סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הבלוג של השולט אור

על האהבה והזוגיות. על שליטה, סשנים ומה שמלהיט. על חברים, ספרים ועל היומיום.
לפני 15 שנים. 11 באוקטובר 2008 בשעה 10:33

הרבה זמן עבר מאז שכתבתי המלצה על ספר שקראתי. וקראתי המון, אבל את רוב הספרים הנחתי מאחורי ברגע בו סיימתי אותם. הספר הזה שונה.

המון מילים נכתבו על היציאה מהארון של ליהיא עם האוטיזם של בתה יעל. כתבו כמה היא אמיצה בחשיפה הזו וכמה היא תעזור לאחרים בהתמודדות.

אבל הספר הזה, הוא לא ספר על אוטיזם. הספר הזה הוא ספר חובה בעיני, לכל מי שילדה אי פעם ילד.

כשחשבתי מה אכתוב על הספר, חשבתי לומר שליהיא היא לא סופרת מופת שמלהטטת במילותיה. אבל אז נזכרתי במה שהספר הזה גרם לי להרגיש והבנתי כמה טעיתי בשיפוטי אותה.

ליהיא מצליחה להביא בקולה שלה את קולות כל האמהות שהכרתי אי פעם וזו גדולתה. זה ספר שכתוב בעברית קולחת ובישראליות שגורמת להזדהות מיידית, אבל זה ספר, שלא משנה איפה בעולם את ממוקמת - אם ילדת לתוך זוגיות, תמצאי את עצמך בין מילותיו.

וזו גדולתו של הספר הזה.

ליהיא לא מצטעצעת במילים והיא לא מייפה. היא מביאה את הקשיים, את השחיקה, את העייפות הטוטאלית, את ההסתגרות, את הפחדים, את הרצון למושלמות כאם, כרעיה וכחברה... ואת תחושת הכישלון. היא מביאה את הרצון שכל כך הרבה נשים שותפות לו - לתת הכול, את כל מה שאפשר ועוד קצת, את הוויתור על העצמי לטובת המשפחה ובראש וראשונה הילדים. והיא מביאה את כל אלה בכנות שלא מניחה לקוראת להניח את הספר מידיה. כי הסיפור שלה - הוא הסיפור של כולנו, של כל הנשים בעולם.

זו גדולתו של הספר וזו גדולתה של ליהיא כסופרת.

אז רוצו, פשוט רוצו לקרוא. זה לא ספר שגורם לך לחשוב על משמעות המילים, זה ספר שגורם לך להרגיש שאת הגיבורה בו.

לאורך כל הספר מתייחסת ליהיא לעצמה לחילופין בגוף ראשון ואז בגוף שלישי - שם היא הנסיכה ויאיר לפיד הוא הנסיך. זה ספר שמדבר על אגדת הזוגיות של הנסיך והנסיכה שחיו באושר ועושר עד היום הזה - שמתנפצת אל מול החיים.

אני לא מכירה קושי גדול יותר לסופר, מהכתיבה על חייו - בלי לברוח ל"ספרותיות". ליהיא מצליחה בזה על אף הקושי הכפול, מאחר שמדובר בחשיפת חייו של זוג שנחשב לאושיה תרבותית בנוף הישראלי. פשטות התיאורים שלה לצד היכולת לבקר את הסיטואציות ואת המשתתפים בהן, יוצרים אמת של הזדהות מצד הקורא.

"אשת חיל", מאת ליהיא לפיד, בהוצאת כנרת זמורה ביתן. 221 עמודים.

כבר אמרתי, רוצו לקרוא?

* ההמלצה על הספר הזה מכוונת לנשים שבחבורה. אבל גברים, אתם הנשואים שאולי רוצים להבין קצת יותר טוב מה קרה לאישה שהייתה החברה הכי טובה שלכם והכי מרתקת ומקסימה לפני הלידה - קיראו אותו גם אתם. הספר הזה מעניק מילים למקום שנשאר אילם בדרך כלל.

Belisana​(שולטת) - מצטרפת להמלצה ומזדהה עם הספר (בכל זאת יש יתרון ללילות ללא שינה).
לפני 15 שנים
Belisana​(שולטת) - מצטרפת להמלצה ומזדהה עם הספר (בכל זאת יש יתרון ללילות ללא שינה).
לפני 15 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י