סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

מסדרונות השירותים החשאיים

אין עבר ואין עתיד
רק הרגע החולף
לא חוזר
יפה, כואב.
לפני 17 שנים. 3 במרץ 2007 בשעה 15:50

אלתרמן ידע מה הוא כותב, וכנראה שהייתה לו נגיעה כלשהי לבדסם -- הוא עצמו או מכרים. על זאת ועוד, בפוסט אחר; הפוסט הזה הוא בנושא נטילת שליטה מבלי לקבלה.

לרובנו יש את האשליה שאנחנו אנשים רציונאליים, הפועלים מתוך מודעות. ההנחה הבלתי מבוססת הזאת מהווה בסיס לקבלת החלטות יומיומיות, לחקיקה, ועוד. רק שהעולם לא ממש עובד ככה. רוב מוחלט של הזמן, רוב מוחלט של האנשים פועל באופן אוטומטי מתוך אינסטינקטים, ולפעמים כשמתעורר הצורך, מוצאים תירוץ רציונאלי בדיעבד. את ההתנהגות האוטומטית הזאת אפשר לכוון מבחוץ עם מעט "עזרה", ורוב הסיכויים שנותן העזרה בא לעזור לעצמו, ולא למקבל ה"עזרה".

יש מצבים שבהם מנגנוני ההגנה הפסיכולוגיים שלנו לא אפקטיביים, ואנו נוטים לקבל בהם כל מיני הצהרות מבחוץ ללא ביקורת. מצוקה פיזית היא מצב שכזה; יתכן שהוא נגרם מעצמו (מחלה, פציעה וכו'), ויתכן שע"י גורם בעל עניין (כולם למצב שתיים למשך עשר דקות, *עכשיו*!). מצוקה נפשית, לדוגמא כזאת שנגרמת ע"י הטלת ספק בתפישת המציאות, מביאה גם כן לנכונות לקבל דברים ללא ביקורת -- טכניקה חביבה במיוחד על הורים מתעללים למיניהם.
ואפילו לא צריך ללכת כל כך רחוק -- ברגעים של פיזור דעת, שיקול הדעת לא מופעל היטב, ולכולנו יש עשרות רגעים כאלה ביום -- שלמרבה הצער, לא קשה למתבונן לזהות אותם ולנצל אותם. אחרי אורגזמה, ואצל נשים גם בעת משחק בפטמות, משתחרר הורמון משרה אהבה-קשר-אמון (מי שחשב שהוא נמנע מחומרים פסיכואקטיביים רק כי הוא לא שותה/מזריק/מעשן, שיחשוב שוב, ויקרא קצת על oxytocin). ניהול נכון של קצב שיחה, קצב נשימה ותנועות גוף מאפשר לפעמים "להשתלט" על השיחה ולהחליש את הביקורת של הצד השני. (ע"ע בגוגל: rapport, pacing and leading, presupposition).

רוב חוקי ההגנה הפסיכולוגית למיניהם רלוונטיים עד גיל 18; משהגעתם לגיל 18, הרשות נתונה לכל לבצע בכם מניפולוציות. לא שלפני גיל 18 ההגנה החוקית אפקטיבית במיוחד. הייתי רוצה לתת עצות "כיצד תתגוננ/י משוטפי מוח", אבל טכניקות ההתקפה רבות ומגוונות מכדי שאפשר יהיה לכתוב מדריך שכזה. ולמרות זאת,
(א) אם משהו בתפישת העולם משתנה אצלכם, נסו להבין בדיוק מתי ולמה זה קרה, מי עזר לזה לקרות, ומה יוצא לו מזה -- אפילו אם זה מרגיש כמו מעילה באמון (להיפך, במיוחד אם זה מרגיש כמו מעילה באמון !)
(ב) נסו להריץ זכרונות רלוונטיים מול עיניכם, מנקודת מבט של צופה בלתי-תלוי (כן, דרך עיניים של מישהו אחר; אפשר גם בשחור לבן; העיקר לא להיות חלק מהאירוע כשאתם נזכרים, למרות שאתם מככבים בו). שחקו עם הזווית, התאורה, הצבע.
(ג) שבו עם מישהו שאתם סומכים עליו ומכירים זמן רב, ושאלו אותו מה דעתו. אל תתווכחו ואל תסבירו. הקשיבו, הפנימו, אמרו תודה, תתווכחו עם עצמכם לבד אחר כך, שובו לבקש הבהרות, ואחרי כמה ימים של עיבוד, יהיה סביר אולי להגיב ולהמשיך את העניין כדו-שיח.

חלק גדול מהאנשים שמשתמשים בטכניקות "השתלטות" מהסוג הזה לא עושים את זה באופן מודע דווקא -- רובנו יודעים לקרוא באופן אינטואיטיבי רגשות מתוך הבעות פנים, ויש מי שיודע באופן אינטואיטיבי לזהות מצב "נגיש יותר" (שלא לומר "פגיע") מתוך שפת גוף והתנהגות. רוב האנשים הם אפילו לא אנשים שהקונצנזוס היה מגדיר "אנשים רעים". אבל "איש רע" אחד מספיק כדי לגרום הרבה מאוד נזקים.

הטריגר לכתוב את הפוסט הזה הוא הכתבה בידיעות אחרונות על אדון האור. ע"פ הכתבה, מדובר בכת ובעומד בראשה, שאימצו ריטואלים של בדסם. הטענה החוקית העקרית שאפשר להעלות (ואכן הועלתה, ולמיטב הבנתי היא הבסיס לכתבה) היא העובדה שחלק מהמגויסות לכת הן קטינות (ובפרט, השתתפותן באקטים מיניים בניגוד לחוק). כל זה נכון ויפה, ועשו הכתבים עבודת קודש בהכנת הכתבה.
אבל גם בני ובנות 19, 24, וגם 40 מצטרפים לכתות בניגוד לטובתם -- אפילו זו כת של זוג אחד, הוא בן-זוגם.

אף אחד לא שומר עליכם, ומגיל 18, אף אחד אפילו לא מתיימר לשמור עליכם. דעו את האויב. שמרו חייכם, שמרו בינתכם, שמרו נפשכם.

shushu - איזו יומרה נחמדה, ג'יימס, טיפוס רציונאלי שכמותך :)

לא כל כך ברור לי איך אפשר להוציא מישהו שטוף מוח מתוך כת. הוא שבוי שלא יודע שהוא שבוי, לא?

גם לא ברור לי למה אתה מציב את גיל 18 כגבול ההתערבות החוקית. אם אדם מבצע דברים בלתי חוקיים או דברים שנדרשת להם הסכמה אחרי שנפגמה היכולת שלו להסכים בצורה מודעת - החוק יתערב ויגן עליו (במידה מסויימת אפילו יגן עליו מעצמו). החוק הרבה יותר פטרנליסטי ממה שאתה מתאר אותו.

והשיר הזה המקסים, הפטרוני, המגונן - נדמה לי שנכתב דווקא לבת של אלתרמן, שלא שמרה נפשה כלל וכלל.

עכשיו אני הולכת לגגל את הביטויים שציינת.

נ.ב. פסיכופט.
לפני 17 שנים
James Bondage​(מתחלף) - שושו, את חדשה בעולם ?

כי יש מיליוני שטופי מוח במאה שערים ובני ברק שהמדינה לא עושה דבר למענם, למרות שיכולת השיפוט שלהם נפגמה. להיפך -- המדינה מעבירה כספים לשוטפי המוח.

החוק אולי מנוסח בצורה פטרנלסטית (מהקצת שקראתי, בקושי רב), אבל וודאי שלא מיושם כך, אז זה לא ממש משנה איך הוא מנוסח.

אכן, למרות שלא כדאי להרחיק מערבה מכאן, היא לא שמרה נפשה והרחיקה. אחר כך עשו מזה סימפוניה משגעת.

אם כבר, תגגלי גם NLP, המטריה שתחתה רוב החומר הנ"ל מרוכז. וקיבלתי רק 57/100 במבחן פסיכופטים שלך. זה ציון עובר ?
לפני 17 שנים
shushu -
ג'יימס, אתה שוב לא מדייק, ואם תמשיך ככה אני אאלץ לקרוא למשטרת המחשבות ולבצע ניקוי הארד דיסק בשבב המרכזי שהרכבנו לך (מזל שעוד לא הסתיימה תקופת האחריות).

בכל זאת יש קצת הבדל בין "כת דייויד כורש" לבין מי שמנהל אורח חיים דתי או חרדי. אבל זה רק מוכיח את הנקודה הראשונה שלי - זה קצת תמים לחשוב שעצות רציונליות יעבדו שם.

אתה צודק שהחוק לא מיושם כל הזמן כמו שצריך להיות. אנחנו פשוט עסוקים קצת עם תיקון השבבים אצל מרדנים כמוך.

פסיכופט באבוהה.
לפני 17 שנים
James Bondage​(מתחלף) - יפה לך להשוות תפוזים לחבושים.

כן, דיוויד כורש זה קצת קיצוני, וסתם מישהו שמנהל אורח חיים דתי או חרדי זה לגטימי (כולנו מנהלים אורח חיים דתי עבור הגדרה מתאימה של דת).

אז, בעוד קולות נפץ נשמעים מחוץ לחלוני (או שהתחילה מלחמה ולא סיפרו לי, או שאיזה ילד מתלהב משחק בחבילת נפצים ועסוק בלהפסיד כמה אצבעות), הבה נשווה תפוחים לתפוחים ונזכור שתפוח רקוב אחד מקלקל את כל הארגז:

בפינה השמאלית, במשקל כמה עשרות אלפי מאמינים, נמצאים נטורי קרתא. בפינה הימנית נמצאים ה- moonies. (רפרנס [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Myung_Moon]א'[/url] ו- [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Moonies]ב'[/url] )

בשתי הכתות, מי שמצטרף מוותר לכל צורך מעשי על החיים כפי שאנו מכירים אותם, על זכות בחירת הלב (שידוך זה סטראטאפ!), ונדרש להשקיע את זמנו ומרצו בלימודים ובעבודת אליל שקר כלשהו. כמו כן, עליו ללבוש בגדים מגוחכים. יש הבדל קל בוותק ההיסטורי, אבל זו כת, וזו כת.

ומצד שני, יש את הסיינטולוגים שהם נאורים הרבה יותר -- הם יודעים שהכת תרוויח יותר אם *לא* תתנתק מהסביבה, וכך תוכל גם להרוויח הרבה כסף (ולתרום לכת) וגם לגייס חברים חדשים. גם זאת כת, והיא גם עושה שימוש נרחב בטכניקות שהזכרתי למעלה בגיוס חברים חדשים -- כך לפחות, ע"פ פירסומים זרים (לא התקרבתי אליהם מעולם, ואני לא מתכנן).

אני לא באמת חושב שרציונליות עובדת באופן כללי. אני חושב שזה די ברור מהפסקה השניה. אני לא מנסה לתקן את העולם, ואין לי באמת אשליות שהצלתי מישהו מציפורני כת כלשהי. אבל אם פתחתי צוהר מחשבה למישהו איפשהו, דייני (פסח מתקרב, אני מושפע).

וחוץ מזה, זה כיף להשפריץ קצת מילים, במיוחד כשיש סיכוי שמישהו יקרא אותן.
לפני 17 שנים
מסובב ומושך​(שולט) - לא ידוע לי אם ביתו שמרה נפשה או לא, אבל למיטב ידיעתי אין הכרעה בויכוח האם התאבדה.
לפני 17 שנים
זאלופון​(שולט) - הכל אמת ויציב, אבל הבעיה היא עמוקה יותר. הכתות למיניהן מצליחות משום שבנוסף על כל מה שהן גוזלות והורסות הן גם ממלאות צורך כלשהו. כל עוד יהיה ואקום בנוגע לצורך הזה (וכשהדברים אמורים בצרכים "גדולים" כמו משמעות או אהבה תמיד יהיו ואקומים) יהיה גם מי שינצל אותם ומי שיניח כי ינצלו אותו ולא ירצה לראות זאת, מפני שהכרה בכך פירושה איבוד המענה לצורך שלו.

הולך לגגל.
לפני 17 שנים
James Bondage​(מתחלף) - וואלה צודק.
לפני 17 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י