות יהיו לנו כמה עקרונות, כלשהם, שיש עליהם הסכמה. יש לנו לפחות אחד - אנחנו נגד אאוטינג ותמיד נהיה שיפוטיים וביקורתיים כלפיו. אז אני רוצה עוד כמה.
לפני 3 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - אני מסכימה איתך בעניין התכופפותו של המוסר בפני עקרון אי השיפוט. זה בכלל תהליך קשה. אני רואה אותו המון בקבוצות של הורים, כי לא רוצים לשפוט אחרים אבל היי, איפושהו הגבול המוסרי חייב לעבור. והוא נורא נורא חמקמק.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - כן, ממש ממש מסכימה איתך. וזה צורם לי ממש. זה עקרון טוב אבל כשלוקחים אותו לקיצון ודורסים איתו עקרונות אחרים זה מתחיל להרגיש לי מדכא.
לפני 3 שנים
the rain song - בתור התחלה אני לא מוצאת שום סיבה שלא יחזרו לדבר על SSC ועל RACK ועל מילות בטחון ואפטר קייר וכל שאר המושגים שפעם באמת אהבו לחפור בהם עד צאת הנשמה. האמת היא שפה ושם יצא לי להתקל בפוסטים בבלוגים שאנשים שאלו מה זה. אם זה בוער בך, תפתחי שרשור בפורום ותני צ'אנס לאנשים להגיב. מי יודע? אולי יפתיעו אותך וגם אנשים שבדרך כלל לא משתתפים בפורום, אולי יעניין אותם לקרוא מגוון דעות, להבין קצת יותר ולגבש דעה עצמאית משלהם/ן.

בקשר לדברים שאת קוראת ומזדעזעת - הפתרון שלי בעבר היה לכתוב פוסט משל עצמי. להתווכח בבלוגים של אחרים לא אהבתי אף פעם. גם אם קוראי הבלוג ההוא לא היו קוראים את הבלוג שלי, היו לי קוראים אחרים שאולי למדו משהו חדש. היום אני כמעט ולא קוראת כאן, בטח לא פוסטים שעוסקים בבדסמ או סשנים אז אני לא כל כך מודעת למה את מתכוונת כשאת מזדעזעת.

להושיט יד ולעזור? איך? בתגובה? לא כל כך הבנתי את הנקודה הזאת. אני לא מאמינה שמשהו שמישהו כותב כאן באמת יכול לעזור.

גם עבורי הכלוב כבר לא משהו (נגיד בעדינות). אני חושבת שזה בעיקר כי מצאתי את מקומי בסצינה הזאת אז "ללמד" אחרים לא כל כך מעניין אותי. אני גם לא באמת מאמינה לכל מילה שנכתבת כאן. כולל אלו שמתגאים בעצמם.

ולבסוף בקשר לרצח ההוא. ראיתי פעם סרט דוקו על הסיפור הזה ושם לפחות אמרו שכל השכנים מסביב היו בטוחים שמישהו אחר כבר יתקשר/התקשר אז הם נשארו בעניינים שלהם.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - כן, את כנראה צודקת. אני לא אוהבת לפתוח שרשורים בפורום כי ה-OT חוגג שם וזה מרגיש לי כמו ג'ונגל. אבל אולי אפשר לנסות. אני נוטה להעלות דברים כאלה בבלוג שלי ולא בפורום כי פה אני יותר מעריכה את המשתתפים. עד כה כל התגובות לפוסט הזה נראות חי חכמות ומעניינות, ואני מרגישה שיש לי פה מרחב בטוח לומר את דעתי הכנה. אני לא יודעת עד כמה אני מסוגלת להוביל דיון כשאני לא במרחב בטוח. לא מרגישה שיש לי את הכישורים המתאימים. אבל את צודקת אז אנסה לחשוב מה אני כן יכולה לכתוב שם שיכול להתאים.

גם אני לא חושבת שיש לי איך לעזור למישהו דרך המסך. כהרגלי התחלתי לכתוב על משהו ואז התפזרתי, אבל המחשבה שטרגרה את הפוסט הייתה על זה שאולי בעצם הקריאה בכלוב אני שמה את עצמי שוב ושוב בסיטואציה של להסתכל על עדות למשהו נורא ולא להיות מסוגלת לעשות שום דבר לגבי זה - ואני תוהה עד כמה זה בריא לנפש שלי לחוות רגעים כאלה מידי יום. ואז הלכתי למחשבה על כך שלהגיב לסבל של אחרים בדחף לעזור להם זו נטיה טבעית של אנשים נורמטיביים, אז כשאני קוראת סיפורים על סבל של אחרים הדחף הטבעי מתעורר, אבל אין לי איך לממש אותו אז נוצר מצב שאני כל הזמן מרגישה דחף שלא ניתן לממש וצריכה ללמוד להדחיק אותו, שזו יכולת שאני בכלל לא בטוחה שאני רוצה שתהיה לי.

אני די פרח עדין ושברירי, בתכלס. אני לא רואה חדשות כי הנפש העדינה שלי לא עומדת בזה, אז בלוגים בכלוב? שמעי...

גם אני צפיתי בסרט דוקו על רצח ג'נובזה שבו דיברו על תסמונת פיזור האחריות שגרמה לכל העדים לא להציל אותה. אולי ראינו את אותו הסרט :) משם אני מכירה את הסיפור. אבל בשנים האחרונות יצאו כמה כתבות שאומרות שזה מיתוס ומהעדויות שאספה המשטרה עולה משהו אחר ולמעשה רוב העדים בכלל לא הבינו מה מתרחש, לא ראו את התקיפה עצמה ולא שמעו צעקות, והאמירה שכולם חשבו שמישהו אחר כבר יתקשר הייתה השערה של עיתונאים ולא מה שאנשים אמרו על עצמם. זה לא אומר שכולם שם היו בסדר, רק שלא לכולם הייתה אותה סיבה.
לפני 3 שנים
the rain song - דיונים בפורום נוטים להוביל את עצמם. הרעיון להעלות את הנושא לעמוד הראשי של הכלוב. הבלוג הוא חממה. כנראה שכאן לא תשמעי את אלו שחושבים אחרת ממך ואולי גם לא את אלו שלא יודעים מה זה בכלל. אני לא יודעת מי הקוראים שלך וכמה הם אבל החשיפה בפורום היא שונה. כנראה שאלו היתרונות והחסרונות בהשוואה בין פורום לבלוג.

לפני יומיים נסעתי לעבודה באוטובוס ומאחורי ישבה בחורה, דיברה בטלפון ובכתה נורא. וחשבתי לעצמי כמה גדול העלבון/העצב שלה אם היא מרשה לעצמה ככה לבכות באוטובוס. וכן, באופן טבעי רציתי לגשת אליה ולבדוק מה איתה אבל היא כבר דיברה בטלפון עם מישהו שלפי קטעי המשפטים ששמעתי היה בעדה והיא שפכה שם את הלב ומישהו הקשיב לה. זה היה מכמיר לב וחשבתי עליה כמה שעות טובות בהמשך אותו היום. ככה לבכות באוטובוס? זה נורא.

הנטיה הזאת, לעזור לאנשים במצוקה משאירה אותנו קצת חסרי אונים כשמדובר באינטרנט. אני מבינה אותך כאן. אבל מנסיון שלי, כשהתייסרתי בפומבי, כשבכיתי בבלוג, "חיבוק וירטואלי" רק עצבן אותי יותר:)
לפני 3 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - אני חשבתי שיולי יותר מדברת על להגיד: זה לא בסדר. להיות עד מואר.
לפני 3 שנים
the rain song - כן, את צודקת. אני זו שהלכתי לכיוון השני של סוג העזרה במגבלות הקיימות ברשת.
הקטע של להגיד זה לא בסדר בדרך כלל גורר פוסט משלי. הנטייה שלי לכתוב הרבה כנראה:)
אבל פעם הגבתי למישהו במילים "שמע, זה נורא מה שכתבת כאן". והוא הגיב בתגובה ארוכה ואני עניתי שוב - ועדיין, זה נורא מה שכתבת כאן.
זה עזר למישהו? אני בספק. אבל אולי מישהו אחר קרא אותי ואז קרא את הפוסט שוב בראייה אחרת ואת יודעת מה? אולי זה כן השפיע. הלוואי.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - שתיכן צודקות.

הדבר שהתכוונתי במקור הוא לשאול את עצמי בכנות אם הקריאה פה והתחושות שהיא גורמת לי, אולי באמת לא בריאה בשבילי. כי הצורך שלא להתנהג "איך שיוצא" אלא כל הזמן לקחת בחשבון את הניכור ולהכיל את הדיסוננס, כנראה שלא משפיע עלי לטובה.
לפני 3 שנים
Nienor Niniel - את כותבת מרתק. כיף למצוא פנינים שכאלו.
לפני 3 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תודה 😍
לפני 3 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י