לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

מעבר להרי החושך

לפני 3 שנים. 28 בספטמבר 2020 בשעה 19:47

אני יודעת שזה לא לגמרי המקום... אבל תסלחו לי? אני מבולבלת...😉

 

חשבתי על משהו בצום. משהו שראשיתו באחד השיעורים ששמעתי אי אז במדרשה, וסופו בימינו.

אלפיים שנה היינו בגלות. בגלות קשה לדבר על פרהסיה יהודית. גם בשטייטל הקטנה והציורית, יש חיילים של הצאר שמשביתים את השמחות. היהדות היתה פרטית יותר. אישית יותר. גם כשהתפללנו במניין, היה בזה משהו אישי.

כשחזרנו לארץ, הלאומיות שלנו חזרה אט אט לזרוח. למרבה ההפתעה (או שלא) היא לא היתה קשורה לדת. היא היתה יהודית, אבל לא דתית.

הקמנו מדינה, יש בה פרהסיה יהודית, פרהסיה דתית ופרהסיה גלובלית. ובעיקר יש בה המון ויכוחים.

עכשיו בקורונה, כולם מנסים לנחש מה אלוקים/היקום מנסה להגיד לנו. שמעתי רעיונות יפים על התכנסות פנימה, מבט על המשפחה, על הטבע, על האני האישי. הכל באמת נשמע מקסים ונכון. 

 

אבל חבר'ה, בואו, אם מישהו סגר לנו את הפרהסיה, כנראה שמשהו בה היה דפוק, לא?

 

תגידו זה בגלל שמחללים שבת, אז למה כל כך הרבה חרדים חולים? תגידו, זה בגלל הכפיה דתית, אז למה ה"פיראט האדום" של הגל השני זה הגימנסיה העברית? תגידו שזה בגלל הגזענות, אז למה כולם חולים ללא הבדלי דת וגזע?

 

אין לי תשובה מה דפוק אצלנו בפרהסיה, אבל כשמנסים לחשוב מה אלוקים או היקום מנסה להגיד לנו, צריך לשים לב גם אליה. ואם אנחנו לא יכולים לשנות את העולם, ואפילו לא את השכן שבדלת ליד, כדאי שנשנה את עצמנו. לא רק מבפנים, אלא גם באיך שאנחנו מתנהגים בחוץ.

 

 

ושתהיה שנה דבש לכולם! (חוץ מלפודמאפים. לכם אני מאחלת שנה של דבש תמרים 😅)

עכבר​(מתחלף){Yaara-g} - אני אדם דתי ואני לא חושב שאפשר להבין אסונות כאילו יש כוונת מכוון אלוקית מאחוריהם. זה לקחת את הקב"ה ולהאניש אותו למקסימום. במקום זה אפשר לראות איזה התנהגויות הקורונה מגבירה ואיזה מרסנת, וללמוד על זה שיעורים חשובים על חברת בני האדם שסביבנו. זה תמיד נותן אוריינטציה טובה לתיקון עולם שדרוש לנו, והחקירה הזו בתורה היא לענ"ד לפי רצון ה'. ככה מתחמקים גם מהמחשבה הפסיכולוגיסטית האינדיבידואלית הויראלית. שנה טובה.
לפני 3 שנים
מבולבלת88{נשואה} - האל שאני מאמינה בו מכוון הכל ותמיד מנסה להעביר לי מסר דרך הדברים. החל מהפרח שפרח לי בגינה ועד מגפת הקורונה. הוא נמצא בכל מקום כל הזמן. והוא מדבר אלי ואל כולם במקביל.

את המאמר שעליו התבססתי בהתחלה, למדתי בשני קורסים שונים אצל שני רבנים שונים. אחד לקח את זה למישור הלאומי והגלובלי (ונראה לי שלזה התכוון כותב המאמר) והשני לקח את זה למישור האישי. פעם כעסתי על השני, אבל לאט לאט אני מבינה שזה לאו דווקא סותר.
לפני 3 שנים
עכבר​(מתחלף){Yaara-g} - בוודאי שהקב"ה מדבר דרך הכל, פשוט לדעתי, לא בצורה שהשכל הקטן שלנו מסוגל להבין. אני בדעת שפינוזה, שהעתיק מהרמב"ם.
לפני 3 שנים
מבולבלת88{נשואה} - למה שהוא ידבר אם הוא לא מצפה שננסה להקשיב?
הרמב"ם. 🤦🏻‍♀️זה מסביר...
אז אני יותר בכיוון של הרב קוק וכמה חסידויות אחרות 🤭
לפני 3 שנים
מאדים​(אחר) - בואי נסכם שדבר אחד ברור, יש לך איזה עניין עם הפרהסיה :)
לפני 3 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י