סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הבלוג של השולט אור

על האהבה והזוגיות. על שליטה, סשנים ומה שמלהיט. על חברים, ספרים ועל היומיום.
לפני 16 שנים. 14 ביולי 2007 בשעה 19:18

אתמול על קפה עם חברה שגם היא שולטת, התפתחה שיחה על הקשר או חוסר הקשר שבין בדסמ לטיפול.

זה נושא שעולה שוב ושוב. ברמה העקרונית כולנו מסכימים עם זה שקשר בדסמי לא יכול להוות תחליף לטיפול פסיכולוגי. שזה מסוכן, שבסופו של דבר אין לרובנו הכשרה פסיכולוגית ושאנחנו - כדומים, עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לנשלטים שלנו.

וזה נכון ברמת העיקרון, אבל זה לא מה שקורה בפועל.

בפועל העובדות מדברות בעד עצמן. עם כל הצער, מעולם לא הכרתי אדם שנכנס לעולם הבדסמ, שלא בא ממקום של התעללות פיזית, נפשית או מינית - בדרך כלל בצעירותו, או ממקום בו טרגדייה ריסקה את עולמו וזעזעה אותו לחלוטין עד הגעה למקום של אובדן שליטה מוחלט על חייו.

היילני, החברה איתה שוחחתי, שאלה אם כל מי שעוברים את זה מגיעים לבדסמ. לא, לא כולם מגיעים לכאן, אבל אני לא מכירה אנשים שנמצאים כאן שלא חוו את הדברים הללו ברמות מנפצות (ולא משנה אם הם לוקחים בסופו של דבר את תפקיד השולט או הנשלט).

לכל זוגיות משמעותית אנחנו מביאים את עצמנו ואת עברנו כדי לחלוק. אבל בבדסמ יש לזה ערך מוסף, מגן. כל דומ/ית שאני מכירה מבררים כבר בתחילת הקשר איזו טראומה עבר/ה הנשלט/ת שלהם. אנחנו עושים את זה כדי להימנע משיחזור הטראומה.

אבל לא פעם, הנשלט/ת מבקש/ת לבצע מעין מיני שיחזור, כזה שיוכל להעניק תיקון לחוויה הבסיסית המנפצת ולשחרר ממנה ואפילו אם חלקית.

ברור לי שעכשיו כל מי שקוראים את הפוסט שלי יזקפו גבה וימהרו לומר שאסור ללכת לשם. אם אני הייתי קוראת את הדברים הללו בבלוג אחר - גם אני הייתי מגיבה כך.
שוב, זה לא מה שקורה בפועל.

לא פעם קורה שאלמנט מסויים בסשן זורק את הנשלט למקום ההוא של הפגיעה. לפעמים זה גם זורק את השולט. אני זוכרת שבאחד מהסשנים שקיימתי בזמנו, הצלפתי בחגורה על ישבנה של הנשלטת שהייתה לי, ופתאום זו לא הייתה היד שלי שאחזה בחגורה. פתאום ראיתי את היד של אמי. ברור שהפסקתי מיד את הסשן ולמחרת הייתי אצל הפסיכולוגית שלי. לא חזרתי לבצע סשנים עד שידעתי שאוכל לבצע אותם ולא כשלוחה של אמי המכה.

מהצד השני, אני זוכרת את קלייר מבקשת מבליסנה להצליף בה בחגורה באחד מהסשנים שלהם. עד אז זה היה גבול אדום של קלייר - אסור היה להשתמש בחגורה בסשנים. לאחר בירור לעומק בליס הסכימה לזה, אבל לקחה בחשבון שזה עלול להיות מסוכן והסיכום היה שאם יהיה שיחזור הסשן ייפסק מיד.

עם ההצלפה הראשונה בחגורה קלייר לא הייתה שם יותר. למרות שבליס אמרה לה כל הזמן שהיא נמצאת איתה ולא עם אמא שלנו, קלייר לא ראתה אותה יותר. כשבליס שאלה אותה מי היא, קלייר קראה לה אמא. ברור שבליס הפסיקה מיד את הסשן וחיבקה את קלייר שהתמוטטה בבכי. קלייר התמוטטה באותו הרגע כי הזכרונות השתלטו עליה ולקחו אותה מהסשן למקום ההוא, אבל עצם העובדה שכאן היו קשובים לה, שכאן היא יכלה לעצור את ההצלפות ושעם גברתה היא הייתה מוגנת, שיחררה את קלייר מאימת החגורה של אמנו.

לאחר שהיא נרגעה היא ביקשה מבליס להמשיך את הסשן ואת ההצלפות. הפעם, היא לא חזרה למקום של הילדה המוצלפת. היא יכלה ליהנות ולדעת שהיא השתחררה מהפחד. מאז היו עשרות שימושים בחגורה ומעולם הם לא לקחו אותה שוב למקום ההוא. מאז קלייר השתחררה מהפחדים שהיו לה עד אז ששיחזרו לה את העבר.

הבאתי את שתי הדוגמאות הללו אבל אני יכולה להביא עוד דוגמאות רבות. אנחנו יכולים לראות נשלטים שחוו נטישה קשה בילדותם של הורה, שזקוקים להתרפקות על ילדותם אפילו ברמה של להזדקק לשולטת שתיקח אותם בזרועותיה כילדים, תחלוץ שד ותתן להם לינוק כתינוקות את הבטחון המוחלט שהם חוו בעבר לפני הנטישה.

אנחנו יכולים לראות סאביות שנאנסו ומבקשות ללכת הכי רחוק למקום של חוסר האונים מול השולטים שלהן. זה לא כי הן רוצות להרגיש נאנסות שוב. זה כי עמוק בפנים יש את הידיעה שהן יכולות להרגיש חסרות אונים, חסרות יכולת לנוע או להתנגד - אבל שתמיד יש להן את היכולת לעצור את הכול במילת הבטחון. זו הדרך שלהן לנצח את האונס בהווה. אז הן היו חסרות אונים - אף אחד לא התחשב בתחנונים שלהן - אבל עכשיו מקשיבים להן. זה מסוג השחזורים שקורים כל יום ובקושי מתייחסים אליהם, כי הם חלק מהרפרטואר הבדסמי הסטנדרטי. אבל שום דבר בבדסמ לא באמת סטנדרטי למי שחווה סשן באותו הרגע.

כל אלה דברים שקורים לא מעט כחלק מהקשר הבדסמי. הפתיחות שיש בקשר שכזה והאינטימיות שיש בו, שלא דומה לשום אינטימיות בקשר ונילי - קרוב ככל שיהיה - גורמת לעירטול נפשי שמביא לא אחת למיני שיחזורים ולחוויות מתקנות.

לא כל שולט/ת מסוגל/ת לקחת את הנשלטים שלו/ה למקומות הללו. הדבר הזה דורש ניסיון חיים והבנה שבדסמ מורכב מהרבה מעבר להצלפות או קשירות. זה דורש אחריות וזהירות, ועדיין, גם כשיש את כל אלה - יכולות לקרות טעויות. השולט/ת האחראי/ת יהיו מודעים לאפשרות הזו ויהיו שם כדי לאסוף את הנשלט/ת שלהם ולהיות שם בשבילו.

בשיחה עם היילני דיברנו גם על הסכנות ועל הפחד של השולט/ת מללכת לשם. באופן "מפתיע" גם לדומים יש גבולות, ואין סיבה שהם יחצו אותם, גם לא למען הנשלטים שלהם.

רוב הדומים לא מרגישים שהם מסוגלים לקחת את הנשלטים שלהם למסע מטלטל שכזה. חשוב שהם יקשיבו לעצמם ויישמרו. מדובר בנפשם של הנשלטים שלהם ובמצבים מסוכנים. חשוב שכשדום/ית נתקל/ת בבקשה של הנשלט/ת שלהם לשחזור כזה או אחר, הם יפשפשו היטב בנפשם, יתייעצו לפעמים עם דומים אחרים להם ניסיון בסצינות שכאלה, והכי חשוב - שהם יסכימו לזה רק לאחר שהם יצרו מנגנוני בטחון ורק לאחר שהם ישוחחו עם הנשלט/ת שלהם לעומק על כל ההשלכות של אירוע שכזה.

אני לא קוראת בפוסט הזה לדומים לקחת את את הקשר הבדסמי למקום של קשר טיפולי שיאה לקשר שבין מטופל לפסיכולוג. מהצד השני, אי אפשר להתעלם מהמציאות. רובנו נוהגים לרוץ ולתקוף שולט שמספר על סשן במסגרת קשר שלו עם נשלט, שלקח את הנשלט למקום של שחזור או של תיקון. אנחנו תוקפים כי זה מסוכן וכי לא כל אחד יכול לעשות את זה. אבל המציאות אומרת שזה קורה ולא מעט. אם לא נלמד להקשיב למי שמביאים את המצבים הללו - לא נוכל לעזור להם כשהם מבקשים עזרה ולא נוכל ללמוד בעצמנו איך להתמודד במצב שכזה.

הדברים הללו קורים פשוט כי האינטימיות שיכולה להיווצר בקשר בדסמי משמעותי (לא בסטוץ בדסמי ולא עם כל אחד), עשויה לקחת לשם. המודעות חשובה כדי להימנע מטעויות.

אשמח לשמוע את דעתכם.

קובלט - בתור חדשה בעולם הזה, קשה לי להגיב עניינית על מה שכתבת.
אבל העומק, האיכפתיות והחוכמה שנמצאים כאן בכל משפט ומילה גורמים לי להגיב רק במילה אחת: וואו.
בלי שום קשר לבדסמ או לא בדסמ, כן ירבו אנשים כמוך בעולם!
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - תודה יקירה וברוכה הבאה לבלוג שלי :)
היה כיף להכיר אותך אתמול :)
לפני 16 שנים
צ'יטה​(שולט) - אני מסכים איתך.
אני משתדל מאד לא לקחת למקום הזה. למרות שקרה לי בעבר, יותר מפעם אחת, פשוט כי לא ידעתי מספיק על הנשלטת.
זה יכול לקרות אפילו בסשן ראשון, פשוט על ידי טילטול חזק מדי של הנשמה.
אני נזהר מאד מלהגיע לשמה.
בכל מקרה, אם כבר מגיעים, צריך לדעת להיות שם אחרי, ולנקות את זה. זה לגמרי לא טרוויאלי, ולא כל אחד יכול בכלל.
}{
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - זה בהחלט יכול לקרות בלי תכנון פשוט כי הסשן היה חזק, ולפעמים זה יכול לקרות גם אם הסשן לא היה חזק אבל נאמר שם משפט שזרק למקום ההוא.
הזהירות בהחלט חיונית.
אבל מה אם סאבית שלך תבקש שתיקח אותה למקום כזה?
לפני 16 שנים
צ'יטה​(שולט) - שאלה קשה, שאני לא יודע את התשובה אליה.
נראה לי שהייתי נמנע מזה, ושולח אותה לטיפול מקצועי, לטפל בבעייה.
ייתכן שהייתי מסכים להתקרב מעט למקום הזה, אבל לא ממש שיחזור.
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - עד שהגעתי לאותה בקשה של קלייר, האמנתי שכל רצון לתיקון שמקורו בשחזור, הוא הרסני, כי הוא תוקע בשחזור וכמו בספירלה, יכולה להיות עלייה כלשהי, שתוביל רק לירידה תלולה יותר. נמנעתי מזה משום שאיני פסיכולוגית, איני מתיימרת להיות פסיכולוגית וחשבתי שאם אטעה, זה עלול להיות הרסני לנפש של הנשלט או הנשלטת שלי.

קשה לי לומר שדעתי השתנתה לגמרי. אני עדיין חושבת שסשן הוא לא תחליף לטיפול ושסשן לא זהיר עלול להיות הרסני מבחינה פסיכולוגית וששיחזורים לרוב לא מביאים לשום תיקון, להפך. מצד שני, דווקא אותה בקשה של קלייר, הבהירה לי שבין השחור ללבן יש הרבה גוונים של אפור. שסשן יכול להוות זרז לתהליכים פסיכולוגיים, שהטיפול בהם יתבצע אחר כך עם אנשי מקצוע, אבל אני שם איתה לשחרר אותה מהפחדים, רק אם היא רוצה ורק אם היא מבקשת ורק כי היא יודעת טוב ממני מה טוב לה בנושא הזה וכמובן לאחר מיליון וחצי בירורים על הסיבה לבקשה ושיחה על תסריטים אפשריים של מה שיקרה ותאום ציפיות.

לסיכום: באופן כללי אני נגד שחזורים בסשן, אבל אני בהחלט מקבלת שבמקרים יוצאי דופן בהם הנשלט/ת מבקש את השחזור ויודע לקראת מה הוא הולך וחש שזה צורך שלו וכשיש אינטימיות והכרות אמיתית בין השולט לנשלט, אפשר להפר את הכלל הזה וכל זאת בסייג נוסף - שיש איש מקצוע שיוכל לטפל בנשלט במידה ולמרות כל הכוונות הטובות, השחזור נכשל והביא לנפילה.
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - אני חושבת אהובתי שאמרת את משפט המפתח שהוא החשוב ביותר כשמדובר בשחזור:
"אבל אני שם איתה לשחרר אותה מהפחדים, רק אם היא רוצה ורק אם היא מבקשת ורק כי היא יודעת טוב ממני מה טוב לה בנושא הזה."

אסור ששולט ידחוף לעולם למקום של שחזור. זה חייב לבוא ביוזמת הנשלט, תמיד!

אני גם מסכימה איתך לגמרי שאם הולכים לשם חשוב והכרחי לנהל שיחות על תסריטים אפשריים ושאיש מקצוע יהיה ברקע.
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - ודבר נוסף ששכחתי לציין - בהחלט גם לי יש גבולות ויש דברים שהייתי מסרבת לשחזר, גם אם זה היה צורך ענק של הנשלט/ת שלי, למשל: לשחזר אונס ולארגן שכמה אנשים ישתמשו בה כבאונס ואני אשגיח או אם היתה רוצה להיות ילדה קטנה שמנוצלת על ידי פדופיל וכד'. לא הייתי מוכנה לשחזר דברים שיעשו לי רע עם עצמי.
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - שוב אני מסכימה איתך לחלוטין ומאוד שמחה על הסייגים שאת מציבה לשיחזורים. חשוב לומר את הדברים הללו.
לפני 16 שנים
Shimmy​(נשלט){Vents} - עניין אחד עליו ברצוני להתעכב: בפועל העובדות מדברות בעד עצמן. עם כל הצער, מעולם לא הכרתי אדם שנכנס לעולם הבדסמ, שלא בא ממקום של התעללות פיזית, נפשית או מינית - בדרך כלל בצעירותו, או ממקום בו טרגדייה ריסקה את עולמו וזעזעה אותו לחלוטין עד הגעה למקום של אובדן שליטה מוחלט על חייו.

יכול להיות שאני הראשון??
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - אם כתבת לפני החיילת - כנראה שכן :))
לפני 16 שנים
scarlettempress{L} - "עם כל הצער, מעולם לא הכרתי אדם שנכנס לעולם הבדסמ, שלא בא ממקום של התעללות פיזית, נפשית או מינית - בדרך כלל בצעירותו, או ממקום בו טרגדייה ריסקה את עולמו וזעזעה אותו לחלוטין עד הגעה למקום של אובדן שליטה מוחלט על חייו."

את כן מכירה - אותי. צרפי אותי לרשימה יחד עם החיילת. ואני בטוחה שיימצאו עוד לא מעט אנשים כמונו.
נכון שלא מעט אנשים מגיעים לבדס"מ מהסיבות שציינת (ונושא השחזור שאת מדברת עליו הוא נושא חשוב בפני עצמו שלי אין שום ידע עליו ולכן לא אתיימר לדבר על זה), אבל מקוממת אותי ההכללה הגסה הזאת שעושים כאן שוב ושוב. זאת דעה קדומה לכל דבר, מי כמוך צריך לדעת שלא כולם מתאימים לתבניות. אז גם לתבנית הזאת לא כולם מתאימים וזה בסדר. סאדו-מזוכיזם היא "סטיה" נפוצה למדי, ואמנם לא חקרתי את הנושא ואני לא פסיכולוגית, אבל יצא לי להכיר כאן אנשים שלא הגיעו לבדס"מ מהמקום שציינת ואני בטוחה שיש להם סיבות מגוונות והם לא בדס"מים "בלי סיבה".
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - סקרלט יקירה,
לא עשיתי הכללה גסה. אמרתי שאני מעולם לא הכרתי... אני שמחה לגלות אנשים שמגיבים לפוסט הזה ושאומרים שלא הגיעו לתחום מהמקומות הללו.
לפני 16 שנים
היילני - יפה הצגת את התמונה עם גווניה ורבדיה הרבים.

קל לי לראות בבדס"מ שעשוע מיני בלבד, כמו שלכאורה "קל" לי לראות באלה שרואים בזה מעבר לכך כמשחקים במשחק מסוכן. אני כל פעם מבינה כמה העולם הזה מורכב וכמה כל הזמן לומדים עליו דברים חדשים.

רק אומר דבר אחד. לי, כאדם, אין את הכלים (מעבר לאלה האינטואיטיביים) להבחין בין רצון של נשלט/ת לשחזר טראומה באמצעות סשן שמביא לשחרור או ל"הבראה" לבין רצונו/ה בסשן שמביא ל"דבקות בטראומה". אני יכולה לנסות לדבר, ללמוד, להבחין, אבל יש בזה סיכון מאוד גבוה, וכמובן שכל מקרה הוא לגופו. אבל מאחר ולרוב השולטים/ות, אני מניחה, אין את הכלים ה"מקצועיים" (ואני בספק גם אם ישנם כאלה, שכן יש אנשי מקצוע שרואים כול אקט בדס"מי כפתולוגי), הייתי שמחה ורגועה יותר אם הם היו בודקים את הדברים לעומק ומנסים להמנע מסיטואציות כאלה.

מדברים הרבה פעמים על לבוא לבדס"מ מ"מקום טוב" או "ממקום רע". אם נניח שבאמת לכל דבר יש סיבה, ושעיסוק בבדס"מ הוא אבנורמלי, הרי שישנה סיבה "רעה" שהביאה כל אחד ואחת מאיתנו לבדס"מ, ואז המשמעות של מקום טוב או רע הולכת לאיבוד. כשמבחינים בין טיפול למין, גם אם ההבחנה הזו היא שטחית, קל יותר לזהות "מקומות טובים", ולהפנות כאלה שמנסים להנציח טראומות באמצעות הבדס"מ לטיפול. אבל, כפי שאמרת וכפי שגם אני מבינה, המציאות הרבה יותר סבוכה ויש הרבה אפור. לכן, חשוב להיות ערים לדברים, ואני שמחה גם על השיחה שלנו וגם על הפוסט הזה.
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - אני מאוד מסכימה איתך.
וכדי שלא יהיה ספק, בדברי אני לא באה וקוראת עכשיו לטיפולים נפשיים באמצעות בדסמ. אני בהחלט חושבת שיש להימנע מכך ככל האפשר. אבל כן, ערנות מונעת פגיעות, וגם אני מאוד שמחה על השיחה שהייתה לנו :)
לפני 16 שנים
פמינה - פוסט מעורר מחשבה.
גם אני לא הגעתי לבדסמ ממקום של התעללות פיזית, נפשית או מינית.
הפוסט גרם לי לחשוב מה הביא אותי לבדסמ ואם המקום היה טוב או רע.
הגעתי ממקום של חינוך סגפני וממוקד.
אני חושבת אם יש קשר בין חינוך סגפני והפתיחות של הבדסמ.

הפוסט אינו רק עלינו.
הוא מציע לנו להזהר מאוד כשאנחנו שומעות את הנשלט שלנו.
תודה.
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - תודה לך :)
אני שמחה שהפוסט הזה גרם לך ולאחרים לשאול את עצמם שאלות :)
לפני 16 שנים
scarlettempress{L} - כנראה שבאמת אנשים שניהלת איתם שיחות עומק הגיעו לבדס"מ מאותם מקומות שאת מתארת, אני שמחה שבזכות הפוסט הזה גילית שאכן יש אנשים שמגיעים לבדס"מ מסיבות אחרות.
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - גמני :))
לפני 16 שנים
פעם פרח​(נשלטת) - בשיחה שהייתה לי עם שולט לפני כמה שבועות עלה המושג "דמויות טיפוליות".
ובמבט לאחור אני יודעת שהיו בחיי מספר דמויות כאלה, למרות שרשמית לא הייתי בטיפול כזה או אחר.

למשל, הייתה לי חברה שבמקצוע היא עובדת סוציאלית, ואיתה דיברתי רבות על הילדות שלי, היחסים עם ההורים ועוד דברים שעברתי בחיי.

בדיעבד אני יודעת שהשיחות איתה ועם אחרים עזרו לי לעבור תהליכים מול עצמי.
זה משהו שקורה לעיתים קרובות ביחסי חברות קרובים ועמוקים. וגם בקשר עם בני זוג.
וסביר מאוד להניח שזה קורה גם בקשר של שליטה.

אני לא חושבת ששולט, או חבר קרוב, צריכים לקחת על עצמם במתכוון תפקיד כזה, של שיחזור או טיפול.

אני בהחלט מסכימה איתך שהכניסה למקומות האלה, צריכה להעשות בזהירות רבה.
זה אחד המצבים בחיים שבהם "אם יש ספק, אז אין ספק"
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - "אם יש ספק, אז אין ספק"

משפט מאוד נכון.
לפני 16 שנים
פשוט תות{Mistress H} - וואו, מצטערת אני לא ממש במצב להגיב על כל זה כרגע, תשושה מידי מהחודשיים האחרונים אני אשמור את דעותיי לעצמי.

רק רציתי לציין מספר דברים.
א. התגעגעתי אליכן בנות :)
ב. היילני יא חצופה! אני הכרתי לך בכלל את אור קלייר ובליס וככה את נדחפת לפניי? אני לא הספקתי לפגוש אותן! זה לא הוגן !
ג. אור יא חצופה!! ככה את מסכימה לפגוש אותה לפניי? נעלבתי! :(

ד. אני צוחקת, במילא אין לי זמן, חולה לכן על התחת.
ה. שיהיה לכן שבוע טוב...אני חוזרת בראשון לבסיס...ומי יודע לכמה זמן.

תות
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - תותונת, התגעגעתי אלייך :))

תרימי טלפון שנשמע איך הולך לך בצה"ל. ובקשר להיילני... איזה כיף להכיר אותה, נכון? :)
לפני 16 שנים
פשוט תות{Mistress H} - בונונת =] גמני התגעגעתי נורא נורא נורא ואיום וסדום ועמורה!!! =]

ואני ארים טלפון בהזדמנות, פשוט מותשת לאחרונה, הרבה קורה בצה"ל, מה שחשוב שיש לי פז"מ כבר 3 חודש P: היית מאמינה שככה טס הזמן ?

וכן, הכי כיף להכיר את היילני =] רק חבל שלא יצא לי ממש לשמור איתה על קשר לאחרונה.

ד"ש לבליס ולקלייר,
התגעגעתי !
תות }{
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י