סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הכל התחיל בקליק

מרד ליום אחד
לפני 11 שנים. 22 במאי 2012 בשעה 8:33

"זוג הורים וששת ילדיהם נהרגו בתאונה מחרידה במבואות טבריה....."
הידיעה המחרידה מתנוססת בכל אמצעי תקשורת.
מפעם לפעם עולים פרטי מידע נוספים אודות האסון הנורא.
המשפחה שייכת לעוטי הכיפות הסרוגות.
אבי המשפחה דמות תורנית ידועה בצפת.
אין ספק הורים חדורי אמונה שחינכו את ילדיהם ללכת בדרך האלוהים ולשמור את מצוותיו.

ידיעה נוספת :
ספרי התנ"ך שהיו ברכב, לא נשרפו ונשארו שלמים לגמרי.

יש לי כל כך הרבה שאלות לשאול
התהיות שעולות בתוכי יכולות בקלות למלא מספר עמודים בבלוג.


שירו של חגי הופר מדבר בשבילי:

"איזה כיף להיות אלהים

אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה

אבל אלוהים לא סדיסט

הוא לא רוצה שנקנא בו

לכן בעצם גם אנו יכולים לעשות הכל

כי יש בנו ניצוץ אלוהי .

רק שיש בנו את המגבלה הפיזית .

מצד שני אנו יכולים להיות גם רעים

ואלהים לא.

לא ?"

FOR GOOD - כמה פוסטים על הארוע הזה, הלו...

ישוע מלמד - "החיים ידאגו לחיים. והמתים ? - שידאגו לעצמם."

הנרי מילר: " המוות מעניין. אבל א-ח-ר-י החיים."
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - ברור שיש הרבה פוסטים
כמו שאמרתי התעוררתי לבוקר קשה ואני בטח לא לבד.

ו אומרים שאלוהים אחראי גם על החיים וגם על המתים
לי נראה שמה שמעניין אותו אלו הספרים שלו......
:(
לפני 11 שנים
בודק - אני חושב שעיקר הבעיה שהופכים את אלהים
לדמות מאוד פרסונלית, וחושבים שהוא אחראי
על כל הבעיות החברתיות והאישיות
והוא צריך להיות גם שר הכלכלה וגם הסופרמן
שיבלום את הרכב המתדרדר.
לדעתי צריכים קצת רמב"ם כדי לשחרר
את האנשים מהרצועה הקושרת את אלהים
לתוך הבחירה של האדם.
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - בודק ידידי
אני בכלל חשבתי שזו מהות היהדות לדעת שאלוהים נמצא בכל מקום וקשור לכל דבר.

יותר מידי אנשים טהורים ניכווים ברותחים,
אי אפשר להתעלם ולא לשאול שאלות.
לפני 11 שנים
בודק - השאלות נובעות בגלל שהתפיסה המוצמדת למושג האלהים אינה נכונה. באותה מידה יש את ההדגשה על הבחירה של האדם. ומי שמנסה לעמוד על משמעות הבחירה בוודאי מבין שעיקרון הבחירה פירושו אי התערבות האל בהחלטות של האדם על כל השלכותיהן. אני ער לכך שיש כשל בהעברת המסר על מושג האלהים, והחברה הדתית קושרת את האלהים על כל צעד ושעל וזה מה שגורם לתהיות והשאלות.
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - ידידי
הדת היהודית מתנהלת מתוך האמונה של " שכר ועונש"
התפיסה האנושית אומרת עשית טוב יהיה לך טוב.
עשית רע תשלם על מעשיך.
יותר ויותר שומעים על מקרים של אנשים טהורים שנפגעים בדרכים שונות.
התפיסה של " צדיק ורע לו רשע וטוב לו" מאוד קשה להבנה ולעיתים מביאה אפילו להרהורי כפירה.
בהחלט מקבלת את האמונה האומרת שהאדם אחראי על מעשיו.
בהתאם לגישה הזו כל אלו שכופרים בהמצאות האל ולא הולכים בדרכיו היו צריכים להענש.
במקום זאת אנו עדים לעוד מקרה מחריד של משפחה ההולכת בדרך האמונה ונענשת קשות
כך קרה גם עם הטווח באיתמר ועוד מקרים רבים.
כל זה מעורר תהיות רבות. (לפחות לי)
לפני 11 שנים
בודק - השאלה איך תופסים את מושג השכר ועונש
לא בכדי ציינתי את הרמב"ם
כי אצלו מערכת המושגים מונהרת במימד אחר ושונה
מכפי שהוא מוצג בשיח הדתי הקיים
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - אתה בטח מכיר את תורתו של הרמב"ם הרבה יותר טוב ממני.
אני לא מחפשת ללמוד תיאוריות או כתבים
אני מסתכלת על החיים שלפני.
ילדה קטנה בת 7 פצועה ומאושפזת בבי"ח, לאחר שאיבדה את כל משפחתה.
זו המציאות המרה
וזו המציאות שגורמת לי להיות בין אלו החושבים
שאם יש בכלל אלוהים אולי הוא לא בדיוק מה שהדת מציירת אותו?
לא יודעת..... כאמור, הרהורים שעולים.....
לפני 11 שנים
בודק - זאת לא תאוריה זות מציאות
ומסכים איתך שהאופן בו מציגים את האלהיים
זה צורה לא נכונה. לכן הזכרתי את הרמב"ם
לפני 11 שנים
מתוקף אישיותה - ומעבר לתאונה היום , כל כך הרבה אירועים של אלימות מתפרסמים בימים האחרונים, תחושה של בערה.
והשיר?
חדש לי.
אהבתי.
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - ה"בערה" הזו ניצתת בתוכי יותר ויותר, עם כל מקרה מזעזע שכזה.
אבל זה כבר לשיחה ביננו....
}{
לפני 11 שנים
בודק - אני מסכים איתך על הבערה הזו
והאמת גם בי משתוללת בערה
כאשר אני רואה או שומע
את אותם שמבקשים לאלף
את האנשים לאמונה עיוורת כזו
של מושג האלהים.
אבל כפי שאמרת אלו נושאים
שהשיחה עליהם היא לא בכתיבה
דוממת :-)
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - למה אין שום אות משמיים שינסה לפתור לנו את אותן בערות?
אי אפשר לדרוש מאיתנו אמונה ארטילאית.
פשוט אי אפשר.
לפני 11 שנים
בודק - הבערות הללו עשויות לבא על פתרונן
בהמשגה מחודשת של המושגים
הייתי ממליץ לך
לקרא את ישעיהו לייבוביץ
שם יש את הכיוון של ההמשגה הנכונה
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - תודה על ההמלצה ידידי
שוב י אומרת
אני ניזונה ממציאות החיים
לצערי היא טופחת בנו שוב ושוב
וזה הרבה יותר חזק מכל תיאוריה כתובה.
לפני 11 שנים
בודק - המציאות לא אומרת דבר
היא מנכיחה את העובדות
אך את המובן של העובדות ומשמעותם
זהו האדם שיוצק להם משמעות
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - מניחה שאתה צודק כי אתה בקיא בזה הרבה יותר ממני.
אני לא מחפשת כתבים ולא הסברים אני רואה מציאות מול העיניים.
אומרים שאלוהים הוא אל רחום וחנון.
זה לא מה שקורה לנו
לא במקרה הזה ולא במקרים אחרים.
אדם קובע את גורלו, אולי זו השקפת היהדות
אם כך, כל "החוטאים" חסרי האמונה, קבעו את גורלם לחיי אושר ועושר.
אין לי שום בעיה עם חייהם הטובים
יש לי בעיה שאנשי אמונה שמעידים עליהם כל כך הרבה טוב סובלים ונענשים.
לא חושבת שיש לכך תשובות מהותיות.
החכמים אומרים להאמין וזהו
קשה לקבל זאת.
לפני 11 שנים
בודק - שימי לב התפיסה אלהים רחום וחנון
זו תפיסה שעולה מהכתובים
וזאת הנקודה שציינתי שהבעיה היא
באופן בו מסבירים את המשמעות
של הכתובים.
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - אז מה?
אלוהים לא באמת רחום וחנון?
דרך התחנונים והתפילות שלנו (כי ידוע לכאורה שהוא מקשיב ועוזר), היא לא הדרך שמטווה היהדות?
לפני 11 שנים
בודק - באותה מידה שאנו מניחים שהוא רחום וחנון אנו מניחים שאין גוף ואין לו דמות הגוף. ולכאורה יש כאן סתירה פנימית. רחום וחנון שייך למערכת המושגים של בני אדם
עם גוף ונפש. אך סתירה זו נועדה להצביע על הקושי בתפיסת מושג האלהים. כל התרים רחון וחנון לא מתייחסים אל האל עצמו אלא אל העקרונות הגלומים בטבע. חוקי הטבע בנויים באופן כזה שאם נתרגם אותם לשפה מוסרית אז נוכל למצא בהם יסודות של רחמים אך גם מכילים יסודות של דין. מושג הרחמים בא לביטוי בעצם ההתאמה שיש בטבע שמכח אותה התאמה יש את האפשרות לשרוד ולהתקיים. מנגד יש גם את הדין כלומר את כל אותם מאורעות שאנו רואים אותם. ניטול למשל את המקרה המצער הזה, הסיבה לתאונה ידועה לנו אובדן בלמים, התוצאה היא בהחלט תוצאה טבעית ומבחינה היא הכרחית. אין לצפות שיהיה נס וישנה את המצב, כי במצב כזה אז העולם יהיה נתון לשינויים שלא על פיח החוקיות הגלומה בו.
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - מעניין מאוד להתדיין איתך, בודק :)
במקרה הטראגי של היום כמובן שהנתונים לא יכולים להוביל לנס כל שהוא
ובכל זאת
אלוהים הכל יכול, זה שבחר בנו מכל העמים
זה שנותן שכר למאמיניו
הוא יכול היה לעשות משהו.
בעצם הוא עשה
הציל את ספרי התנ"ך שלא נפגעו.
כבר יש הרבה שרואים בזה נס.
אני רואה בזה סדיאזם אלוהי.
(אולי מונח קשה לשמיעה לאלו המאמינים אבל זו הראיה שלי והלואי שיכולתי לראות אחרת).
לפני 11 שנים
בודק - מה טיבו של דמות האלהים העולה מהתנ"ך
זה נחושא מעניין לבחימה ובדיקה
גם מסקנות שאינם אהובות
לא צריכות להפחיד
לעיתים יש בהם משהו מרענן
ומחדד מחשבה
אגב יש לי בבית ספר
הבוחן אספקטיים נקביים באלהים
הוא נקרא בשם הגוף האלהי הנשי בקבלה

לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - שתי הערות:
א. לפי דבריך כל קביעת החכמים באשר לאלהים וההוויתו כפי שמוצגת בעיניהם, יתכן שאינה נכונה כלל ועיקר.
והשאלה הגדולה יותר, האם דרך ההלכה שהם היטוו היא בכלל הדרך הנכונה?
אולי כל המאמינים שהולכים על פי ההלכה לא באמת הולכים בדרך הנכונה ולכם ניכוונים?
ב. שמעתי על העניין האלוהי הנקבי.
אבל אם הדעה הרווחת שאלוהים אין לו גוף או דמות הגוף אי אפשר לייחס לו סימוכין זכריים או נקביים.

נראה שכל ישותו (אם בכלל קיימת) היא משהו שמוח האדם לא מסוגל לתפוס.
יתכן שכל דרכו לא מושתת על שכר ועונש כפי הנחשב
יתכן שהתנהלות האדם צריכה להיות שונה לחלוטין מהדעה שאם מקפידים על דרכו הוא מקרב אותנו אליו.
יתכן שאף אחד לא מסוגל לפרש באמת את רצונו מאיתנו.
גם במקרה זה כשהאדם לא יודע בדיוק איך ללכת אי אפשר לבוא ולהעניש אותו בענשים קשים כאלו.

ואוו אני מעלה פה דברים מנבכי מחשבתי.
אבל אמרתי כבר, רבות התהיות והשאלות במיוחד לאחר מקרים כאלו.
לפני 11 שנים
בודק - כל הדברים שנאמרו ע"י חכמים הם דברים הנאמרים באופן מטאפורי. הבעיה היא שיש התופסים את המטאורה כתיאור עובדתי
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - לא בדיוק ירדתי לסוף דעתך.
למה כוונתך דברי חכמים נאמרים באופן מטאפורי?
לפני 11 שנים
BAHNG​(שולט){כלבלבית - } - אמר פעם איש קטן עם משקפיים גדולות שאגב הוא גם חכם מאוד : לא רק שאין אלוהים אלה נסה למצא אינסטלטור בשבת ... מנגינה אנשים מתו עדיין מתים וימותו , אם מזקנה, מחלה, תאונה וכדומה. ותמיד אבל. תמיד במקרה של טרגדיה שלא נתפסת יחפשו נחמה מכוח עליון או יאשימו כוח עליון. אין בזה פסול וזה טבעי ועוזר להתגבר. יש גם רבים אחרים שעבורם כל מקרה הוא סיבה ותוצאה . וגם תוצאה טרגית ומצערת היא בעצם חלק מסיבה. אין פסול לא בתפיסה זאת ולא באחרת וכל המנסה לכפות את תפיסתו חוטא.
לפני 11 שנים
*מנגינה*{התווים שלו} - אם כל התהיות והפורקן שהעלאתי כאן, עזרו לי לזכות בנוכחותך המחודשת, באנג יקירי, כבר זכיתי.
אנשים, חיים אנשים מתים, עולם כמנהגו נוהג.
אבל כשאתה שנים שומע תאוריות שמול עיניך מופרחות כל פעם מחדש, אין ספק שמתעורר ערעור ועולות שאלות אודותן.
כך או כך
באת, כתבת
עשית אותי מאושרת.
}{
לפני 11 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י