צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

לא מזיק, ברובו

כל קשר בין הכתוב בבלוג למציאות הינו מקרי לחלוטין - הכל אמיתי, וקרה, והומצא מחדש בראש הקטן והמעוות שלי
מבולבלים? גם אנחנו
לפני 11 חודשים. 28 ביוני 2023 בשעה 11:40

טוב, כתבתי על זה כבר בעבר, יותר מפעם אחת, אשתי המופלאה כתבה על זה גם כן (גם יותר מפעם אחת, אם אינני טועה), אבל אני רואה פוסטים בקבוצות שונות שמתייחסים למונחים הללו בצורה הלא נכונה, אז here goes....

בין SSC - RACK - PRICK ושאר ראשי תיבות (יש עוד כמה):

נתחיל מכך שראשי התיבות SSC היו בשימוש עוד לפני שראשי התיבות BDSM חוברו להן יחדיו, בין היתר על ידי בחור בשם דיויד שטיין (David Stein) ז"ל, עבור ארגון בשם MGSMA (ראשי התיבות מציינים: Male Gay S/M Activists), באוגוסט של שנת 1983. אני לא אומר שהמונח סאדומזיכיזם לא היה קיים לפני כן, או שבדס"מ לא היה לפני כן*, רק שהאותיות BDSM, לציון Bondage/Discipline - Dominance/Submission - Sadism/Masochism, חוברו להן יחדיו בשנת 1991, בפוסט באתר Usenet, לראשונה.
בעת יצירתו, המונח SSC נוצר עבור הארגון ועל מנת להצהיר כי "ארגון MGSMA הוא ארגון ללא מטרות רווח עבור גברים הומוסקסואליים אשר רוצים לקיים יחסים סאדומזוכיסטים בצורה בטוחה, שפויה ובהסכמה" (לינק למאמר שמפרט זאת, ע"י דיויד שטיין עצמו, למטה). למעשה, הארגון לא יצר את המונח על מנת "לתחום" יחסים סאדומזוכיסטים לתחום ה"שפוי, בטוח ובהסכמה" אלא יותר כדי לאמר "אנחנו תומכים בסאדומזוכיזם אשר נעשה בדרך הזאת".
עכשיו, אם נפרק את האותיות למשמעותן המקורית (גם מופיע במאמר המובא של שטיין):
Safe - מתייחס למעשים עצמם, לאקטים ולפרקטיקות. כלומר, פרקטיקה "בטוחה" על פי דוקטרינה זו היא כזו שלא מסכנת את המשתתפים בה. אין פה עניין של ניהול סיכונים או חישוב שלהם, אלא פשוט הימנעות מפרקטיקות אשר מסכנות את אחד הצדדים, או את שניהם, ולכן נחשבות לא בטוחות.
Sane - המונח "שפוי" מתייחס למשתתפים באקט, ומציין, באותיות קידוש לבנה, את העובדה שהמשתתפים צריכים להיות בקו השפיות על פי המוגדר בחוק. קרי: לא במצב פסיכיאטרי אשר מונע מהם בחירה חופשית, ולא תחת השפעה של סמים משני תודעה. במילים פשוטות: אם החתימה שלכם על מסמך רשמי לא תתפוס בבית משפט - אתם לא תחת הגדרת שפיות.
Consensual - הסכמה, נשמע פשוט, אבל לאו דווקא. מה היא הסכמה? האם ישנם תנאים להסכמה? האמת היא שהדוקטרינה שמיוצגת על ידי SSC אינה מרחיבה את מושג ההסכמה ואינה מגדירה את התנאים לקבלת ההסכמה. יש פה יותר הנחה שאם שני הצדדים במצב של שפיות והאקט הוא בצד הבטוח של הדברים - ברגע שהוסכם בין הצדדים על ביצוע האקט אז הכל בסדר.

אז כמו שאנחנו מבינים, SSC היא דוקטרינה יחסית בסיסית ויחסית מיושנת, לכן בסוף המאה הקודמת, מתוך דיון בין מספר משתתפים בפורום בנושא BDSM, אשר כלל ביקורות על דוקטרינת SSC, הציע Gary Switch את ראשי התיבות RACK אשר מציין Risk Aware Consensual Kink. וכך, בחודש נובמבר** של שנת 1999 הגיעה לעולם דוקטרינת Risk Aware Consensual Kink, הלוא היא RACK.
פה כבר התחילו לדבר על ניהול סיכונים, ועל מודעות להם. והציעו שלא להגביל את הבדס"מ ה"מקובל" רק למה ש"בטוח", אלא שישנן פרקטיקות פחות בטוחות אשר כל עוד אנחנו מכירים בסיכונים שבהן ומודעים להן - ניתן להיערך לקראת הסיכונים הללו ולבצע את הפרקטיקות בצורה לגיטימית לחלוטין.
מה שניתן לשים לב אליו, הוא שהמילה Consent (הסכמה) עדיין מופיעה פה, ושהסכמה היא עדיין חלק משמעותי ממה שנחשב לבדס"מ "מקובל". עם זאת, עדיין אין הגדרה מושלמת לעניין ההסכמה, רק לכך שהיא "הסכמה מודעת", כלומר הסכמה שניתנת מתוך מודעות לאקטים, לפרקטיקות ולסיכונים.

קצת מאוחר יותר, בשנת 2009, הגיחה לעולם דוקטרינה שלישית, המיוצגת על ידי ראשי התיבות P.R.I.C.K אשר מציינים Personal Responsibility Informed Consensual Kink. לצערי אין הרבה מידע בנוגע לדוקטרינה הזו, או לגבי מי טבע את ראשי התיבות לראשונה, היות שמדובר כבר בעידן האינטרנט וכבר קשה למצוא את מקור הדברים. אבל רק מלקרוא את המונח, רובנו, המנוסים בינינו לפחות, יוותרו עם תחושה של "כן... ו?" שכזאת, שכן אחריות אישית היא דבר שכולנו, כאנשים בוגרים, מודעים לו. גם עניין המודעות (החלק של Informed) - הוא קצת קשה לתפיסה, שכן היכרות עם אקטים ופרקטיקות היא עניין שעדיין לא כל כך פשוט להתמודד איתו. איך מגיעים למודעות מספקת? מה היא בכלל מודעות מספקת? העניין הוא ש"מודעות" היא מונח מעורפל, שכן הוא עשוי להתפרש בצורות שונות במקרים שונים: במקרה של "play" חד פעמי במסיבה ייתכן והכוונה היא להגדרה מראש של סוג ה-play הספציפי, במקרה של מערכת יחסים ארוכת טווח זה יכול להיות כל דבר החל מרשימת הסכמות וגבולות פשוטה ועד לעריכת חוזה שלם בין השולט.ת לנשלט.ת, ועבור קינק ספציפי זה יכול להיות היכרות עם אותו קינק ועם הסיכונים הקשורים בו. מה גם שבתוך מערכת יחסים, קל וחומר במערכת יחסים בדס"מית, יש עניין של אמון וביטחון אחד בשני, הצד הנשלט בוטח בצד השולט שלא יתעלל בו שלא לצורך, זאת כולם יודעים, אבל גם הצד השולט בוטח בצד הנשלט שלא יעשה משהו שיפגע בו. לכן, דוקטרינה אשר שמה דגש שלם על "אחריות אישית", כלומר: אני בלבד אחראי לעצמי בלבד, עשויה להיות קצת יותר מדי "משחררת מאחריות". עוד PRICK בלינק המצורף***

עכשיו, היות שהפוסט הזה נהיה ארוך מאד לטעמי, והיות שאני לא רוצה פוסטים ארוכים מדי - לגבי שאר ראשי התיבות: CCCC, TREK, FRIES ו-SSICK אפרט בפוסט אחר, אם תהיה דרישה ו/או היענות כלשהי.

כמו תמיד - שחקו בטוח, שמרו על עצמכם ותשתדלו כמה שיותר להנות.

* למעשה, המונח S/M נוצר על ידי ריצ'ארד פון ראפט-אבינג, בספר "Psychopathia Sexualis", שפורסם בשנת 1890. הספר גם הגדיר, עבור עולם הפסיכואנליזה, את מה שאנחנו מכנים כיום BDSM.

לינק למאמר של דיויד שטיין (ז"ל): http://www.leatherleadership.org/library/safesanestein.htm

** לינק למאמר שמציג את היווצרות RACK בשנת 1999, בין היתר: https://historyofthedominatrix.com/blogs/blog/the-history-bdsm-consent-ssc-vs-rack

*** לינק למאמר שמדבר קצת על PRICK בגישה קצת ביקורתית, מעורר מחשבה: https://kinkywithatwist.com/2021/05/25/what-prick-is-and-why-we-dont-choose-to-use-it/


להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י