לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

גלריה

תערוכה.
לפני חודש. 7 באוקטובר 2024 בשעה 5:06

נראה שהיהודים מכורים לימי זיכרון. בקרוב נמלא את כל 365 הימים בלוח השנה בסיבות לחשוב על הפעמים שטבחו בנו, הרגו אותנו, לקחו לנו את הארץ, גירשו אותנו והשפילו אותנו. יום הזיכרון, יום השואה, ה-7 באוקטובר, תשעה באב, צום גדליה, שבעה עשר בתמוז, עשרה בטבת, תענית אסתר, והזרוע עוד נטויה. להזכירכם, יש עדיין כ-8 מיליון יהודים בישראל, ועוד מספר דומה בגולה. יש עם מה לעבוד. ודאי נצליח לדחוס עוד כמה ימי אבל וחורבן במאה ה-21. יש מקום לדילים חדשים ומרגשים: קנה ביקור באושוויץ ל-4 לילות ב-390$, קבל סיור מודרך בניר-עוז כדי לשחזר את הטראומה.

דפוס חשיבה של קורבן הוא דבר נורא, בעיקר לקורבן. אני רוצה להציע חלופה, בהשראת האמריקאים שעושים זאת היטב: שבכל פעם שיטבחו בנו או ינסו לזיין אותנו, נוסיף דווקא יום חג ללוח השנה. יום כזה שהולכים בו לים, או יוצאים לטייל. אולי הולכים לעשות שופינג. או טסים לחו"ל. או יוצאים למסעדה טובה. מבקרים משפחה וחברים. משתזפים בים. שבמקום להתרכז איך ומתי הצפירה תתפוס אותנו, והאם מירי רגב צריכה או לא צריכה לנהל איזשהו טקס ריק מתוכן, שנתרכז בלהיות המדענים והמהנדסים הטובים ביותר בעולם, עם יושרה, עומק, חדשנות, תעוזה, יסודיות, מקצועיות. שנהיה מקום שבאים אליו לא כי איזה היפי עם שיער ארוך מת בו לפני 2000 שנה, אלא כי יש לנו את החופים, המלונות, האוכל, האנשים והטבע היפים ביותר. שנקים מפעלים ותעשיות בארץ, ולא רק ביטחוניות. שארצות אירופה יקנו מאיתנו טכנולוגיות, נשק, פיתוחים, ברמה כזו שלא יחשבו בכלל להטיל עלינו איזשהו אמברגו. שנהיה הכי טובים בכל מה שאנחנו עושים, ושגם נלמד לעבוד קשה כדי להיות כאלה. שיהיו לנו פחות ימי זיכרון בהם מזיינים אותנו ויותר חגי פסח, בהם אנחנו מזיינים את האויבים שלנו. למשל, אני רוצה להציע את ה-27 בספטמבר, יום חיסול נסראללה, בתור יום חג לאומי. חג הביפרים. מה רע?

שנזכור, אבל דווקא את הדברים הטובים שנמצאים לפנינו, ולא את הדברים הרעים שמאחורינו, את הגזר ולא את המקל. שנחשוב בכל פעם שאנחנו שותים כוס יין של יקב ישראלי טוב על מה שנשאר מההנהגה של חיזבאללה שמתחבאת במנהרות שלהם כבר שנה, אוכלת תירס מקופסאות שימורים ומזיינת איזו כבשה אומללה כשהחרמנות גדולה מדי. אין צפירה או טקס שעומדים להשאיר אותי בבית הערב, ואני מקווה שגם חבריי ואחיי לעם יפסיקו לחשוב על המוות של אתמול. את זה אנחנו עושים ממילא בשיגרה פה במדינה, ובכלל, באתוס היהודי. אולי כדאי שנתחיל לחשוב על איך לחיות קצת יותר טוב היום; ועם קצת תקווה, גם מחר.

 

The Libertine - כמה כואב כמה נכון לחיות כל יום מחדש
לפני חודש
formidable - מילים כדורבנות.
לפני חודש
SoftsPot - אני חייבת להגיד שהפוסט הזה עורר בי הרבה דברים, תחילה דברים קשים כמו כעס, שיפוטיות, חוסר הבנה והכלה של האנושיות שלנו במדינה הזאת. האשמת הקורבו ורציתי להגיד לך שאנחנו לא קורבנות. אני לא קורבן כי אני מפחדת על חיי, אני לא קורבן כי יש לי סיוטים, אני פשוט מפחדת. מותר לנו לפחד ולא לברוח מהפחד רק להסתכל לו בלבן של העיניים. והלבן של העיניים מטלטל את קיומך ועולמך. ורק אחרי שהיינו קורבן אנחנו יכולים לעבור למצב חדש בהתפתחותנו, רק ככה. לדעתי.
ולמרבה האירוניה של הגדרת קורבן והיותי כבולה לפחדים ולסבל שלי. אני רוצה להגיד שאני לא קורבן אלא שאני אנושית. ואנחנו אנושיים ואנחנו מוצפים ואנחנו מתמודדים עם הפחדים ועם מה שעולה מתוכנו בגבורה רבה. אנחנו לא קורבנות. אז החלטתי למחוק את המילה קורבן מהפוסט שלך בדמיוני ולראות רק את איחולי האור והאהבה שלך. והאיחול שלך שכל העם שלנו יזכה פשוט לחיות בחופשיות. כולם בלי יוצאים מן הכלל.
לפני חודש
סנטוריון - תודה על השיתוף, סופט.

כדי לחדד, הפוסט אינו שיפוטי ברמה האישית, אלא ברמה הלאומית: האבל האישי והלאומי בעקבות השביעי לאוקטובר הוא מובן וטבעי, אבל לקבע את האבל הזה לדראון עולם בתוך הזיכרון הקולקטיבי הלאומי עם עוד יום זיכרון - זה כבר משהו אחר לגמרי, וזאת בחירה איתה אני לא מסכים. אני רק אזכיר שאם בא לך לדעת איך זה נראה בקיצוניות, אז יש לנו קורבנות מקצועיים מעבר לגדר, שבשבילם כל יום הוא יום זיכרון ויום אבל, וקוראים להם פלשתינים. הייתי מעדיף להיות פחות כמוהם.
לפני חודש
SoftsPot - אני מבינה אותך, אני לא יודעת אם זה הפתרון הטוב עבור כולם לקבע עוד יום זיכרון, מסכימה איתך. יש גם אנשים שהיום זיכרון הזה עבורם, משמעותי אז אני לא באמת יודעת מה להגיד. שאין שחור או לבן יש הרבה אפור. אני בטוחה שגם האנשים שהיום זיכרון הזה משמעותי עבורם חיים את אותו הזיכרון יום יום מאז ולא שוכחים לרגע. אז הבנתי שפשוט צריך לחיות כל אחד בדרכו, בדרך שנותנת לא אוויר.
ולעצמי להפסיק להבין את הכול לא תמיד צריך להבין כו צריך לחיות.
אז אני חיה ויש ימים שאני מנסה לחיות.
לפני חודש
ירושלמיתבדם - מוסיפה לדיון הזה שיש מספיק ציטוטים של משפחות שכולות משנים קודמות שאומרות שימי זיכרון הם לא בשבילם הם בשביל הציבור
לפני חודש
לאכאןכמעט - ואולי צריך גם לזכור וגם לחיות היטב.
הזכירה היא כדי שנזכור לא להיכנס לאדישות. לזכור את התהליכים שהובילו אותנו לנפילה, מול תהליך התקומה וזכירת החיים, שצריכים להמשיך ביתר עוז.
כן. עמנו מלא בימי אבל וזיכרון, אך גם בימי שמחה, וכפי שאמרת, את שאר הימים יש למלא בתקומה, בתקווה ובהתפתחות.
לפני חודש
סנטוריון - יש דרך לא לזכור? אנחנו זוכרים פה יום-יום. הזיכרון מבורך, ההשתלטות שלו על האתוס הלאומי - פחות בעיניי.
לפני חודש
איה74 - מסכימה ולא מסכימה.
חותמת על הסיפא, לגמרי (ומנסה, בדרכי, גם לתרום לזה שזה יקרה). אבל (וכאן מגיע החלק של הלא מסכימה) גם בתור מעגל שלישי לנפגעי המלחמה הנוכחית, זה too much לא לעצור. זו לא הבת שלי שחטופה, זו רק נערה שלמדה איתה בשכבה שקיבלה תצפי (שגם היה לבת שלי במנילה). אלו לא החברים שלי שפלשו לביתם שנרצחו, רק חברים של חברה. זה לא הבן שלי שהיה במסיבה, אלא של חברה ממש טובה. הוא חזר (ישר למילואים) אבל חברים שלו לא. לא בבית שלי ישבו שיבעה בתחילת המלחמה (חמסה חמסה שום בצל) רק בכל רחוב בשכונה. ואת המילואמניק הזה הכרתי בחטף, והחייל הסדיר ההוא היה עם הילדים שלי בצופים, אבל גדול מהם בכמה מחזורים. אז זה יותר מידיי לא לעצור לרגע.
ועם כל הכבוד לארה"ב, שעשו out source לצבא שלהם לשכבות העניות וקומץ משפחות קבע, ויש מיליונים שם שכלל לא מכירים חייל, שלא לדבר על חייל שנהרג... אני לא שם עם השופינג והים.
אנחנו עוצרים, כי גם כמעגל שלישי ורביעי אנחנו מושפעים, וכי, לאורך זמן, אסור להשאיר את אלו במעגל הראשון והשני לבד.
ועכשיו לגבי האתוס והזיכרון הלאומי. שאלה לבגרות שהבת שלי התמודדה איתה שנה שעברה, על פרשת לך לך והתפקיד שלה באתוס ועיצוב הזהות כעם פתחה לי את המחשבה. מי היינו כעם בלי הסיפורים? בלי הזכרון? זו שאלה חסרת תוחלת, בערך כמו לשאול מי היינו אם היינו נולדים להורים אחרים, כי אין תשובה. היינו אחרים. אבל לטוב ולרע, זה מי שאנחנו כעם. אנחנו זוכרים. והאם היינו כלכך חזק בוחרים בחיים ללא הזיכרון הזה? האם הזיכרון הזה הוא כלכך רע? לא רק בגלל החובה המוסרית הטווח הקצר למי שנפגע, אלא שהזכרון הוא מה שגורם לנו לבחור בכל הדברים הטובים שתארת?
לפני חודש
ירושלמיתבדם - אז אולי לקחת את זה לכיוון של שואה ותקומה
לפני חודש
סנטוריון - אני מסכים עם רוב מה שאמרת.

יש לנו את יום הזיכרון ב-30 לאפריל, 2025, ואת יום השואה שבוע לפניו. זיכרון זה חשוב, אבל העם היהודי נותן לחורבן להגדיר אותו יותר מאשר הניצחונות והשאיפות הלאומיות. את ההבדל החד בין זיכרון לבין התקרבנות אפשר למצוא באופן בו הרבה ישראלים בוחרים להתמודד עם השואה. מסעות ההלקאה-העצמית לפולין ולמחנות הריכוז והדרישה מהתלמידים להזיל דמעה מזכירים לי את טקסי העשוראא השיעים הדוחים שמתרחשים בחודש המוחרם המוסלמי. את ההיפך המוחלט מהם אפשר למצוא בספר כמו "הזהו אדם" של פרימו לוי, שזוכר את השואה, חושב עליה, מנתח אותה ומספר עליה - מעטו של מישהו שהיה שם - אבל לא מתקרבן בכלל (ואם לא קראת, אז ספר חובה לכל יהודי באשר הוא). להיפך, למי שמכיר את הסיפור שלו, פרימו לוי הוא התגלמות התקומה היהודית והבחירה בחיים, והסירוב לתת לסבל שעבר להכתיב את עתידו.
לפני חודש
איה74 - קראתי, כמובן (ואת טבלה מחזורית). ויש הבדל בין הבחירה האישית איך להתמודד ובין התמודדות כאומה. מה נעשה היום? נמנה את כל הדברים הטובים שקרו פה בשנה האחרונה? את כל מפעלי ההתנדבות? את הקפיצה בכמות החתונות? ולא נדבר על הכאב? על השכול?
אני גם פחות מתחברת לתפיסה של "ארץ קטנה מוקפת אוייבים" אבל זה לא אומר שלא צריך לעצור לרגע. לא רק ימי אבל יש לנו בשביל לזכור (דתיים ולאומיים) מחצית מהחגים זה "ניסו להרוג אותנו, שרדנו, בואו נאכל". אני מקווה שזה לא יהפך לעוד יום אבל לאומי ויהפוך לפארסה עוד 20 שנה (כמו יום לזכר רצח רבין), אבל כן שווה לזכור שפישלנו, שכשלנו ושהרבה אנשים נפגעו כתוצאה מזה.
אז אולי זה לא מה בדיוק אתה עושה, אלא מה עושה מזה.
לפני חודש
Shish​(שולטת) - לא יודעת מה אני חושבת כשהפיצוצים בחוץ ממשיכים. במקום לצום, לשתות משהו לזכרם ולחזרתם ולהחלמתם, אוקיי. אבל שופינג? לא בשבילי.
לפני חודש
סנטוריון - כן, אבל נראה לי שאת לא בעניין של שופינג בלי קשר ליום בשנה. :)
לפני חודש
Shish​(שולטת) - בסוף עוד יחשבו שאתה מכיר אותי... :)
אני מנסה להיות בעד יום של תקומה היום. זה כמעט מצליח לי.
לפני חודש
ve-ra{Q} - ייקח זמן עד שהדבר יתעצב. למעשה, האירוע טרם נגמר. אנחנו בעיצומו. כך שציון היום ההוא דוקא, נטול משמעות. להיפך, צריך יהיה בעתיד לחפש את יום הניצחון ואותו להנציח. בדיוק בניגוד להנצחת יום המפלה שהאויב וודאי ינציח כיום חג לאומי.
לפני חודש
פרלין​(נשלטת){ש} - אני אוהבת את הרעיון אבל לא חושבת שאנחנו עדיין שם.
אני עצובה מדי וככה גם כל מי שאני מכירה.
לפני חודש
ארץ חלומות - דיון מעניין. אני גם חושב שקביעת יום זיכרון זו החלטה מוקדם מדי. קצת כמו לקבוע יום זיכרון לחללי צה''ל לפני שנקבעה התוצאה של מלחמת העצמאות. זה להוציא את האירוע מההקשר שלו.
מצד שני, לצד ימי האבל יש גם הרבה ימי חג, רק שאותם לא מציינים המיינסטרים.
יום הניצחון על הנאצים? חג של זקנים רוסים. יום ירושלים? של דתיים. יום סיפוח הגולן בכלל אף אחד לא מציין!! למה? אנשים לא יודעים להעריך את הטוב. רק את הרע. כמו אתאיסטים שמאשימים את אלוהים רק בכל מה שרע וביביסטים שזוקפים לזכותו של ביבי רק את מה שטוב. רוצים להוסיף חגים לאומיים? יש בשפע! מי מפריע לנו? רק אנחנו עצמנו!
לפני חודש

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י