לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

RIS

מכתבים לקורדליה

קרדיוגרמה.

יום עוד יבוא
בין כה וכה
סוף לנדודי יביא עמו.
לפני 16 שנים. 1 בדצמבר 2007 בשעה 16:00

אני הייתי נער הפוסטר, חלק מתמונה קבוצתית שאני לבדי הייתי מצולם בה.
איך אפשר להבין שאת, לעומת זאת, ראית בתמונה את כולם, כל מי שלא היה מצולם בה, מלבדי.
כמו תמיד ידעת למצוא את הדרך אלי כל פעם שברחת ממנו. ואני עד היום לא יודע אם אכן היית את או מישהי אחרת. אף פעם לא אהבתי את ריקוד שבעת הצעיפים. ומה שיותר גרוע, אף פעם לא ידעתי אם אכן אני הוא מי שהצעת לו את גופך הצעיר ואת נפשך הזקנה או שאולי, לעזאזל, שוב היה זה מישהו אחר.

****************************************************************************

הוא אמר שזאת היתה הפעם האחרונה אבל הוא שיקר.
הוא ידע לשקר גם כשאמר את האמת.
ובאותו לילה היא באה וביקשה שאנחם אותה.
אמרתי לה שאני מצטער, שאנחנו סגורים לרגל שיפוצים, שכאן כבר לא מוכרים יותר כרטיסי ברכה.
אבל היא פשוט לא הקשיבה לי ודשדשה פנימה בלי להרים את כפות רגליה מהרצפה וללא אזהרה מוקדמת היתה בזרועותי בוכה בלי קול.
החזקתי אותה שעה ארוכה בידיים מהודקות והיא התרפקה אלי כאילו אין אפילו מחרתיים.

ואז אמרה כמה מילים מיותרות.
כמה קל להרוג עם כוונות טובות.
אפילו לעדין שברגעי הרוך אין סיכוי.
הכעס גאה בי.
חסמתי לה את הפה וטלטלתי אותה וצעקתי עליה ואמרתי לה שהיא זונה אנוכית שחושבת רק על עצמה.
ובעוד גופה רועד מבכי בלתי נשלט ושדיה הכבדים נעים בהילוך איטי, צף ובא באפי ריח התאווה שבקע ממנה.
הלב שלך נשבר, יא שרמוטה, אמרתי אל פניה הנדהמות, אבל את מתפשקת אלי כמו סוסה מיוחמת והכוס שלך שוב התחיל לקבץ נדבות.
ואז סטרתי על פניה פעם ופעמיים ובעיניה שהתרחבו נולד המבט הכלבי הרועד הזה שגומר אותי תמיד, שמוציא את הזאב הטורף מהאדם שבי. שהופך אותי לזין עבה וקשוח ואותה לכוהנת שעובדת אותו.

וכשזיינתי אותה שם על הרצפה, לוקח אותה כמו חיה, שומע את עצמי מצווה ואותה מצייתת, ראיתי לרגע את חוט העצב שישכון לנצח בעיניה, והלמתי בה ובתוכה חזק יותר ויותר, מנסה לקחת את הבדידות הקיומית האינסופית הזאת למקום אחר. למקום של שקט.

היא גמרה כל כך חזק עד שחשבתי שהיא עומדת לספוג התקף לב שם בתוך המוזיקה של הצרחות והנאקות והיבבות שבקעו ממנה.
עיניה נפערו לגודל של צלחות והיא חיפשה אויר בצורה כל כך נואשת עד שסטרתי לה שוב.
שוב ושוב נחתה כפי בעוצמה על פניה שהתעוותו מעוצמת האורגזמה בעוד אני עצמי מתפוצץ אל תוך רחמה כמו ראש של דרקון שהאש נחנקה בגרונו זמן רב מדי.

ואחרי זמן בלתי מוגדר, אולי הרף עין או נצח, עיניה הורמו אלי בתנועה איטית, כמעט ביישנית. מבטה כמו ביקש, התחנן, נשא כפיים בתנועה של הפצרה כל כך מוחלטת עד שלא החזקתי מעמד ואמרתי לה.

אני אוהב אותך, שיקרתי.

ובאותו רגע קרס בה משהו, גופה רפה בבת אחת והיא קפאה בחרגון. הבטתי בה, בנשיות השופעת שלה, רואה אותה כמות שהיא. נקבה. חור.
אתה אוהב אותי לחשו שפתיה באושר מתוך העילפון שלה בעודה מתכנסת לתנוחה העוברית המכמירה הזאת.

אבל היטב ידעה שגם אני יודע לשקר כשאני אומר את האמת.

Brave Dwarf - ריס! מעולה. כמו שזה.
מ ד ו י ק.

וכל מילה נוספת תהיה מיותרת.

לפני 16 שנים
RIS - המוזיקה...המוזיקה, אתה יודע...
כמה חשוב שהיא תהיה מדוייקת.
מי כמוך יודע.
לפני 16 שנים
מכושפת - אמיתי ונוגע. החיים בלי אשליות וכתוב נפלא.
לפעמים אנחנו חייבים לשקר.
שלא כמו אצל אורוול, השקר במקרים האלה הוא האמת שצריכה להאמר.
לפני 16 שנים
RIS - השקר והאמת הם בסך הכל מופעים של מציאות. האחד מופע של מציאות שאולי היתה...השני מופע של מציאות שאולי יכלה להיות....
מחייך.

תודה
לפני 16 שנים
זרה מוכרת - עצב עמוק.
זה מה שהפוסט הזה העלה בי.

על השקרים והאמיתות המזוייפות שמסביב.

לפני 16 שנים
RIS - תנסי אולי לראות מה ישנו שם, בין השורות, לא מה חסר....
לפני 16 שנים
שמפניה - אהבה ומציאות מתערבבים במוסיקה, שהתזמון שלה לא מושלם. לו רק התזמון היה אחר.
כתיבה יפהפיה שלך, שמזכירה את הפעמים של התזמון הלא מושלם של החיים והאהבה.
לפני 16 שנים
RIS - התזמון הלא מושלם הוא כמו קביים שבעצם הקיום שלהם מגדירים איך זה ללכת בסדר...
לפעמים רק ההעדר נותן לנו לחוש את הטעם האמיתי של היש.
לפני 16 שנים
כנעניה​(לא בעסק) - "אתה אוהב אותי לחשו שפתיה באושר מתוך העילפון שלה בעודה מתכנסת לתנוחה העוברית המכמירה הזאת.

אבל היטב ידעה שגם אני יודע לשקר כשאני אומר את האמת."

המילים האלה נוגעות הכי עמוק שאפשר, במקור העצב.
מופלא, מופלא.
לפני 16 שנים
RIS - כי הן נוגעות גם במקור האושר.
כמו האווזים הא?ש??ר?י?ים שמתחלפים לעורבים כך ירדו לעולם האושר והעצב כרוכים זה בזה לבלי הכר. בעוד זה מגדיר את זה נושך זה בעקבו של זה עד כי אי אפשר יותר למצוא עקבות של האחד בלי השני.....
לפני 16 שנים
כנעניה​(לא בעסק) - בדיוק.
לפני 16 שנים
newoldone - "יחסים מסוכנים". בדיוק היום ראיתי את הסרט. פעם ראשונה.

איזו הגדרה נהדרת ומדויקת מצאתי פה עכשיו למה שוואלמון עושה שם - משקר את האמת.

הסרט והקטע שלך מתהדהדים לי עכשיו זה בזה.
סרט שמבוסס על רומן שכולו מכתבים...

לפני 16 שנים
RIS - סרט שמעורר מחשבה וספר מתוחכם מאוד לתקופתו.

וואלמון לומד שם שיעור חשוב מאוד, במחיר היקר ביותר שיש....שאדם יכול לשקר כאוות נפשו, ובין השאר גם כשהשקר הופך אמת, וכלום לא יעזור לו ברגע שמעשיו יקומו עליו ויתבעו ממנו דין וחשבון.
תודה.
לפני 16 שנים
newoldone - אכן סרט מעורר מחשבות, לא כולן רלבנטיות ישירות לפוסט שלך כאן.

כמו למשל מחשבות על היחס (ששם מוצג כניגוד) בין שליטה לאהבה, ועל האמירה המובלעת שם שאהבה מטבעה ומהותה כוללת יסוד של ויתור וכניעה.

או כמו מחשבות על היחס בין אהבה לאושר, ועל אהבה כמתקיימת הרבה מעבר לממד אושר/אומללות.

או כמו מחשבות על התשוקה הטהורה לשלוט באחר, והתשוקה להעביר אותו על גבולותיו כביטוי אולטימטיבי של השליטה בו.

וגם המסקנה הבלתי נמנעת, בניסוח שראיתי אצלך לא פעם - הכל בעצם תלוי באיזה צד של הלב נמצאים. בשליטה, כמו בכל דבר אחר.

נרשם אצלי לקרוא גם את הספר.
שבוע טוב :-)
לפני 16 שנים
RIS - "או כמו מחשבות על היחס בין אהבה לאושר, ועל אהבה כמתקיימת הרבה מעבר לממד אושר/אומללות."

האם אני שומע נימה אידיאליסטית?
האם את מתייחסת לאהבה כאל אידיאה אפלטונית, משהו כללי וכולל שכל היקרות פרטנית שלו היא בעצם לקיחת חלק של הפרט באידיאה?
לפני 16 שנים
newoldone - לא לא לא.
לא יודעת מה זו אהבה מופשטת. מכירה, עקרונית, אך ורק אהבה קונקרטית. אך ורק אהבה ל..., אהבה את... .
בלי התוכן הקונקרטי של השלוש נקודות אני לא מבינה את המשמעות של המילה.
לפני 16 שנים
ginger - משחקי אש.

"ריקוד שבעת הצעיפים" הוא חלק מתוך המחזה "סלומה" המבוסס על יצירתו של אוסקר ויילד, הולחן ע"י ריכרד שטראוס, ואת "ריקוד שבעת הצעיפים" הלחינה אלמה מהלר (אישתו של). סלומה מאוהבת ביוחנן הנביא הכלוא אשר לא משיב לה אהבה ולא נכנע לה עד אשר אהבתה האובססיבית הופכת לשנאה אובססיבית וחולנית, והיא רוקדת את ריקוד שבעת הצעיפים בעבור אביה החורג הרודיאס, החושק בה, תוך שהיא מסירה מעל גופה שבעה צעיפים כדי לפתותו לעשות כרצונה.
סלומה מקבלת לידיה לבסוף את ראשו הכרות של יוחנן הנביא ומממשת בו את אהבתה. משהרודיאס רואה כי כן, הוא מצווה להורגה.
*
ריקוד הפיתוי והאובססיות הנויירוטית מתעלה ומפתה בקולו של האבוב ובסיחרורים הרבים המעבירים דעתו של אדם להיות תמצית היצר החייתי.
זו תשוקה אדומה מדם ואהבה ושנאה...
*
"לפעמים רק ההעדר נותן לנו לחוש את הטעם האמיתי של היש."
"השקר והאמת הם בסך הכל מופעים של מציאות. האחד מופע של מציאות שאולי היתה...השני מופע של מציאות שאולי יכלה להיות...."
כשהאמת והשקר מתערבבים באותה קערה..
כשהיש והאין מתבלבלים, זה כבר לא משנה.
*
"כן..."
*
שבעת הצעיפים


נוסף
Pendragon - Dance Of The Seven Veils - Faithless

על סלומה
http://musiclibrary.levinsky.ac.il/editor/assets/strauss005.pdf
"יצירתך היא כוכב שביט, העוצמה והברק הקורנים ממנה, תובעים תשומת לב מכולם, גם מאלו שלא אוהבים אותה" (רומן רולן)

* * *
ג'ינג'ר.
לפני 16 שנים
ginger - כאמור נפלה טעות בתגובה זו שכן ריכארד שטראוס הוא שהלחין את "ריקוד שבעת הצעיפים" מתוך האופרה "סלומה".
הוא משובץ בפנים היצירה למרות שהולחן אחרון, ולפי דבריה של אלמה מאהלר הוא מכיל בתוכו את הרעיון המרכזי של היצירה כולה.

ג'ינג'ר.
לפני 16 שנים
כנעניה​(לא בעסק) - זה מקסים, ג'ינג'ר.
תודה.
לפני 16 שנים
newoldone - אם כבר תיקונים, אז עוד אחד למען ההיסטוריה:
הרודיאס הייתה אמה של סאלומה. אביה החורג היה הורדוס (לא הידוע, אחר מהשושלת).
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י