אני חושבת שפחות או יותר אפשר להסכים שיחסים זוגיים המתקיימים בהסכמה ובהם בגירים ברי הסכמה גורמים זה לזה כאב פיזי לצורך הנאה - זה בסדר.
גם מי שסולד מיחסים כאלה, ייאלץ להסכים (גם אם זה ידרוש קצת שכנוע) שמערכת יחסים כזאת, במידה והיא לא מסכנת את המשתתפים בה או פוגעת ביכולת שלהם לנהל חיים משביעי רצון, לא דורשת שמישהו יתערב ויפסיק אותה. אני בטוחה שיש אנשים ששום דבר לא ישכנע אותם, אבל הם לא הרוב. עמדתה הקולקטיבית של החברה הוא שאנשים רשאים לבחור באורח החיים המועדף עליהם. אם זה מה שעושה להם את זה - שיהיה להם לבריאות ושאלוהים יעזור להם.
אבל אז יש פציעה עצמית. יש אנשים שפוצעים את עצמם או גורמים לעצמם כאב, בדרגות כאלה ואחרות. עבור האנשים האלה, המצב שונה. אין בנמצא תבנית מחשבתית שתיתן לגיטימציה למעשה הזה. אין דרך מקובלת לחשוב על פציעה עצמית כך שהיא לא תצטייר כבעיה. מי שגורם כאב לעצמו בהכרח ייתפס כאדם הנמצא במצוקה. אני לא מבקשת לערער על התפישה הזאת, משום שבדרך כלל, זוהי גם תחושתו הסובייקטיבית של הפוצע. הוא יעיד על עצמו שהוא נמצא במצוקה, שהפציעה העצמית נובעת ממצוקה, ושהיא גורמת לו למצוקה נוספת.
אנחנו מוכנים לקבל כל סוג של כאב שאדם גורם לעצמו באופן עקיף - סאדומזוכיזם, תליה מווים הנעוצים בבשר, קעקועים, מאמץ גופני מוגזם, עישון ועוד. כל עוד האקט עצמו של הפגישה בבשר לא נעשה במו ידיו אלא בעזרת סוכן חיצוני כלשהו - הכל בסדר. אותו אדם ירגיש שהוא מבטא רצון חופשי, ולא שהוא מבטא מצוקה נפשית חמורה. גם במקרה שבו אדם יפנה לקבלת כאב ממקור חיצוני מתוך מצוקה (למשל, "אני לחוצה/עצובה/חסרת בטחון, איך בא לי הצלפה הגונה שתאפס אותי) - הוא עדיין יראה את קבלת הכאב כדרך התמודדות לגיטימית. לעומת זאת המחשבה "אני לחוצה/עצובה/חסרת בטחון, איך בא לי לקח מקל ולתת לעצמי כמה מכות הגונות" תמיד תגרום למי שחושב אותה לפקפק בלגיטימיות של דרך ההתמודדות הזאת.
שוב, אני לא מנסה לערער על התפישה. אם מישהו מרגיש שרע לו, אני מאמינה לו.
השאלה שלי היא, באיזו נקודה בדיוק נמצא ההבדל העקרוני בין המצבים. בין גרימת כאב עצמית ישירה לבין גרימת כאב עצמית על ידי סוכן, מה שונה באופן כל כך עמוק שתיאור של המצבים האלה מעורר בנו תחושות שונות לחלוטין?
מדוע עישון סיגריות נתפש כהרגל רע של אדם שפוי ונורמטיבי, ואילו פציעה עצמית קלה נתפשת כסממן ברור של מצוקה מיידית? אני מוצאת המון קווי דמיון דווקא בין שתי הפעולות האלה ותוהה, כיצד ניתן להגדיר את ההבדל בין המשמעות של זו לבין המשמעות של זו. מה באופי הפעולה שונה באופן עקרוני מהאופי של הפעולה האחרת.
למישהו יש הצעה?