צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

לא מזיק, ברובו

כל קשר בין הכתוב בבלוג למציאות הינו מקרי לחלוטין - הכל אמיתי, וקרה, והומצא מחדש בראש הקטן והמעוות שלי
מבולבלים? גם אנחנו
לפני 9 חודשים. 15 ביולי 2023 בשעה 12:47

עוד פוסט ב-Reddit (כן, אני שורץ הרבה מאד באתר Reddit, קורא וכותב המון שם) גרם לי לחשוב על משהו, ואתם מקבלים עוד פוסט שיבלבל לכם את המוח. אז Here we go....

אני רוצה להתחיל בלתאר את מה שהיה כתוב בפוסט ההוא ב-Reddit, כדי לתת קצת רקע לדברים. הכותבת שאלה, בסאב-רדיט שנועד לאנשים מתחום הבדס"מ לשאול ולהתייעץ, לגבי שני מקרים שהיו לה עם שולט שהיא לא במערכת יחסים של שליטה איתו אלא שהם משחקים מדי פעם (אני לא בטוח ששני המקרים מדברים על אותו אדם, ייתכן שמדובר בשני אנשים שונים).

המקרה הראשון שהיא תיארה הוא שהיא אמרה לבחור בשיחה אחת שהיא רוצה להתקדם לקראת פיסטינג בשלב מסוים (עבור אלו שלא מודעים לכך - על מנת להגיע להחדרה מלאה של יד שלמה יש להתאמן במשך מספר פעמים לכל הפחות, ובמשך כמה וכמה סשנים) ואז, בסשן הבא שלהם הוא פשוט עשה לה פיסטינג (היא לא ציינה שזה כאב לה מדי או שנעשה לה נזק, אז אני מניח שלא ושבסה"כ הכל עבר בסדר) בלי שידברו על כך מראש ובלי לתאם את זה מולה.
המקרה השני הוא שהבחור השאיר עליה סימן שנשאר באופן (יחסית) קבוע, הוא אמרה שהם עשו סשן לפני כחצי שנה ומאז נשאר לה סימן על הירך. העניין הוא שהם לא דיברו על סימנים קבועים (סימן שנשאר ליותר מכמה ימים - שבוע), והוא לא ממש שאל אותה אם היא בסדר עם זה לפני שהשאיר את הסימן המדובר.

עד כאן מה שהבחורה תיארה בפוסט ההוא, היא המשיכה להסביר קצת את המצב שלה ולשאול את השאלות שרצתה לשאול (ספציפית: האם זו אחריות של השולט לשאול ולוודא הסכמה לדברים שהם בגדר שטח אפור לפני שהוא מבצע אותם, או שמא זו אחריות של הנשלטת לדבר על הדברים ולציין אותם כ"גבול עד להודעה חדשה" או משהו בסגנון). עכשיו, הנושא שעליו אני רוצה לדבר בפוסט הזה הוא הסכמה, ספציפית מה היא הסכמה נכונה וטובה, ואיך ניתן להגדיר הסכמה.

אתחיל בלהסביר את אחד מראשי התיבות שלא הסברתי בפוסט הקודם, והוא חשוב לשם הנושא הזה - F.R.I.E.S.
ראשי התיבות FRIES מתייחסים ספציפית להסכמה, ובעצם מגדירים "איך נראית" הסכמה (או לפחות איך היא אמורה להראות):
Freely given - או בעברית שניתנה בחופשיות. כלומר הסכמה צריכה להנתן על ידי הצד המסכים בצורה חופשית ולא תחת לחצים כלשהם.
Reversible - או בעברית הפיכה, כלומר הסכמה צריכה להיות כזו שניתן לחזור ממנה, בכל צורה שתהיה.
Informed - או בעברית מודעת, כלומר ההסכמה צריכה להנתן מתוך מודעות לאקט אליו האדם שנותן אותה מסכים ולהשלכותיו.
Enthusiastic - או בעברית נלהב/ת, מה שאומר שהסכמה צריכה להנתן בהתלהבות ולא בסוג של "טוב, נו..." שכזה.
Specific - או בעברית ספציפית, וכאן כבר נדרש הסבר מפורט יותר. הסכמה צריכה להינתן עבור כל אקט/פרקטיקה ברמה ספציפית, זה ברור, אבל הסכמה גם צריכה להינתן בכל מפגש/סשן, גם אם ניתנה הסכמה בעבר לאקט מסוים.
עכשיו, כתבתי "צריכה" להיות ולא שום מילה או ביטוי אחר, ומי שמכיר אותי יודע שאני אדם שבורר את מילותיו בצורה מאד קפדנית, ולכן אתם יכולים לדעת שאכן התכוונתי ל-"צריכה" להיות, ולא "אמורה" להיות או כל ביטוי אחר. הסכמה צריכה לעמוד בתנאים מסוימים כדי להיות נכונה, בריאה וטובה. לשם הדוגמה, על מנת שהסכמה תהיה הפיכה יש לנו את הכלי שנקרא "מילת ביטחון", ועל מנת שהסכמה תהיה מודעת אני צריך, אם אני מציע רעיון מסוים לצד שמולי, להסביר בדיוק למה אני מתכוון ומה אני מתכנן לעשות.

עכשיו, לאחר שהסברנו את העניין של FRIES, אני מניח שברור לכולכם מה השבתי לאותה בחורה ומה הייתה עמדתי לגבי הדברים. אבל לשם הבהרה אני אכתוב אותה שוב.
הסכמה, כמו ש-FRIES מראה, צריכה להיות ספציפית, כלומר השולט, במקרה הזה, היה צריך לוודא לפני שהוא ביצע אקט מסוים שהיא מסכימה ומעוניינת באקט הזה כרגע, הדבר נכון לגבי הפיסטינג (ברמת הפעילות) וגם לגבי השארת הסימן הקבוע (ברמה של ההשלכות). מעבר לכך, הרעיון לגבי הסכמה הוא שהיא צריכה להיות הסכמה מודעת, כלומר לגבי העניין השני (השארת הסימן הקבוע) השולט גם היה צריך להבהיר שהסימן שהוא עומד להשאיר ישאר, ככל הנראה, ליותר מכמה ימים.
עכשיו, הבחורה הסבירה מאוחר יותר, בתשובות שהיא ענתה לאנשים שהגיבו לה, שהבחור הוא בעל ניסיון של מספר שנים ועל כן הוא אמור היה לדעת מה הוא עושה ולדעת שהדבר ישאיר סימן קבוע. לכן אני אפילו לא מתמודד עם הטענה של "אולי הוא לא היה מנוסה ולא ידע בעצמו", שהיא כלשעצמה אינה טענה טובה.

מה שאני מנסה לאמר הוא כזה: כן, יש אחריות על הצד הנשלט, לוודא שהצרכים והגבולות שלו נשמרים, ויש אחריות לצד הנשלט גם לוודא שמדברים על הדברים לפני ושהכל ברור ומוסכם. אבל(!) ישנה אחריות הרבה יותר משמעותית על הצד השולט, והאחריות הזו היא לוודא שההסכמה שניתנה לו עומדת בכל מה ש-FRIES דורש, שההסכמה תהיה נלהבת, תגיע מתוך מודעות לאקט/ים שהוא מתכנן לבצע, תהיה ספציפית לאותם אקטים וכמובן תינתן מתוך רצון חופשי.
אם אני, בתור שולט, מתכוון להשתמש בפרקטיקה מסוימת בסשן (או אפילו ב"משחק" במסיבה או במפגש אחר כלשהו), ולא אמרתי את זה מלכתחילה לצד הנשלט - אין לי הסכמה לבצע את האקט הזה. זה עד כדי כך פשוט. אם אני בכל זאת רוצה לבצע את האקט הזה אני צריך לוודא שהנשלטת שמולי במצב מנטאלי ונפשי מתאים לתת לי הסכמה לאקט הספציפי, ואם לא - Tough shit, אני לא אקבל את מה שאני רוצה ואין מה לעשות.


להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י