לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

אם היו עינויים

ניסוי חברתי בשיטות מחקר איכותניות
לפני 8 חודשים. 6 במרץ 2024 בשעה 13:24

שני משתמשים כאן בכלוב הביעו ספק בכך שגם פנטזיה צריכה להיות מתוארת כמשהו פרקטי כדי שאפשר יהיה להתחרמן ממנה (אתם יודעים מי אתם ותתביישו). לפיכך שמתי לי למטרה להסביר למה חשוב כל כך שאפילו הקוראת הניטפיקרית תוכל לדמיין לעצמה סצנריו הגיוני בלי להתחיל למצוא בו חורים.

אז לענייננו:

ספרות (או בעבר הקדום: מחזאות), היא סוג של חיקוי. אנחנו מתארים את המציאות כדי שנוכל ללמוד ממנה וכדי שנוכל להזדכך באמצעותה. כך או כך, ספרות ולאחר מכן רטוריקה שואבות את כוח החיות שלהן מהיחס בינן לבין המציאות. בזמן שאפלטון מתלונן שרטוריקה היא תרמית – הרטוריקן אומר לנו כל מה שנרצה לשמוע כדי שנקבל את עמדתו – אריסטו מניח תשתית רחבה יותר שמעגנת את כושר השכנוע של הדובר בקבוצת ההזדהות שלו והערכים שבשמם הוא מדבר.

במילים אחרות, הרטוריקן אומר לנו את מה שאנחנו רוצים לשמוע, אבל חייב להתקיים יחס מסוים בין המציאות למילות הנאום ו/או עלילת המחזה, כדי שנוכל להיות מופעלים על ידם. כשהיחס הזה מפסיק להתקיים, זוהי בדרך כלל עדות לכך שאנחנו צופים במחזה גרוע או מאזינים לרטוריקן בינוני.

למה הכוונה ב"יחס בין האמירה/טקסט לאמת/מציאות"? כמה אלפי שנים אחרי אריסטו, טוען הארי פרנקפורט שבולשיט היא אמירה שאין שום יחס בינה לבין האמת. היא לא שקר – שקר מקיים יחס עם האמת. הוא ההופכי של האמת. בולשיט מן הסתם גם הוא לא אמת. מהו אם כן בולשיט? בולשיט הוא בולשיט פשוט כי הוא לא מקיים שום זיקה למציאות (פרט, אולי, לריחוף ערטילאי סביבה).

באותו אופן, סיפור שאין לו אחיזה באמת (כלומר, במציאות החיים שלנו) הוא בהכרח טקסט שנעדר את כוח השכנוע של יצירה שמתכתבת עם החיים האמיתיים. כל זה נכון שבעתיים כשמדובר בארוטיקה. האם תוכלו לקרוא סיפור שבו הגיבורה משתינה מהטוסיק ולגיבור יש שפיך בטעם אננס? אני מניחה שזה פחות ידבר אליכן.

הכורח לדמיין משהו לא פרקטי בעליל (כמו חברות במסדר סודי שמאפשרת לכל גבר חרמן לגשת אליי, לזמן אותי או לקבוע איתי תור בכל שעה שמתחשק לו), שוברת מבחינתי את האימרסיה. זה לא פיזיבילי. זה לא ניתן לביצוע. וגם אם זה ניתן לביצוע – למה שמישהי תסכים לזה? לא, אני לא חולקת על זכותה של מישהי להתחרמן מעצם ההחפצה. אני פשוט לא מסוגלת לדמיין אפשרות שאשת מקצוע, אשת איש ואימא לילדים תסכים לנטוש את כל המחויבויות האחרות שלה באתראה של רגע, רק כדי לספק את החרמנות שלה. גם מפני שאף אחד לא חרמן 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, אבל גם בגלל שיש לה ילדים לטפל בהם, מערכות יחסים אחרות לתחזק ועבודה לעבוד בה.

כשהפנטזיה פנטסטית מדי לטעמי, היא פשוט לא עובדת. אני אהיה עסוקה בלנטפק אותה במקום בלהנות ממנה.

ניטפיקינג (ירידה לפרטים קטנים וכביכול לא משמעותיים) הוא מה שקורה כשהיחס לאמת מתחיל להשתבש. אנחנו מוצאות את עצמנו מפקפקות לא רק באמינות הקונקרטית של כמה תיאורים ספציפיים, אלא נתלשות בכוח מהיכולת לשקע את עצמנו ביצירה.

לבסוף – האפולוגטיקה הקבועה של כל קוראי הקלאסיקות בימינו.

כן, אנחנו יודעים שלא כל הקוראים אותו דבר.

כן, אנחנו יודעים שא.נשים שונים נהנים מדברים שונים.

כן, אנחנו קוראים גם זבל.

ו-כן, אנחנו עדיין מעזים לחשוב שלאריסטו ושות' הייתה נקודה. תודה ויום טוב.

im for you​(נשלטת) - ויותר מזה מישהו שכותב על "אני רוצה להרים אותך ולהצמיח מהכאב" ל"שפר אותך" ל"הרכיב ולבנות..." חלאס אולי תגיד מה בפועל??!!

אנשים בעיקר גברים לא מבינים שאין לזה שום בשר אין בזה שום דבר שאפשר להאחז בו... הכי כללי שבעולם כמו השאלה הכי מטופשת שיש - ספרי מי את...? הדבר הכי כללי ותלוש כי ברור שאפשר לספר במשפט /הודעה מהות שלמה של אדם....

אנשים דברו דברים הגיוניים ופרקטיים רזולוציות שאומרות דברים ודברים אמיתיים ולא קלישאות בשנקל
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - בגדול, אני חושבת שיש כאן עניין פרשני. כלומר, במעגל ההרמנויטי של הכתיבה והקריאה, אנחנו לומדים לפרש דברים מסוימים לא כאמת אלא כנרטיב, כסיפור. וכששומעות את אותה קלישאה שוב ושוב ושוב, נהיה די ברור שזאת לא בהכרח האמת האותנטית של הדובר אלא צורה שבה מקובל לספר סיטואציה מסוימת. אני לא חושבת שזה בהכרח הופך כל פניה לנרטיב ל-לא אמת (האמת היא שגם זה נושא לפוסט. אולי אכתוב גם אותו!), אבל זה כן הופך אותה לפחות אותנטית ופחות אינפורמטיבית.
לפני 8 חודשים
im for you​(נשלטת) - בעיני זה לא רק העיניין של לייפות דברים או על להנגיש דברים זה פשוט שאנשים חושבים שמה שעבד לו יעבוד גם לי בגלל זה כשאת קוראת רומן רומנטי שיש תבנית וגם כאן אצל הרבה מהגברים וקורה בערך בכול תעשיית המוזיקה או במיליון האנשים ה"הקואצרים" שבאו תלמדו איך לחיות... זה בא אני חושבת או מעצלנות ועצם עיניין שאנחנו בעולם האינסטנט - הצלחה מהירה במינימום מאמץ, או מהעיניין שאנשים כבר פחות יצירתיים ו/או מפחדים מדרך משלהם...

וכשיש כביכול תבנית זה בעיניי לא רק לא אותנטי בקטנה זה להתאים את עצמך בשביל למשוך ולגרום למשהו מסויים לקרות זה כבר כן- לא אמת.
לפני 8 חודשים
KINKI OZZY​(מתחלף) - אם ברטוריקנים את מדברת על הביקורת שהייתה לו על הסופיסטים סטייל פרוטאגורס זה נכון. כתבת יפה וגם אריסטו בבליל הדברים הנכונים אמר לא מעט שטויות. נשמע שבטח היית נהנית מעננים של אריסטופאנס למשל יש אריסטו בשם אבל לא😉
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - כולנו בדיעבד אומרים שטויות. השאלה היא מה שורד לאורך השנים :-P
לפני 8 חודשים
KINKI OZZY​(מתחלף) - מה אני לוקח מאריסטו בעיקר את הדיבור על המידות החסרות והיתרות את עניין תמצא מורה נכון ללמוד ממנו ואולי את הדיבור על מן הכח לפועל (למדתי את זה לפני הרבה שנים אז כבר לא זוכר במדויק הכל) אבל בסופו של דבר כל הפילוסופיה שהגיעה אחר כך נבנתה על הפילוסופים של יוון העתיקה, אז מן הסתם כבודם של כל החבורה הזאת במקומה...
לפני 8 חודשים
פסיכולו - לא מבין שום דבר ברטוריקה או בהודי דיעות קלאסיים אבל השאלה הזו עולה גם בפסיכולוגיה. יש קשר לא הדוק מידי בין האמת ובין תחושת הנכונות. המסר או הסיפור יכול להיות אמיתי או מדומיין אבל תחושת הנכונות תלויה במוטיב אחר לגמרי. כהנמן מדבר על סיסטם 1 ועל סיסטם 2. האחת היא אינטואיטיבית ורגשית בעוד השניה רציונלית. תחושת הנכונות נובעת מהרגש ואילו אמיתית המסר היא רציונלית.
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - זה מסגור מעניין, לא חשבתי על זה. תודה!
לפני 8 חודשים
dominica​(נשלטת) - כמות הפעמים שנשאלתי בפרטי [לאורך כל שנותיי פה] אם מה שאני כותבת בבלוג אמיתי, גרמה לי להבין שאין פנטזיה פנטסטית מדי. דברים ואקטים שנראים לי טריוויאלים לאחרים יהיו וואו. אני מסכימה שהחיבור למציאות הוא זה שמחרמן [לכן למשל אני פחות טובה בכתיבת פנטזיות] אבל לפעמים המציאות באמת עולה על כל דמיון
לפני 8 חודשים
im for you​(נשלטת) - אף פעם לא הצלחתי גם עם פנטזיות...אבל האמת הזאת זה בדיוק מה שמחבר נראה לי את מי שקורא לחוויה.. שזה דבר מוחשי אמיתי דברים שקורים ביום יום

והמציאות הרבה יותר מרק לפעמים עולה על כול דמיון ... בגלל זה מאוד אוהבת סרטים/סדרות מבוססי סיפור אמיתי כי עם כוח הכבוד לפנטזיה הרבה יותר נוגע ומכווצץ דברים שיודעת בוודאות שקרו.
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - אני חושבת שזה עניין של מכניקה (סיפורית. והאמת היא שגם זה דורש פוסט. אני כל כך עסוקה בדברים אחרים שכנראה אכתוב אותו רק כדי לדחיין את כל השאר). בקיצור - אני חושבת שיש משמעות לבחירה (הלא-בהכרח מודעת) לספר את הסיפור כמשהו שיכול, איכשהו, לקרות במציאות, ולכן מצריך את הכותב.ת לנקוט בטקטיקות סיפוריות שמאששות את הבחירה הזאת, לבין הבחירה למסגר טקסט מראש כסוג של פנטזיה (נניח, אגדה שקורית בארץ רחוקה). קוראים מגיבים ל-cues האלה. גם בפרשנות האישית שלהם לטקסט (אם היו או לא היו דברים מעולם), אבל גם באופן שהם מדמיינים את הפנטזיה וההיגיון שהם יוצקים בתוכה. לצורך העניין הרבה יותר קל לי להאמין ולהתגרות מסיפור שקורה בכפר רחוק בימי הביניים ומכיל שלל תרחישים לא מאוד סבירים לימינו, מאשר מסצנריו שקורה כאן ועכשיו ומתנגד כל הזמן בהיגיון החיים המודרניים.
לפני 8 חודשים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - אני חושבת שאם מי שכתב מצליח לכתוב ככה שהרגש יראה אמיתי, שגם אם לא סביר שהאירוע הזה התרחש עדיין זה נראה שההתרגשות או הפחד או הכאב או השמחה הם כן אמיתיים (וזה לא סותר כי גם במציאות אפשר להרגיש דברים בלי שיש להם "הצדקה"), אז הקורא יכול לזרום עם הרבה חוסר מציאותיות.
או אולי, מה שחשוב זה לא אם יש סתירות מול המציאות אלא אם יש סתירות פנימיות.

הרי פנטזיה זה ז'אנר שלם, ותיק ועשיר ואהוד. ופורנו הוא הרי פנטסטי במהותו אז למה שלא יציית למוסכמות הז'אנר? בוודאי שמציית, אם ירצה ואם לא.

אז השהיית הספק לא זקוקה לריאליזם בכלל, היא זקוקה רק להגיון פנימי. העולם הפנטסטי יכול להיות הכי אנטי-פיזיקלי בעולם והוא יהיה אמין כל עוד הוא עקבי עם זה.

אולי פורנו גרוע הוא פשוט כתיבה גרועה שמפרה את העקביות: הסיפור מתחיל כמתבסס על העולם בו אנו כרגע ומתיימר להציג גופים התואמים אנטומית לעולם זה, ואז פתאום משתינה מהטוסיק. זה פשוט לא עקבי.
לאו דווקא כי זה לא מציאותי מול המציאות הקיימת, אלא כי זה לא עקבי מול הנחות המוצא שהניח הסיפור.
לפני 8 חודשים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - וגם, נראה לי שלפורנו יש קצת הקלות בעניין הזה. למשל בפורנו מצולם או מצוייר, אני לא מקנאה באנשים שחושבים שזה איכשהו מהווה ייצוג של המציאות (וגם לא בפרטנרים שלהם), אבל זה כן מהווה ייצוג של פנטזיה, וזה בעצם בדיוק מה שזה התכוון לעשות, וזה מה שאנשים אוהבים בזה. המלאכותיות וההקצנה וחוסר האמינות הם לפעמים חלק מהקטע. המודעות לכך שהסיפור לא אמיתי עשויה לא רק שלא להרוס אלא ממש להיות נדרשת (עבור צופים מסויימים עם טעם מסויים).
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - בעקרון הבעיה שלי עם ביקורת ספרות ובאופן כללי שיפוט טעם, היא שכל צופה/קורא הוא אדם אחר. א.נשים שונים מחפשים דברים שונים בטקסטים שונים. איך אפשר להעביר ביקורת אחת שמתייחסת לטעם האישי של קוראת אחת? זאת בקשה לא סבירה. לכן, גם שיפוט טעם מצריך איזשהי התעלמות מהמציאות הפרטיקולרית של כל אחד מאתנו, לטובת הסכמות משותפות. אני חושבת שיש הסכמות כאלה ואפשר להתקדם מהן. אבל זה באמת עניין מאוד אישי.
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - זה קצת מורכב. לטעמי השאלה היא לאיזה "היגיון" את מתייחסת, ומהם, לצורך העניין, ה-cues שמספקת המחברת כדי להבהיר לקוראת איך לפרש את הטקסט. חוזה הקריאה. פנטזיה יכולה להרשות לעצמה מרחב תמרון גדול יותר כי שני הצדדים (הקוראת והכותבת) מקבלים על עצמם מראש שחלק מסוים של האירועים עשוי לציית להיגיון פנימי אחר, אבל גם אז - תהיינה סטיות פחות סבירות, בפרט כאלה שלא הצלחנו או לא חשבנו לידע לגביהן מראש. כלומר, יש רק מידה מסוימת של leeway שמתאפשר לנו במסגרת חוזה הקריאה.

פורנו בעייתי - לטעמי - הוא פורנו שמעסיק אותי בניטפיקינג. בלהצביע על כך שהגופים לא נכונים אנטומית ונסיבות ההתרחשות לא סבירות. זה מוציא - אותי לפחות - מאימרסיה. כשאני מתבקשת להסביר לעצמי למה סטינג א-ב-ג הוא אפשרי, אני בהכרח נמצאת מחוץ לחוויה שהכותב מבקש לתאר.
לפני 8 חודשים
Into​(נשלטת) - אם אני בת 24 רווקה ללא ילדים וכן חרמנית 24/7, מותר היה לי להתחרמן מהפוסט של סנטוריון? שואלת בשביל חברה
לפני 8 חודשים
סנטוריון - לא.
ותשלחי את החברה שלך אלי, centurionbigdick27cm@gmail.com
לפני 8 חודשים
hardonforbrokenthing - אך ורק באישור ועדת החרמנות העליונה (אפשר לנסות להגיש בקשה לשימוע באמצעות gov.il או באפליקציה הייעודית).
לפני 8 חודשים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י