סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני 4 שנים. 8 בנובמבר 2020 בשעה 11:47

בעודי מקלידה את הכותרת, רק כתבתי "דמם" והדפדפן השלים לי לבד את "של אחרים". זה כנראה אומר שכבר כתבתי פוסט בשם הזה. בדקתי בארכיון - היה ואפילו לא כזה מזמן. הפוסט מוסתר, הוא היה די סתמי, משפט וחצי וסרטון מאיזה סיטקום, אני מופתעת מעצמי שבזבזתי כותרת טובה על השטות הזאת. 

"כותרת טובה". האם זו כותרת טובה? זה שם של ספר מאד מאד טוב. כולם מכירים את סימון דה-בובואר בתור סופרת של פמיניסטיות, זאת שכתבה את "המין השני", אך נראה לי שמעטים מכירים אותה פשוט כסופרת טובה. אני מאד אוהבת את הספר הזה, אני חושבת שהוא עוסק ברעיונות מורכבים ורגישים שלא נתקלתי בהרבה יצירות שמפענחות אותם היטב. "מחול אחרון ופרידה" של מילן קונדרה הוא על דילמות דומות, והוא יותר קליל ויותר נעים לקריאה, כי העיסוק בדילמות המוסריות נעשה על רקע של נוסטלגיה ופרשיות אהבים ולא על רקע של מלחמה. גם שם הדילמות הן סביב חיים ומוות אבל היה נחמד מצד קונדרה למקם את העלילה בבית מרפא ולשלוח את הדמויות לתיאטרון פה ושם. זה עוזר. יותר קל לעכל ככה. 

דה-בובואר לא מוותרת לנו ושולחת אותנו להתמודד עם דילמות מוסריות באמאמא של הסיטואציות המורכבות מוסרית - מלחמה. גרילה. מחתרת. לב העניינים. 

איתה אנחנו לא יושבים בכיתה ודנים בנחת בבעיית הקרונית - אנחנו בתוך הקרונית השועטת לעבר הקורבן וכל העסק לא נחמד בכלל. 

(וזו הפואנטה, בעצם. הרי על זה הספר, על אי-סלחנותן של השלכות). 

 

ספר טוב. מומלץ. 

לא על זה הפוסט.

מהי כותרת טובה? לא בדיוק "טובה". כותרת שחביבה עלי. אני אוהבת כותרות שקצת קשורות לתוכן אבל באופן שלא מובן מאליו. אני אוהבת כותרות שהן שם של ספר או ציור או שיר, כשהן על פוסט שלא ממש מסביר למה דווקא הכותרת הזאת. כשהן מעבירות רעיון ששייך ליצירה המקורית, שבעיני קצת קשור לפוסט, בעודי כותבת על צד אחר של הרעיון הזה. נגיד, "דמם של אחרים" זה שם מצויין לספר שעוסק בדילמות מוסריות סביב לקיחת אחריות על חייהם של אחרים, קבלת החלטות שמשפיעות על אנשים שחשובים לנו, להרשות לעצמנו להתערב בדברים באופן שאולי יגרום נזק, כאלה דברים. שם זה בהקשר של מלחמה אבל הנושא הרי רלוונטי לכל דבר בחיים. אז אני רוצה לקרוא לפוסט "דמם של אחרים" אבל לא לכתוב על דמם אלא על דם ליבם. זה נראה לי חיבור טוב. 

 

זה לא פוסט מדהים. אני לא אוהבת את הפוסטים שיוצאים לי בכתיבת זרם תודעה, אך לפעמים אני זקוקה לזה. 

 

היום אני זקוקה לזה. כי בימים האחרונים הרבה אנשים באו ושפכו לתוכי את המילים שלהם וגרמו לי להרגיש שזה קצת כבד לי. ואני רוצה לפרוק את המשא הזה, רוצה להוריד אותו מעלי, להעביר את המועקה מהגרון שלי אל תוך הדף, שהדף יסבול, שהדף יסחוב, שהדף יזכור. שלדף יהיה אכפת. 

אבל התחלתי לכתוב וכמו מעצמן האצבעות מעדיפות את סימון דה-בובאר על החברים שלי ובני המשפחה שלי. יותר קל לכתוב על ספרות מאשר על החיים האמיתיים. כלומר, לי זה יותר קל. זה (ה"לי" מובן מאליו פה? או שעדיף להגיד?) 

ניסיתי לכתוב מה בדיוק מעיק עלי אבל קשה לנסח והנסיון מעייף אותי. אני מוותרת. זה לא סיפור חשוב או מעניין. אין לכם מה לעשות עם המידע הזה. מלכתחילה באתי כי חשבתי שאולי הכתיבה תקל. היא עשתה את זה, היא עושה את זה גם אם אני לא כותבת מה קרה. עצם הכתיבה. זה תמיד היה ה-GO TO שלי. תמיד. 

 

שתיתי מדם ליבם של אחרים ויש לי קצת בחילה. לכתוב על זה עוזר, גם כשזה לא בדיוק על זה. 

 

אולי הקטע עם הכותרות יהיה מובן אם אדגים על ידי שמות של שירים. נכון שירים שלא קרויים על שם שורה מהשיר?

Smells like teen spirit

Just

Glorious pop song

The happiest days of our lives

 

אבל לא song 2. שירים שהכותרת שלהם היא לא חלק מהשיר אבל היא כן, היא נותנת לו איזה ערך מוסף, היא חלק מהסיפור, נותנת לנו עוד משהו, אולי מבט אחר על התוכן, היבט נוסף, מימד נוסף. היא לא חלק חשוב, אפשר להנות מ- here we are now, entertain us גם בלי להבין מה זה הטין ספיריט הזה (זה לא שם מסחרי של דאודורנט כלשהו?), אבל כשמבינים זה נחמד, זה מעין בונוס. 

קיצר אז אני אוהבת כותרות כאלה. לשירים, לספרים, לפוסטים. לא בכל מחיר, לא תמיד, בטח שלא בכח כשזה לא מתאים, אבל לפעמים זה נחמד. 

 

אז לא אמרתי בדיוק את מה שהתכוונתי לומר, אבל כתבתי קצת ומצאתי עוד דרך לקרוא לפוסט כלשהו "דמם של אחרים", גם זה משהו. זו בטוח לא הפעם האחרונה, זו כותרת טובה ושוב נראה לי שקצת בזבזתי אותה. 

לא נורא. 

תמיד אוכל לקרוא לפוסט הבא "מחול אחרון ופרידה" ואז לכתוב בו על דיאטות. 

כדי לאזן את הרמה הספרותית הירודה שלי, אני בזאת מבטיחה שאם אי פעם אכתוב פה על אורגיה, אקרא לפוסט "שלושה בסירה אחת (מלבד הכלב)". 

NormaJean - מאוד אוהבת כתיבה אסוציאטיבית וכרגיל- פוסט נהדר. יש לך עולם פנימי מרתק.
לפני 4 שנים
Ibex - אוהבת לקרוא מ'זרם התודעה שלך'. נראה לי שכותרות שקשורות לתוכן בצורה ברורה הן סוג של 'האכלה בכוח' ואת זה יוצא לי (ואולי לרובנו) לחוות מדי פעם גם במפגשים משפחתיים/חבריים כשהצד השני כושל 'לראות' אותנו ורק 'שופך ושופך' לתוכנו
אף אחד לא אוהב האכלה כפויה...
ותודה על ההשראה, יולי, אנסה קצת 'לשפוך' מתודעתי המוצפת (והיא מוצפת בדיוק שברתי כוס) על הדף, כפתרון אפשרי לרגעים שכאלה🙂
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תראי, אני לא חושבת שכל כותרת בנאלית היא האכלה בכח או משהו כזה. לפעמים צריך משהו, רק שיהיה סימן זיהוי כלשהו, לא תמיד חייבים להשתמש במקום הזה כדי לומר משהו מעניין. "שלושה בסירה אחת", למשל, הוא ספר שעוסק בשלושה בחורים ששטים יחד בסירה אחת. גם זה סבבה, לא? "מלכוד 22" הוא המוטיב העיקרי בספר וזה נראה לי דווקא ממש מתאים, במקרה הזה, לקרוא ליצירה כולה על שמו. אבל כשיש הזדמנות להתחכם זה נחמד :)

אך החל מהמשפט השני ממש קלעת לתחושה שלי, ל"האכלה הכפויה" הזאת, ובאמת שאלתי את עצמי למה זה כ"כ קשה להכיל את זה, הרי לא תמיד קשה לי להכיל צרות של אחרים, בשביל זה יש חברים. אבל כן, לפעמים הצד ש"שופך" לא רואה אותנו ואז מה שיכול היה להיות שיתוף ותמיכה, איכשהו הופך להעמסה וגזילת אנרגיות. תודה על האמפתיה <3

שבירת כוס מציפה אותך? מזל שאנחנו לא שותפות לדירה ;-)
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אוקיי חשבתי על דוגמה טובה מאומנות גרפית.
למשל צייר כמו רנואר, הכותרות שלו הכי טכניות שיש - ארוחה על סירה, נערה עם פסנתר... וזה לא מעלה ולא מוריד מהציור.
לעומת צייר כמו מגריט, שמסוגל לקרוא לציור The human condition, הכותרת היא תמיד חלק מהיצירה ותמיד אומרת עליה משהו והציור לא שלם בלי הכותרת שמכוונת אותנו איך להסתכל עליו, והרבה פעמים הדבר הכי מעניין בציור הוא דווקא האמירה ולא האסתטיקה (עננים בתוך עין, עננים בתוך ציפור, עננים בתוך מסגרת... אוקיי אחי).

הממ. אולי יכולתי לומר פשוט משהו על אימפרסיוניזם לעומת סוריאליזם. אבל נראה לי שעם דוגמאות יותר נחמד.
אז בציור אימפרסיוניסטי זה מיותר להתחכם, כי אתה מצייר נערה ליד פסנתר והערך של זה הוא בעיקר אסתטי וזה בעצם לא משנה אם במקום שמות תיתן לציורים שלך מספרים. אבל בציור סוריאליסטי, שהערך שלו הוא יותר תוכני מאסתטי, אז גם הדברים הקטנים שהם לא חלק מהיצירה הם כן חלק, כמו הכותרת ולפעמים אפילו המסגרת.

אני לא יכולה לחשוב על סוריאליסט שלא עושה את זה, כי כל הקטע זה שהדברים לא נראים כמו שהיית מצפה שהם ייראו, וצריך כותרת כדי לדעת על מה אנחנו מסתכלים בכלל, אבל לפעמים זה יוצא חמוד ("זו לא מקטרת") ולפעמים מישהו אשכרה קורא ליצירה Galacidalacidesoxyribonucleicacid ולא נראה לי שזה בהכרח השם הכי חינני שניתן היה לתת לציור המסויים הזה :)
לפני 4 שנים
פרלין​(נשלטת){ש} - אהבתי. וכמובן שצחקתי מקול מהבדיחה בסוף. אני מכירה טוב את ההרגשה המוצפת הזאת, טוב שאפשר לכתוב!
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תודה על ההבנה <3
איזה כיף שצחקת. הייתי די מרוצה מעצמי על הבדיחה הזאת :)
לפני 4 שנים
Ibex - ואם אפשר עוד המלצות קריאה איכותיות בבקשה.. מודה שרק עכשיו, אחרי שהגורים קצת גדלו אני חוזרת לקרוא 🤓
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - חח בכיף, זה הנושא האהוב עלי!
תני לי קצת כיוון - ז'אנר מועדף, כמה דוגמאות לספרים שאהבת, ואשפוך המלצות בשפע <3
לפני 4 שנים
Ibex - מממ... מאיר שליו, הארוקי מוראקאמי, דויד גרוסמן, ג'ון וויליאמס, אמה דונהיו, בולגקוב.. הקלאסיקות מעניינות אותי כי לא קראתי הרבה מהן (מרגישה כמו באיבחון עפ"י קשתית העין, רק שכאן עפ"י העדפות קריאה, חחח... ד"ר יולי, מה שלומי? 🙂
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - חח כל מה שאני לא קוראת :) סתם, לא בדיוק הכל, מאיר שלו קראתי ספר אחד ואהבתי. והאמן והמרגריטה הספר הכי טוב בעולם, כן? אוקיי. לב כלב גם? זה חשוב לדעת :)

אוקיי אז ככה:
היפה בנשים / שפרה הורן - נוסטלגיה ישראלית, ריאליזם ופנטזיה מעורבבים, דמויות נשיות חזקות שכיף לקרוא עליהן, עצוב עד קורע לב ויחד עם זה מצחיק ומרגש. וסוחף. ספר גם כיפי וגם מעורר מחשבה. וגם, ספר שעשה לי ממש טוב ועודד את עצמי לאהוב את עצמי יותר וגם להיות יותר סולידרית לנשים אחרות.

מר ורטיגו / פול אוסטר - קשה לי להסביר למה בדיוק אבל זה נפלא. תסמכי עלי? כל סיבה שעולה בדעתי כרוכה בספוילר.

האלים משתוללים / מארי פיליפס - קליל, לא עמוק מידי, קריאת פנאי, אבל ממש ממש כיפי ומצחיק ומתגלה כיותר עמוק ממה שהוא נראה. יש שם אמירה על גורל האנושות, אבל זה נעשה באופן ממש קליל וחמוד ומשעשע. אם יש לך חיבה למיתולוגיה יוונית זה יוצא יותר מצחיק, אבל זה לא הכרחי להבנת הסיפור, הכל מוסבר בגוף הטקסט. הוא נראה בהתחלה כמו סתם בידור אבל אני נורא אוהבת אותו והוא מאד כיפי.

הקוראת המלכותית / אלן בנט - מעניין אם יש בחנויות, אף פעם לא ראיתי. מצאתי אותו באיזו מכירת חיסול. קצר מאד ומקסים מאד, ובעצמו מכיל המוני המלצות קריאה משובחות. גיבורת הסיפור היא מלכת אנגליה, שזה כבר נחמד. היא מצטיירת שם כמאד חמודה וגם מאד חכמה. קסם של ספר.

רגע, לנסות לדחוף לך דברים יותר כבדים? כי הנ"ל דברים שיש לי תחושה *שתהני* מהם. כי זאת נראית לי דרך טובה לבחור ספרים.
אבל מתוך המאד מפורסמים, כמה שחביבים עלי:

תמונתו של דוריאן גריי / אוסקר ווילד - אם מתאים לך לקרוא באנגלית אז כדאי, כי השפה עצמה יפה. זה ספר יפה. מצחיק לומר את זה על ספר? הוא פשוט יפה. הוא שנון ומעורר מחשבה ומשעשע ונוגע ללב ופילוסופי. הנושאים הבולטים בו הם יופי, פולחן היופי, יופי חיצוני לעומת פנימי, מוסר, אמת ושקר, חלום ומציאות, כנות והונאה. וכשקראתי אותו הבנתי למה אוסקר ויילד הוא מלך הקאצ' פרייזז. כמעט כל שורה שם יכולה להיות ציטוט שמודפס על חולצה.

נפשות מתות / ניקולאי גוגול - צריך טיפה להכיר את ההסיטוריה של רוסיה, אבל ממש טיפה. מקסימום, תמיד יש ויקיפדיה (לדעתי לא הכרחי). מדהים עד כמה ספר שנכתב במאה ה-19 נשאר רלוונטי, אמנם הסביבה משתנה אבל התופעות נשארות - שחיתות, בורות, בירוקרטיה, הדרכים הקטנות שאנשים מוצאים לרמות את המערכת, השקרים הקטנים שאנשים מרשים לעצמם וממשיכים לקרוא לעצמם ישרים ואמינים. וזה מצחיק. וואו כמה שזה מצחיק. ברמה של לקרוא באוטובוס ופתאום לתפוס את עצמי נקרעת מצחוק בקול רם. כזה מצחיק.

מכתבים פרסיים / מונטסקיה - לא להיבהל. מאה 18, רומן מכתבים, ואני מודה שלא הייתי מגיעה לזה בלי שהיו מכריחים אותי בלימודים. אבל זה סופרייזינגלי קל לקריאה, מאד מבדר, עם הרבה תובנות על העולם והאנושות ובמיוחד על אירופה של אז. שוב, מפתיע עד כמה הרבה מהתובנות רלוונטיות לימינו.
יש גם משהו משעשע בלקרוא על איך שאירופאים דמיינו את המזרח התיכון, לפני שהייתה להם האופציה אשכרה לבקר פה. חלק מהרעיונות מגוחכים, אבל זה איכשהו לא נחווה כארכאי אלא כחלק מהפואנטה.

עולם חדש מופלא / אלדוס האקסלי - אוטופיה/דיסטופיה. שוב, מדהים כמה זה רלוונטי לימינו, אולי יותר ממה שהאקסלי דמיין שיהיה. הוא כתב ספר מד"ב, אבל היום זה לא מרגיש כל כך מד"בי. למשל, הוא סוג של המציא את הגלולה למניעת הריון. אצלו זו הייתה מדבקה שמפרישה את ההורמונים דרך העור, ואצלנו מדובר בגלולה, אבל זה הרי הבדל סמנטי. הרבה דברים שבזמן הכתיבה (1932) נראו כמו הקצנה עד אבסורד, או כמו אזהרה ממדרון חלקלק, היום נראים כמו תיאור של תופעה יומיומית שכבר קיימת.
הוא זיהה מאד לא רע לאן התרבות שלנו הולכת.

מומלץ לקרוא בצמוד ל-"1984", שהוא אולי הדיסטופיה הגדולה מכולן. שני הספרים האלה מתכתבים זה עם זה, בלי כוונה, ומשקפים דרכים שונות להסתכל על רעיונות דומים, והם מדמיינים תוצאות שונות של מדרונים חלקלקים מאד דומים או של אותו המדרון. רק ש-1984 מאד אפל, ועולם חדש מופלא מאד מואר. הוא יותר נעים. אך לא פחות חד.

אני עוצרת כי זה מתחיל להרגיש ארוך, יכולה כמובן להמשיך בכל עת ושוב, אשמח להכוונה. רוצה מצחיק? עמוק? קורע לב? רוצה ללמוד משהו על הקצה השני של העולם? רוצה ללעוג לעולם הנוכחי? רוצה להתרגש ולהתמלא בתקווה? רוצה לחשוב "כן כן זה נכון"? רוצה לחשוב "אמאלהההה"?
יותר מידע = המלצות יותר קולעות :)
לפני 4 שנים
Ibex - ואוו יולי, ואוו... מצטערת אבל זה המשפט שמתנגן לי.. 🤭את עוצרת נשימה בנדיבות שלך (גם ידע, אבל ידע קל יותר לרכוש מנדיבות, לפחות בעיני).
אז ככה, אתחיל ב'נפשות מתות', או ב'עולם חדש מופלא' ואעבור בקפדנות לאורך 'רשימת החורף של יולי' 🙂חחח
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תודה ❤️
מסכימה איתך לגבי הנדיבות. ידע יש חינם באינטרנט ❤️
לפני 4 שנים
Ibex - כמו כן, האם אני סובלת מנטייה לריאליזם פנטסטי כז'אנר מועדף והאם זהו מצב כרוני?
לפני 4 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - דרך אגב, סתם שאלה, קראת "שיר של אש ושל קרח"?

השאלה הראשונה היא קודם כל - האם את *סובלת* מקריאת ריאליזם פנטסטי. אם כן, אולי באמת כדאי שתקראי משהו אחר.

זה הז'אנר המועדף עלי. לא שאני מאד נחרצת לגבי זה, כתיבה טובה היא כתיבה טובה, אבל אני מאד נוטה להעדיף סיפורים שעוסקים בעולם שלנו ולא בעולמות בדיוניים, שגיבוריו הם בני אדם עם אנטומיה ריאליסטית, ושהבעיות שלהם נובעות מהתנהגות אנושית אופיינית. אבל לא אוהבת מסמך אנושי מרגש, סיפורי אהבה, דרמות משפחתיות וכיוצא באלה. אז מה נשאר לי? מלכוד 22. הספר, לא המילכוד. קראת? עוד כמה ספרים שאני לא יודעת להגדיר בדיוק אבל זה הסגנון שאני אוהבת. עוסק בבני אדם, אבל בלי להיות ריאליסטי בכח, ובלי לגלוש לעלילות של טלנובלה. לא את כל הנ"ל הייתי מגדירה "ריאליזם פנטסטי". אבל הם מרגישים לי מאותה אופרה.

מלכוד 22 / ג'וזף הלר
פחד ותיעוב בלאס וגאס / האנטר ס. תומפסון
מועדון קרב / צ'אק פלאניוק
תפוז מכני / אנטוני ברג'ס
אמא לילה / קורט וונגוט
איש הקוביה / לוק ריינהארט
קן הקוקיה / קן קיזי
המוות והפינגווין / אנדריי קורקוב

כזה? להמשיך? לפרט? לשנות כיוון? :) :P
חח אני באמת שיכולה להמשיך לנצח :) כמה שאני אוהבת את זה.

תביאי גם!
מה הספר הכי וואו שקראת? או אחד מהכי וואו. או שניים. ספרי לי למה.
לפני 4 שנים
Ibex - אני מאוד אוהבת ריאליזם פנטסטי, אבל אוהבת בראש ובראשונה כתיבה טובה של אמני מילים. קוראת גם באנגלית לשמחתי.
הרשימה שלך הצחיקה אותי. התואר הראשון שלי הוא בקולנוע וסוג של 'הוכרחנו' לצפות במרבית הקלסיקות הקולנועיות שהתבססו על הספרים ברשימה 😉אז יהיה מעניין ללכת הפוך.. מהסרט לספר..
אז חשבתי לספר לך על ספר אחד וסרט אחד שתמיד הולכים איתי 🙂
Hood של אמה דונהיו- הוא מתאר חוויה שמעולם לא חשבתי עליה עד שקראתי את קורות הגיבורה של הספר מרגע שנודע לה על מות אהובתה- כיצד נראית חווית האבל על בן זוג/בת זוג כאשר בני הזוג 'נמצאים בארון' מול משפחה, חברים וקהילה וכמה בדידות וכאב יש בסוג כזה של אובדן.. זה ספר מרגש והוא ממש לא מדכא בעיני, אולי מילת המפתח היא כאב מעורר.. כמו ביציאה אל בוקר של קור עז שחותך מכה ועוצר נשימה (נו, עכשיו קלטתי, אי אפשר באמת להוציא את המהות הבדסמית שלנו גם כאשר קוראים... חחח, כנראה שאוהבת ספרים שמסוגלים 'להכאיב לי' בדיוק באופן הזה).
והיצירה השניה הינה קולנועית-הסרט שגרם לי להרשם ללימודי קולנוע ולסגוד לג'ולייטה מאסינה, אהובתו ושחקניתו של פרדריקו פליני -' לילות כיבירה'. עשית לי חשק לראות אותו שוב..
ולמה דווקא הסרט הזה מכל סרטיה?
בגללה, בגללו (פליני) ובגלל סצנת הסיום.
לפני 4 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י