סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני 12 שנים. 25 בדצמבר 2011 בשעה 22:04

לאחרונה נכתבו פה כמה וכמה דברים על מסירה. אני קוראת אותם בשקיקה. זה מרגש, וזה מעניין, וזה מסקרן, וזה מזעזע, וזה מרתיע, וזה מושך, וזה מעורר, וזה מכעיס, וזה רומנטי, כל הדברים האלו ביחד ולחוד.

אני חושבת וחושבת ובכל פעם יוצא לי אחרת. דבר אחד משותף לכל החשיבות האלה: כל דבר שאתה עושה לאדם השייך לך, זה בינך לבינו. אבל כשאתה מוסר אותו לחבר שלך - זה בינך לבין החבר.
גם בזה אני לא לגמרי בטוחה.

כמו רוב הדברים שאנחנו עושים פה, גם עניין המסירה הוא כל כולו שאלה של פרשנות. אותו האקט ממש יכול להיות קאקולד, והוא יכול להיות סרסור, והוא יכול להיות קומונת אהבה חופשית, והוא יכול להיות העצמה של שליטה. הוא יכול להיות הרבה דברים.

קודם כל, אני לא מאמינה בלעשות דברים "לשם השליטה", לעשות אותם *רק* כדי לחזק את התחושה מי פה השולט. זה נראה לי מוזר. אחרי זמן מה ביחד אנחנו כבר לא צריכים את ההצגות האלה. אנחנו יודעים היטב שאנחנו שייכים זה לזו. אני יודעת שהוא יעשה הכל בשבילי, ואני לא צריכה לבדוק את זה כל הזמן. אני לא צריכה להעמיד אותו במצבים שיעשו לו רע, רק בשביל לראות שהוא מוכן לרצות אותי. זה מעניין? בשביל מה זה מעניין? שוב ושוב לראות את ההוכחה הזאת? זה שיא הריגוש? זה נראה לי נמוך ופתטי. כתבתי על זה בעבר בהקשר אחר: אחרי שמחליטים להתחתן, כל המחוות האלה של הצייתנות הופכות לממש קטנות, ממש מגוחכות לעומת הנכונות לסמוך עליו עם החיים שלי, עם המשפחה שלי, עם הילדים שלי, עם הבית שלי. אנחנו לא צריכים להוכיח את המסירות שלנו כי בשלב זה של הקשר זה כבר מובן מאליו. נראה לי, מאיפה שאני מסתכלת, שאנשים זקוקים לזה רק כשהם משחקים, רק כשהם עסוקים באיזו המחזה של פנטזיה, והם צריכים לייצר באופן מלאכותי את תחושת השליטה. וברגע שיפסיקו המחוות הסתמיות האלה הכל יתפרק.

מה זה כבר, ה"מסירה" הזה? בסף הכל, להזדיין עם מישהו אחר. במה זה שונה, בעצם, מחילופי זוגות? מה, רק בזה שהשולט הוא זה שמחליט מי יהיה האדם הנוסף? זה נראה לי פרט כל כך שולי. אולי זו רק אני. אבל נראה לי ש... אם היינו עושים חילופי זוגות (אין לנו תוכנית כזאת), שנינו צריכים לאשר את השותפים שלנו. במה זה שונה מזה שהוא בוחר אותם ולי יש מילת בטחון? בפועל, בכלום. כמה הבדלים סמנטיים לכל היותר.

יותר קל לי להבין מסירה כאקט של שליטה כשזה באמת נעשה לא כלפי הנשלטת עצמה אלא כלפי החבר שמוסרים אליו. אז אני מבינה את זה באמת כקטע של שליטה. כי רק במצב הזה הנשלט הוא האובייקט והמוסר והמקבל הם הסובייקטים.

* * *
קשה לי להבין נשים שמוכנות להימסר כאקט של ריצוי. למה זה כל כך חשוב להיות "נשלטת"? מה זה משרת? למה כל כך חשוב לציית למישהו? אני יכולה להבין נשים שזה מרגש אותן. אני יכולה להבין נשים שזה מעצים את תחושת ה"נשלטת" שלהן וכתוצאה מזה בעקיפין מעצים את הריגוש. מה שקשה לי להבין זה נשים שלא ממש בקטע, אבל מוכנות שיעשו להן את זה, רק כדי לרצות.
האמנם באמת אין גבול?
האמנם "הסכמה" היא איזה סעיף משפטי נטול גוונים שמכשיר הכל?
האמנם בשם ההסכמה, לא נעלה על הדעת שיש מניפולציות שחוצות איזה גבול של נכון או לא נכון שהוא מעבר לתחושה האישית של כל אחד?
* * *

יש אשה מופלאה, נקרא לה "עוגה". אני מוכנה לתת לעוגה כל דבר ששייך לי. פעם הייתי מוכנה לתת לה גם גברים. כי היא תמיד הייתה מעליהם. תמיד היחסים שלי איתה היו מעל היחסים שלי עם אותו גבר. תמיד "היא הייתה שם קודם". ללא התחושה הזאת אני לא חושבת שהייתי יכולה לדמיין כיצד אני מוסרת לה מישהו.
גם עם טדי, "היא הייתה שם קודם". חשבתי על זה. פנטזתי על זה. הייתי יכולה לעשות את זה. הייתי יכולה להתרגש מזה. זה לא היה גורם לי לאהוב אותו פחות או משהו כזה. זה לא היה גורם לי פתאום להימשך אליו פחות או להרגיש שקשה לי להיות איתו אחרי שראיתי אותו עם מישהי אחרת. כי היא לא "מישהי אחרת", האשה הזאת היא לא סתם "אחרת" כלשהי. היא חלק ממני. להיות איתה זה לא "להיות עם אחרת". לא ממש. הנשמות שלה ושלי מחוברות.
כל מה ששלי שלה. ככה אני מרגישה כלפיה.
זה יכול להיות נורא מרגש, לחלוק איתה גבר. זו יכולה להיות פסגת הרגש של היחסים בינה לביני.
אבל זו בדיוק הנקודה: בינה לביני.
אני לא אחלוק איתה את טדי כי הוא לא אובייקט בעיני. כבר מזמן שלא. הוא היה אובייקט, בימים הראשונים, כשרק התחלתי לשכב איתו ולא ידעתי שאני הולכת להתאהב בו. יכולתי לדמיין את זה אז. ועכשיו - אני לא אעשה ממנו אובייקט. כי זה לא סוג הקשר בינינו.
גם אם בינינו, אני יכולה לסשן אותו, ואני יכולה להחפיץ אותו לפרק זמן כזה או אחר, מהות הקשר היא שהוא סובייקט. כל דבר שאני אעשה לו, מחפיץ ככל שזה יהיה, אני אעשה את זה *לו*. זה תמיד יהיה ביני לבינו. גם כשהוא הצעצוע שלי, הוא ממשיך להיות סובייקט במערכת היחסים הזו. אם אני משחקת בו, ואני יכולה לעשות את זה בלי הדאגה הונילית לרגשותיו, אני תמיד מודעת לתחושות שלו. אני תמיד מודעת לכך שיש לו רגשות ושזו חוויה שלו. גם אם הרגש שאני מוציאה ממנו באותו רגע הוא כניעה - זה תמיד עוסק בו. המודעות לאנושיות שלו תמיד נמצאת על פני השטח, גם כשאני דורשת ממנו דברים שלא כל אחד היה חושב שראוי לדרוש מאהוב.

אני מצליחה להסביר את עצמי בעניין הזה של אובייקט/סובייקט?

* * *

תם ולא נשלם. השעה מאוחרת ועוד לא השלמתי את חובותי ליום זה. אני מותירה את הפוסט לא גמור. אין לי תוכנית מוגדרת לסיים אותו, אני רק יודעת שכרגע הוא לא גמור.
זה כמובן לא אומר שאי אפשר להגיב עליו כמו שהוא. אפשר גם אפשר :)

Brave Dwarf - כן, את מצליחה להסביר את זה טוב מאוד.

אני לא יודע מה ניתן להגיב פה, אגב, כי את לא ממש שאלת, את פירטת את ההשקפה שלך שעברה אצלך את המבחן ומתאימה לך. אז רק אגיד לך שהיה מרתק לקרוא, גם כי את באמת מצליחה להסביר וגם כי החשיבה שלך לחלוטין שונה משלי (אותה פירטתי מכבר במקום אחר בזמנו).

אההה ולגבי "להוכיח את השליטה", פה אני חושב כמוך. מצד שני מחקתי את ה"שולט" מהסגריים כי אני לא בטוח כבר אם אני נכלל בקטגוריה הזאת, אז... וגו' (-:
לפני 12 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - תודה :)

אני חושבת שהשאלה שמרחפת פה היא מעין "ומה אתם חושבים על זה". נכון שאותך כבר קראתי בעניין זה אבל הפוסט הזה מתאים לבלוג יותר מאשר לפורום, וגם הרכב הקוראים, כמו שבטח ברור לך, שונה :)

אני לא יודעת לשים את הגדר סביב המילה "שולט" אז אני מעודדת אותך לכתוב מה שמרגיש לך במקום. זו לא בדיוק ההחלטה הכי הרת גורל בחיים שלך :)
לפני 12 שנים
Brave Dwarf - אז אני אנסה לתת לך מספר נקודות למחשבה ואת תגידי לי אם הצלחתי:

"אבל כשאתה מוסר אותו לחבר שלך - זה בינך לבין החבר", אני לא מסכים עם זה.
אתה מוסר מישהו ששלך למישהו שלישי ואתה מקבל אותו חזרה. כאשר אתה מקבל אותו חזרה, אתה מקבל אותו ובתוספת אתה מקבל את החלקים מהחבר שלך, את החלקים שהוא הטביע בו. קחי ספר לדוגמא. את מסרת ספר לחבר והוא החזיר לך אותו. הספר המוחזר הוסיף קמטוטים, בין דפיו מסתתר פירור לחם מהסנדוויץ' שאכל החבר כשקרא בו, ובדפיו נספג ריח של אפטרשייב שלו. גם הספר השתנה. לכן אני למשל, מוסר את שלי רק לשני אנשים להם אני מוסר את סודותיי ובעצם את עצמי. עם אף אחד אחר לא הייתי חולק.

"שאנשים זקוקים לזה רק כשהם משחקים, רק כשהם עסוקים באיזו המחזה של פנטזיה, והם צריכים לייצר באופן מלאכותי את תחושת השליטה. וברגע שיפסיקו המחוות הסתמיות האלה הכל יתפרק." ולכן לא אחת אנחנו רואים בכלוב את כל העוול שנגרם לשותפים לאותו מחזה כאשר הוילון ירד והקהל עזב ועל הבמה נשארו שני שחקנים הזרים זה לזה לחלוטין.
אבל – כאשר מדובר במערכת יחסים, הצגה שכזאת יכולה להעניק עוד טיפה של אדרנלין, בדומה לכל חוויה קיצונית אחרת. באותה מידה בה את יכולה להגיד אז בשביל מה להתחתן, אנחנו הרי יודעים שאנחנו שייכים זה לזו. ובכל זאת רובנו זקוקים לתעודה המוכיחה את הקשר בינינו. אז הנה, גם כאן מישהו זקוק לאותה הוכחה שבעיניו נתפסת כחד משמעית.
לא מסכים עם הדרך אבל יכול להבין.

"מה זה כבר, ה"מסירה" הזה? בסך (יש לך כאן טעות הקלדה בגוף הפוסט) הכל, להזדיין עם מישהו אחר. במה זה שונה, בעצם, מחילופי זוגות? מה, רק בזה שהשולט הוא זה שמחליט מי יהיה האדם הנוסף? זה נראה לי פרט כל כך שולי. אולי זו רק אני. אבל נראה לי ש... אם היינו עושים חילופי זוגות (אין לנו תוכנית כזאת), שנינו צריכים לאשר את השותפים שלנו. במה זה שונה מזה שהוא בוחר אותם ולי יש מילת בטחון? בפועל, בכלום. כמה הבדלים סמנטיים לכל היותר." את צודקת כל עוד קיימת מילת בטחון וכל עוד הנשלטת משתמשת בה כדי לפסול את המשתמש המיועד, ללא מילת בטחון, לעומת זאת, קיים הבדל והוא ענק!
אבל - גם כאשר מדובר המערכת יחסים הכוללת מילת בטחון, להחלטה עצמה קיים משקל. הוא החליט לחלוק אותה, זאת לא הייתה ההחלטה שלה. נכון, כמו בעקדת יצחק, הוא מבהיר לה את המוחפצות שלה עבורו ולא מממש אותה כי היא מבטלת את כל ה"מיועדים" במילת בטחון, אבל הנקודה העיקרית הובהרה.
לא מכיר שימוש במילת ביטחון, היא זרה לי, אבל כך אני מתאר לעצמי מערכת יחסים שכוללת אותה.

"יותר קל לי להבין מסירה כאקט של שליטה כשזה באמת נעשה לא כלפי הנשלטת עצמה אלא כלפי החבר שמוסרים אליו. אז אני מבינה את זה באמת כקטע של שליטה. כי רק במצב הזה הנשלט הוא האובייקט והמוסר והמקבל הם הסובייקטים." או שלא הבנתי או שאני מסכים. אם מדובר במקרה בו הוא, זה שמוסרים לו אותה, ביקש ובא ואמר: "בונה, חביבי, אישתך מה זה כוסית, תביא לי סיבוב". והשולט אמר לו: "אין בעיה, קח. לשעה הקרובה היא שלך". אז אני מסכים.
אבל – כמו בסעיף הקודם, קיימת עקדת יצחק. המטרה להבהיר לנשלטת שבעיניו היא חפץ ושמילת הביטחון היא אבן נגף היחידה (לא המוסר, לא הקנאה ולא כל דבר אחר) שמונעת את מימושה של ההחפצה.

"מה שקשה לי להבין זה נשים שלא ממש בקטע, אבל מוכנות שיעשו להן את זה, רק כדי לרצות.
האמנם באמת אין גבול?" כי אולי ה"קטע" שלהן הוא *לרצות*. והשאלת ה"איך" אינה משנה. הוא בחר עבורן שהוא רוצה שהן ירצו אותו באופן זה וכך הן מממשות את עצמן (למעלה הבאתי השתנה על השולט כדוגמא לריצוי, אבל מחקתי כי הבנתי שהיא בלתי רלוונטית. היא יכולה להיות רלוונטית לכאן).
לפני 12 שנים
זמרת ברים​(נשלטת) - אני מוצאת את הדברים שאת כותבת מעניינים מאוד.
אני דווקא חושבת שחשוב לשמר בתוך הזוגיות, גם כשהיא 'מובנית מאליו' (ובעצם אני חושבת שהיא לא צריכה אף פעם להיות לגמרי 'מובנית מאליו') את הריגושים הקטנים. זה מה שנותן את הטעם. ברור שאי אפשר לשמור על מינון גבוה כל הזמן, אבל לטעמי, זה צריך להיות שם, ברקע לפעמים ועל פני השטח לפעמים, אבל שם.

לגבי מסירה, אין לי עדיין דעה מגובשת על מתי זה 'שליטה' ומתי זה לא. אני נוטה לחשוב שזה תלוי אדם וסיטואציה. כלומר, אם אני חושבת שזה אקט של שליטה, אז זה מה שזה עבורי.

לגבי הנשלטות שמוכנות לכך, יש כאן כל כך הרבה סוגי נשלטות, שאי אפשר באמת לענות על מניעים כלליים. לכל אחת המניע שלה, בין אם זה הריגוש בלהמסר, או יצר הרס עצמי או כל מיני אופציות אחרות.
לפני 12 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - ברור שצריך לשמר את הריגושים הקטנים. אבל יש דברים מסויימים (מאד מסויימים) שלדעתי צריך להגיע שלב שבו הם מובנים מאליהם, אחרת זה הופך למתיש ודוחף את הזוג להתעסק בטפל. למשל, עניין של נאמנות. זוג שחשובה לו המונוגמיות, בתחילת הקשר יש חששות וחוסר בטחון, אבל מגיע שלב שצריך פשוט להיות משוכנע שבן הזוג נאמן לך ולהניח לחששות אחרת זה יוציא אותך מדעתך.
לעניין ההתמסרות והמוכנות לעשות הכל - אנחנו מראים אחד לשני כל הזמן. חיי היומיום מזמנים לנו מצבים שמעמידים אותנו במבחן ובודקים כמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת. להתחיל לבנות מצבים יותר ויותר קיצוניים רק כדי "לבדוק" נראה לי שופך את התינוק עם המים.

אני "יודעת" שטדי מוכן למות בשבילי. כלומר, אני מאמינה בזה. אני בטוחה שכשהוא יצטרך לסכן את חייו בשביל להגן עלי, הוא יעשה את זה. אבל הדבר האחרון שעולה על דעתי לעשות זה לתמרן אותו לתוך מצב מסוכן בשביל לוודא...
יש איזה גבול מאד עדין בין האפשרי למעשי - אני מוכנה לעשות הכל בשבילו ומבחינה מסויימת זה גם *בגלל* שאני יודעת שהוא לא יבקש ממני.
לפני 12 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - רק לי זה מזכיר את הקטע עם עקדת יצחק? כלומר, מה שנבדק זה המוכנות ולא המעשה עצמו. ברגע שאברהם הוכיח שהוא מוכן להקריב את בנו, ויתרו לו, ולא דרשו ממנו לחזור ולהוכיח את זה. אחד ההסברים לסיטואציה הוא שאלוהים לא צריך שיצחק ימות בשביל להוכיח נקודה, מספיק לראות את הפוטנציאל. לעצור את אברהם ולא לבקש ממנו לבצע את הקורבן קשור בחסות והאהבה שאלוהים פורש עליו.
(אני יודעת שזו פרשנות תמימה והיא גם חלקית אבל זאת לא הנקודה כרגע).

יש דברים שהיה חשוב לי להוציא מטדי הסכמה אליהם בלי שהייתה לי שום כוונה לממש אותם. אולי זה קצת טפשי. אבל נראה לי שאמון בין בני זוג כולל לא רק את מה שהיה עד כה, אלא גם כמה היפותזות...
לפני 12 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י